روش های انجام پروتز دائمی لب و برجسته کردن غیر دائمی لب را بشناسید

پروتز دائمی لب

از آنجا که امروزه لب های پر و برجسته یکی از ملاک های زیبایی محسوب می‌شود، روش های متعددی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که پروتز دائمی لب شاید آخرین روش آن باشد. امروز در مجله لیلی لند با هم چند روش مختلف انجام این کار را بررسی می‌کنیم. لب های کم حجم، برای بسیاری از زنان ناخوشایند است و این اتفاق گاها در طول گذشت چند سال مخصوصا زمانی که سن بالا رفته و چربی کاهش می‌یابد غیر قابل پیشگیری است.

امروزه با توجه به روش ها و محصولات مختلفی که در زمینه زیبایی وجود دارد، داشتن لب های زیبا و پر دیگر مخصوص ستارگان سینمایی و یا دنیای مد نیست. البته توجه به این بخش از صورت، مدت های زیادی است که به طریق مختلفی مانند: برجسته سازی لب با روش ایمپلنت و یا پرکننده های پوستی و تزریقی امکان پذیر است، اما مدت های زیادی بنا به دلایلی مانند هزینه‌های بالا و سرسام آور مخصوص افرادی خاص بود، اما امروزه با توجه به محصولات و روش های مختلف این امکان تقریبا برای همه فراهم شده است و معمولا اکثر افراد بدون مشکل می‌توانند یکی از این روش ها را به کار ببرند، اما باز هم توصیه می‌شود، قبل از تصمیم گیری نهایی در این زمینه، باخطرات و مزایای این روش ها، آشنا شوید و اطلاعاتی را در این زمینه داشته باشید. تقویت لب با استفاده از پرکننده های تزریقی لب، نتایج دلخواهی را برای فرد فراهم می‌کند و زمان بازیابی و بهبود پس از این روش ها به طور معمول کوتاه است.

پروتز دائمی لب و روش های غیر دائمی چه تفاوت‌هایی دارند؟

به طور کلی روش های برجسته کردن لب به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • روش های موقت (حداقل تهاجمی)
  • روش های دائمی (ماندگاری این روش ها تقریبا دائمی است.)

روش های موقت برجسته کردن لب شامل:

تزریق چربی:

یکی از طبیعی‌ترین راه‌های پر کردن یا تقویت لب ها، تزریق چربی می‌باشد. تزریق چربی، روشی است که در آن چربی از بدن خود فرد خارج شده،و با روش های خاص پزشکی تمیز می‌شود و مجددا به لب ها تزریق می‌شود.

فیلر ها( پرکننده ها):

یکی از روشهای حجیم و برجسته سازی لب ها، پرکننده ها یا همان فیلرهایی از جنس اسید هیالورونیک است، در واقع اسید هیالورونیک که یک ماده طبیعی در بدن است، امروزه پرکننده های اسید هیالورونیک، به منظور افزودن حجم و بهبود شکل و ساختار اعضای صورت و لب ها، به لب تزریق می‌شود.

روش پی آر پی یا همان تزریق کلاژن: یکی دیگر از روش‌های برجسته سازی لب، تزریق کلاژن با استفاده از تکنیک پی آر پی به لب است.کلاژن از پرکننده های زیر پوست است که، می‌تواند برای حجم‌دهی و برجسته سازی لب استفاده شود و آین کار با استفاده از پروتئین طبیعی به نام کلاژن صورت می‌گیرد. همچنین از کلاژن برای از بین بردن چین و چروک، خطوط اطراف دهان و پیشانی نیز امروزه به وفور استفاده می‌شود.

پروتز دائمی لب
پروتز دائمی لب

بزرگ کردن لب با استفاده از پر کننده ها

متخصصان بطور مکرر از پر کننده های لب قابل تزریق برای برجسته کردن لب و جذاب کردن ظاهر آن استفاده می کنند. با توجه به مواد بسیار متنوع و تکنیک های تزریق برای بزرگ کردن لب (به طور مثال تزریق ژل لب، تزریق چربی لب و…)، در این رابطه تعداد زیادی از انتخاب ها وجود دارند که می توانند برای بر طرف کردن نیازهای شخصی شما مناسب باشند. پیشرفت های ایجاد شده در حوزه بهبود و تغییر شکل ظاهر لب باعث ایجاد برخی روش های جدید درمانی شده که متخصصان از آنها به عنوان پر کننده های لب دائمی استفاده می کنند.

تکنیک های تزریقی بزرگ کردن لب را بدانید.

حجیم کردن لب هابا استفاده از پرکننده های تزریقی (فیلرها و یا ژل ها)، می‌تواند نتایج مطلوبی را برای هر فرد در مدت زمان کوتاهی در حدود ۳۰ دقیقه به همراه داشته باشد. در این حالت معمولاً نیازی به استفاده از بی حسی همانند زمان انجام عمل جراحی نمی‌باشد، زیرا معمولاً پر کننده ها یا همان فیلر ها حاوی ترکیبات لیدوکائین یا سایر انواع مواد بی حسی می‌باشند. قابل ذکر است نتایج استفاده از پرکننده های لب و ژل های تزریقی موقت است، زیرا بدن با گذشت زمان این مواد را با گذشت زمان تجزیه کرده و کم کم جذب می کند، البته اگر فیلرها و ژل های نامرغوب به دلیل جذب نشدن توسط بدن بعد از گذشت مدتی دچار عفونت و یا فساد بافت لب می‌شوند که این موضوع به انتخاب شما باز می‌گردد. معمولا مدت زمان باقی ماندن تاثیر این پرکننده ها در افراد مختلف متفاوت می‌باشد، اما بطور میانگین این مواد بین چهار تا شش ماه تاثیر خود را کم کم از دست می‌دهند. معمولاً پزشکان زیبایی به افرادی که قصد استفاده از پروتز دائمی لب را دارند توصیه می‌کنند، ابتدا از پرکننده های موقتی و یا ژل ها استفاده کنند و در صورتی که از نتایج راضی بودند، برای آنها روش های دائمی زیباسازی لب را اعمال نمایند.

از حجیم کردن لب چه انتظاری دارید؟

بزرگ کردن لب با استفاده از پر کننده های لب مثل ژل ها و یا فیلرها، تزریق چربی، معمولاً در مطب دکتر انجام می‌شود. اما انجام پروتز دائمی در اتاق عمل و یامراکز جراحی محدود انجام می‌گیرد، و طول دوره ریکاوری بعد از عمل جراحی بزرگ کردن لب، بسته به نوع عمل جراحی انجام شده متفاوت است، ولی اغلب اکثر بیماران می‌توانند پس از سه روز استراحت به فعالیت عادی خود باز گردند. در طول این مدت نیز، اثرات ناشی از داروی بی حسی هم بطور کامل بر طرف می‌شود. معمولا پس از انجام هر نوع عمل جراحی زیبایی لب، بیمار ممکن است با کمی تورم و کبودی در صورت خود مواجه شود، درصورتیکه از پرکننده ها و برخی ژل ها برای بزرگ کردن لب استفاده شده باشد، این عارضه‌ها می تواند برای یک هفته نیز ادامه داشته باشند، اما اگر از پروتز لب استفاده شده باشد، مدت زمان لازم برای بر طرف شدن این عوارض، معمولاً سه هفته می‌باشد. اغلب در طول دوره ریکاوری عمل جراحی پروتز لب، درد و ناراحتی حداقل است و به ندرت نیاز استفاده از داروهای مسکن بوجود می‌آید.

مراقبت های قبل و بعد از عمل پروتز دائمی لب و تزریق پر کننده ها

  • قبل از انجام عمل جراحی زیبایی، بیماران حتما باید دستورالعمل های مورد نیاز را از دکتر خود دریافت کنند. اما این نکات را مد نظر داشتته باشید و نکات زیر را رعایت کنید.
  • استفاده از داروها، گیاه ها و ویتامین های خاص را برای دو هفته قبل از عمل جراحی قطع کنید و در هنگام مراجعه به پزشک به ایشان لیست آنها را اعلام کنید.
  • مدت زمان لازم برای ناشتا بودن قبل از عمل پروتز لب را رعایت کنید.
  • زمان مراجعه از آرایش کردن و یا استفاده از جواهرات و لنزهای چشمی در روز عمل جراحی خودداری نمایید.
  • بعد از عمل تا سه روز نیاز به استراحت مطلق دارید ( در صورت پروتز دائمی). برای این مدت نیز از پزشک خود دستورات لازم را بگیرید و سعی کنید خود را سرگرم کنید.
  • در صورتیکه قبل از انجام عمل پروتز به سرماخوردگی، گلودرد، تبخال و… دچار شدید پزشک خود را مطلع نمایید.
  • قبل از مراجعه به مرکز جراحی جهت بستری و یا مطب حتما سعی کنید استحمام کنید، زیرا استحمام در طول یک هفته پس از عمل ممنوع می‌باشد. همچنین اصلاح صورت برای آقایان و پاک کردن آرایش صورت و لاک ناخن برای خانمها در هنگام مراجعه برای جراحی ضروری است.
  • در هنگام بازگشت به منزل یک بالش و یک پتو دراختیار داشته باشید.
  • در زمان مراجعه به مرکز جراحی حتما جواب آزمایشات و تمامی مدارک پزشکی را همراه داشته باشید.
  • بهتر است در روز عمل از لباسهای جلو بازو یا(دکمه دار یا زیپ دار) گشاد بپوشید. از پوشیدن لباس های یقه بسته و تنگ خودداری نمایید.
  • بد نیست در هنگام مراجعه مقداری آب میوه برای بعد از ریکاوری همراه خود بیاورید.
  • همراه داشتن فردی به عنوان همراه که بتواند از شما مراقبت کند ضروری است.

مراقبت های بعد از عمل پروتز دائمی لب چیست؟

پس از پایان عمل جراحی، شما به قسمت ریکاوری اتاق عمل منتقل می‌شوید، تا در آنجا برای مدت کوتاهی تحت مراقبت و نظارت کامل باشید. سپس در صورت صلاحدید و روال شرایط، به بخش انتقال خواهید یافت. در دوره ریکاوری و بعد از جراحی ممکن است دید شما برای مدت کوتاهی ناواضح باشد، که علت آن می‌تواند پمادی باشد که در حین عمل جراحی، برای محافظت از چشمان شما بر روی آنها زده می‌شود، اما نگران نباشید، زیرا چند ساعت بعد، شما از بیمارستان مرخص می‌شوید و به منزل برمی‌گردید. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که، مدت زمان بستری و زمان ترخیص می‌تواند در بیماران مختلف متفاوت باشد( این مطلب به شرایط عمومی وضعیت بیمار بستگی دارد).

  • در منزل باید به حالت درازکشیده به پشت، (طاقباز) و به صورتیکه دو بالش زیر سر می‌گذارید، بمدت ۳ روز استراحت مطلق نمایید. اغلب پزشکان مُسکن مجاز در هفته اول پس از عمل جراحی را استامینوفن می‌دانند و شما باید از خوردن هرگونه داروی ضد درد دیگر اجتناب نمایید(مگر به تشخیص پزشک).
  • استعمال دخانیات (سیگار کشیدن و همچنین استنشاق دود سیگار و یا قلیان) سبب به تاخیر افتادن فرآیند ترمیم می‌شود و باید شدیدا از استفاده آن ها اجتناب کنید.
  • لب شما تا چند ساعت پس از عمل بیحس است و سپس آرام آرام احساس کرختی، سفتی و سوزش مختصر می‌کند؛ که اغلب این احساس ها با استفاده از داروهای تجویز شده بهبود می‌یابد.
  • فراموش نشود بالا نگه داشتن سر و گذاشتن چند بالش زیر سر هنگام خواب می‌تواند برطرف شدن تورم کمک زیادی نماید. سعی نمایید تا چند روز مایعات و غذاهای آبکی مصرف کنید. همچنین فراموش نکنید، فشار دادن لب تا یک ماه کاملا ممنوع است.
  • ممکن است تا چند هفته احساس بی حسی و یا سری در لب داشته باشید. پس از آنکه این احساس برطرف شد ممکن است، حس لب تا مدتی افزایش یابد و به مواد مختلف واکنش نشان دهد.
  • ممکن است حالت لب در مدت بهبودی دچار غیرقرینگی گردد، که علت این امر تورم این ناحیه بوده و همواره با کاهش ورم این حالت اصلاح می‌شود. مدت زمان لازم برای برطرف شدن کامل ورم ها و نمایان شدن شکل و نتیجه نهایی عمل جراحی، زمانی حدود ۶ ماه است.
  • لب ها معمولا ساختاری بسیار حساس دارند و هرگونه عمل جراحی برروی آنها دردناک است. این درد، تقریبا در تمامی موارد با استفاده از داروهای ضد درد، کاهش می‌یابد و قابل تحمل می‌گردد. گاها به ندرت، ممکن است درد آنقدر شدید باشد که عملکردهای لازم برای لب، مانند: صحبت کردن و غذا خوردن را تحت تاثیر قرار دهد.
  • احساس سری و سوزش بعد از عمل کاملا طبیعی است و معمولا با دارو برطرف می گردد.
  • شما معمولا نیاز به یک هفته استراحت در منزل دارید و می‌توانید پس از آن به کار و زندگی روزمره خود بازگردید.
  • شما به ویزیتهای مجدد بعد ازیک هفته، دو هفته، یک ماه، سه ماه، شش ماه و یک سال نیاز دارید که پزشک حتما با شما هماهنگ خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *