چه عواملی باعث افزایش رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون) می شوند؟

چه عواملی باعث افزایش رنگ پوست (هیپرپیگمانتاسیون) می شوند؟

هیپرپیگمانتاسیون بیماری پوستی است که باعث می شود رنگ پوست تیره شده و لکه روی آن ایجاد شود. این عارضه می تواند در تکه های کوچکی از پوست رخ دهد. گاهی نیز بخش بزرگی از پوست یا کل بدن دچار افزایش رنگ پوست می شوند. این بیماری معمولا خطرناک نیست. اما می تواند نشانه دهنده وجود یک بیماری در بدن باشد.

با ما تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند همراه شوید تا در مورد علل ایجاد افزایش رنگ پوست یا همان هیپرپیگمانتاسیون اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

انواع مختلف افزایش رنگ پوست

انواع مختلفی از هیپرپیگمانتاسیون به شرح زیر وجود دارد:

  • اعتقاد بر این است که ملاسما ناشی از تغییرات هورمونی است و در دوران بارداری پیشرفت می کند. تغییر رنگ پوست به کمک ملاسما ممکن است در هر بخشی از بدن رخ دهد. اما اغلب آن ها را بر روی شکم و صورت مشاهده خواهید کرد.
  • لکه های ناشی از نور خورشید نیز رایج هستند. آنها بر اثر قرار گرفتن پوست در معرض تابش بیش از حد خورشید ایجاد می شوند. به طور کلی، هر منطقه ای که بیشتر در معرض نور خورشید باشد بیشتر به این نوع هیپرپیگمانتاسیون مبتلا می شود.
  • هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب نیز نوعی دیگری از افزایش رنگ پوست است که ناشی از آسیب به پوست می باشد.

علائم همراه با افزایش رنگ پوست

لکه های تیره روی پوست تنها علائم هیپرپیگمانتاسیون هستند. این لکه ها می توانند در اندازه های مختلف باشند و در هر جایی از بدن ایجاد شوند.

عوامل خطر ابتلا به هیپرپیگمانتاسيون چیست؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند تولید ملانین را افزایش دهد. با تولید بیشتر ملانین در پوست که مسئول ایجاد رنگ است، پوست نیز تیره می شود. اگر این تولید ملانین به صورت موضعی باشد، لک روی پوست ایجاد می شود.

چه چیزی باعث افزایش رنگ پوست می شود؟

یک علت شایع هیپرپیگمانتاسیون، تولید بیش از حد ملانین در پوست است. ملانین یک رنگدانه است که رنگ پوست را تشکیل می دهد. این ماده توسط سلول های پوستی به نام ملانوسیت تولید می شود. چندین بیماری یا عوامل مختلف می توانند تولید ملانین را در بدن تغییر دهد.

بعضی از داروها: طبق گفته محققان مرکز جامع سرطان دانشگاه نیومکزیک، بعضی از داروهای شیمی درمانی می توانند به عنوان یک عارضه جانبی، باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.

بارداری: بارداری تغییرات هورمون را افزایش می دهد و می تواند باعث تولید ملانین در پوست برخی از زنان شود.

بیماری های غدد درون ریز: این بیماری ها مانند بیماری آدیسون، باعث اختلال در میزان انتشار هورمون شده و می توانند تولید ملانین را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند موجب افزایش ملانین شود.

هیپرپیگمانتاسیون چگونه تشخیص داده می شود؟

متخصص پوست می تواند هیپرپیگمانتاسیون را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. آنها سابقه پزشکی بیمار را برای تعیین علت افزایش رنگ پوست بررسی می کنند. در برخی موارد، نمونه برداری از پوست می تواند احتمال ابتلا به سرطان پوست را رد کند.

افزایش رنگ پوست چگونه درمان می شود؟

داروهای تجویزی موضعی می توانند برخی از موارد هیپرپیگمانتاسيون را درمان کنند. این داروها معمولا حاوی هیدروکینون که یک نوع سفید کننده پوست است، می باشند. برای تاثیر گذاری دارو نیاز به چند ماه زمان می باشد.

گاهی نیز روش های خانگی مانند استفاده از لیمو و دارهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند نیز برای تغییر رنگ پوست مفید هستند. داروهایی که بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند حاوی مقدار زیاد هیدروکینون نمی باشند. ضمن این که استفاده از کرم های ضد آفتاب نیز شدیدا به این افراد توصیه می شود.

اما بهترین و موثرترین روش برای درمان افزایش رنگ پوست استفاده از لیزر می باشد.

هیپرپیگمانتاسیون خطرناک نیست و معمولا نشانه ای از یک بیماری جدی نمی باشد. در بعضی موارد، لکه های تیره پوست در این بیماری به خودی خود محو می شوند. حتی اگر درمان های مطرح شده نتوانند لکه ها را معکوس کنند، می توانند جلو پیشرفت آن ها را بگیرند.

چگونه می توانیم از افزایش رنگ پوست جلوگيری کنیم؟

همیشه امکان جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون وجود ندارد. اما استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند تا حدود زیادی در پیشگیری موثر باشند. اجتناب از مصرف بعضی از داروها نیز ممکن است از بروز هیپرپیگمانتاسیون جلوگیری کند.

6 پاسخ

    1. دوست عزیز افزایش ملانین در سطح پوست گاها میتواند خطرناک باشد، این روزها حتی سیلیبریتی ها هم ترجیح میدهند خود را در برابر اشعه آفتاب محافظت کنند. ما به شما استفاده از دستگاه های سولار و یا حمام آفتاب را هرگز پیشنهاد نمیکنیم. به این منظور میتوانید از لوسیون های گیاهی و خانگی که عوارض و خطرات کمتری دارند استفاده کنید. قبل از استفاده کامل حتما در نقطه کوچکی از پوستتان تست کنید.

  1. سلام من پوستم سبزه ی متمایل به تیره هست ولی جدیدا خیلی هم کدر شده
    میخواستم ببینم راهی هست ک پوستم روشن بشه
    چطوری ملانین پوستم را کاهش دهم؟؟؟

    1. با سلام دوست عزیز امروزه هم داروها و هم روش های درمانی مختلف برای این منظوروجود دارد، در سایر مقالات منتشر شده در این مجله شما میتوانید از روش های خانگی هم به این منظور استفاده کنید، اما اگر سرعت نتیجه برای شما مهم است می‌توانید به یک پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

  2. سلام من چند سالی عست که پوست پستم دوجا وبه صورت گسترده تیره شده ودقیقا از جای رشد موهای کرکی بدن والان هم پیشرفت کرده روی بازوهام چکار باید بکنم واقعا اذیت میشم ممنون

    1. دوست عزیز گاهی برجی از لکه های موجود که به طور موقت ظاهر میشوند و به سرعت پیشرفت میکنند ممکن است به دلیل مصرف دارو یا ماده غذایی خاصی باشد و این واکنش ها به صورت آلرژیک و موقتی هستند در صورت عدم بهبود به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *