لایه برداری شیمیایی پوست چیست ؛انواع، فواید و مضرات آن

لایه برداری شیمیایی پوست چیست

لایه برداری های شیمیایی یکی از روش‌های پیشرفته برای درمان پوست است؛ که لایه برداری لایه‌های بیرونی پوست است. به منظور رشد بهتر پوست در آینده و همچنین تا حد زیادی آن را بهبود بخشیده و از شر مشکلات مختلف آن خلاص می‌شوید. اگرچه تکنیک لایه برداری شیمیایی بعضی اوقات خطرات زیادی را به همراه دارد، و لایه برداری پوست در سطوح عمیق باعث درد زیادی می‌شود، اما نتایج امیدوار کننده در پایان، باعث می‌شود که ارزش آن را داشته باشد. بنابراین لایه برداری شیمیایی پوست چیست ؟ کی به انجام آن احتیاج دارید؟ فواید و مضرات آن چیست؟ همه و همه در این مطلب جامع در مجله لیلی لند جا داده شده‌اند، پس همراه ما باشید.

 لایه برداری شیمیایی پوست چیست

لایه برداری شیمیایی یک روش پزشکی و آرایشی است که برای از بین بردن لایه‌های پوست در اثر مشکلی که برای آن رخ داده و به منظور درمان آن انجام می‌شود و باعث می‌شود پوست جدید و عاری از این مشکلات رشد پیدا کند و ظاهری بهتر، سالم تر و جوان تری داشته باشد.

در هنگام انجام فرآیند لایه برداری شیمیایی، پزشک از مواد شیمیایی و اسیدها برای پوشاندن ناحیه مورد نظر برای لایه برداری استفاده می‌کند، پوست در طی یک روز از روز شروع این کار اقدام به لایه برداری می‌کند، و معمولا پزشک این فرایند را تا خلاص شدن از شر لایه‌های آسیب دیده سطح پوست و رشد لایه‌های جدید ادامه می‌دهد.

چندین سطح لایه برداری شیمیایی وجود دارد که برخی از آنها سطحی هستند که از مشکلات لایه‌های بیرونی پوست (اپیدرم) خلاص می‌شوید و سایر روش‌ها برای لایه‌های عمیقی که در چندین لایه زیر تر هستند (درم و هیپودرم)، موثر است.

همه انواع پوست به لایه برداری شیمیایی پاسخ نمی دهند، بنابراین لازم است آزمایشات لازم را بدون خستگی انجام دهید و در مورد چگونگی به دست آوردن نتایج مطلوب و آیا این امکان وجود دارد یا خیر، با پزشک متخصص صحبت کنید. برخی از انواع لایه بردارهای شیمیایی باعث درخشندگی بیشتری به پوست می‌شوند و باعث روشن شدن پوست در حد زیادی می‌شوند، بنابراین برای افرادی که پوست تیره ندارند یا پوست خیلی تیره دارند توصیه نمی‌شود، مگر اینکه پزشک این امر را توصیه کند. لایه برداری های شیمیایی باعث درخشندگی پوست شده و رنگ آن بسیار کم رنگ می‌شود و حتی در افرادی که پوست سفید و پوست معمولی دارند پیشنهاد می‌شود.

انواع لایه بردارهای شیمیایی

روش‌های انجام لایه برداری شیمیایی متفاوت است و این مطلب به شما کمک می‌کند تا در انتخاب روند روش مناسب پوستتان تصمیم بگیرید؛ اول آنکه بدانید چرا می‌خواهید لایه برداری با مواد شیمیایی را انجام دهید، و تا حدودی از لایه برداری های مختلف آگاه شوید. پس از آن در مطب پزشک متخصص، پس از یک جلسه طولانی با پزشک به نتیجه انتخاب روش مناسب خواهید رسید و در مورد آنچه که لازم است انجام شود، پزشک با شما صحبت می‌کند.

3 نوع اساسی از لایه برداری شیمیایی وجود دارد

لایه برداری سطحی (اپیدرم)

ساده ترین لایه برداری شیمیایی برای انواع پوست مناسب است، که در آن پزشک از مایعی استفاده می‌کند که حاوی یک اسید قوی است، و اغلب اسید گلیکولیک یا یخ خشک است، و سپس با یک برس کوچک نرم روی پوست آن را پخش می‌کند و سپس برای چند دقیقه با پنبه پوشانده می‌شود.
هنگامی که فرآیند لایه برداری شیمیایی سطحی به پایان رسید، بیمار می‌تواند بلافاصله به خانه خود بازگردد، به زندگی عادی خود بپردازد و یا حتی به محل کار خود برود، و متوجه می‌شود که پوستش تا حدودی دارای نقایصی است، سپس پوست در روزهای آینده شروع به لایه برداری می‌کند، تا اینکه این روند با پوست جدید و عاری از مشکلات قدیمی خاتمه یابد.

لایه برداری های شیمیایی سطحی، نیازی به بیهوشی ندارند، زیرا تمام آنچه باعث ایجاد آن می‌شود احساس ناراحتی و احساس سوزن سوزن شدن جزئی است که با تهویه سطحی روی پوست برطرف می‌شود.

لایه برداری متوسط

در این فرآیند، پزشک از اسیدهای شیمیایی قوی‌تری استفاده می‌کند که به عمق پوست نفوذ می‌کند و باعث سوختگی درجه دوم می‌شود، که لایه‌های زیرین تری از پوست را، از بین می برد و پس از آن، پوست شروع به لایه برداری می‌کند و لایه‌های جدید و سالم تری از پوست ظاهر می‌شود.
این فرایند با توزیع اسید تری‌کلرواستیک به پوست، یا گروهی از محلولهای مختلف پزشکی به سطح پوست انجام می‌شود و پزشک برای مدت زمان طولانی تر اجازه می‌دهد محلول روی پوست مانده تا پوست به طور کامل آن را جذب کند.
روند لایه برداری شیمیایی متوسط ​​تقریباً در 45 دقیقه انجام می‌شود و در طی دو روز پوست شروع به تغییر رنگ به رنگ قهوه ای مایل به قرمز می‌کند و در طی یک مدت چند روزه شروع به لایه برداری می‌کند و پوست جدید ظاهر می‌شود و به طور کلی بیمار نیاز به یک دوره ریکاوری حداقل یک هفته بعد از این نوع ​​لایه برداری شیمیایی دارد.

لایه برداری عمیق

این فرایند فقط به درمان مشکلات پوستی صورت اختصاص دارد، که در آن اسید در لایه‌های بیشتری از پوست نفوذ می‌کند، باعث سوختگی درجه دوم می‌شود. لایه برداری شیمیایی عمیق، پیچیده ترین و دردناک ترین نوع لایه برداری برای بیمار است و قبل از انجام درمان نیاز به مسکن های داخل وریدی دارد و یا از بی حس کردن بیمار برای جلوگیری از درد استفاده می‌کند.
این روند با اعمال اسید کربولیک بر روی پوست شروع می‌شود و مدتی در سطح پوست باقی می ماند تا با نظارت دقیق توسط پزشک جذب شود، زیرا جذب گسترده اسید کربولیک باعث ایجاد مسمومیت می‌شود و پس از برداشتن آن از یک نقطه مورد نظر، پزشک برای معالجه به ناحیه دیگری می‌رود تا از انتشار کربولیک در ناحیه وسیعی از بدن جلوگیری کند.
روند لایه برداری عمیق شیمیایی حدود یک ساعت یا یک ساعت و نیم طول می‌کشد که مدت زمان استراحت 15 دقیقه بین هر منطقه برای درمان است و بیمار به یک دوره استراحت کامل حداقل از دو هفته به بالا، بعد از عمل نیاز دارد.
در طی دو هفته از عمل جراحی پوست شروع به لایه برداری می‌کند و به مدت 3 هفته تا دو ماه قرمز به نظر می‌رسد، در طی آن بیمار برای غلبه بر احساس سوزش خود به مسکن نیاز دارد، به خصوص که بسیاری دچار تورم واضح و روشن اطراف چشم می‌شوند. هنگام مراجعه به لایه برداری شیمیایی عمیق، لازم است برای از بین بردن هرگونه عفونت، آنتی بیوتیک مصرف کنید، و با مراقبت از پوست و پاک کردن سطح پوست آن هم چندین بار در طول روز، و با مراجعه منظم به پزشک برای معاینه زخم و تمیز کردن عمیق تر آن اقدام کنید.

لایه برداری شیمیایی پوست چیست
لایه برداری شیمیایی پوست چیست

قبل از عمل چه باید کرد

همانطور که در بالا دیدیم، لایه برداری شیمیایی یک فرایند تخصصی است که بدون درد نیست، برای همین لازم است که در مورد روند مطلوب درمان و نتیجه آن، طی صحبت‌هایی که با پزشک انجام می‌دهید، به دستورات پایبند باشید. همچنین در مشاوره با پزشک شما می‌توانید، درباره نتایج مورد نظر شما، برای تعیین سطح مورد نیاز برای معالجه، و مکانی که در آن تحت درمان قرار خواهید گرفت، به طور کامل آگاه شوید.

پس از آن پزشک پوست شما را آزمایش می‌کند تا سطح لایه برداری شیمیایی لازم برای آن، و ماده ای که از آن استفاده خواهد کرد را تعیین کند و غالباً یک ناحیه بسیار کوچک را، برای آزمایش؛ لایه برداری می‌کند و فواید و خطرات آن را در مورد شما توضیح می‌دهد.

پس از توافق در مورد لایه برداری شیمیایی مورد نیاز، آماده سازی پوست برای فرآیند آغاز می‌شود و آماده سازی با تمیز کردن محل برای چند بار در روز لایه برداری و استفاده از کرم های مرطوب کننده خاص با ضد آفتاب انجام می‌شود، که این روش ها برای محافظت از پوست از عوارض و خطرات طی روند کار هستند و پوست را برای مقاومت در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده بر روی آن آماده می‌کنند و بعداً شما را از تغییر رنگ پوست یا هرگونه عفونت محافظت می‌کند. و در مرحله بعد از لایه برداری شیمیایی صورت، پزشک اغلب برای جلوگیری از بروز عوارض بعد از عمل، داروهایی را برای جلوگیری از عفونت های ویروسی و باکتریایی به شما می‌دهد.

فواید لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی یک درمان شدیدتر و تخصصی برای از بین بردن مشکلات پوستی مانند: آکنه و اثرات آن، ملاسما خفیف و سطحی، جای زخم های فرو رفته و اثرات آفتاب سوختگی روی پوست است که با کرم ها و روش‌های سنتی قابل درمان نیست.

لایه برداری های شیمیایی همچنین برای درمان سیاهی برخی مناطق پوست مانند زانو، چروک های جزئی، برآمدگی ها و رنگدانه های یک ناحیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خانم هایی که به علائم ملاسما بارداری در چهره مبتلا شده‌اند، لایه برداری شیمیایی یک درمان مناسب و مؤثر است.

آسیب لایه برداری شیمیایی

علیرغم نتایج عالی و مؤثر، لایه برداری شیمیایی به دنبال استفاده از مرطوب کننده های سنگین در طول درمان، خطرات زیادی را مانند بوجود آمدن جوش ها پس از لایه برداری پوست را، به همراه دارد.

ممکن است افرادی که پوست تیره دارند، عوارض خاصی مانند لکه‌های رنگدانه و عفونت های ویروسی و باکتریایی را تجربه کنند.

برای جلوگیری از هرگونه عواقب پس از لایه برداری شیمیایی، تاکید می‌شود که توصیه های پزشک را با دقت دنبال کنید، از ضد آفتاب استفاده کرده و از مصرف مواد آرایشی خودداری کنید.

همچنین بهتر است در زمستان لایه برداری شیمیایی انجام شود و از انجام آن در فصل تابستان در نقاطی که درجه گرمای هوا بالا است و یا پوست در معرض عرق کردن مداوم است، خودداری کنید.

اثرات و کارکرد‌های لایه برداری شیمیایی صورت

لایه برداری شیمیایی صورت بسیاری از مشکلات مزمن مانند اثر زخم های جزئی، زخم های نیمه عمیق، اثر آکنه، مشکلات پوست پس از بارداری و علائم ساده پیر شدن مانند خطوط ریز و چین و چروک را درمان می‌کند.

یکی از اثرات لایه برداری شیمیایی صورت، یکنواختی پوست است، و همچنین با استفاده از آن می‌توانید از اثرات آفتاب سوختگی خلاص شوید و حتی در برخی مواقع، تومورهای خوش خیم و پیش سرطانی پوست را درمان کنید.

لایه برداری شیمیایی بدن

لایه برداری های شیمیایی بر روی هر قسمت از بدن قابل انجام است و اولین فواید آن رهایی از رنگ تیره پوست، سفت شدن آن و از بین بردن کامل زبری آن است.

لایه برداری شیمیایی زانو

زانوها و آرنج‌ها از جمله مناطقی هستند که بیشتر در معرض ساییدگی قرار دارند، به دلیل سهل انگاری در تمیز کردن و لایه برداری نکردن مرتب، باعث می‌شود پوست مرده جمع شود و سپس رنگ آن تیره و زخیم شود.

لایه برداری شیمیایی یک راه حل موثر برای خلاص شدن از لایه‌های سیاه پوست و رشد پوستهای جدید، سبک و صاف است.

منابع:
https://www.bashartek.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *