همه چیز درباره چین و چروک پوست

همه چیز درباره چین و چروک پوست

چین و چروک پوست بخشی طبیعی از روند پیری است که بر روی پوست بخش هایی از بدن مانند صورت، گردن، دست و ساعد، که بیشتر در معرض نور خورشید هستند، برجسته تر می شود.

گرچه ژنتیک عمدتا ساختار و بافت پوست را تعیین می کند، اما قرار گرفتن در معرض آفتاب یکی از علل اصلی چین و چروک پوست، به ویژه برای افرادی است که دارای پوست عادی هستند. عوامل دیگری همچون قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و سیگار کشیدن نیز به ایجاد چین و چروک کمک می کنند.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند در مورد علل، روش های پیشگیری و به خصوص روش های درمان چین و چروک پوست صحبت می کنیم.

چروک ها خطوط دائمی هستند که بر روی پوست شکل می گیرند. برخی از چین و چروک ها می توانند شکاف یا حفره های عمیقی ایجاد کنند. این خطوط ممکن است در هر نقطه ای از پوست به ویژه پوست صورت ظاهر شوند. اما اطراف چشم ها، دهان و گردن بخش هایی هستند که بیشتر مستعد ایجاد چین و چروک می باشند.

علل چین و چروک پوست

چروک های پوستی به وسیله ترکیبی از عوامل ایجاد می شوند. برخی از این علل تحت کنترل شما هستند و برخی دیگر را نمی توان کنترل کرد. اما عموما علل ایجاد چین و چروک پوست عبارتند از:

سن: همانطور که سن بالاتر می رود، پوست به طور طبیعی خاصیت الاستیکی خود را از دست داده و شکننده تر می شود. کاهش تولید چربی های طبیعی، باعث خشک شدن پوست می شود و همین امر عاملی است که چروک ایجاد می کند. چربی در لایه های عمیق پوست با افزایش سن کم می شود. این عامل نیز موجب ایجاد لکه های پوستی، خطوط و شکاف بیشتر خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV): تابش اشعه ماوراء بنفش، که سرعت فرایند طبیعی پیری را افزایش می دهد، دلیل اصلی چروک زود هنگام است. قرار گرفتن در معرض نور UV، بافت همبندی که فیبرهای کلاژن و الاستین در لایه عمیق پوست (درم) هستند، را تجزیه می کند. بدون بافت همبند حمایتی، پوست قدرت و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. از این به بعد، ایجاد لکه و چین خوردگی زودرس کاملا طبیعی است.

مصرف سیگار: سیگار کشیدن می تواند روند طبیعی پیری را تسریع بخشد و به ایجاد چین و چروک کمک کند. محققان معتقدند که سیگار کشیدن به دلیل ایجاد تغییر در خونی که زیر پوست جریان دارد، باعث ایجاد ضایعات پوستی می شود.

حالات تکراری صورت: حرکات تکراری مانند چروک کردن پیشانی یا خطی که در کنار لب هنگام خندیدن ایجاد می شود، به مرور زمان منجر به ایجاد چین و چروک های دائمی خواهند شد. هر بار که از یک عضله صورت استفاده می کنید، یک شیار زیر سطح پوست ایجاد می شود و وقتی به حالت اولیه باز می گردید، شیار از بین می رود. با بالا رفتن سن و کاهش انعطاف پذیری پوست، پس از ایجاد این شیارها در اثر انجام حرکات تکراری، عضله دیگر قادر به بازگشت به جای اصلی خود نیست. پس کم کم این شیارها تبدیل به ویژگی های دائمی صورت شما می شوند.

درمان چین و چروک پوست

چند روش درمانی برای کاهش حجم و عمق چین و چروک ها پوست در دسترس است. این روش ها عبارتند از:

داروها

رتینوئیدهای موضعی: رتینوئیدهایی مانند ترتینوئین و تازاروتن که با اقباس از ویتامین A تهیه شده اند، با استفاده موضعی بر روی چروک ها ممکن است باعث کاهش چین و چروک، زبری پوست و خطوط ایجاد شده شوند.

از آنجا که استفاده از رتینوئید ها می توانند پوست شما نسبت به آفتاب سوختگی حساس تر کنند، بعد از استفاده از آن ها باید از یک کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی بالا استفاده کنید و حتما هنگام خروج از خانه لباس های پوشیده بپوشید. رتینوئیدها ممکن است باعث قرمزی، خشکی، خارش و احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن شوند.

کرم های ضد چین و چروک بدون نیاز به نسخه: اثر بخشی کرم ضد چروکی که استفاده می کنید بستگی به مواد تشکیل دهنده فعال آن دارد. رتینول، آنتی اکسیدان ها و بعضی از پپتید ها ممکن است منجر به بهبود اندک چین و چروک ها شوند.

نتایج حاصل از استفاده از کرم های ضد چین و چروک معمولا محدود و کوتاه مدت است. زیرا این کرم ها حاوی مواد تشکیل دهنده کمتری نسبت به کرم هایی هستند که باید حتما توسط متخصص تجویز شوند.

روش های جراحی و تکنیک های دیگر

انواع مختلفی از تکنیک های تزریقی، پرکننده ها و روش های جراحی برای درمان چین و چروک صورت وجود دارد. هر یک از این روش ها نتایج بالقوه و عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. برخی مطالعات نشان می دهد که ترکیبی از درمان ها ممکن است نتایج رضایت بخش تری را به وجود آورد.

لیزر، نور درمانی و درمان های رادیویی

در لایه برداری به این روش ها، پرتو لیزر لایه بیرونی پوست (اپیدرم) را از بین می برد و پوست زیرین (درم) را به رشد تحریک می کند و باعث ایجاد کلاژن های جدید می شود. همان طور که زخم ایجاد شده بهبود می یابد، فرم پوستی نرم تر و نرم تر می شود. لایه برداری به کمک لیزر، باید در طی چند جلسه و به مدت چند ماه انجام شود. خطرات احتمالی همراه با این درمان در صورتی که توسط افراد خبره انجام نشود شامل زخم شدن، ایجاد لکه های روشن یا لکه های تیره روی پوست است.

سایر تکنیک های لیزر مانند nonablative، زمان بهبودی و خطرات احتمالی را کاهش می دهند. این نوع لیزرها برای افرادی که دارای چین و چروک های متوسط هستند مناسب است. زیرا نتایج آن ظریف می باشد. درمان nonablative به طور معمول نسبت به درمان ablative، نیاز به تکرار بیشتری دارد.

لایه برداری شیمیایی

برای درمان چین و چروک پوست به شیوه لایه برداری شیمایی، پزشک از نوعی اسید بر روی پوست استفاده می کند. این اسید بسیار ملایم است به طوری که فقط لایه بیرونی پوست را از بین می برد تا لکه های ناشی از سن، کک و مک و چین و چروک درمان شود. بسته به عمق چروک پوست، ممکن است نیاز باشد برای کسب نتایج قابل مشاهده، چندین بار از این روش استفاده شود. تنها عارضه جابنی گزارش شده برای این درمان، قرمزی است که ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند.

درمابراسیون

درمابراسیون که به نام درماپلنینگ نیز شناخته می شود، یک روش لایه برداری سطحی پوست است که با یک ابزار مخصوص با قابلیت سایندگی انجام می شود. این دستگاه با برداشتن لایه سطحی، موجب می شود که پوست به ایجاد سلول های جدید تحریک شود. در این روش ممکن است قرمزی، پوسته پوسته شدن و تورم، تا چند هفته ادامه داشته باشد. برای کسب نتایج راضی کننده نیز باید چند ماه صبر داشته باشید.

میکرودرم ابریژن

این روش همانند درمابراسیون، تنها یک لایه پوست را حذف می کند. این تکنیک به طور معمول نیاز به یک سری درمان برای تولید نتایج دارد. قرمزی خفیف یا احساس سوزش جزئی در مناطق تحت درمان طبیعی است.

سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)

هنگامی که این سم در دوزهای کوچک به عضلات خاصی تزریق می شود، می تواند از تکان خوردن عضلات جلوگیری کرده و آن ها را سر جای خود نگه دارد. وقتی عضلات نمی توانند سفت شوند، طبیعتا پوست، ظاهری صاف و کم چروک دارد.

بوتاکس می تواند به خوبی خطوط بین ابروها، پیشانی و گوشه های چشم را از بین ببرد. نتایج حاصل از این سم روی عضله حدود 3 الی 4 ماه دوام داشته و در صورت نیاز باید مجددا آن را به عضلات تزریق کنید.

پر کننده های بافت نرم

پر کننده های بافت نرم که شامل چربی، کلاژن و اسید هیالورونیک است می توانند به لایه های عمیق تر صورت شما تزریق شوند. آنها چین و چروک پوست را به سرعت پر می کنند. در صورتی که این درمان را توسط افراد متخصص انجام ندهید ممکن است تورم، قرمزی و کبودی را در ناحیه تحت درمان تجربه کنید. این روش ممکن است هر چند ماه چند بار نیاز به تكرار داشته باشد.

سفت کردن پوست

دستگاه های مختلفی وجود دارند که با استفاده از گرما پوست را سفت می کنند. این درمان غیر تهاجمی، نتایج خفیف تا متوسطی را تولید می کند و معمولا به تدریج طی چهار تا شش ماه نتایج خود را نشان می دهد.

لیفتینگ صورت

لیفت پوست یا کشیدن پوست شامل برداشتن پوست و چربی اضافی در ناحیه صورت و گردن و تکان دادن عضلات و بافت همبند است. با استفاده از این روش 5 تا 10 سال خیالتان از ایجاد چین و چروک پوست راحت می شود. کبودی و تورم معمولا چند هفته پس از جراحی روی صورت وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که نتایج این روش ها بستگی به موقعیت و عمق چروک های پوست شما داشته و می تواند متفاوت باشد. هیچ چیز روند پیری پوست را متوقف نمی کند. بنابراین به احتمال زیاد برای حفظ نتایج به دست آمده، نیاز به تکرار مجدد این درمان ها دارید.

به یاد داشته باشید که این خدمات زیبایی، باید تحت نظر متخصص انجام شود. این تکنیک ها نیاز به تخصص دارند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که آن ها را در مراکز معتبر و تحت نظر پزشک متخصص انجام دهید تا ضمن جلوگیری از عوارض احتمالی، بهترین نتایج را نیز کسب کنید.

طب جایگزین

بسیاری از کرم ها و لوسیون های ضد چین و چروک وعده می دهند که می توانند چین و چروک پوست را کاهش دهند و آسیب های ناشی از خورشید را معکوس کنند. اما این محصولات به احتمال زیاد تفاوت قابل توجهی در پوست شما ایجاد نمی کنند.

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) این کرم ها و لوسیون ها را به عنوان لوازم آرایشی که ارزش پزشکی ندارند طبقه بندی می کنند. از طرفی FDA در مورد تولید آن ها، نسبت به تولید داروها سخت گیری کمتری می کند. این به این معنی است که این محصولات قبل از تأیید و رفتن به بازار، نیازی به آزمایش دقیق برای تعیین ایمنی و اثربخشی ندارند.

از آنجا که FDA اثر بخشی مواد آرایشی را ارزیابی نمی کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که این محصولات بتوانند چین و چروک پوست را کاهش دهند.

جلوگیری از چین و چروک پوست

برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک بر روی پوست بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

محافظت از پوست در برابر نور خورشید: محافظت از پوست و جلوگیری از چین و چروک ها در آینده با محدود کردن زمان صرف شده در معرض نور خورشید و پوشیدن لباس های محافظتی، از قبیل کلاه پهن، پیراهن های آستین بلند و عینک آفتابی محقق می شود. پزشکان توصیه می کنند که در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتی در زمستان، از کرم ضد فتاب استفاده کنید.

متخصصان American Academy of Dermatology توصیه می کنند که از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یک بار تجدید کنید و در صورتی که آب به صورتتان خورد مجددا از آن استفاده کنید.

استفاده از محصولات حاوی کرم ضد آفتاب: هنگام انتخاب محصولات مراقبت از پوست، آن هایی را انتخاب کنید که دارای  کرم ضد آفتاب هستند. این به این معنی است که مصرف آن ها می تواند اشعه های UVA و UVB را مسدود کند.

استفاده از مرطوب کننده: پوست خشک زودتر در معرض آسیب قرار می گیرد. این عامل می تواند موجب ایجاد چین و چروک زودرس شود. اگرچه مرطوب کننده ها نمی توانند از چین و چروک جلوگیری کنند، اما ممکن است خطوط و چروک های کوچک را به طور موقت مرطوب کنند.

سیگار نکشید: حتی اگر سال هاست که سیگار می کشید، با ترک آن می توانید بافت پوستتان را بهبود داده و از ایجاد چین و چروک های جدید جلوگیری کنید.

رعایت رژیم غذایی سالم: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف برخی از ویتامین ها، برای محافظت از پوست موثر هستند. اما مطالعات بیشتری در مورد نقش تغذیه در کاهش چین و چروک پوست مورد نیاز است. نکته ای که تمام متخصصان بر روی آن اتفاق نظر دارند این است که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات برای پوست مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *