کدام زن وجود دارد که موهای براق، بلند و ضخیم را نخواهد؟ اما گاهی اوقات ممکن است مانند یک کار بی نتیجه و هرز به نظر برسد، که این امکان وجود داشته باشد که موهای شما رشد کند. در بین خانم‌ها نیز باید به نازک شدن یا ریزش مو توجه داشته باشیم. اگر تاکنون فکر کرده‌اید که چرا رشد موها متوقف می‌شوند، ما علت توقف رشد موها و نازک شدن آنها ، این پدیده گیج کننده را بدست آورده‌ایم.

به طور معمول، موهای روی پوست سر به طور مداوم رشد نمی‌کنند؛ هر فولیکول مو یک مرحله رشد را طی می‌کند که به آن مرحله آناژن معروف است و در طی آن قد موها بلندتر می‌شود و سپس در مرحله استراحت به مرحله تلوژن می‌رود. معمولاً موها بین 2 تا 4 سال در فاز آناژن و سپس در فاز تلوژن قرار می‌گیرند، قبل از این مرحله حدود 2 تا 4 ماه قبل، ریزش مو شروع می‌شود. در هر از زمان، حدود 85 تا90٪ موهای سر فرد در آناژن یا مرحله رشد قرار دارد و بقیه در مرحله تلوژن قرار دارند. این چرخه به طور معمول منجر به از دست رفتن حدود 100 مو در طول روز می‌شود، هر فولیکول مو قبل از استراحت مدت کوتاهی در این مرحله رشد می‌کند و چرخه دوباره رشد را از سر می‌گیرد. اما بسیاری از عوامل می‌توانند این تعادل را برهم بزنند و رشد موهای شما را به طور عادی متوقف کنند؛ بیایید نگاهی دقیق تر به علت توقف رشد موها و نازک شدن آنها بیندازیم.

 

علت توقف رشد موها و نازک شدن آنها
علت توقف رشد موها و نازک شدن آنها

11 علت علت توقف رشد موها و نازک شدن آنها

1. ژنتیک

مانند رنگ مو، قد و ضخامت موهای شما نیز توسط ژن‌های شما متغییر است. در بعضی از افراد مو به طور طبیعی مرحله رشد طولانی تری دارند؛ در حالی که در بعضی دیگر زودتر رشد می‌کند. بنابراین اگر در قرعه‌کشی ژنتیکی پیروز شدید، موهای شما ممکن است بلندتر شوند. به طور مثال نیمی از سفیدپوستان آسیایی به طور کلی یک آناژن یا رشد فاز طولانی تر از آفریقایی‌های کارائیبی دارند.

2. پیری

پیری موهای شما را تغییر می‌دهد؛ البته همه ما می‌دانیم که این فرآیند باعث می‌شود موهای شما رنگدانه را از دست داده و خاکستری شوند. اما این اتفاق می‌تواند سرعت رشد مو را کند کرده و باعث نازکتر شدن رشته‌های مو شود. بسیاری از فولیکول‌های مو ممکن است رشد موهای جدید را با افزایش سن متوقف کنند.

3. آلوپسی اوره

آلوپسی آرئاتا یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو حمله می‌کند و در نتیجه موها به صورت لکه‌ای ریخته می‌شوند. در بعضی موارد، موها حتی ممکن است کاملاً از بین بروند (آلوپسی توتالیس). تصور می‌شود ژنتیک در توسعه این شرایط نقش دارد. همچنین مشخص شده است که مبتلایان به تب یونجه، ویتیلیگو، سندرم داون، کم خونی، بیماری تیروئید و آسم خطر بیشتری برای ابتلا به آلوپسی آرئاتا دارند. در بیش از 90٪ موارد، موهای عقب رشد می‌کنند و لکه‌های طاس به خودی خود در طی 12 ماه از بین می‌روند. ممکن است داروها یا فتوتراپی توسط پزشکان برای درمان این بیماری توصیه شوند.

4. طاسی الگوی ارثی است

طاسی الگوی ارثی، شایع ترین دلیل ریزش مو محسوب می‌شود. این ناشی از ترکیبی از روند پیری، سطح هورمون‌ها و ژنتیک است. در مبتلایان به این بیماری، چرخه رشد طبیعی مو به دلیل تأثیر تستوسترون هورمون مرد تغییر می‌کند و در نتیجه موهای نازک تر و کوتاه تر می‌شود. به مرور زمان، ممکن است رشد مو در بعضی از قسمت‌های پوست سر متوقف شود؛ در آقایان، این مشکل ممکن است منجر به الگوی معمولی نازک شدن مو در قسمت بالای سر یا خطوط جلویی رشد مو می‌شود، در حالی که در خانمها این اتفاق بیشتر به صورت ریزش مو بیشتر است.

5- استرس جسمی‌ یا روانی

شوک جسمی ‌یا روانی می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که تحت عنوان telogen effluvium ایجاد می‌شود. در مبتلایان به این بیماری، موهای بیشتری به صورت زودرس وارد فاز تلوژن می‌شوند. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، معمولاً حدود 30٪ موهای شما رشد نمی‌کنند و به مرحله استراحت می‌روند (برخلاف 10٪ در شرایط عادی). استرس روانی شدید یا عوامل دیگری که بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند جراحی، تروما شدید جسمی‌، کاهش وزن شدید، عفونت شدید، تب بالا یا بیماری می‌تواند باعث تلوژن افلوویوم شود. این وضعیت به طور معمول بیش از 6 ماه طول نمی‌کشد.

6. تغییرات هورمونی

تغییرات ناگهانی هورمونی مانند آنچه در دوران بارداری دیده می‌شود و یا دوران یائسگی؛ نیز می‌توانند باعث تلوژن افلوویوم شوند. اما ریزش مو در ارتباط با این وقایع به طور معمول در طول 6 تا 24 ماه برطرف می‌شود. نوسانات هورمونی مرتبط با سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

7. مشکلات تیروئید

مشکلات تیروئید همچنین می‌تواند باعث نازک شدن موهای شما شود. غده تیروئید شما هورمون تیروئید تولید می‌کند، که فعالیت‌های زیادی از جمله سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کند. هر دو مقدار عدم ترشح کافی هورمون تیروئید؛ مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید می‌توانند بر رشد مو تأثیر بگذارند و منجر به ریزش مو شوند. در صورتی که ریشه ریزش مو شما ترشحات تیروئید باشد، ممکن است متوجه علائم دیگر مرتبط با بیماری تیروئید نیز شوید. پرکاری تیروئید می‌تواند باعث کاهش وزن، ضربان قلب نامنظم، اضطراب، افزایش تعریق، اسهال و ضعف عضلات شود، در حالی که کم کاری تیروئید می‌تواند منجر به حالت سستی، یبوست، احساس سرماخوردگی، کمتر عرق کردن، افزایش وزن، صدای خشن و صورت پف دار شود.

8. داروهای خاص

بسیاری از داروها از جمله قرص‌های ضد بارداری، مسدود کننده‌های دریافت کلسیم، رتینوئیدها، بتا بلاکرها، برخی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، داروهای ضد افسردگی خاص و غیره می‌توانند مانع رشد موها و در نتیجه ریزش مو شوند. اگر متوجه شدید که موهای شما بعد از شروع داروی جدید نازک شده است، با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید آیا این دارو باعث ایجاد آن شده است یا خیر.

9. کمبودهای مواد مغذی و ویتامین ها مانند آهن، پروتئین، روی یا بیوتین

کمبودهای تغذیه ای همچنین می‌توانند مانع رشد مو شوند. تحقیقات نشان می‌دهد، که فقر آهن می‌تواند یکی از عوامل موثر در ریزش مو باشد. اگر کمبود آهن دارید، ممکن است علائمی‌مانند ناخن‌های شکننده، ترک در گوشه‌های دهان، خستگی، تنگی نفس و سردی دست و پا را تجربه کنید. کمبود روی، بیوتین یا پروتئین ممکن است به ریزش مو نیز منجر شود. این کمبودها معمولاً در افرادی مشاهده می‌شود که رژیم‌های محدود کننده دارند و یا برخی مشکلات پزشکی دارند که منجر به سوء جذب مواد مغذی می‌شود.

10. عفونت‌های پوست سر

عفونت‌های قارچی پوست سر می‌تواند باعث ریزش مو در سطح پوست سر شود و باعث ریزش مو به صورت لکه‌ای شود. در صورت ابتلا به عفونت قارچی ممکن است مناطق خارش دار، دچار تورم و قرمزی روی پوست سر شوند. این مشکل را می‌توان با داروهای ضد قارچ درمان کرد.

11. آسیب زدن به دلیل مدل‌های مو

نصب مهره، بند، اکستنشن مو و حتی موهای محکم بسته شده، می‌تواند ریشه و پیاز موهای شما را بکشد و باعث قطع شدن آن شود. استفاده طولانی مدت از این مدل‌ها حتی می‌تواند به فولیکول‌های مو آسیب برساند و منجر به ریزش دائمی‌مو شود. مواد شیمیایی سنگین و گرمای شدید مو به دلیل استفاده از سشوار و اتوی مو نیز می‌تواند به مو آسیب برساند و باعث از بین رفتن آن قبل از رشد کامل آن شود.

منابع:

https://www.curejoy.com/content/why-your-hair-stops-growing/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *