امروز با بخش دوم مطلب درمان سندرم روده تحریک پذیر در خدمت شما همراهان عزیز مجله لیلی لند هستیم. در بخش قبلی این مطلب با علت سندرم روده تحریک پذیر‌، علائم‌، رژیم غذایی این بیماری آشنا شدید؛ و امروز در خدمت شما هستیم با درمان‌ سندرم روده تحریک پذیر و داروها و عوارض مربوط به آنها، ما را همراهی کنید.

درمان سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

اصلاحات رژیم غذایی اولین درمانی هستند که باید برای درمان IBS یا همان سندرم روده تحریک پذیر مد نظر قرار بگیرد. انواع مختلفی از غذاها به ویژه وجود دارد که اغلب علائم و نشانه های مشخصه را تحریک می‌کنند.

اگر اصلاحات رژیم و تغییر در شیوه زندگی به طور مناسب علائم و نشانه ها را درمان نکند‌، پزشک ممکن است روش‌های درمانی را توصیه کند.

چه داروهایی در درمان و مدیریت IBS-D و IBS-D استفاده می‌شود؟

دارو برای اسهال

درمان برای یبوست در بیماران

درمان سندرم روده تحریک پذیر
درمان سندرم روده تحریک پذیر

چه داروهای دیگری در درمان علائم IBS استفاده می‌شود؟

چه داروهایی درد و گرفتگی سندرم روده تحریک پذیر را درمان می‌کنند؟

  1. ضد اسپاسم‌، مانند متوکلوپرامید ( رگلان )، dicyclomine Bentyl  و هیوسیامین ( Levsin )، کاهش علائم درد و گرفتگی.
  2. داروهای ضد افسردگی مانند آمی‌تریپتیلین ( تریپتیلین‌، مسکن درد)، دوکسپین (( Silenor )، دزیپرامین ( Norpramin )، نورتریپتیلین ( Pamelor هستند )، و ایمی‌پرامین ( Tofranil ) به کاهش درد شکم کمک می‌کند اما با توجه به عوارض جانبی معمولا برای موارد شدید استفاده می‌شوند.

چه داروهای طبیعی و خانگی و یا تغییرات دیگر در شیوه زندگی به بهبود علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کنند؟

برخی از تغییرات سبک زندگی که می‌تواند به تسکین علائم نیز کمک کنند عبارتند از:

عوارض سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

به طور کلی‌، عوارض کمی‌به جز علائم خود بیماری در ارتباط با این بیماری عملکردی است. اگر شخصی بواسیر داشته باشد‌، اسهال و یبوست در ارتباط با IBS ممکن است آنها را تحریک کند. علاوه بر این‌، رژیم غذایی بسیار پر کالری و مغذی را محدود کنید زیرا می‌تواند به دلیل عدم تغذیه مناسب مشکلاتی ایجاد کند‌. بزرگترین عارضه IBS ممکن است بر کیفیت زندگی باشد. استرس و اضطراب و همچنین تاثیر بر فعالیت‌های روزانه این شرایط ممکن است برای بیماران ایجاد مزاحمت کند.

آیا درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد؟

هیچ روش درمانی شناخته شده ای برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد‌، اما گزینه های درمانی زیادی برای کاهش یا از بین بردن علائم وجود دارد. برقراری ارتباط خوب با پزشک برای کمک به مدیریت این بیماری مهم است.

پیش آگاهی برای سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری مزمن است و علائمی ‌دارد که تمایل به ظهور و رفع شدن دارد. پیش آگاهی کلی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر به شدت و فراوانی علائم بستگی دارد و توانایی بیمار در کنترل این علائم‌، چه از طریق رژیم غذایی‌، تغییر شیوه زندگی و چه داروها. بسیار مهم است.

آیا می‌توان از ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کرد؟

ممکن است از بروز سندرم روده تحریک پذیر نتوانید جلوگیری کنید اما می‌توانید برای جلوگیری از بروز علائم در بروز یا بدتر شدن آن قدم‌هایی بردارید. همانطور که قبلاً بحث شد‌، تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کنند. برای شناسایی محرک های مواد غذایی‌، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که شما یک دفترچه غذایی برای خود درست کنید و از خوردن غذاهایی که باعث علائم می‌شوند خودداری کنید. استرس و اضطراب را مدیریت کنید و در صورت لزوم شناخت درمانی یا روان درمانی را امتحان کنید.

کدام یک از پزشکان سندرم روده تحریک پذیر را درمان می‌کنند؟

یک ارائه دهنده مراقبت‌های اولیه یا متخصص پزشکی خانواده یا متخصص کودکان ممکن است در ابتدا سندرم روده تحریک پذیر را تشخیص دهد. احتمالاً برای معالجه بیشتر به پزشک معده (متخصص اختلالات دستگاه گوارش) مراجعه می‌کنید.

منابع:

https://www.medicinenet.com/irritable_bowel_syndrome_ibs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *