حقایقی درباره انواع آنفولانزا (آنفولانزای معمولی‌، H1N1‌، H3N2 و آنفلوانزای مرغی [H5N1] را بدانید

حقایقی درباره انواع آنفولانزا (آنفولانزای معمولی‌، H1N1‌، H3N2 و آنفلوانزای مرغی [H5N1] را بدانید

در مطلب (حقایقی درباره انواع آنفولانزا (آنفولانزای معمولی‌، H1N1‌، H3N2 و آنفلوانزای مرغی [H5N1] را بدانید) از مجله لیلی لند به یک موضوع همه گیر در این روز‌ها اشاره شده است. با ما همراه باشید.

آنفولانزا چیست؟

ویروس‌هایی که دستگاه تنفسی را آلوده می‌کنند باعث ایجاد انواع آنفولانزا می‌شوند (که معمولاً آنفولانزای فصلی خوانده می‌شود).
علائم آنفولانزا شامل
تب‌،
لرز‌،
سرفه‌،
گلو درد‌،
سردرد‌،
درد عضلانی‌، و خستگی‌.
دوره اوج گیری آنفولانزا در حدود 1تا4 روز است.
آنفولانزا مسری است و علائم انواع آنفولانزا ممکن است حداکثر 7 تا 14 روز به طول بینجامد.
پزشکان برای تشخیص آنفولانزا از گذشته بیمار‌، معاینه بدنی و آزمایشات آزمایشگاهی استفاده می‌کنند.
آنفولانزا به طور مستقیم و غیرمستقیم گسترش می‌یابد. مستقیماً از شخص به شخص دیگر توسط قطرات موجود در هوا که هنگام عطسه یا سرفه تولید می‌شود‌، و به طور غیرمستقیم وقتی قطرات آلوده روی سطحی که متعاقبا توسط افراد آلوده لمس می‌شوند‌، پخش می‌شود.
ویروس‌های آنفلوانزا در سه نوع A‌، B و C وجود دارند که انواع آنفولانزای A معمولاً بیشترین مشکلات را در انسان ایجاد می‌کند.
بیشتر افرادی که آنفولانزای معمولی یا فصلی را دریافت می‌کنند طی 1تا2 هفته کاملاً بهبود می‌یابند‌، اما برخی از افراد عوارض پزشکی جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی مانند ذات الریه را میگیرند و احتمال مرگ و میر بین این افراد وجود دارد‌.
آنفولانزا می‌تواند مشکلات بهداشتی مزمن را بدتر کند.
واکسیناسیون سالانه آنفلوانزا می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها و مرگ ناشی از آنفولانزای معمولی یا فصلی هم جلوگیری کند.
انواع آنفلوانزا A دستخوش تغییرات مکرر آنتی ژنتیکی می‌شود که نیاز به تولید واکسن جدید دارد و لازم است افراد هر ساله واکسیناسیون جدیدی را بدست آورند. محققان در حال تولید واکسن جدید هستند‌.
در آوریل 2009‌، ویروس جدید آنفولانزای جدید آنفولانزای خوکی H1N1 که در مکزیک ایجاد شد‌، به سرعت در سرتاسر جهان گسترش یافت و باعث شد سازمان جهانی بهداشت یک بیماری همه گیر آنفولانزا اعلام کند. سرانجام‌، WHO (سازمان جهانی بهداشت) در سال 2010 همه گیری را اعلام کرد. در سال 2012‌، نوع جدیدی از آنفولانزا با نام H3N2v ایجاد شد‌، اما در حال حاضر به یک بیماری همه گیر تبدیل نشده است.
اثربخشی واکسن انواع آنفولانزا سال به سال متفاوت است زیرا آلودگی‌های ایجاد کننده آنفولانزا نیز سالانه متفاوت است.
برخی از داروهای خانگی ممکن است علائم آنفلوانزا را کاهش دهند.

درمان‌های ویروس آنفلوانزا‌

درمان دارویی دائما در حال تغییر و بهبود است‌، اما در حال حاضر‌، واکسیناسیون به موقع هنوز هم بهترین دفاع در برابر آنفولانزا محسوب می‌شود. با این حال، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ضد ویروسی در نظر داروهای کمکی مهم به واکسن آنفولانزا در کنترل روند بیماری اشاره دارد.
مردم باید بدانند که همه گیری‌های آنفولانزا می‌تواند باعث علائم شدید انواع آنفولانزا شود و بعضی اوقات منجر به مرگ در بسیاری از افراد می‌شود که نسبت به آنفولانزای معمولی مستعد ابتلا به آنفولانزای پاندمی‌هستند. با این حال‌، ویروس آنفولانزای همه گیر قبلی (H1N1) در واکسن‌ها موجود بوده و بخشی از ویروس‌های آنفولانزا در گردش است که در واکسن‌های فعلی موجود نیست. آنفولانزای مرغی (H5N1) به طور عمده پرندگان را آلوده می‌کند‌، اما بعضا انسان‌هایی را که ارتباط نزدیکی با پرندگان دارند آلوده می‌کند. افراد باید با پزشک خود مشورت کنند تا تشخیص دهند که آیا در معرض خطر ابتلا به علائم شدید آنفولانزا نسبت به جمعیت سالم هستند یا خیر و عوامل خطرناک را مورد برسی قرار دهند.

در مورد درمان آنفولانزا اطلاعات کسب کنید، اثرات جانبی آنفولانزا

بسیاری از افراد نگران عوارض ناشی از آنفولانزا هستند‌، اما عوارض جدی نادر است. برخی از افراد معتقدند که در واقع می‌توانند آنفولانزا را از طریق دریافت واکسن بگیرند و بیمار شوند‌، اما این طور نیست. برای اکثر مردم‌، خطرات ناشی از آنفولانزا به مراتب بیشتر از خطرات مرتبط با واکسن است.

در مورد عوارض جانبی آنفولانزا بدانید
در اینجا بخشی از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را خواهید دید که ممکن است پاسخی که شما به دنبالش هستید در این بخش وجود داشته باشد.

سؤال
کدام بیماری به عنوان یک عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی شناخته شده‌تر است؟
پاسخ

آنفولانزا در مقابل سرماخورگی

در مقایسه با اکثر عفونتهای تنفسی ویروسی‌، مانند سرماخوردگی‌، آنفولانزا (آنفولانزا) معمولاً باعث ایجاد بیماری شدیدتر با میزان مرگ و میر (میزان مرگ و میر تنها در ایالات متحده در نظر گرفته شده است به طبع در کشور‌های دیگر این میزان متفاوت خواهد بود) که در حدود 1/1 درصد از افراد آلوده به ویروس را شامل می‌شود. علائم سرماخوردگی (به عنوان مثال‌، گلودرد‌، آبریزش بینی‌، سرفه (با تولید احتمالی خلط، احتقان و تب خفیف) مشابه علائم آنفولانزا است‌، اما علائم آنفولانزا شدیدتر ‌است و دوام بیشتری دارد و ممکن است شامل استفراغ‌، اسهال‌، و سرفه که اغلب سرفه خشک است نیز شود.

جدول زیر از CDC به تمایز بین سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک اشاره می‌کند:

علائم و نشانه‌ها                  آنفلوانزا                                                سرماخوردگی
شروع علائم                        ناگهان                                                 تدریجی
تب معمولی                        3تا4 روز طول می‌کشد                             نادر
درد معمولی                        اغلب شدید                                           اندک
لرز                                    نسبتاً معمول است                                  غیر معمول یا رخ نمی‌دهد
خستگی‌ و ضعف                  وجود دارد                                               گاهی
عطسه                             گاهی وجود دارد                                        دربسیاری موارد وجود دارد
گرفتگی بینی                     گاهی وجود دارد                                        دربسیاری موارد وجود دارد
گلو درد                              گاهی وجود دارد                                       دربسیاری موارد وجود دارد
ناراحتی قفسه
سینه‌ و سرفه                      می‌تواند شدید باشد                                 ملایم تا متوسط
سردرد                               وجود دارد                                                نادر

آخرین دستاورد‌های اطلاعاتی در مورد سرماخوردگی و آنفولانزا

عادت Vaping (سیگار و وسایل الکترونیکی دودزا) ممکن است شما را در معرض ابتلا به انواع آنفولانزا قرار دهد.
هوای زمستانی خشک ممکن است انتشار آنفولانزا را از بین ببرد.
فصل آنفولانزا “دو موج” غیر معمول طولانی دارد که در هر ساله این اتفاق خواهد افتاد
آیا بیمارستان‌ها شیوع آنفولانزا را تحت کنترل قرار می‌دهند؟
آیا مکمل‌های روی می‌توانند از کورونا ویروس جلوگیری کنند؟
حیوانات اهلی می‌توانند از Coronavirus جان سالم به در ببرند؟

حقایقی درباره انواع آنفولانزا (آنفولانزای معمولی‌، H1N1‌، H3N2 و آنفلوانزای مرغی [H5N1] را بدانید
حقایقی درباره انواع آنفولانزا (آنفولانزای معمولی‌، H1N1‌، H3N2 و آنفلوانزای مرغی [H5N1] را بدانید

شباهت علائم آنفولانزا و مسمومیت غذایی

اگرچه برخی از علائم آنفلوانزا ممکن است از علائم مسمومیت غذایی تبعیت کند‌، اما برخی دیگر اینگونه نیستند. بیشتر علائم مسمومیت غذایی شامل تهوع‌، استفراغ‌، اسهال آبکی‌، درد شکم‌، گرفتگی و تب است. توجه داشته باشید که بیشتر علائم مسمومیت غذایی به جز تب مربوط به دستگاه گوارش است. علائم و نشانه‌های آنفلوانزا شامل تب است اما علائمی‌را نیز شامل می‌شود که برای مسمومیت غذایی معمولی نیست‌، زیرا آنفولانزا یک بیماری تنفسی است. در نتیجه‌، علائم تنفسی احتقان بینی‌، سرفه خشک و برخی از مشکلات تنفسی باعث تمایز آنفولانزا از مسمومیت غذایی می‌شود.

اطلاعات مهم ویروس آنفلوانزا

ویروس‌های آنفلوانزا که باعث ایجاد آنفولانزا می‌شوند و به سه نوع تقسیم می‌شوند‌، که می‌توان به این سه دسته اشاره کرد: A‌، B و C. آنفلوانزا A و آنفلوانزا B مسئول بیماری‌های تنفسی هستند که تقریباً در هر زمستان رخ می‌دهند و اغلب با افزایش میزان شیوع باعث بستری شدن بیماران در بیمارستان و مرگ بخشی از آنها همراه است. آنفلوانزا نوع C از جهات مهم با انواع A و B متفاوت است. عفونت نوع C معمولاً باعث یک بیماری تنفسی بسیار خفیف می‌شود یا به هیچ وجه علائمی‌دیده نمی‌شود. این بیماری باعث بروز همه گیری‌ها نمی‌شود و تأثیرات شدیدی در بهداشت عمومی‌آنفولانزای انواع A و B. ندارد. تلاش برای کنترل تأثیر آنفلوانزا در انواع A و B با هدف انجام می‌شود و بسیاری از تلاش‌ها فقط به این دو نوع اختصاص دارد.

ویروس‌های آنفلوانزا به طور مداوم با گذشت زمان تغییر می‌کنند‌، معمولاً با جهش (تغییر در RNA ویروسی). این تغییر مداوم غالباً ویروس را قادر می‌سازد از سیستم ایمنی بدن میزبان (انسان‌، پرندگان و سایر حیوانات) دوری کند تا میزبان مستعد تغییر عفونت‌های ویروس آنفلوانزا در طول زندگی باشد. این فرایند به شرح زیر است: میزبان آلوده به ویروس آنفلوانزا آنتی بادی را علیه آن ویروس ایجاد می‌کند. با تغییر ویروس‌، آنتی بادی “اول” دیگر ویروس “جدید” را تشخیص نمی‌دهد و عفونت می‌تواند رخ دهد زیرا میزبان تا زمانی که عفونت به خوبی پیش نرود‌، ویروس آنفولانزای جدید را به عنوان یک مشکل تشخیص نمی‌دهد. اولین آنتی بادی ایجاد شده ممکن است محافظت جزئی در برابر عفونت با ویروس آنفلوانزا جدید باشد. در سال 2009‌، تقریباً همه افراد فاقد آنتی بادی بودند که بتوانند ویروس H1N1 را سریعاً تشخیص دهند. و این باعث شده بود که ویروس آنفولانزای خوکی به یک اپیدمی همه گیر تبدیل شود.

ویروس‌های نوع A بر اساس تفاوت در دو پروتئین سطح ویروسی به نامهای همگلوتینین (H) و نورامینیداز (N) به زیرگروه‌ها یا آلوده کنندگان دیگری تقسیم می‌شوند. حداقل 16 زیرگروه شناخته شده H و 9 زیرگونه شناخته شده N وجود دارد. این پروتئین‌های سطحی می‌توانند در بسیاری از ترکیبات رخ دهند. هنگام انتشار توسط قطرات یا تماس مستقیم‌، ویروس اگر توسط سیستم ایمنی بدن میزبان کشته نشود‌، در دستگاه تنفسی تکثیر می‌شود و به سلول‌های میزبان آسیب می‌رساند. در افرادی که مصونیت ایمنی دارند (به عنوان مثال‌، زنان باردار‌، نوزادان‌، بیماران سرطانی‌، بیماران آسم‌، مبتلایان به بیماری ریوی و بسیاری دیگر)‌، این ویروس می‌تواند باعث ذات الریه ویروسی یا استرس سیستم فرد شود تا آنها را مستعد عفونت‌های باکتریایی کند بخصوص پنومونی باکتریایی. هر دو نوع ذات الریه‌، ویروسی و باکتریایی‌، می‌توانند باعث بیماری شدید و گاهی مرگ شوند. که معمولا در بسیاری از موارد دو یا چند نوع ویروس یا باکتری باعث ایجاد عفونت‌هایی می‌شوند که حتی با بهترین داروهای ممکن و مراقبت‌های ویژه نیز فرد شانس کمی برای زنده ماند خواهد داشت.

تغییر آنتی ژن آنفلوانزا تغییر آنتی ژنیک و جهش ویروس

ویروس‌های آنفلوانزا نوع A تحت دو نوع تغییر عمده قرار دارند. یکی سری جهش‌هایی است که به مرور زمان رخ می‌دهد و باعث تکامل تدریجی ویروس می‌شود. به آن “ضد آب شدن” گفته می‌شود. نوع دیگر تغییر‌، تغییر ناگهانی در پروتئین‌های همگلوتینین و / یا نورآمینیداز است. این “تغییر اساسی” نامیده می‌شود. در این حالت ناگهان یک زیرگروه جدید از ویروس پدیدار می‌شود. ویروس‌های نوع A تحت هر دو نوع تغییر قرار می‌گیرند. ویروس‌های آنفلوانزا نوع B فقط با فرآیند تدریجی جهش آنتی ژن تغییر می‌کنند و بنابراین باعث همه گیری نمی‌شوند. و معمولا چندان خطرناک نیستند.

یک نمونه کلاسیک در آنتی ژن ویروس

ویروس H1N1 عامل همه گیر در سال 2009 یک نمونه کلاسیک از تغییر آنتی ژن بود. تحقیقات نشان داد که آنفلوانزای خوکی H1N1 دارای ژنوم RNA ( به حلقه‌های تکاملی ویروس گفته می‌شود) است که شامل پنج رشته RNA حاصل از آلودگی‌های مختلف آنفولانزای خوکی‌، دو رشته RNA از آلودگی آنفولانزای مرغی و تنها یک رشته RNA از آلودگی‌های آنفولانزای انسانی است. با توجه به تحقیقات CDC‌، تغییرات عمدتا آنتی ژن در حدود 20 سال منجر به ایجاد ویروس آنفولانزای جدید H1N1 شد. دیاگرامی‌که هم شیفت آنتی ژن و هم رانش را نشان می‌دهد‌، می‌توانید در بخش تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی آنها را بیابید و دارای آنفولانزای A انواع H1N1 و آنفولانزای مرغی (H5N1) است‌، اما تقریباً هر آنفلوانزا یک ویروس می‌تواند از طریق این فرآیندهای استفاده کند که باعث تغییر RNA ویروسی می‌شود. یک بیماری همه گیر آنفلوآنزای اخیر در هند تا حدودی مورد مقابله با تغییر جهت آنتی ژن قرار گرفته است که به همه گیری نینجامیده است.

 

منابع:

http://www.fda.gov/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *