عفونت ادراری (UTI) ، علائم و راه های تشخیص و درمان

عفونت ادراری (UTI)

علائم عفونت ادراری (UTI) می‌تواند ترسناک باشد و دلیلی برای نگرانی نیست. برخی از افرادی که مبتلا به این عفونت هستند هیچ علائمی‌ندارند، بعضی اوقات پزشک ممکن است براساس توضیحات علائم بیمار و تشخیص علل احتمالی دیگر، این عفونت را تشخیص دهد. در ادامه مطلب در مجله لیلی لند با مطلب علائم شایع عفونت ادراری همراه شما خواهیم بود.

علائم شایع عفونت ادراری چیست؟

ادرار دردناک

باکتری هایی که در مثانه (سیستیت) یا مجرای ادرار رشد می‌کنند، می‌توانند باعث درد شوند و ادرار کردن را مشکل می‌کنند. افرادی که UTI دارند معمولاً احساس سوزش هنگام ادرار دارند.

تکرر ادرار

ادرار بیشتر از حد معمول یا احساس نیاز به ادرار بیشتر و احساس عدم تخلیه کامل و سوزش هنگا ادرار، از علائم شایع UTI است. گاهی اوقات میل به ادرار به حدی قوی است که فرد را در شب بیدار می‌کند. عدم توانایی در نگه داشتن ادرار در مثانه همچنین می‌تواند یک علامت این بیماری باشد.

رنگ و وضوح ادرار

عفونت ادراری ممکن است با تغییر در ظاهر و بوی ادرار همراه باشد. ممکن است ادرار به علت چرک کدر شود یا به علت خون قرمز رنگ شود، بدیهی است که ادرار در این حالت بسیار ناخوشایند باشد.

درد و فشار

زنان و مردان مبتلا به UTI یا عفونت ادراری ممکن است در مناطق خاصی دچار درد شوند. در مردان مبتلا به عفونت، درد یا احساس فشار ممکن است در روده ایجاد شود. در زنان مبتلا به UTI، ناحیه استخوان pubic یا همان استخوان عانه یا استخوان شرمگاهی شود که به طور بالقوه‌ای دردناک است.

تردید برای ادرار کردن

عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد. مشکل در ادرار کردن یا نیاز شدید به ادرار همراه با حجم اندک ادرار نیز علائم بالینی این بیماری است.

علائم عفونت ادراری عمومی‌(UTI)

عفونت ادراری (UTI)
عفونت ادراری (UTI)

این عفونت ممکن است علائم خارج از مجاری ادراری را ایجاد کند. ضعف و خستگی ممکن است علائم باشد. اگر عفونت در مثانه یا مجرای ادراری قرار داشته باشد، تب ممکن است وجود نداشته باشد، اما اگر عفونت به خون یا کلیه ها‌ رسیده باشد، احتمالاً تب بروز می‌کند.

عفونت ادراری در نوزادان

عفونت ادراری (UTI)
عفونت ادراری (UTI)

دختران و پسران شیرخوار می‌توانند از UTI رنج بکشند، اما اغلب علائم متفاوتی را نسبت به کودکان بزرگتر و بزرگسالان تجربه می‌کنند. تب، تحریک پذیری، تغذیه ضعیف و مدفوع شل ممکن است در نوزادانی که مبتلا به این بیماری هستند ایجاد شود. از آنجا که این علائم ممکن است با بسیاری از شرایط دیگر بروز کند، تشخیص این بیماری در نوزادان دشوار است.

عفونت ادراری در افراد مسن

عفونت ادراری (UTI)
عفونت ادراری (UTI)

در افراد سالخورده ممکن است علائم عفونت وجود داشته باشد که تشخیص آن دشوارتر است و شرایط جسمی آنها تشخیص آن را پیچیده تر می‌کند. افرادی که در یک مرکز مراقبت های بهداشتی زندگی می‌کنند و از سوند و یا پوشک استفاده می‌کنند، ممکن است بیشتر در معرض این عفونت قرار بگیرند.

چگونه عفونت ادراری تشخیص داده می‌شود؟

یک آزمایش ادرار است که می‌تواند برای تشخیص عفونت (گلبول های سفید) یا خونریزی (گلبول های قرمز) استفاده شود. نمونه برای تعیین نوع باکتریها‌یا سایر عوامل بیماری زا ایجاد کننده عفونت کشت می‌شود. همچنین این آزمایش در کنار گفته ها و علائم خود بیمار، می‌تواند به شناسایی بهترین آنتی بیوتیک‌ها‌ در درمان عفونت کمک کند. در مورد عفونت های ادراری یا UTI های مکرر، آزمایش اضافی ممکن است توسط پزشک انجام شود. آزمایشات تصویربرداری و یا سیستوسکوپی ممکن است لازم باشد. سیستوسکوپ ابزاری است که برای دیدن بهتر اندام های داخلی می‌تواند به مجرای ادراری و مثانه وارد شود.

منابع:

https://www.medicinenet.com/urinary_tract_infection_uti_symptoms_slideshow/article.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *