10 علت عقب افتادن پریود و یا تاخیر در پریود شدن

علت عقب افتادن پریود

چرخه قاعدگی هرگز دقیق نیست؛ روند این سیستم، زمان بندی و یا ساعت کاری را حدودا تخمین زده است. معمولاً باید در بازه زمانی 28 روز دوره‌های پریودی یا همان عادت ماهیانه خود را شروع کنید؛ اما این یک قانون سخت و سریع نیست و می‌توانید 2-3 روز یا بیشتر تأخیر کنید. اگر این اتفاق برای شما رخ دهد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر بیش از 4-5 روز بگذرد و هنوز دوره های خود را طی نکرده‌اید، جای نگرانی است! متأسفانه بیش از 30 درصد از خانمها در طول دهه 20 سالگی دچار دوره‌های نامنظم هستند، که اغلب در این موارد لزوماً مشکلی وجود ندارد، بلکه نشان دهنده وضعیت سلامتی آنان است.
دوره های از دست رفته و یا علت عقب افتادن پریود معمولاً مربوط به یک وضعیت بهداشتی به نام “تخمک گذاری” است. این بدان معنی است که تخمک گذاری در چرخه قاعدگی شما رخ نمی‌دهد. دلایل زیادی در مورد تخمک گذاری وجود دارد، که از عدم تعادل هورمونی گرفته تا تغییر وزن متفاوت است. امروز در مجله لیلی لند دلایل تاخیر در چرخه ماهیانه را بررسی می‌کنیم.

دلایل اتفاق نیوفتادن و یا علت عقب افتادن پریود چیست؟

1. ورزش یا رژیم غذایی

اگر همیشه به طور منظم ورزش نمی‌کردید و حالا ورزش را شروع می‌کنید ، ممکن است دوره های شما از دست برود و یا دیر اتفاق بیوفتد. زیرا ممکن است، به دلیل داشتن رژیم غذایی لاغری دچار کمبود وزن شوید، و یا به دلیل بالابردن سوخت و ساز بدنتان، وزن کم کنید. این برای سیستم دستگاه تناسلی شما بدان معناست که، بدن شما از تحمل فرزند ناتوان است و بنابراین تخمک گذاری صورت نمی‌گیرد.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

2. استرس

اگر اخیراً درباره چیزی استرس داشته‌اید ، این موضوع به شدت می‌تواند چرخه قاعدگی را تحت تأثیر قرار دهید. اگر استرس مزمن دارید، ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوید؛ که این اتفاق می‌تواند به دوره های با تاخیر و یا از دست دوره ماهیانه منجر شود.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

3. قرص های ضد بارداری

اگر اخیراً مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کرده‌اید و یا به تازگی قرص ضدبارداری خوراکی اضطراری مصرف کرده‌اید، ممکن است همین دلیل تاخیر دوره ها یا از دست دادن سیکل دوره شما باشد. همچنین ممکن است برای مدتی خونریزی داشته باشید، اما این دوره‌های عادی شما نیست. بعد از عادت کردن به قرص‌ها، دوره های شما به حالت عادی باز می‌گردد.

4- سندرم تخمدان پلی کیستیک

این یک وضعیت پزشکی ناگوار است که می‌تواند برای هر زن اتفاق بیفتد. این روزها به دلیل سبک زندگی ناسالم زنان، این وضعیت پزشکی رو به افزایش است. همچنین این اتفاق در اثر چاقی بدن نیز ایجاد می‌شود. در این شرایط، کیست‌های ریز روی تخمدان ها ایجاد می‌شوند که روند تخمک گذاری طبیعی توسط تخمدان ها را مختل می‌کنند. این کیست‌ها اگر به موقع درمان نشوند، می تواند منجر به ناباروری و بیماری های قلبی شود.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

5- سن

با بالا رفتن سن از دهه 50 سالگی و یا کمتر، دوره ها معمولاً منظم نیستند. بدن شما مدتی طول می‌کشد تا تغییرات جدیدی را که به آن وارد شده است را، در کل سیستم بدن اتخاذ کند. بعضی از خانمها یک سال طول می‌کشند تا به حالت عادی برگردند. به همین ترتیب، اگر سن شما نزدیک به یائسگی است، دوره های تاخیری و از دست رفته در شما شایع تر است.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

6. تیروئید

اگر از پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید رنج می‌برید، احتمالاً می‌توانید دوره های نامنظم و دردناکی را متحمل شوید.

7. بیماریهای مقاربتی

برخی از STD (کاندوم ها و یا وسایل جلوگیری از بارداری) عملکرد طبیعی چرخه قاعدگی شما را مختل می‌کند. مواد موجود در آن ها ممکن است تعادل هورمونی شما را مختل کند و همچنین بر روند تخمک گذاری تأثیر بگذارد. اگر از مدت زمان طولانی به دوره نامنظم مبتلا هستید، تاثیر هر نوع STD که استفاده می‌کنید را بررسی کنید.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

8- کمبود خواب

کمخوابی و خستگی یکی از دلایل شایع دوره‌های با تاخیر و یا از دست رفته است. اگر استراحت کافی، خواب و غذای مناسب و به موقع ندارید، احتمال دارد که چرخه منظم قاعدگی شما مختل شود. بنابراین کمی از روند کارهای روزمره خود خارج شوید و استراحت کنید. برای آرام کردن ذهن خود می‌توانید از متد مختلف مدیتیشن استفاده کنید.

9. مشکلات هیپوفیز

اگر نوک سینه های شما اخیراً یک مایع سفید شیری را ترشح می‌کنند و شما دچار سردرد می‌شوید که علتی برای آن پیدا نمی‌کنید، پس باید خود را برای آزمایش پرولاکتین آماده کنید. اگر سطح پرولاکتین در آزمایش شما خیلی زیاد باشد، ممکن است؛ یک تومور خوش خیم به نام پرولاکتینوما داشته باشید. اما نگران نباشید، این بیماری با دارو کاملاً قابل درمان است.

علت عقب افتادن پریود
علت عقب افتادن پریود

10. شما باردار هستید

اگر اخیراً با شریک زندگی خود رابطه جنسی ناامن داشته‌اید و اکنون دوره‌های خود را گم کرده‌اید، نشانگر بارداری است. این شایع ترین دلیل از دست رفتن دوره‌های شماست. اما اگر شما اخیراً هیچ رابطه جنسی نداشته باشید، دلیل آن قطعاً چیز دیگری است.

منابع:

https://khoobsurati.com/10-reasons-why-your-periods-might-be-missing

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *