چه اقداماتی می توانند به کاهش چین و چروک صورت کمک کنند؟

چه اقداماتی می توانند به کاهش چین و چروک صورت کمک کنند؟

آیا وارد 35 سالگی شده اید و اولین نشانه های پیری را روی پوست خود مشاهده می کنید؟ یا 55 سالتان است ولی پوستتان دیگر به اندازه 35 سالگی شاداب و تازه نیست؟ در هر صورت جزء هر کدام از دسته های بالا که باشید، ایجاد چروک روی پوست بعد از وارد شدن به 35 سالگی، اجتناب ناپذیر است. پس این موضوع طبیعی است که با بالا رفتن سن به دنبال روش هایی برای کاهش چین و چروک صورت باشید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بسیاری از افراد در نبرد برای کاهش چین و چروک صورت ناموفق هستند. آن ها معتقدند که این شکست در اثر عدم اطلاع از روش های مناسب این کار می باشد. از طرفی دکتر رابین اشینوف، متخصص پوست در مرکز پزشکی دانشگاه هکنساک در نیوجرسی می گوید که:

“بسیاری از زنان و مردان معتقدند که پیری پوست اجتناب ناپذیر است، اما با توجه به اطلاعات و فن آوری هایی که امروز داریم، جلوگیری از روند پیری و جوان سازی پوست واقعا عملی است.”

برای کمک به شما و هدایتتان در مسیر درست، جهت کاهش چین و چروک پوست، متخصصان WebMD و چندین متخصص دیگر، آنچه که واقعا برای کاهش چین و چروک صورت کاربرد دارد را در قالب چند نکته مهم ارائه کرده اند. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند 23 نظر کارشناسی که می توانند بر روی ظاهر پوستتان تفاوت ایجاد کنند را مطرح کرده ایم. برخی از این توصیه ها باید توسط متخصص پوست و در مراکز معتبر زیبایی انجام شوند و برخی دیگر به تنهایی قابل اجرا هستند.

روش های کاهش چین و چروک صورت

از نور خورشید اجتناب کنید

نور و اشعه های مضر خورشید عامل شماره 1 در ایجاد چروک روی پوست هستند و محققان توانسته اند با ده ها مطالعه، اثرات آن را تأیید کنند. در یکی از مطالعاتی که بر روی دوقلوهای مشابه انجام شد، جراح پلاستیک ساکن در نیویورک دکتر Darrick Antell، مشخص کرد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در تشکیل چین و چروک حتی مهم تر از وراثت است. در این مطالعه مشخص شد که خواهر و برادرهایی که مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کرده بودند، چروک های کمتری داشتند و به طور کلی جوان تر از قل هایی بودند که در معرض نور خورشید قرار داشتند.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

محققان American Academy of Dermatology معتقدند که برای کاهش چین و چروک صورت و هر ناحیه دیگری از بدن، باید در زمان خروج از منزل حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این کرم ها علاوه بر کاهش چروک، پوست را از ابتلا به سرطان نیز محافظت می کند. بنابراین حتما از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا (SPF حداقل 15)، حتی در زمستان نیز استفاده کنید.

سیگار نکشید

در مورد سیگار کشیدن به طور کامل اتفاق نظر وجود ندارد. به طوری که برخی از تحقیقات هنوز نتوانستند که اثر دخانیات را بر روی پوست کاملا ثابت کنند. اما بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که دود سیگار بر روی سن پوست تاثیر می گذارد. سیگار و دخانیات بیشتر از طریق انتشار آنزیمی که کلاژن و الاستین را از بین می برد، بر روی ظاهر پوست تاثیر می گذارد. کلاژن و الاستین دو ماده مهم در پوست هستند. مطالعات انجام شده در بخش تحقیقات دوقلوها در بیمارستان سنت توماس در لندن نشان داد که برادر یا خواهرانی که سیگار می کشند، پوستشان تمایل دارد که چروک بیشتری داشته باشد. پوست قل های سیگاری حدود 40 درصد نازک تر از قل های غیر سیگاری بود.

به اندازه کافی بخوابید

متخصص پوست ییل نیکلاس پرریکونه، می گوید: “وقتی که خواب کافی ندارید، بدن کورتیزول بیش از حد تولید می کند، این ماده هورمونی است که سلول های پوست را تجزیه می کند.” پرریکونه اضافه می کند که: “پس به اندازه کافی استراحت کنید تا بدنتان HGH (هورمون رشد انسانی) بیشتری را تولید کرده و ضخامت و خاصیت ارتجاعی پوست که منجر به کاهش چین و چروک صورت می شوند، بهبود پیدا کند.”

روی کمر بخوابید

پزشکان آکادمی پوست و زیبایی آمریکا (AAD) هشدار می دهد که خواب در موقعیت های خاص در طول شب و بعد از ظهر منجر به ایجاد خطوط خواب (چین و چروک هایی که بعد از بلند شدن از خواب روی سطح پوست شاهد آن ها هستید و بعد از مدتی از بین می روند) شده و بعد از مدتی چروک هایی را روی گونه ها و چانه ایجاد می کند. خطوط خواب معمولا پس از بیدار شدن عمیق هستند و کمی احساس سوزن سوزن شدن دارند. برای کاهش شکل گیری چین و چروک، متخصصان AAD معتقدند که باید تمام طول خواب را روی کمر باشید.

صورتتان را کج و ماوج نکنید

پزشکان American Academy of Dermatology معتقدند که هر گونه حرکت تکراری صورت، مانند چروک کردن پیشانی در زمان صحبت کردن، عضلات صورت را بیش از حد می کشد و باعث ایجاد شیارهایی بر روی سطح پوست می شود. این شیارها در نهایت به چین و چروک تبدیل می شوند. برای جلوگیری از این نوع چروک ها، ضمن استفاده از کرم ضد آفتاب بر روی پوست باید از عینک آفتابی نیز برای مخافظت از پوست اطراف چشم استفاده کنید. اگر این نوع چروک ها ایجاد شده باشند، استفاده از بوتاکس برای درمان و جلوگیری از عمیق شدن آن ها بسیار مفید است.

بیشتر از ماهی های چرب به خصوص ماهی قزل آلا استفاده کنید

نه تنها ماهی های چربی مانند سالمون و قزل آلا بلکه سایر ماهی های آب سرد هم یک منبع عالی از پروتئین هستند و هم یک منبع عالی از اسید های چرب ضروری به نام امگا 3 می باشند. فراموش نکنید که پروتئین بخش مهمی از ساختار پوست شما را تشکیل می دهد. اسیدهای چرب ضروری به تغذیه پوست کمک می کنند. این مواد پوست را جوان کرده و به کاهش چین و چروک صورت کمک می کنند.

بیشتر سویا بخورید

خواص این عامل ضد چروک بشتر در مطالعات حیوانی اثبات شده است. اما تحقیقات انسانی اندکی نیز نشان می دهد برخی از خواص سویا ممکن است بتوانند پوست را در برابر آسیب های نور خورشید محافظت کنند. محققان در یک مطالعه که اخیرا بر روی انسان انجام شده و نتایج آن نیز در مجله European Journal of Nutrition منتشر شده است، از مکمل مبتنی بر سویا (مواد تشکیل دهنده آن شامل پروتئین ماهی و عصاره های چای سفید، انگور، گوجه فرنگی و چندین ویتامین دیگر بود) استفاده کردند. این مکمل پس از 6 ماه استفاده باعث بهبود ساختار و استحکام پوست شد.

کاکائو مصرف کنید

در یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Nutrition در سال 2006، محققان دریافتند که کاکائو حاوی مقادیر بالا از دو فلاونول رژیمی به نام های اپی کاتچین و کاتچین است. این ماده پوست را از آسیب های خورشید محافظت کرده، گردش خون را به سلول های پوستی بهبود می بخشد، هیدراتاسیون را تحت تاثیر قرار می دهد و پوست را آرام تر و نرم تر می کند. پس برای کاهش چین و چروک صورت از کاکائو تلخ بیشتر استفاده کنید.

بیشتر از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

به عقیده بسیاری از متخصصان پوست، کلید کاهش چین و چروک صورت و جوانی استفاده از ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد. میوه ها و سبزیجات مملو از آنتی اکسیدان می باشند. این ترکیبات از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (مولکول های ناپایداری که می توانند به سلول ها آسیب برسانند) جلوگیری کرده و به نوبه خود باعث می شوند که پوست جوان و پر انرژی تر شود و برخی از اثرات ایجاد شده روی آن معکوس شود.

از مرطوب کننده استفاده کنید

ما معمولا تصور می کنیم که محصولات ضد پیری، حاوی ترکیبات خاصی هستند که می توانند بر روی پوست معجزه کنند. این در حالی است که در این راه قدرت مرطوب کننده های ساده را نادیده می گیریم. به طوری کلی هر چه پوست مرطوب تر باشد، خطوط و چین و چروک کمتری نیز دارد. پس از مرطوب کننده های قوی و حتی روغن های آبرسان گیاهی مانند روغن زیتون بر روی پوست بیشتر استفاده کنید.

صورت را بیش از حد نشویید

طبق نظر متخصصین پوست در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، شستن پوست، روغن های طبیعی آن را که موجب رطوبت و محافظت کلی از چین و چروک ها می شود، از بین می برد. پس هر چقدر بیشتر پوست را بشویید، بیشتر رطوبت آن را گرفته و پوست را در برابر آسیب، شکننده تر می کنید. علاوه بر این، در زمان شستشوی پوست، به جای استفاده از صابون هایی قوی، باید از شوینده های ملایم که پوست را مرطوب می کنند استفاده کنید.

درمان های موضعی که باعث کاهش چین و چروک صورت می شوند

مطالعات نشان می دهد مواد تشکیل دهنده زیر می تواند چین و چروک را کاهش دهند. اکثر این مواد در انواع روش های درمانی و مراقبت از پوست که توسط پزشک تجویز می شوند یا بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند وجود دارند.

اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHAs)

این اسیدهای میوه ای طبیعی، لایه بالایی که شامل سلول های مرده پوست هستند را از بین می برند و ظاهر خطوط و چین و چروک ها را به خصوص در اطراف چشم کاهش می دهند. شواهد جدید نشان می دهد که AHA ها در غلظت های بالاتر، ممکن است به تحریک تولید کلاژن نیز کمک کنند.

رتینوئیدها (شامل رتین A)

تنها درمان موضعی تایید شده توسط FDA برای کاهش چین و چروک ها ترتینوئین است که به طور تجربی به عنوان رتین شناخته می شود. پزشکان معتقدند که این کرم تجویزی خطوط ظریف و چین و چروک های بزرگ را کاهش می دهد و آسیب های خورشیدی را بازسازی می کند. رتینول یک فرم طبیعی از ویتامین A است که در بسیاری از محصولاتی که بدون نیاز به نسخه در دسترس هستند نیز موجود است. مطالعات نشان می دهد که این ماده در یک فرمول تثبیت شده، در غلظت بالا، ممکن است همانند رتین A، بدون ایجاد عوارض جانبی مانند سوزش پوست و حساسیت، مفید باشد.

ویتامین C موضعی

محققان دانشگاه Tulane، دریافتند که این ویتامین می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد، در مقابل آسیب های UVA و اشعه UVB از پوست محافظت کند، مشکلات ایجاد شده بر روی رنگ پوست را اصلاح کند و بیماری های التهابی پوست را بهبود بخشد. با این وجود شاید کلید کاهش چین و چروک صورت ویتامین C باشد. تا به امروز، بیشتر تحقیقات نشان داده اند که اسید اسکوربیک، قوی ترین ماده برای تسکین چروک می باشد.

آیدیبنون

این ماده پسر عموی شیمیایی کوآنزیم Q10 یا همان CoQ10 می باشد. این آنزیم یک ماده مغذی آنتی اکسیدانی فوق العاده قدرتمندی است. در یک مطالعه که اخیرا نتایج آن در مجله Journal of Dermatology منتشر شده، پزشکان دریافتند که تنها 6 هفته استفاده موضعی از این ماده، به کاهش شکنندگی و خشکی پوست، افزایش میزان هیدراتاسیون تا حدود 37٪، کاهش 29 درصدی خطوط و چین و چروک و بهبود کلی 33 درصدی در پوست های آسیب دیده از خورشید کمک می کند. مطالعات دیگر نتایج مشابهی را دریافت کرده اند.

عوامل رشد

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این ترکیبات زمانی که به طور موضعی مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است آسیب خورشید را کاهش دهند و خطوط و چین و چروک صورت را کم کنند. این در حالی است که تولید کلاژن که راهی برای جوانسازی پوست است را بیشتر می کند.

پنتاپپتید

نتایج مطالعاتی که توسط National Institutes of Health انجام شده، اعلام کرده است که پنتاپتید ها می توانند تولید کلاژن را در پوست آسیب دیده افزایش دهند. چندین مطالعات دیگر از جمله یکی از مطالعاتی که اخیرا در national dermatology conference اراه شده است نشان دادند که به استفاده از پنتاپتیدها به صورت موضعی، باعث تولید کلاژن و کاهش خطوط و چین و چروک پوست می شوند.

درمان های پزشکی که باعث کاهش چین و چروک صورت می شوند

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس به معنی تزریق سم بوتولینوم A به عضله ای که در زیر چین و چروک قرار دارد، می باشد. با تزریق این سم، عضله دیگر قادر به تکان خوردن نیست و این فرایند به پوست اجازه می دهد که  صاف و بدون چروک شود. تزریق بوتاکس برای افرادی که عادت به کج و ماوج کردن صورت دارند بسیار مفید است.

پرکننده های چروک

پزشکان می توانند در روشی به نام پرکننده های چروک، پوست را با انواع مواد مختلف از جمله کلاژن، اسید هیالورونیک و سایر ترکیبات مصنوعی پر کنند. درمان های محبوب به این شیوه شامل Restylane، Juvederm، و ArteFill می باشند.

لیزر یا نور درمانی

در این روش، انرژی متساعد شده از یک منبع نور یا یک لیزر یا یک لامپ پالس، لایه بالای پوست را بر می دارد و باعث ایجاد یک زخم کوچک اما غیر قابل تشخیص می شود. این سیستم تولید کلاژن طبیعی پوست را به سمت لایه بالایی پوست هدایت کرده و پوست را به تولید کلاژن تشویق می کند. در این حالت پوست بدون چین و چروک شده و از قبل بسیار نرم تر می شود.

لایه برداری شیمیایی پوست

در این درمان، از یکی از انواع مختلف مواد شیمیایی برای “سوزاندن” لایه بالای پوست استفاده می شود. با ایجاد این سوختگی که موجب ایجاد آسیب می شود، بدن ترغیب شده که با تولید کلاژن بیشتر به این فرایند پاسخ دهد. بنابراین پس از تکمیل پاسخ بدن، پوست شما جوان تر و نرم تر از قبل خواهد شد.

لایه‌ برداری پوست یا درم‌ ابریژن

در این روش از یک دستگاه ماساژ خلا در کنار یک کریستال شیمیایی ملایم استفاده می شود. درم‌ ابریژن کمک می کند تا لایه سطحی پوست از بین رفته و سلول های پوستی جدید و تازه ای به طور مساوی در سطح پوست تولید شود. به این ترتیب علاوه بر این که پوست جوان می شود، خطوط و چین و چروک نیز به طور چشمگیری از بین می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *