معرفی داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی

معرفی داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی (HS) یک بیماری پوستی نادر است که موجب بروز جوش، کیست و یا برآمدگی های جوش مانند در مناطقی که پوست با هم مالش دارد، ایجاد می شود. شایع ترین قسمت هایی ایجاد ضایعات این بیماری کشاله ران و زیر بغل است. زیر سینه ها، در شکاف معده و بین باسن نیز ممکن است ضایعات این بیماری رشد کند. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، برجستگی ها دردناک شده و ترشح چرک می کنند. روش های زیادی برای درمان هیدرآدنیت چرکی وجود دارد. ما در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی آشنا می کنیم.

HS یک بیماری سخت است که فشار فیزیکی و ذهنی زیادی را به بیمار وارد می کند. گرچه هنوز برای HS درمانی کشف نشده است، اما پزشکان برای جلوگیری از جوش و تخلیه ضایعات از آن ها از پیوند پوست جهت رفع نقاط آسیب دیده و کنترل شرایط استفاده می کنند. با این حال، پزشکان سعی می کنند قبل از عمل جراحی، از دارو برای درمان استفاده کنند.

داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی

پزشکان از کلاس های مختلفی از دارو برای درمان HS استفاده می کنند. برای استفاده از نوع کلاس دارو نیز چندین عامل مختلف وجود دارد. طبقات مختلف داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک ها: گرچه HS یک عفونت نیست و مسری نمی باشد، اما آنتی بیوتیک ها می توانند آن را کنترل کنند. آنها با کاهش التهاب و جلوگیری از عفونت ثانویه بر روی درمان اثر می گذارند.
  • داروهای بیولوژیک: سیستم ایمنی بدن به احتمال زیاد در HS نقش مهمی دارد. داروهای بیولوژیک پاسخ سیستم ایمنی را مهار می کند.
  • کورتیکواستروئیدها: این داروها دارای اثرات ضد التهابی قوی هستند که به کنترل جوش کمک می کنند.
  • هورمون ها: کارشناسان بر این باورند که هورمون ها ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند. هورمون درمانی با کاهش اثرات آندروژن ها یا هورمون های مردانه در بدن مردان و زنان عمل می کند.
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی: این داروها از داروهای غیر بیولوژیک هستند که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند.
  • رتینوئیدهای خوراکی: این کلاس از داروها با کاهش التهاب و کاهش میزان سلول های پوستی به درمان این بیماری کمک می کنند.

آنتی بیوتیک ها عامل اصلی درمان HS می باشند. اگر پزشک شما HS را تشخیص دهد، احتمالا درمان را با یک آنتی بیوتیک شروع می کند. تغییر در مراقبت از پوست و تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن ممکن است به برخی افراد کمک کند. با این حال، همه افراد به این درمان پاسخ یکسانی نمی دهند. ممکن است لازم باشد کلاس های دیگر دارو را برای کنترل HS امتحان کنید. پزشکان معمولا داروهای بیولوژیک را برای HS مقاوم به داروهای خط اول مانند آنتی بیوتیک، تجویز می کنند.

داروهای متداول برای درمان هیدرآدنیت چرکی

در هر کلاس از داروهای تجویزی درمان هیدرآدنیت چرکی پزشک گزینه های مختلفی را پیش رو دارد. پیدا کردن داروی مناسب برای شما ممکن است نیاز به آزمون و خطا داشته باشد. ده دارویی که متخصصان معمولا برای HS تجویز می کنند عبارتند از:

  1. آدالیموماب (Humira) یک داروی تزریقی بیولوژیک است. این دارو اولین درمان هیدرآدنیت چرکی است که توسط FDA تایید شده است. پزشکان از آن برای درمان بیماری های متوسط تا شدید استفاده می کنند.
  2. کلیندامایسین موضعی (Cleocin T) یک آنتی بیوتیک است که به پوست مالیده می شود. مزیت این دارو این است که بدون ایجاد عوارض جانبی نوع خوراکی آن، می توانید از مزایای آنتی بیوتیک بهره ببرید.
  3. سیکلوسپورین (Gengraf، Neoral، Sandimmune) یک نوع سرکوب کننده سیستم ایمنی است. کاربرد اصلی آن جلوگیری از رد پیوند عضو است.
  4. فیناستراید (Proscar) نوعی از هورمون درمانی است. این دارو تولید هورمون های جنسی مردانه را متوقف می کند. همچنین در درمان BPH (هایپرپلازی خوش خیم پروستات) و طاسی الگوی مردانه نیز کاربرد دارد.
  5. ایزوترتینوئین (Accutane) یک رتینوئید خوراکی است. این دارو عامل اصلی درمان آکنه است. زنان حامله به هیچ عنوان نباید از این دارو استفاده کنند.
  6. متفورمین (Glucophage) یک داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع 2 است. کارشناسان معتقدند که این دارو با کاهش اثر هورمون های آندروژن به HS کمک می کند.
  7. متوترکسات (Rheumatrex) یک نوع سرکوب کننده سیستم ایمنی است. همچنین برای درمان برخی از سرطان ها و سایر بیماری های خود ایمنی نیز کاربرد دارد.
  8. نوراتیندرون (Necon 1/50) یک داروی ضد بارداری خوراکی است. در HS، آن را به عنوان روش هورمون درمانی جهت تعادل هورمون های جنسی در زنان به کار می گیرند.
  9. پردنیزون (Deltasone) یک کورتیکواستروئید است. به طور کلی، کورتیکواستروئیدها برای استفاده کوتاه مدت در طول شیوع بیماری کاربرد دارند. مصرف طولانی مدت آن ها می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.
  10. اسپیرونولاکتون (Aldactone) یک نوع هورمون درمانی است. این دارو یک دیورتیک نگهدارنده پتاسیم است که اثرات مسدود کننده نیز روی آندروژن دارد.

محققان همچنان به مطالعه در مورد درمان HS ادامه می دهند. در حال حاضر مطالعات در مورد اثربخشی پرتودرمانی، لیزر درمانی، سم بوتولینوم (تزریق بوتاکس) و داروهای بیولوژیک جدیدتر در حال انجام است. نمونه ای از داروهای بیولوژیک جدید عبارتند از:

  • اپرمیلاست (OTEZLA)
  • اتانرسپت (Enbrel)
  • اینفلکسی مب (Remicade)
  • سکییوکروماب (Cosentyx)

تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری پوستی می تواند به کنترل علائم هشدار دهنده کمک کند و مانع از ایجاد جوش های جدید و عوارض جانبی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *