پسوریازیس پوست سر ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان

پسوریازیس پوست سر ؛ نشانه ها، علل و روش های درمان

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که می تواند در هر نقطه ای از پوست ظاهر شود. هنگامی که نشانه های این بیماری بر روی پوست سر مشاهده می شود، آن را اغلب پسوریازیس پوست سر می نامند.

پسوریازیس پوست سر می تواند فراتر از مناطق پوست سر گسترش یابد. به طوری که می توان آن را بر روی پیشانی نیز مشاهده کرد. گاهی اوقات، این علائم به پشت گردن نیز گسترش می یابد و گاهی نیز در پشت گوش ها ظاهر می شود.

پسوریازیس در پوست سر ممکن است نیاز به درمان متفاوتی از پسوریازیس معمولی داشته باشد. زیرا اولا پوست سر کمی ضخیم تر است و دوما مو نیر دارد و درمان انتخاب شده باید به گونه ای باشد که به مو آسیبی نزند.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با نشانه ها، علل و روش های درمان پسوریازیس پوست سر آشنا می کنیم.

نشانه ها و علائم پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس می تواند در هر نقطه از پوست سر ظاهر شود. گاهی اوقات این بیماری به شکل یک تکه کوچک توسعه می یابد که می تواند در موها پنهان شود. پسوریازیس در پوست سر گاهی نیز کل پوست سر را پوشش می دهد. وقتی پسوریازیس روی پوست سر ظاهر می شود، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

تکه های قرمز رنگ روی پوست سر: برخی از تکه ها به سختی قابل مشاهده هستند. گاهی نیز پلاک های ایجاد شده می توانند بسیار بزرگ، ضخیم و ملتهب باشند.

پوسته پوسته شدن، فلس های نقره ای و سفید که مانند شوره سر هستند: پسوریازیس روی پوست سر می تواند خیلی شبیه شوره سر باشد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری روی پوست خود شاهد ایجاد شوره هستند. اما بین پسوریازیس پوست و شوره سر تفاوت وجود دارد. بر خلاف شوره سر، پسوریازیس باعث ایجاد فلس های نقره ای براق و خشک در پوست سر می شود.

خشکی پوست سر: پوست سر ممکن است خیلی خشک شود به طوری که ترک خورده و خونریزی ایجاد شود.

خارش: این یکی از شایع ترین علائم پسوریازیس است. برای برخی خارش ملایم است. اما برخی نیز دچار خارش شدید می شوند که می تواند در زندگی روزمره آن ها تداخل ایجاد کرده و باعث بی خوابی شبانه شوند.

خونریزی: از آنجا که پسوریازیس پوست سر بسیار خارش دارد، تقریبا همه افراد مبتلا به آن نمی توانند از خارش پوست جلوگیری کنند. به همین دلیل خراش دادن پوست باعث می شود پوست سر ترک بخورد. ضمن این که خاراندن پسوریازیس را بدتر می کند. خاراندن می تواند تکه های بزرگ تر و ضخیم تر را ایجاد کند. به همین دلیل متخصصین پوست به بیماران مبتلا توصیه می کنند که تا جای ممکن پوست سر را نخارانند.

احساس سوزش یا درد: پوست سر می تواند حس سوزش داشته باشد. تا جایی که حتی احساس درد ایجاد کند.

ریزش مو: خاراندن پوست سر و یا استفاده از زور برای برداشتن فلس ها می تواند منجر به ریزش مو شود. یادتان باشد هنگامی که پسوریازیس پوست سر درمان می شود، مو معمولا مجدد رشد می کند.

این علائم به صورت دوره ای ظهور کرده و سپس خود به خود از بین می روند. برخی فقط دوره ای بسیار کوتاه از شعله ور شدن علائم را شاهد هستند. اما برای برخی این علائم شدید است. ضمن این که بسیاری از عوامل وجود دارند که می توانند باعث بروز خارش شوند. به عنوان مثال استرس و هوای سرد و خشک چنین شرایطی را دارد.

علت ایجاد پسوریازیس روی پوست سر چیست؟

چه کسی پسوریازیس پوست سر می گیرد؟

پسوریازیس در پوست سر رایج است. محققان تخمین زده اند که حداقل نیمی از (50 درصد) افراد مبتلا به پسوریازیس پلاکتی حداقل یک دوره این بیماری را در پوست سر تجربه کرده اند.

چه چیزی باعث پسوریازیس پوست سر می شود؟

صرف نظر از جایی که پسوریازیس شکل می گیرد، علت آن یکسان است. پسوریازیس هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن دارای سیگنال های ناقص است به همین دلیل سلول های پوستی را به سرعت رشد می دهد. سلول های پوستی جدید به جای این که به صورت هفته ای ایجاد شوند، روزانه رشد می کنند. بدن این سلول های پوستی را از بین نمی برد. بنابراین این سلول ها روی سطح پوست انباشته می شوند و باعث ایجاد پلاک های پسوریازیس می شود.

روش های تشخیص و درمان پسوریازیس پوست سر چیست؟

چگونه متخصص پوست پسوریازیس روی پوست سر را تشخیص می دهد؟

برای تشخیص پسوریازیس پوست سر، متخصص پوست تنها نیاز دارد که پوست این ناحیه را معاینه فیزیکی کند.

گاهی اوقات نیز برای تشخیص نیاز است که بخشی کوچکی از پوست برداشته شده و زیر میکروسکوپ برده شود. این نمونه پوست به آزمایشگاه ارسال می شود. گزارش آزمایشگاه می تواند نشان دهد که آیا بیمار مبتلا به پسوریازیس در پوست سر است یا خیر، بیماری دیگری باعث ایجاد این ضایعات شده است.

روش درمان این بیماری چیست؟

پسوریازیس پوست سر باعث ناراحتی بسیاری از افراد می شود. به طوری که برخی از مردم خجالت می کشند تا به پزشک مراجعه کنند. اما درمان می تواند این مشکلات را کاهش دهد. درمان های ایمن و موثر بسیاری برای این بیماری وجود دارد. بعضی از افراد با استفاده از شامپو و یا محلول ها مختلف درمان می شوند. حتی برخی از این شامپوها و محلول ها نیز نیاز به تجویز پزشک ندارند.

اما گاهی درمان این بیماری به همین سادگی نیست. تنها یک متخصص پوست می تواند به شما بگوید که چه چیزی برای درمان بیماری شما مناسب است. انواع درمان های زیر را می توانید برای پسوریازیس پوست سر استفاده کنید:

  • داروهای و محلول های تجویزی
  • شامپوهای دارویی
  • نرم کننده های فلس
  • تزریق
  • نور درمانی مانند لیزر
  • داروهای بیولوژیک و سایر داروهایی که بر روی تمام بدن تاثیر می گذارند.

چند نکته برای مدیریت پسوریازیس

برای کمک به بیماران مبتلا، علاوه بر این که از روش های مختلف درمانی ذکر شده استفاده می شود، نکات زیر نیز معمولا توصیه می شود:

سعی نکنید پوست سر را بخارانید: متخصصین پوست متوجه هستند که پسوریازیس پوست سر بسیار خارش دارد. اما خاراندن، می تواند پسوریازیس را بدتر کند. خراش باعث می شود که پوست سر به خون بیفتد. همچنین می تواند باعث ریزش مو شود. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن پوست سر را نخارانید.

درمان خارش با درمان پسوریازیس: وقتی پسوریازیس درمان می شود، خارش متوقف می شود. اگر این مدت طولانی شد و خارش غیر قابل تحمل است، می توانید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا روش های کنترل خارش را به شما آموزش دهد. به عنوان مثال استفاده از کمپرس یخ روی پوست می تواند خارش را کنترل کند.

موها را به آرامی شامپو کنید: شامپو را روی پوست سر به شدت مالش ندهید. این کار موجب حذف پلاک ها نمی شود. مالش، تمیز کردن زیاد، و خارش پوست باعث می شوند که پسوریازیس پوست سر بدتر شود.

حذف فلس ها با مراقبت: برای درمان پسوریازیس پوست سر، باید فلس های ایجاد شده روی پوست خود را بشویید و از بین ببرید. شما باید این کار را به آرامی انجام دهید. برداشتن به زور این فلس ها می تواند باعث بدتر شدن پسوریازیس و ریزش مو شود.

متخصصین پوست توصیه می کنند که از یک نرم کننده فلس استفاده کنید: نرم کننده فلس حاوی اسید سالیسیلیک می تواند ضایعات ضخیم و مقاوم ایجاد شده در پسوریازیس را نرم کند. نرم کردن این تکه ها همچنین اجازه می دهد تا داروهایی که برای پسوریازیس به کار می روند بهتر عمل کنند. هنگام استفاده از دارو به پوست سر، حتما موها را از پوست سر دور نگه دارید. این کار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که دارو به پوست سر مالیده شده است.

سعی کنید که استرس نداشته باشید: شعله ور شدن پسوریازیس می تواند استرس زا باشد. با این وجود احساس استرس می تواند شرایط را بدتر کند. ضمن این که استرس می تواند مو را دچار ریزش کند.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *