خطرات استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی را جدی بگیرید

استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی

این موضوع معمولا برای کسانی که بدنبال استفاده و کاشت انواع ناخن‌های مصنوعی هستند چندان با اهمییت جلوه نمی‌کند؛ ولی به شما اطمینان می‌دهم موضوع بسیار مهمی در این مورد وجود دارد که دانستن آن شاید تصمیم شما را برای استفاده از ناخن مصنوعی بکلی تغییر دهد. در این مطلب از سلسله مطالب مربوط به موضوع ناخن‌های مصنوعی که در مجله لیلی لند منتشر شده است. سعی می شود به خطرات استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم. در این مطلب به خطرات و احتمالات ناگوار استفاده از انواع ناخن‌های مصنوعی اشاره خواهیم کرد و بدون در نظر گرفتن مباحث تبلیغاتی سعی می‌شود حقایقی در این خصوص برای خواننده روشن و واضح بیان شود.

داشتن دستان زیبا با استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی

معمولا همه مراجعه کنندگان به سالن‌های زیبایی که می‌خواهند از خدمات کاشت ناخن بهره ببرند، هدفی جز داشتن دستانی زیبا ندارند. و در مجموع کمتر مراجعه کننده‌ای یافت می‌شود که پیش از انجام کار از خطرات احتمالی آگاهی کامل داشته باشد. ناخن های مصنوعی به راحتی می‌توانند در طی چند دقیقه روی ناخن طبیعی شما قرار بگیرند و به راحتی دستان شما با ناخن های بلند و یک دست و خوش فرم زیبا می‌شود؛ و هر وقت که بخواهید می‌توانید از انواع لاک های ناخن با رنگ های متنوع روی آنها استفاده کنید؛ و بار ها و بار ها آنها را طراحی کنید.

معمولا این همان برداشتی است که هنگام مراجعه برای کاشت ناخن خواهید داشت؛ اما صبر کنید یک طرف سکه را به شما نشان دادیم، طرف دیگر را که احتمالا نمی‌خواهید هرگز ببینید! اما اکثر مشتریان مراکز زیبایی متوجه این موضوع نیستند که اگر، استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی داشته باشند، احتمالا دچار عفونت‌های ناخوشایند ناخن خواهند شد؛ و البته درمان‌های دردناک و یا بعضا طولانی مدتی در انتظار آنها است. برای دریافت اطلاعات کامل در مورد نوع و چگونگی درمان عفونت های احتمالی ناخن به مطلب (عفونت‌های شایع ناخن در سالن‌های زیبایی بیشتر آشنا شوید) که در همین مجله منتشر شده است مراجعه کنید.

مشکل اصلی استفاده دائم از ناخن های مصنوعی از کجا پدیدار می‌شود؟

مشکل اصلی همه ناخن های مصنوعی این است که همیشه یک فضای باز میان ناخن طبیعی و مصنوعی بوجود می‌آید که محیط مناسبی برای رشد قارچ ها، باکتری ها و انواع میکروب های بیماری زا خواهد بود، در واقع یک هدیه مناسب برای این گونه موجودات است. ناخن طبیعی با شکل ظاهری خود که در اطراف با پوست دست احاطه شده است، مکان مناسبی برای رشد انواع عوامل بیماری زا نیست؛ زیرا که با شستشوی دست در طول روز تمامی مراکز تجمع عوامل بیماری زا شستشو می‌شوند و محیط مناسب برای پرورش آنها به وجود نمی‌آید.

اما هنگامی که از ناخن مصنوعی استفاده می‌کنید، یک فضای مرطوب و تاریک در اختیار عوامل بیماری زا قرار می‌دهید و البته یک زمان مناسب برای رشد. ممکن است بپرسید که مگر در طول روز با شستشوی دستانتان این عوامل از بین نمی‌روند؟ پاسخ آن است که خیر! با هر بار شستشوی دست، شما رطوبت را به زیر ناخن مصنوعی خود هدایت می‌کنید و چون این شکاف آنقدر کوچک است که در شما نمی‌توانید آن محل را خشک کنید؛ همچنان تا شستشوی بعدی مرطوب باقی می‌ماند. این دقیقا همان فرصت ایده آل برای عوامل بیماری زا است، که با رشد و تکثیر خود عفونت را ایجاد می‌کنند.

استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی
استفاده دائم از ناخن‌های مصنوعی

در اینجا یا آور می‌شوم که برخی از این عوامل بیماری زا، مانند انواع قارچ‌های پوستی به راحتی درمان‌پذیر نیستند و در صورت ابتلا می‌بایست چندین ماه با آنها مبارزه کنید، و پس از بهبودی نیز به راحتی ممکن است بیماری شما برای دفعات بعدی نیز عود کند و این چرخه تکرار شود؛ حتما به این موضوع توجه داشته باشید. معمولا داروهای ضد قارچ موضعی، چندان موثر نیستند و داروهای ضد چارچ خوراکی نیز مشکلاتی برای کبد بیماران بوجود می آورند؛ برای همین منظور برخی بیماران مبتلا گاهی ماه‌ها و یا حتی در چندین دوره زمانی می‌بایست تحت درمان قرار بگیرند تا بهبودی کامل حاصل کنند.

در این بخش خاطر نشان می‌شود که حتی اگر از این نوع بیماری های شایع عفونی هم ایمن بمانید، خبر بد بعدی این خواهد بود که، احتمالا پس از گذشت چندین روز از کاشت ناخن شما دستانی آلوده تر از پیش خواهید داشت؛ و احتمالا میکروب ها و باکتری های بیشتری وارد بدن خود و اطرافیانتان خواهید کرد. زیرا تحقیقات ثابت کرده است، دستان کسانی که ناخن های خود را مرتبا کوتاه نگاه می دارند، گاه بیست برابر تمیز تر از کسانی است که ناخن های بلندی دارند. این درحالی است که این افراد در مجموع عوامل بیماری زای کمتری در طول روز وارد بدن خود می‌کنند و در مقابل کسانی که ناخهایشان بلند است به میزان قابل توجهی در طول روز، عوامل بیماری زیا وارد بدن خود خواهند کرد؛ و البته افراد نزدیک در خانواده شان! البته هنوز تمام نشده است… در بدترین حالت ممکن است بیماری شما پس از گذشت ماه‌های طولانی و درمان های ناموفق تبدیل به یک ناهنجاری دائمی در ناخنتان شود، که با عنوان ناخن بد شکل معروف است. این بیماری باعث می‌شود بستر سازنده ناخن آسیب جدی ببیند و در نهایت شکل ناخن شما برای همیشه کج و نا هموار رشد کند؛ برای این نوع بیماری معالجه موثری وجود ندارد و فرد معمولا می‌بایست تا آخر عمر با آن زندگی کند.

خطرات احتمالی دیگر استفاده دائمی از ناخن مصنوعی چیست؟

ممکن است فکر کنید از این هم بدتر نمی‌شود؛ ولی اشتباه می کنید، حتی از این هم بدتر خواهد شد! برخی از بیماران حتی پیش از آنکه از زیبایی دستانشان لذت ببرند، دچار مشکلات استفاده از ناخن های مصنوعی می‌شوند؛ برای این نوع بیماران عموما مواد کاشت ناخن مصنوعی و انواع چسب های صنعتی موجود، مشکل آفرین می‌شود. این افراد جزو آن دسته از کسانی هستند که، حساسیت آلرژیک به این مواد دارند و در برخورد مواد کاشت ناخن حساسیت آنها عود می‌کند. البته کمتر کسی به این نوع مواد حساسیت بالایی نشان می‌دهد‌‌، اما احتمال این نوع حساسیت ها چندان اندک نیست برخی از بیماران در همان جلسه اول کاشت ناخن مصنوعی، حساسیت بالایی نسبت به این مواد از خود نشان می‌دهند. انگشتان دست این بیماران متورم شده و حتی به اندازه قطر یک سوسیس نیز رسیده است، که می‌بایست بسرعت در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. خبر بد در این مورد آن است که، ممکن است این حساسیت ها در جلسات دوم یا سوم و حتی جلسات دیگری از کاشت ناخن رخ بدهد؛ پس اگر در جلسه اول کاشت ناخن مصنوعی دچار حساسیت نشدید؛ فکر نکنید که کاملا در این خصوص ایمن هستید، برخی بیماران در جلسات بعدی حساسیت های آلرژیک خود را نمایان می‌کنند.

نکته پایانی

حال با خواندن این مطلب تصمیم گرفتید که هیچگاه به سراغ کاشت ناخن نروید و یا احتمالا این کار را قبلا انجام داده اید و چون این مشکلات برای شما پیش نیامده است فکر می‌کنید خوش شانس هستید و یا بدن مقاومی دارید؟ نه آنطور نیست! ممکن است برای چندین بار از شر مشکلاتی که در بالا به آن اشاره کردیم رها شده باشید؛ اما به شما اطمینان می‌دهم اگر برای مدت طولانی به اینکار ادامه دهید، حتما درگیر یکی از مشکلات شایع در این خصوص خواهید شد. اگر هم به اندازه کافی عبرت گرفته اید و تصمیم دارید که هرگز به سراغ این موضوع نروید اندکی صبر کنید، یک پیشنهاد منصفانه برای شما خواهم داشت؛ عجله نکنید شاید بتوانید برای مدتی کوتاه از ناخن های مصنوعی استفاده کنید. پیشنهاد می شود اگر تصمیم به استفاده از ناخن مصنوعی دارید، این کار را پس از آگاهی از خطرات احتمالی کاشت ناخن مصنوعی برای مدتی کوتاه انجام دهید و یا در دوره‌های کوتاهی این کار را با احتیاط انجام دهید. و از زیبایی دستانتان لذت ببرید.

منابع:
https://blogs.webmd.com/healthy-skin/20110921/whats-growing-under-your-nail-tips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *