پوسته پوسته شدن پوست یک علامت رایج است که نشان دهنده خشکی پوست می باشد و می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد. اگر چه این عارضه بیشتر در کف پا، کف دست، بازوها و ران ها رایج است. تحریک، التهاب و خارش باعث افزایش میزان گردش چرخه تولید و مرگ سلول های پوستی می شود. این گردش سریع در تولید سلول های پوست در نهایت منجر به تشکیل فلس می شود. این در حالی است که پوسته پوسته شدن پوست گاهی در اثر وجود بیماری های مختلفی ایجاد می شود. اکثر مواردی که منجر به پوسته پوسته شدن می شود، از طریق فرآیندهای طبیعی یا محیطی مانند پیری طبیعی یا قرار گرفتن در محیط های سرد و خشک حاصل می شود.

پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند ما را همراهی کنید تا از علائم، علل و روش های درمان پوسته پوسته شدن پوست اطلاعات جالبی را کسب کنید.

پوسته پوسته شدن پوست

این عارضه گاهی با بیماری های التهابی پوست (درماتیت) مانند درماتیت سبورئیک یا شوره سر نیز دیده می شود. در این بیماری که بیشتر روی پوست سر ایجاد می شود، تکه های سفید و زردی از پوست تولید می شود که ما آن را به عنوان شوره می شناسیم.

درماتیت آتوپیک نوعی التهاب پوستی ارثی است و بیشتر در افرادی که دارای آلرژی هستند دیده می شود. هر چند که این بیماری اغلب به آلرژی مربوط نمی شود. اگزما اصطلاحی است که برای توصیف التهاب مزمن و غیر آلرژیک پوست استفاده می شود و می تواند بثورات ناخوشایند و خارش داری را روی آن ایجاد کند. درماتیت تماسی نیز ناشی از تماس با ماده ای است که پوست به آن حساسیت داشته و موجب تحریک آلرژیک می شود. عفونت های قارچی و باکتریایی پوست نیز می توانند بثورات ایجاد کرده و در پی آن پوست را پوسته پوسته کنند.

پسوریازیس نیز یک بیماری مزمن است که در نواحی تحریک شده روی پوست موجب ایجاد قرمزی، ضخیم شدن و پوسته پوسته شدن می شود. انواع مختلفی از پسوریازیس وجود دارد و می تواند بر روی تمام قسمت های پوست تاثیر بگذارد.

اگر این عارضه به صورت مزمن و دراز مدت روی پوستتان ایجاد می شود توصیه می کنیم این موضوع را حتما با متخصص در میان بگذارید. ضمن این که در شرایطی که این عارضه همراه با علائم زیر بود، نشان دهنده عفونت است و باید سریعا اقدام به درمان آن کنید:

در مورد علائم جدی روی پوست، مانند بزرگ شدن غدد لنفاوی یا تب بالا (بالاتر از 101 درجه فارنهایت)، باید حتما با اورژانس تماس بگیرید یا خود را به مراکز درمانی برسانید. زیرا این علائم می توانند نشانه ای از یک بیماری کشنده باشند.

چه علائم دیگری ممکن است با پوسته پوسته شدن پوست ایجاد شود؟

پوسته پوسته شدن پوست ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد که بسته به نوع بیماری، اختلال یا وضعیت زمینه ای ایجاد کننده آن، متفاوت هستند. علائم معمولی که ممکن است همراه با پوسته پوسته شدن ایجاد شوند به صورت زیر می باشند.

اگر علائم ایجاد شده روی پوست مربوط به خشکی باشد، سایر نشانه ها عبارتند از:

همان طور که گفتیم پوسته پوسته شدن ممکن است نشان دهنده بیماری زمینه ای جدی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. بنابراین اگر همراه با این عارضه شاهد علائم زیر بودید حتما در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید:

چه چیزی سبب پوسته پوسته شدن پوست می شود؟

پوسته پوسته شدن می تواند به وسیله انواع فرآیندهای طبیعی یا محیطی و همچنین داشتن عادات خاص در شستشوی ایجاد شود. شما می توانید با ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و محیط خود از ایجاد فلس و پوسته جلوگیری کرده یا احتمال ایجاد آن را کاهش دهید. برخی از این تغییرات عبارتند از:

علل طبیعی

پوست انداختن ممکن است از طریق فرآیندهای طبیعی یا محیطی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

علل ناشی از عادت های غلط

گاهی پوسته پوسته شدن توسط عادات بهداشتی خاص یا سبک زندگی ما ایجاد می شود. این علل را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

علل ناشی از بیماری های التهابی

درماتیت، یا التهاب پوست، علل متعددی از جمله موارد زیر دارد:

علل ناشی از عفونت

در بعضی موارد، عفونت های پوستی ممکن است بثورات یا لکه های پوسته پوسته شده ایجاد کنند. به عنوان مثال عفونت های زیر می توانند چنین شرایطی را بر روی پوست به وجود آورند:

علل ژنتیکی

ایکتیوز یک بیماری ارثی است که باعث می شود پوست خشک، ضخیم، خشن و پوسته پوسته شود. این وضعیت گاهی اوقات با سایر اختلالات مادرزادی نیز مرتبط است.

علل جدی یا کشنده

در بعضی موارد پوسته پوسته شدن پوست ممکن است نشانه ای از یک وضعیت تهدید کننده یا جدی باشد که باید در شرایط اضطراری بلافاصله مورد ارزیابی قرار گرفته و درمان شود. همان طور که گفتیم این شرایط می توانند بثورات با تب بالا، بزرگ شدن غدد لنفاوی و علائم عفونت عمیق و گسترده را به وجود آورند.

علت این عارضه چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت پوسته پوسته شدن پوست، پزشک از سوالات متعددی درباره پوست شما استفاده می کند. این سوالات عبارتند از:

عوارض بالقوه پوسته پوسته شدن پوست چیست؟

پوسته پوسته شدن به طور کلی ناشی از فرآیندهای طبیعی یا محیطی یا عادات بهداشتی و سبک غلط زندگی است و به ندرت عوارض بالقوه ای دارد. با این حال، پوستی که مبتلا به پوسته پوسته شدن مزمن می شود ممکن است به عوارض جدی مانند ایجاد اگزما مبتلا شود. هنگامی که علت اصلی تشخیص داده می شود، باید برنامه درمانی که پزشک به شما توصیه کرده است را دنبال کنید تا عوارض ناشی از پوسته پوسته شدن به حداقل برسد. عوارض بالقوه ناشی از این شرایط عبارتند از:

5 پاسخ

  1. سلام من از بچگی پوست بدنم لایه لایه میشه واز بدنم جدا میشه و هیچگونه خارش و التهابی هم ندارم در فصل سرد این روند کندتر انجام میشه اما در فصلهای گرم در هفته شاید دویا سه بار پوست بدنم تعویض بشه که بیشتر پوست پاهام تا مچ پا پوست دستهام و گردن وصورت وقسمتی از پشتم از بدنم جدا میشه.آیا این بیماری من قابل درمان هست واگر هست اسم این بیماری چیه من خیلی تو اینترنت گشتم اما چیزی پیدا نکردم
    با تشکر

  2. با دورود،
    چند وقتی است. که پوست بدنم بخصوص بعد از دوش گرفتن،که گاهی با کیسه کشیدن به رسم سنتی، شوره یا پوسته پوسته میشه،گاهی حتی بعداز استفاده کرم های چرب کننده،خارش بدان شکا نداره والتهاب اصلا نداره،
    از شما توصیه میخام چه کرمی برای رفع این معضل باید مصرف شود، با احترام امینی

  3. پوستی ک خیلی منفذ دار و چرب هست و دقیقا روی همون نقاط منفذ دار مثل بینی پوسته پوسته میشه چ نوع پوستیه؟و چطور میشه نرمالش کرد؟

  4. سلام الان چند ماه که صورت من کنار صورتم، سیبل هام، و چانم پوست پوست میشه و وقتی ریش میزارم بشدت میخاره و پوسته پوسته میشه، بعد از زدن ریشم پوسته پوسته میشه وصط ابروهام هم بتازگی شده لطفا منو راهنمایی کنید

    1. سلام

      خارش و پوسته پوسته شدن پوست معمولا نشانه بیماری جدی نیست و گاهی فقط علل ساده مثل خشکی پوست و کم آبی بدن باعث به وجود آمدن چنین حالتی می شود. اما بهتر است برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *