روش های سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

روش های سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

از دست دادن وزن زیاد، موفقیت قابل توجهی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری ها را به طور جدی کاهش دهد. به همین خاطر است که همیشه شنیده ایم که کاهش وزن برای سلامتی بدن بسیار مفید است. با این حال، افرادی که به کاهش وزن مطلوب دست می یابند، اغلب مبتلا به شل شدگی پوست می شوند. افتادگی پوست بدن ممکن است بر روی ظاهر و کیفیت زندگی آن ها تأثیر منفی داشته باشد. در این مقاله مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند نگاهی به علت شل شدن پوست بعد از کاهش وزن خواهیم انداخت و همچنین اطلاعاتی در مورد راه حل های طبیعی و پزشکی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن را ارائه می دهیم.

سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

اجازه دهید مطلب را با پاسخ به چند سوال ساده شروع کنیم.

چه عواملی باعث شل شدن پوست پس از کاهش وزن می شود؟

پوست بزرگترین ارگان در بدن شما است و یک مانع محافظ علیه عوامل محیطی می باشد. لایه درونی پوست شما حاوی پروتئین هایی از جمله کلاژن و الاستین است. کلاژن، که 80٪ ساختار پوست شما را تشکیل می دهد، استحکام و قدرت را برای پوست فراهم می کند. الاستین خاصیت الاستیکی پوست را تامین کرده و به پوست شما کمک می کند تا بتوانند کشش داشته باشد.

در طول افزایش وزن، پوست کش می آید تا بتواند رشد شکم و سایر قسمت های بدن را درون خود جای دهد. دقیقا در حاملگی هم چنین اتفاقی رخ می دهد. کشیدگی پوست در دوران بارداری در عرض چند ماه اتفاق می افتد و به طور معمول نیز طی چند ماه بعد از زایمان به حالت اولیه خود باز می گردد.

در مقابل، اکثر افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند سال هاست که بر روی بدنشان وزن زیادی را تحمیل کرده اند. اکثر این افراد در دوران نوجوانی به چاقی مبتلا شده اند.

هنگامی که پوست به طور قابل توجهی کشیده شده و برای مدت زمان طولانی در این حالت باقی می ماند، الیاف کلاژن و الاستین آسیب می بینند. در نتیجه، مقداری از توانایی های خود را از دست می دهند. در نتیجه، وقتی کسی وزن زیادی را از دست می دهد، پوستش دیگر به حالت عادی بر نمی گردد و اصطلاحا دچار افتادگی می شود. به طور کلی، هر چه کاهش وزن بیشتر باشد، اثر شل شدن پوست نیز بیشتر است.

بنابراین پوست در طول زمان با افزایش وزن به طور قابل توجهی کش می آید و اغلب پس از کاهش وزن به علت آسیب وارد شده به کلاژن، الاستین و سایر اجزایی که مسئول خاصیت ارتجاعی هستند، دیگر بازگشت به حالتی قبل برای آن امکان پذیر نیست.

عوامل موثر بر روی کاهش استحکام پوست

عوامل متعددی وجود دارند که به شل شدن پوست بعد از کاهش وزن کمک می کنند. این عوامل عبارتند از:

طول زمان ابتلا به اضافه وزن: به طور کلی، هر چه زمان ابتلا به اضافه وزن و چاقی بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که پوست پس از کاهش وزن به علت از دست دادن الاستین و کلاژن، دچار افتادگی شود.

مقدار وزن از دست رفته: کاهش وزن 100 پوند (46 کیلوگرم) یا بیشتر به طور معمول موجب افزایش مقدار پوستی شل شده نسبت به میزان کاهش وزن می شود.

سن: پوست افراد سالخورده کلاژن کمتری از پوست افراد جوان دارد و پس از کاهش وزن احتمال افتادگی آن نیز بیشتر می شود.

ژنتیک: ژن ها ممکن است بر روی چگونگی پاسخگویی پوست به افزایش وزن و یا کاهش آن تأثیر بگذارد.

قرار گرفتن در معرض تابش خورشید: تحقیقات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث کاهش تولید کلاژن و تولید الاستین در پوست شده که ممکن است باعث شل شدن پوست شود.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن منجر به کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود در پوست شده و به شل شدن آن کمک می کند.

بنابراین عوامل متعددی بر کاهش خاصیت کشسانی پوست در طی تغییرات وزن تاثیر دارند. سن، ژنتیک و مدت زمانی که فرد اضافه وزن داشته است، از جمله مهترین عوامل اثر گذار می باشد.

مشکلات مربوط به شل شدن پوست

شل شدن پوست به علت کاهش وزن بسیار زیاد می تواند چالش های جسمی و احساسی زیادی را ایجاد کند. این چالش ها عبارتند از:

ناراحتی های فیزیکی: شل شدن پوست می تواند ناراحتی های زیادی ایجاد کرده و فعالیت های روزانه را مختل کند. مطالعه انجام شده بر روی 360 بزرگسالان نشان داد که این مشکل بیشتر در افرادی که 110 پوند (50 کیلوگرم) یا بیشتر وزن کم کرده اند مشاهده شده است.

کاهش فعالیت بدنی: در مطالعه  ای که بر روی 26 زن انجام شد مشخص گردید که شل شدن پوست بعد از کاهش وزن، موجب کاهش فعالیت بدنی در 76٪ آن ها شده است. علاوه بر این، 45٪ از آن ها گزارش داده اند که ورزش را متوقف کرده اند، زیرا شرکت در فعالیت های ورزشی باعث می شد که دیگران به فرم بدن آن ها خیره شوند.

تصویر بدن: شل شدن پوست بعد از کاهش وزن می تواند اثرات منفی بر روی تصویر بدنی و خلق و خو افراد داشته باشد.

درمان های طبیعی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

راه حل های طبیعی زیر ممکن است قدرت پوست و خاصیت ارتجاعی آن را در برخی افراد که کاهش وزن متوسط و کم داشته اند بهبود بخشند. ضمن این که علاوه بر این روش ها، روش های پزشکی نیز برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

انجام ورزش های قدرتی

مشارکت منظم در فعالیت های ورزشی قدرتی، یکی از موثرترین راه های ایجاد توده عضلانی در افراد جوان و سالخورده و سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن است. این ورزش ها علاوه بر کمک به افزایش کالری مصرفی، موجب افزایش توده عضلانی که ممکن است به بهبود ظاهر پوست کمک کند، می شوند.

مصرف کلاژن

کلاژن هیدرولیزات بسیار شبیه به ژلاتین است. این ماده یک فرم پردازش شده کلاژن موجود در بافت همبند حیوانات است. مطالعات نشان می دهد که کلاژن هیدرولیزات ممکن است اثر محافظتی بر روی کلاژن پوست داشته باشد.

در یک مطالعه کنترل شده، پس از چهار هفته مصرف مکمل حاوی پپتید کلاژن، قدرت کلاژن پوست به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت و این اثر در تمام طول مدت مطالعه یعنی 12 هفته روی پوست باقی ماند.

کلاژن هیدرولیزات همچنین به عنوان کلاژن هیدرولیز نیز شناخته می شود. این ماده به شکل پودر است و می توانید آن را از داروخانه ها تهیه کنید. یکی دیگر از منابع تامین کننده کلاژن، عصاره استخوان است که خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد.

مصرف برخی از مواد غذایی و مرطوب نگه داشتن پوست

برخی از مواد مغذی برای تولید کلاژن و سایر اجزای پوست مهم هستند. این مواد مغذی عبارتند از:

پروتئین: پروتئین مناسب و با کیفیت برای تولید سلول های سالم پوستی حیاتی است و اسید آمینه لیزین و پرولین آن نقش مستقیمی در تولید کلاژن دارند.

ویتامین C: ویتامین C برای سنتز کلاژن مورد نیاز است و همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3: نتایج یک مطالعه کوچک نشان داد که اسید چرب امگا 3 در ماهی های چرب به افزایش خاصیت الاستیکی پوست کمک می کند.

آب: مرطوب بودن بدن از داخل می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که زنانی که مصرف آب خود را به صورت روزانه افزایش داده اند، باعث بهبودی هیدراتاسیون و عملکرد پوست خود شده اند.

استفاده از کرم های تقویت کننده

بسیاری از کرم های تقویت کننده پوست که برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن کاربرد دارند حاوی کلاژن و الاستین هستند. اگر چه این کرم ها ممکن است به طور موقت به سفت شدن پوست منجر شوند، اما مولکول های کلاژن و الاستین خیلی زیادی دارند که از طریق پوست جذب می شوند. به طور کلی، کلاژن باید از داخل به سمت خارج تولید شود.

همان طور که می بینید روش های طبیعی بسیاری برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن و یا بارداری وجود دارد.

درمان های پزشکی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن

درمان های پزشکی یا جراحی معمولا برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن ضروری هستند.

جراحی بدن

اغلب افرادی که پس از کاهش وزن قابل توجه یا بارداری به افتادگی و شل شدن پوست مبتلا شده اند، برای درمان این حالت نیاز به جراحی برای برداشتن پوست اضافی دارند. در این روش جراحی، بر روی بدش برشی ایجاد شده و پوست و چربی اضافی برداشته می شود. سپس دو سمت محل بریدگی به وسیله بخیه به هم پیوند زده می شود.

جراحی های خاص بدن شامل موارد زیر می باشند:

  • ابدومینوپلاستی: در این روش پوست از روی شکم برداشته می شود.
  • لیفت کردن پوست پایین تنه: در این روش پوست از شکم، باسن و ران ها برداشته می شود.
  • لیفت کردن پوست بالا تنه: در این روش پوست از سینه و کمر برداشته می شود.
  • جراحی زیبایی لیفت ران و مینی لیفت ران: به معنی حذف پوست از ران داخلی و بیرونی است.
  • براکیوپلاستی (لیفت کردن بازو): در این روش پوست آویزان زیر بازو برداشته می شود.

جراحی های متعددی که معمولا بر روی قسمت های مختلف بدن انجام می شود باید در طول یک یا دو سال پس از کاهش وزن انجام شوند. جراحی های فرم دهی بدن معمولا نیاز به بستری شدن در بیمارستان از یک تا چهار روز دارند. زمان ریکاوری در خانه نیز معمولا دو تا چهار هفته است. احتمال بروز برخی از عوارض جراحی مانند خونریزی و عفونت نیز وجود دارد. اما این احتمال بسیار اندک است.

بر طبق مطالعات مختلف انجام شد، مشخص گردید که عمل های جراحی برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن می تواند تا حدود زیادی بر روی کیفیت زندگی افراد تاثیر بگذارد.

روش های پزشکی جایگزین

اگر چه عمل جراحی فرم دهی بدن شایع ترین و ساده ترین درمان برای سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن هستند اما گزینه های دیگری نیز وجود دارند که کمتر تهاجمی بوده و می توانند خطر عوارض اندک جراحی را به صفر برسانند. این روش ها عبارتند از:

ولاشیپ: ولاشیپ سیستم ترکیبی از نور مادون قرمز، رادیوفرکانس و ماساژ است که برای کاهش چربی پوست استفاده می شود. در یک مطالعه مشخص شده که این روش، به کاهش قابل توجهی پوست شکم و بازو در بزرگسالان دارای اضافه وزن منجر می شود.

اولتراسوند: یک مطالعه کنترل شده که بر روی درمان اولتراسوند انجام شد مشخص گردید که این درمان برای افرادی که به دلیل بارداری پوستشان دچار افتادگی شده است تا حدودی موثر بوده است.

به نظر می رسد که با وجود این که خطرات کمتری در روش های جایگزینی وجود دارد، نتایج ممکن است به همان اندازه که عمل جراحی موجب همخوانی و فرم دهی بدن می شود، قابل قبول نباشد. بنابراین جراحی فرم دهی بدن رایج ترین و موثر ترین روش برای حذف پوست شل شده و سفت کردن پوست بعد از کاهش وزن است. روش های جایگزین دیگری نیز در دسترس هستند، اما به اندازه جراحی موثر نمی باشند.

برای افرادی که وزن کم و یا متوسطی را از دست داده اند، پوست به احتمال زیاد پس از مدتی و با استفاده از درمان هاطبیعی ذکر شده در بالا به حالت اولیه خود باز می گردد. اما برای افرادی که به شدت وزن کم کرده اند، ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی یا استفاده از سایر روش های پزشکی برای سفت کردن یا از بین بردن چربی زیر پوستی، باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *