7 نکته برای سالم ماندن پوست در اثر شستن زیاد دست‌ها

شستن زیاد دست‌ها

در مطلب (7 نکته برای سالم ماندن پوست در اثر شستن زیاد دست‌ها) از مجله لیلی لند به موضوع سلامت پوست دست و نکات مربوط به آن اشاره خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مشکلات شستن زیاد دست‌ها چیست؟

  • در صورت نیاز به شستشوی زیاد دستهایتان، این نکات می‌تواند از خشک و پوسته پوسته شدن پوست شما جلوگیری کند.
  • شستشوی دست ممکن است میکروب‌ها را از بین ببرد، اما ممکن است به پوست شما هم آسیب برساند.
  • شستن دست در آب گرم می‌تواند پوست دست شما را از خشک شدن تا حدودی نجات دهد.
  • استفاده از خشک کن‌های برقی به جای خشک کردن دست‌ها با حوله می‌تواند باعث جلوگیری از ایجاد سایش شود.
  • در هنگام نداشتن آلودگی قابل مشاهده دست‌ها، از ضدعفونی كننده دست می‌توان به طور موقت استفاده كرد. با شیوع COVID-19 ، متخصصان سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) همه را تشویق می‌کنند که مرتباً دست خود را بشویند.

توصیه های یک متخصص پوست درباره شستشوی دست ها

“در حالی که بیماری کرونا به سرعت در حال شیوع است، شستشوی دست یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از انتقال عفونت است. متاسفانه، بسیاری از صابون‌ها چربی مفید روی پوست دست را نیز به همراه تمامی میکروب‌ها و عوامل بیماری زا را هم زیر آب خواهد شکست ” دکتر آدام فریدمن، استاد پوست در جورج واشنگتن دانشکده پزشکی و علوم بهداشت، می‌گوید: از آنجا که ما با جدیت بیشتر از حد معمول دستها را می‌شویم، متخصصان پوست نکاتی را به اشتراک می‌گذارند که می‌تواند به سالم ماندن پوست شما کمک کند.

1. با آب گرم بشویید

دکتر دانیلا کروشینسکی، مدیر پوست و موی کودکان در بیمارستان عمومی‌ماساچوست، می‌گوید دست‌ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. وی گفت: “در مورد زمان مناسب برای شستن دست، خواندن” تولد مبارک “دو بار در امتداد هم می‌تواند حدود بیست ثانیه زمان ببرد و این به شما کمک می‌کند مدت زمان مناسب را درک کنید، اطمینان حاصل کنید که کف دست، پشت دست، انگشت شست و بین انگشتان، مچ و ناخن‌ها را خواهید شست.” وی گفت آب ولرم بهتر از آب گرم است. وی گفت: “آب خیلی گرم در نهایت همه چیز را خشک می‌کند و اثربخشی خوبی ندارد.”

تفاوت آب گرم و ولرم

دکتر لوسی زو، متخصص پوست و بنیان گذار لیزر پوست لندن، خاطرنشان کرد: آب گرم دست شما را از هر روغن طبیعی که برای ضد آب ماندن پوست شما است پاک می‌کند. وی گفت: “بنابراین اگر می‌توانید از آب ولرم با صابون زیاد استفاده کنید.”

2. از صابون مرطوب کننده استفاده کنید.

از آنجا که بسیاری از صابون‌ها می‌توانند پوست را خشک کنند و باعث خشک شدن و ترک خوردگی آنها شوند، دکتر زو می‌گوید دستان خود را با صابونی که مرطوب کننده داشته باشد بشویید. به عنوان مثال، صابونی با قوام خامه ای. شما همچنین باید به دنبال صابون‌هایی با ترکیباتی مانند گلیسیرین و لانولین باشید. همچنین، سعی کنید از صابون‌های ساده خودداری کنید. “

دکتر رنه رولو، متخصص مراقبت از پوست و زیبایی شناسی نیز پیشنهاد کرد که از صابون‌های نواری دوری کنید.
“اتصال دهنده‌هایی که یک نوار صابون را در کنار هم نگه می‌دارند ، به طور طبیعی دارای pH بالایی هستند، که باعث خشکی غیرضروری پوست می‌شوند. در عوض، صابون‌های مایع را انتخاب کنی ، زیرا آنها به طور کلی پوست را کمتر خشک می‌کنند ” وی می‌افزاید: مهم نیست از چه نوع صابونی استفاده می‌کنید ، سعی کنید هنگام تمیز کردن دستان خود خیلی محکم دستانتان را به هم نسابید همین که تمام قسمت‌های دستتان را بشویید کافی است. “این معمولاً به دلیل عجله است. سعی کنید ملایم باشید تا پوست را مانند سمباده خراش ندهید. “

شستن زیاد دست‌ها
شستن زیاد دست‌ها

3. از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

هنگامی‌که جلوی نفوذ آب پس از شستشو به پوست گرفته نشود، می‌تواند پوست دست شما را خشک کند. دلیل این امر این است که آب مانند آهنربا عمل می‌کند و باعث جذب آب از عمیق ترین لایه‌های پوست می‌شود و در هوای خشک تبخیر می‌شود. در نتیجه حتی پوست خشک تر هم می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، حتماً بعد از شستشوی دست از کرم دست بلافاصله استفاده کنید. حتی وجود یک لایه سبک کرم نیز کاملا موثر خواهد بود. ” دکتر فریدمن پیشنهاد می‌کند به جای لوسیون، از کرم یا پماد استفاده کنید، که به گفته وی مقدار آب زیادی موجود در پوست را بهتر کنترل می‌کند. دکتر فریدمن گفت: “اگرچه اصطلاح مرطوب کننده معنای علمی‌ محکمی ندارد ‌به دلیل آنکه در این کار آب به پوست اضافه نمی‌شود، اما درمان موضعی با مرطوب کننده برای اختلالات اساسی که باعث خشکی پوست می‌شود، می‌تواند با همین روش ساده انجام پذیرد.”

وی گفت: مرطوب کننده‌ها در مراقبت از پوست کمک می‌کنند زیرا:

  • عملکرد سد اپیدرم را بازیابی می‌کند.
  • یک لایه محافظ بر روی پوست ایجاد می‌کند.
  • شکاف‌های کوچک بین بخش‌های پوست را پر می‌کند.
  • میزان آب اپیدرم را افزایش می‌‌دهد.
  • پوست را آرام می‌کند.
  • ظاهر و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده‌های موضعی که به محافظت از پوست کمک می‌کنند عبارتند از:

  • لانولین اسید، استئاریک اسید، تری گلیسیریدهای کاپریلیک / کاپریک، روغن معدنی، پارافین، سیکلومتریک، دی متیکون، اسکالن.
  • مرطوب کننده‌ها: پیرولیدین سدیم، اسید کربوکسیلیک، لاکتات، اوره، گلیسیرین، عسل، سوربیتول.
  • نرم کننده‌ها: سیکلومتریک، دی متیکون، میریستات ایزوپروپیل، اکتیل اکتانوات.
  • بهتر است پس از هر بار شستشو، قبل از خواب و هر زمان که احساس خشکی کردید، از مرطوب کننده استفاده کنید.

4- دستکش بپوشید

دکتر فریدمن توصیه کرد علاوه بر استفاده از مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست بعد از شستشو، دستان خود را به مدت 5 دقیقه در آب ساده خیس کنید، سپس مرطوب کننده بمالید و 1 تا 2 ساعت دستکش بپوشید. وی گفت: ” با انجام این روش این اطمینان را می‌دهد که رطوبت سطح پوست به جایی می‌رسد که برای شما کارایی دارد.”در ادامه یک دستکش نخی را در طول شب بپوشید. وی گفت: “تقریباً مانند ماسک‌های صورت، دستکش‌ها به مدت 6 تا 8 ساعت پوست را مرطوب نگه می‌دارند. دکتر فریدمن افزود: پوشیدن دستکش در روزهای سرد و هوای خشک، همچنین می‌تواند از صدمه بیشتر به پوست جلوگیری کند.

5- در موارد حاد از وازلین استفاده کنید

اگر از شرایط پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس رنج می‌برید و می‌بینید که خشکی پوست شما به دلیل شستشوی بیشتر خشک و یا ترک خورده می‌شود ، دکتر فریدمن پیشنهاد کرد که مواد طبیعی پوستی مانند وازلین را انتخاب کرده و مستقیماً آن را روی زخم‌ها یا مناطق ترک خورده پوست استفاده کنید. وی گفت: “این ترکیب هم پوست را تسکین می‌دهد و هم از آن در برابر صدمات بیشتر محافظت می‌کند ، به ویژه اگر متوجه شوید که در خارج از منزل زیاد در حال رفت و آمد هستید زیرا این کار به آسیب‌های پوستی بیشتر خواهد انجامید.” اگر شکاف‌های عمیقی دارید، در این مورد دکتر فریدمن گفت اغلب این شکاف‌های عمیق در کنار انگشتان ناخن اتفاق می‌افتد، برای مرطوب کردن این نقاط از محلول‌های مایع استفاده کنید. وی گفت: “مرطوب کننده مایع روشی عالی برای تسریع بهبود زخم است.”

6. جایگزینی ضدعفونی کننده‌های دست با صابون

اگر دستان شما برای شستن بیش از حد خشک شده است ، دکتر کروشنسکی می‌گوید شما می‌توانید به طور موقت از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. وی گفت: “ضدعفونی كننده دست گزینه دیگری برای محدود كردن شستشوی دست‌ها تا زمان بهبودی پوست است، اما نه قبل از خوردن غذا، بعد از رفتن به دستشویی، یا هنگامی‌كه دست‌ها به وضوح كثیف شده است. در این موارد باید شستشوی دست انجام شود.

7. لکه‌های خشک

دکتر رولو معتقد است: هنگام خشک کردن دست خود، برای جلوگیری از ساییدگی روی پوست از حوله‌های نرم و با شدت کم استفاده کنید. حوله‌های کاغذی (دستمال یکبار مصرف) بهترین گزینه‌ها هستند، اما اگر از حوله‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنید، هر فرد در خانه باید حوله مخصوص به خود را داشته باشد و هر 3 روز یکبار حوله‌های تمیز را با آنها تعویض کنید. مطمئن شوید که دست‌ها کاملاً خشک شده‌اند، زیرا میکروب‌ها به راحتی از روی دست‌های مرطوب منتقل می‌شوند. “

منابع:
https://www.healthline.com/health-news/how-to-keep-your-skin-healthy-while-washing-your-hands-often#6.-Substitute-hand-sanitizer-for-soap

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *