آشنایی چند نمونه از مشکلات پوستی شایع در زنان

آشنایی چند نمونه از مشکلات پوستی شایع در زنان

بسیاری از مشکلات پوستی در مردان و زنان به صورت یکسان و مشابه رخ می دهد. اما گاهی اوقات، این مشکلات پوستی بر روی زنان به طور متفاوتی تاثیر می گذارد. سبک زندگی و عوامل محیطی ممکن است در ایجاد مشکلات پوستی شایع در زنان نقش داشته باشند. از طرفی زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات سیستم ایمنی هستند. اختلال در سیستم ایمنی یکی از مهمترین عوامل موثر بر روی مشکلات پوستی است.  هورمون ها و تفاوت بین دو جنس مرد و زن در فرایند تولید مثل نیز ممکن است تا حدی در شیوع مشکلات پوستی شایع در زنان نقش داشته باشند. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به طور مختصر در مورد مشکلات پوستی شایع در زنان صحبت خواهیم کرد.

مشکلات پوستی شایع در زنان

ملانوما

ملانوما خطرناک ترین نوع سرطان پوست است. خطر ابتلا به این نوع سرطان با بالا رفتن سن افزایش می یابد. با این حال این نوع سرطان در حال حاضر یکی از شایع ترین سرطان ها در میان بزرگسالان جوان، به ویژه زنان جوان در ایالات متحده است. یکی از مهمترین عوامل ایجاد آن نیز استفاده مکرر و بی اندازه از سولاریوم برای برنزه کردن پوست است. دختران نوجوان و زنان جوان از این روش بسیار بیشتر از مردان جوان استفاده می کنند. بنابراین خطر ابتلا به ملانوم در آن ها بیشتر است. توده ملانوم معمولا بر روی قفسه سینه و پشت بدن ظاهر می شود. اما برای زنان، ملانوم معمولا بر روی پاها اتفاق می افتد.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که موجب تشکیل پلاک های قرمز و پوسته پوسته بر روی پوست می شود. هر کسی می تواند به پسوریازیس مبتلا شود. اما این بیماری پوستی اغلب در زنان و در زمان های خاصی از زندگی آن ها ایجاد می شود. به عنوان مثال، پسوریازیس اغلب در دختران در دوران بلوغ و در زنان پس از زایمان و یا در زمانی که به سن یائسگی نزدیک می شوند، بدتر می شود. نوسان هورمونی ممکن است در این تغییرات نقش داشته باشد. علائم این بیماری در زمانی که فرد تنش و استرس دارد نیز بیشتر شعله ور می شود. این در حالی است که بیشتر زنان در تلاش برای جذاب نشان دادن خود هستند. بنابراین تنش ایجاد شده برای رسیدن به این خواسته می تواند سیکلی را در بدن ایجاد کند که مدام بر روی تشدید علائم تاثیر می گذارد.

ترک های پوستی

ترک های پوستی، همان ترک هایی است که معمولا پس از چاق شدن یا حاملگی ابتدا به شکل صورتی و سپس به شکل پوست براق خود را نشان می دهند. به ترک های پوستی اصطلاحا علائم کشش نیز گفته می شود. علائم کشش پوست معمولا زمانی ایجاد می شود که پوست در یک دوره کوتاه مدت کشیده شود. بیماری هایی که در تولید کلاژن تداخل ایجاد می کنند نیز می توانند علائم کشش ایجاد کنند. ترک های پوستی در دوره هایی که بدن رشد سریع دارد، مانند دوران بارداری و دوران بلوغ در پسران و دختران معمول است. افرادی که به سرعت وزنشان زیاد می شود نیز ممکن است به ترک روی پوست مبتلا شوند. این ترک ها برای بدن خطری ندارند. اما می توانند ظاهر پوست را دستخوش تغییر قرار دهند. بیشتر علائم ترک های پوستی خفیف به مرور زمان از بین می روند. اما برخی از ترک های عمیق نیاز به استفاده از دارو یا روش های پزشکی مانند لیزر دارند.

روزاسه

روزاسه یک بیماری شایع پوستی است که اغلب در میانسالی شروع می شود. این بیماری باعث می شود پوست برافروخته و جوش دار شود. توده دردناک ممکن است زیر پوست باشد. زنان بیشتر احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند. روزاسه به خصوص در دوران یائسگی بیشتر شایع است. پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی سبب ایجاد این بیماری می شود. اما معتقدند که افرادی که به راحتی سرخ می شوند یا رگ های خونی آن ها از روی پوست مشهود است، بیشتر احتمال دارد که علائم روزاسه را از خود نشان دهند. همچنین، گرگرفتگی در طول یائسگی نیز ممکن است نشانه های روزاسه را ایجاد کرده یا موجب بدتر شدن آن ها شود.

آکنه

آکنه بر روی زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد. این بیماری پوستی در میان زنان در سن 20 ساله رایج است. اما گاهی نیز مشاهده شده است که زنان 50 ساله نیز دچار آکنه می شوند. آکنه هنگامی که فولیکول های مو روی پوست با چربی اضافی و سلول های مرده پوست آلوده و مسدود می شوند، رخ می دهد. هیچ درمان واحدی برای آکنه وجود دارد که بر روی همه بیماران مبتلا یکسان عمل کند. اما درمان های هورمونی مانند قرص های جلوگیری از بارداری ممکن است در درمان جوش ها موثر باشند. بنابراین درمان آکنه برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد. پس از یائسگی، تولید چربی پوست کمتر شده و به این ترتیب به خودی خود و بدون نیاز به مصرف دارو آکنه از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *