سلامت پوست خود را جدی بگیرید

سلامت پوست

هر یک از ما باپوست رفتاری متفاوت داریم، مثلا یه فیزیولوژیست به پوست به عنوان یک لایه خارجی نگاه می‌‌کند، که وزن آن حدود 2/5 کیلواست و به طور یکنواخت 1/6 متر مربع را می پوشاند. حتی آگاهی کلی از پوست و نحوه مراقبت از آن بسیار بهتر از تصورات و خرافه هایی است که در ذهن داریم.امروز در مجله لیلی لند به کلیتی از سلامت پوست می‌پردازیم که شناخت آن یک قدم بهتر برای نگه‌داری مناسب از پوست است.

لایه های مختلف پوست

پوست از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است؛ لایه خارجی یا اپیدرم، توده‌ای از سلول های دو لایه است. لایه زیرین آن زنده و لایه رویی مرده است. خارجی‌ترین لایه (همان سلول‌های مرده) لایه‌ای است که معمولا سر و کار زیادی با آن داریم. در زیر اپیدرم، درم وجود دارد که یک لایه ژلاتین مانند است و با مجموعه‌ای از تارها یا فیبرهای کلاژن نگهداری می‌شود و در زیر آن لایه‌ای از چربی است (در زیر پوست زنان ضخامت لایه جربی بیشتر از مردان است، این همان دلیل بدن نرم و لطیف و پوست براق آنها است).

پوست یک محافظ ساده ضد آب نیست، بلکه عضوی است بسیار مفید که وایف بسیاری به انجام می‌رساند؛ بدن را از باکتریها محافظت می‌کند، مواد زائد را دفع می‌سازد و کار تنفس را به عهده دارد. از آنجایی که پوست قادر است تا حدی به خودی خود، خود را تمیز و براق نگه دارد، شاید طبیعی تر این باشد که اجازه دهیم پوست، خود این را به انجام رساند.
غدد چربی که نوعی روغن تولید می‌کنند، پوست را انعطاف پذیر نگه می دارند، اما هیچکس نمی‌تواند به عملکرد صحیح این غدد تکیه کند. گاهی اوقات با تولید بیش از حد روغن، پوست را چرب و گاهی با با تولید کمتر از حد طبیعی، پوست را خشک می‌سازند. بدین علت است که با مواد آرایشی به کمک پوست میشتابیم تا این بی تعادلیها را برطرف سازیم.
تقریبا هر چیزی در رابطه با پوست به بهداشت و زیبایی معطوف می‌گردد. هزارها پایانه عصبی ریز، حس لمس و دیگر وظایف پوست را، در ما به وجود می‌آورند. کار پوست، در کنترل از دست دادن آب و در تنظیم درجه حرارت بدن، مستقیما با بهداشت و سلامتی بدن مربوط است.

پوست، یکی از بزرگترین شاخص های خوب یا بد بودن وضع سلامت بدن، چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ احساسی است.

مواد خوراکی چه کمکی به سلامت پوست می‌کنند؟

رژیم غذایی نیز از اهمییت حیاتی برخوردار است و بدون وجود یک تغذیه مناسب و صحیح، پوست به بهترین حالت خود نخواهد رسید. سعی کنید از افراط در کروهیدرات ها بخصوص قند، بپرهیزید. چرا که پوست را چروکیده و پیر می‌نماید.
به جای آن به مقدار فراوان میوه تازه و سبزیجات مصرف کنید و همانطور که پوستتان از مواد پروتئینی تشکیل یافته است، از ماهی، خشکبار و گوشت استفاده کنید. قانونی که در مورد غذا به کار بسته می‌شود، این است که هر چه ساده‌تر، بهتر! اگر پوستی سالم می‌خواهید، از سس‌های غلیظ و کیک‌های کرم دار یا خامه‌ای دوری کنید.
پوست شما به ویتامین نیازمند است، و به طور طبیعی، همه مواد را از یک رژیم متعادل به دست خواهید آورد.

سلامت پوست
سلامت پوست

انواع ویتامین ها چه کمکی به پوست خواهند کرد؟

  • ویتامین A به گردش خون کمک می‌کند و تصور می‌رودکه فقدان آن باعث خشکی، ضمختی و به طور کلی ضعف اپیدرم می‌گردد.
  • ویتامین B جزو توصیه های پزشکان است، زیرا پوست را از لک و پیس دور می‌کند و به کمک سلامت پوست می‌آید.
  • ویتامین C برای حفاظت از رگهای خونی زیر پوست لازم است. چرا که مانع خونریزی لثه‌ها می‌گردد.
  • ویتامین E یک ویتامین حیاتی و از نظر خیلی ها، عامل جوان ساز ظاهر پوست است و در ترمیم زخم ها و جراحات بسیار کمک کننده است.
  • پوست همچنین، از طریق تابش نور خورشید بر آن قادر است ویتامین D بسازد.

راهکارهای ساده برای سلامت پوست

ورزش از هر نوعی،اعم از دوچرخه سواری، پیاده روی و شنا باعث بهتر شدن گردش خون می‌گردد. از آنجایی که این خون است، که پوست را تغذیه می‌کند، هرگونه افزایش در گردش خون به پوست طراوت و سلامتی می‌بخشد. یک راه‌حل جالب، برای افزایش گردش خون در پوست سر و صورت، این است که هر روز در حالی که روی تخت دراز کشیده‌ایم، برای مدت 3 دقیقه سر و گردن را از لبه تخت آویزان کنیم. اگر فقط می توانستیم هر روز یکی از انواع ورزش‌ها را انجام دهیم، نه تنها بدنمان سالم‌تر می‌گشت، بلکه پوستمان نیز سالم تر می‌شد.
نوشیدن آب، راه ساده دیگری از زیبا سازی پوست است. به اعتقاد بسیاری، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز، به پاک شدن سیستم دفعی بدن کمک می‌کند؛ پوست را سالم و چشم‌ها را روشن و درخشان می‌سازد. سعی کنید همراه غذا، آب ننوشید چرا که باعث هضم بد غذا می‌شود. خواب کافی، مسئله مهم دیگری است که در زیبایی نقش دارد، فقط کافی است هنگامی ه خسته‌اید، به خود نگاهی بیاندازید. بدون خواب، پوست رنگ پریده و مرده به نظر می‌رسد.
با وجود منافذی که روی پوست وجود دارد، می‌توان از قدرت جذب پوست برای بهبودی و سلامت آن کمک گرفت. کرم های مرطوب کننده، برای مرطوب ساختن و براق ساختن پوست استفاده می‌شوند، اما باید گفت چربی و آب موجود در این کرم ها فقط به لایه سطحی و فوقانی پوست کمک می‌کنند و به میزان بسیار کم سبب جذب سلول‌های زنده نیز می‌گردد که در مرطوب ماندن و انعطاف پذیری پوست بی تاثیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *