مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست

مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست

کرم های مناسب و محصولات مراقبت از پوست می توانند به درخشش پوست شما کمک کنند. اما تغذیه از داخل بدن نیز به همان اندازه مهم است. مصرف مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست که در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به آن ها اشاره می کنیم می تواند پوست شما را جوان و پر انرژی نشان دهد. به یاد داشته باشید که رعایت یک رژیم غذایی متعادل با میزان متوسط از مواد غذایی مختلف می تواند به سلامت بدنتان نیز کمک کند.

مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست

کیوی

خوردن غذاهای حاوی ویتامین C زیاد برای داشتن پوست سالم و صاف بدون چروک بسیار مفید است. یک کیوی متوسط بیش از 60 میلی گرم از مواد مغذی مناسب برای پوست شما را فراهم می کند.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور دارای اسید لینولئیک که نوعی چربی غیر اشباع سالم است، می باشد. تحقیقات نشان می دهد که اسید لینولئیک به محافظت در برابر چین و چروک و نازک شدن پوست که با سن مرتبط است، کمک می کند.

کاکائو

فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هایی هستند که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و همچنین شراب قرمز، چای و کاکائو یافت می شوند. در یک مطالعه مشخص شد که مصرف منظم کاکائو داغ برای محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی، افزایش جریان خون به پوست و کاهش زبری پوست مفید است.

بادام

بادام، منبع خوبی از ویتامین E، فلاونوئیدها و اسید لینولئیک است. این مواد کمک می کنند پوست شما سالم نگه داشته شود و از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت شود.

هندوانه

این میوه خوشمزه و تابستانی نیز یکی از مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست است. هندوانه دارای یک منبع غنی از لیکوپن می باشد. لیکوپن یک ترکیب کاروتنوئیدی با خواص آنتی اکسیدانی است. این ماده ممکن است پوست را نرم تر کرده و از آسیب های ناشی از آفتاب آن را محافظت کند. منبع خوشمزه دیگری که حاوی لیکوپن است گوجه فرنگی می باشد.

سویا

سویا حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون ها است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که ایزوفلاون ها می توانند ضخامت، محتوای کلاژن و خاصیت الاستیکی پوست را بهبود بخشند.

سبزیجات دارای برگ سبز تیره

اسفناج، چاودار، کلم و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز تیره نیز حاوی لوتئین می باشند. لوتئین یک آنتی اکسیدان مرتبط با سلامت پوست است. در یک مطالعه که در ایتالیا انجام شده است مشخص گردید که مصرف سه نوبت در هفته از سبزیجات دارای برگ سبز تیره با کاهش شانس ملانوم، که یک نوع سرطان پوست می باشد، همراه است. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، بهتر است که قبل از افزایش میزان سبزیجات دارای برگ سبز در رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید. زیرا این سبزیجات ممکن است با داروهای ضد انعقادی تداخل داشته باشند.

هویج

هویج حاوی مقدار زیادی بتا کاروتن می باشد. بتاکاروتن در واقع ماده ای است که موجب می شود رنگ میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی شود. بنابراین تمام میوه ها و سبزیجاتی که رنگ زرد و نارنجی دارند مانند هویج، خرمالو، کدو تنبل و فلفل دلمه ای میزان زیادی بتاکاروتن دارند. این ترکیبات کاروتنوئیدی پوست را در مقابل آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت می کند. سایر منابع غنی از بتا کاروتن عبارتند از:

  • سیب زمینی شیرین
  • انبه
  • پاپایا
  • اسفناج
  • کلم

چای

انواع چای مانند چای سبز و چای سیاه حاوی کاتچین ها و اپی کاتچین ها هستند. این مواد جزء دسته آنتی اکسیدان قوی می باشند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد در امان نگه می دارند. به همین دلیل است که آنتی اکسیدان ها خواص ضد سرطانی نیز دارند. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چای ممکن است سبب حفظ خاصیت کشسانی پوست شده و این عضو را در برابر سرطان پوست محافظت کند.

سایر مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست

علاوه بر مواد ذکر شده در بالا، برای افزایش زیبایی و درخشش پوست می توانید از مواد زیر نیز استفاده کنید:

  • غذاهایی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند مانند:
  1. ماهی ساردین
  2. دانه چیا
  3. دانه کتان
  4. گردو
  • غذاهای حاوی ویتامین C که کلاژن را تقویت می کنند مانند:
  1. فلفل
  2. توت فرنگی
  3. مرکبات
  4. کلم
  5. کلم بروکلی
  • مواد غذایی که حاوی ویتامین A و E و آنتی اکسیدان های مهم هستند مانند:
  1. کره بادام
  2. گوشت
  3. گندم
  4. کدو تنبل
  5. سیب زمینی شیرین

نکته پایانی

اگر چه اکثرا شنیده ایم که برای بهبود ظاهر پوست باید از میوه ها و سبزیجات تازه که منابع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند استفاده کنیم، اما نکته شگفت آور این است که ادویه ها بیشترین خواص را برای پوست دارند. زردچوبه، ادویه ای که اغلب در غذاهای هندی یافت می شود، یکی از بهترین مواد غذایی مفید برای زیبایی پوست است. بنابراین از ادویه ها نیز قافل نشوید. اگر مصرف ادویه ها برایتان دشوار است پس از مشورت با متخصص می توانید از فرم مکمل آن ها استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *