آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو و تقویت آن

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو و تقویت آن

ظاهر مو نقش مهمی در ظاهر فیزیکی و زیبایی افراد دارد. بنابراین باید به فکر مراقبت بیشتر از موها باشیم. اما آیا می دانستید که برای محقق شدن این هدف می توانید از ویتامین ها نیز استفاده کنید؟ در واقع، تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین، یکی از عوامل مهم ریزش مو است. استفاده از 6 ویتامین مفید برای مو یک روش طبیعی برای رفع ریشه ای مشکل است. با مصرف ویتامین هایی که در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند معرفی می کنیم می تواند با تنظیم سطح هورمون ها و یا مبارزه با استرس اکسیداتیو که با سن افزایش می یابد، به درمان ریزش مو بپردارزید.

کمتر از 45 درصد از زنان با پر مویی مواجه هستند در حالی که اکثریت مردان به نوعی از ریزش مو در طول زندگی خود رنج می برند. برندهای فعال در صنعت مراقبت از مو می دانند که مصرف کنندگان تمایل زیادی دارند که جوان بمانند. به همین دلیل به صورت مداوم محصولاتی را برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو به بازار عرضه می کنند. اما قبل از اینکه پول خود را برای خرید این محصولات خرج کنید پیشنهاد می کنیم که با 6 ویتامین مفید برای مو آشنا شده و به کمک این ویتامین ها مو را تقویت کنید.

6 ویتامین مفید برای مو

حقیقت این است که ریزش مو یک فرایند پیچیده است که شامل مکانیزم های مختلف ژنتیکی، هورمونی و محیطی است. درست مثل پوست ما، فولیکول مو در معرض پیری ذاتی و عوامل بیرونی است. عوامل ذاتی شامل مکانیزم های ژنتیکی و اپی ژنتیک ما هستند و عوامل بیرونی عبارتند از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش.

گاهی اوقات ریزش مو به علت کمبود ویتامین نیز ایجاد می شود. خوشبختانه، کمبود را می توان با افزودن غذاهای غنی از ویتامین به رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها اصلاح کرد. برخی از ویتامین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به مبارزه با عوامل بیرونی ریزش مو کمک می کنند و بعضی از ویتامین ها نیز باعث کاهش سطح هورمون های بدن که عامل دیگری برای توقف رشد مو می باشند، می شوند.

روغن ماهی

روغن های غنی از انواع مختلف اسیدهای چرب به طور گسترده ای در هر دو مطالعه حیوانی و انسانی برای ارزیابی اثرات آن بر روی سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار گرفته است. چربی های امگا 3 باعث تغذیه مو، ضخیم شدن مو و کاهش التهاب که منجر به ریزش مو می شود، خواهد شد. به همین دلیل است که روغن ماهی و یکی از شش ویتامین مفید برای رشد مو است.

یک مطالعه در سال 2015 در نشریه Journal of Cosmetic Dermatology منتشر شد، که در آن اثرات مصرف شش ماهه مکمل امگا 3، امگا 6 و آنتی اکسیدان ها بر روی ریزش مو ارزیابی شده است. در این مطالعه تجربی تصادفی، 120 زن سالم با ریزش موی زنانه شرکت کردند. هدف اولیه تغییر در تراکم مو در عکس های استاندارد شده و هدف ثانویه شامل تغییر در درصد فولیکول های فعال و توزیع قطر رشد مو بود.

پس از شش ماه درمان، ارزیابی عکس ها، پیشرفت فوق العاده ای در گروه درمان شده را نشان داد. 89.9 درصد از شرکت کنندگان کاهش ریزش مو، همچنین بهبودی در قطر مو (86 درصد) و تراکم مو (87 درصد) را گزارش کردند.

خوردن انواع غذاهای امگا 3 مانند موارد زیر برای کاهش التهاب و ترشح هورمون ها مفید است.

  • ماهی قزل آلا
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی تن
  • ماهی سفید
  • ساردین
  • زرده تخم مرغ
  • گردو
  • شاهدانه

اگر به اندازه کافی از غذاهای امگا 3 استفاده نمی کنید، یک تا دو کپسول یا یک قاشق غذاخوری روغن مایع ماهی را برای کاهش التهاب که باعث اختلالات مو می شود، مصرف کنید. اگر از داروهایی مانند رقیق کننده های خون از جمله آسپیرین استفاده می کنید، قبل از استفاده از روغن ماهی با پزشک مشورت کنید. زیرا ین مکمل ممکن است خونریزی را افزایش دهد.

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

روی

ترکیبات روی برای درمان اختلالاتی مانند تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا، که از فرم های ریزش مو هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا روی برای سلامت فولیکول مو مفید است. روی یک عامل ضروری برای آنزیم های متعدد است و در فعالیت های مهم عملکردی در فولیکول های مو دخیل می باشد. روی همچنین یک مهارکننده قوی رگرسيون فوليکول مو است و باعث بهبود فوليکول مو می شود. مطالعات نشان می دهند که برخی از بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا دارای کمبود روی هستند و استفاده از سولفات روی به عنوان یک درمان موثر برای آن ها عمل می کند.

در یک مطالعه در سال 2013، محققان نقش روی را در هر یک از چهار نوع ریزش مو، از جمله آلوپسی آره آتا، ریزش موی الگوی مردانه، ریزش موی الگوی زن و تلوژن افلوویوم بررسی کردند. در تمامی بیماران مبتلا به ریزش مو، میانگین سرم روی در خون به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. تجزیه و تحلیل هر گروه نشان داد که در بدن تمام گروه های مبتلا به ریزش مو به خصوص گروهی که به آلوپسی آره آتا مبتلا بودند، به طور معنی داری غلظت روی کم بود. داده ها این تحقیق منجر به ارائه فرضیه هایی در مورد اختلالات متابولیسم روی و نقش کلیدی آن در ریزش مو شد.

یک مطالعه که در سال 2009 در مجله Annals of Dermatology منتشر شد، اثرات درمانی مکمل خوراکی روی به مدت  12 هفته در 15 بیمار مبتلا به آلوپسی آره آتا که سطح سرمی روی کمی داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. بدون ارائه هیچ درمان دیگری تنها از مکمل گلوکونات روی (50 میلی گرم) خوراکی برای درمان استفاده شد. سطح سرم روی قبل و بعد از مصرف مکمل روی اندازه گیری شد و سپس برای مقابله با اثرات درمانی از یک مقیاس 4 نقطه ای از رشد مو استفاده گردید.

پس از درمان، سطح سرمی روی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و اثرات درمانی مثبت در 9 مورد از 15 بیمار (66.7 درصد) مشاهده گردید. محققان نتیجه گرفتند که باید مکمل روی برای بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا که دارای سطح سرمی روی کمی هستند تجویز شود. به همین دلیل روی یکی از 6 ویتامین مفید برای مو است.

ویتامین B کمپلکس (بیوتین و B5)

بیوتین و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) به عنوان درمان های جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. بیوتین از طریق بازسازی موی سر و بدن که بر اثر استفاده بیش از حد از شامپو، قرار گرفتن در معرض آفتاب، خشک کردن با شسوار و اتو کردن آسیب دیده اند، موها را تقویت می کنند. ویتامین B5 از غدد فوق کلیوی که به رشد مو کمک می کنند، پشتیبانی می کند.

یک مطالعه که در سال 2011 در مجله British Journal of Dermatology منتشر شده است، توانایی ترکیبی پانتنول، آنالوگ الکل پانتووتنیک اسید، را بررسی کرد تا بتوان تاثیر آن را بر روی قطر و رفتار الیاف موی سر فرد اندازه گیری کرد. درمان به این روش به طور قابل توجهی منجر به افزایش قطر مو شد. این درمان همچنین الیاف مو را ضخیم تر کرده و قابلیت انعطاف پذیری آن را افزایش داد. به این ترتیب توانایی مو برای مقاومت در برابر نیروهای خارجی افزایش پیدا کرد.

یکی از نشانه اصلی کمبود بیوتین ریزش مو است. کمبود این ویتامین ممکن است ناشی از سیگار کشیدن، اختلال در عملکرد کبد یا حاملگی باشد. تحقیقات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از زنان با کمبود بیوتین در دوران بارداری مواجه هستند. زیرا سلول های جنین که به سرعت در حال رشد و تکثیر هستند نیاز به بیوتین برای سنتز کربوکسیلاز های ضروری دارند. محققان نتیجه می گیرند که تغییرات قابل توجه در نشانگرهای متابولیسم بیوتین در دوران بارداری و شیردهی نشان می دهد که مصرف بیوتین در این دوران باید از حالت عادی بیشتر شود تا نیازهای تولید مثل برآورده شود.

برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش قدرت مو، یک عدد قرص ویتامین B را به صورت روزانه مصرف کنید یا بیوتین و ویتامین B5 را به صورت جداگانه استفاده کنید. خوردن غذاهای غنی از ویتامین B5 مانند موارد زیر نیز توصیه می شود:

  • تخم مرغ
  • گوشت گاو
  • مرغ
  • آووکادو
  • حبوبات
  • آجیل
  • سیب زمینی
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

ویتامین C

شواهد تجربی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در روند پیری دارد. گونه های واکنش پذیر اکسیژن یا رادیکال های آزاد، مولکول های بسیار واکنشی هستند که می توانند به طور مستقیم به غشاهای ساختاری سلولی، چربی ها، پروتئین ها و DNA آسیب برسانند.

با افزایش سن، تولید رادیکال های آزاد افزایش و میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی در بدن کاهش می یابند. این موضوع منجر به آسیب ساختارهای سلولی و پیری مو می شود. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان، از استرس اکسیداتیو که سبب ریزش مو می شود، جلوگیری می کند.

برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد و محافظت از موها در برابر پیری، غذاهای غنی از ویتامین C مانند موارد زیر را مصرف کنید. زیرا ویتامین C نیز یکی از 6 ویتامین مفید برای مو می باشد:

  • پرتقال
  • فلفل قرمز
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • توت فرنگی
  • گریپ فروت
  • کیوی

اگر به مکمل نیاز دارید، 500 الی 1000 میلی گرم مکمل ویتامین C را دو بار در روز به عنوان آنتی اکسیدان استفاده کنید.

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

آهن

مطالعات متعددی ارتباط بین کمبود آهن و ریزش مو را مورد بررسی قرار داده و برخی معتقدند که کمبود آهن ممکن است به آلوپسی آره آتا، آلوپسی آدرنژنتیک، تلوژن فلوویم و ریزش موی پرفیوژن مربوط باشد.

محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران رابطه وضعیت بدن و انواع مختلف ریزش مو را مورد مطالعه قرار دادند. آنها یک مطالعه موردی – شاهدی را انجام دادند تا مشخص شود که آیا اختلال ریزش مو در زنان بین 15 تا 45 ساله با کمبود آهن همراه است یا خیر. آن ها از 30 زن دارای ریزش موی تایید شده و 30 زن بدون ریزش مو در مطالعه خود استفاده کردند.

محققان دریافتند که از 9 بیمار مبتلا به کم خونی فقر آهن، 8 نفر مبتلا به ریزش مو بودند. میانگین فریتین (یک پروتئین در بدن است که به آهن ارتباط دارد) در گروهی که دارای ریزش موی تلوژن بودند، به میزان قابل توجهی پایین تر از افرادی که ریزش مو نداشتند بود. مطالعه نشان می دهد که زنان مبتلا به کمبود آهن در معرض خطر بالای ریزش مو هستند. سطح فریتین سرم کمتر از 30 میلی گرم بر روی میلی لیتر به شدت با ریزش موی تلوژن مرتبط است.

برای افزایش رشد مو، غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوردن مقدار زیادی اسفناج، گوشت، برگ چغندر، زرده تخم مرغ و انواع لوبیا می تواند آهن بدن که یکی از 6 ویتامین مفید برای مو است را تامین کند. از آنجائی که کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش مو شود، اطمینان حاصل کنید که میزان توصیه شده روزانه بدنتان را با خوردن مقدار زیادی مواد غذایی غنی از آهن و مصرف مولتی ویتامین دریافت خواهید کرد.

با این حال، از مصرف بیش از حد آهن اجتناب کنید. بیمارانی که بدنشان به درمان جایگزین آهن پاسخ نمی دهد باید آزمایش های بیشتری انجام دهند تا علل دیگر کمبود آهن و ریزش مو در آن ها مشخص شود.

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

ویتامین D

ویتامین D نیز یکی از 6 ویتامین مفید برای مو است. فولیکول های مو بسیار حساس به هورمون هستند و ویتامین D یک هورمون است که نقش مهمی در هوموستازی کلسیم، تنظیم سیستم ایمنی و تمایز رشد سلول ها دارد. در دنیای علمی اثبات شده است که آلوپسی آره اتا معمولا در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، مقاوم در برابر ویتامین D و یا جهش در گیرنده های ویتامین D ایجاد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که سطح نیتروژن ویتامین D در انواع بیماری های خودایمنی، از جمله آلوپسی آره آتا دخیل است. به تازگی یک مطالعه مقطعی که شامل 86 بیمار مبتلا به آلوپسی، 44 بیمار مبتلا به ویتیلیگو و 58 بیمار سالم بود انجام شد. سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D در بیماران مبتلا به آلوپسی به طور معنی داری کمتر از بیماران مبتلا به ویتیلیگو و گروه کنترل یعنی افراد سالم بود. علاوه بر این، همبستگی معکوس معنی داری بین شدت بیماری و سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D در بیماران مبتلا به آلوپسی مشاهده شد.

محققان نتیجه گرفتند که غربالگری بیماران مبتلا به آلوپسی آره آتا برای کمبود ویتامین D و به احتمال زیاد برای این که بتوان این ویتامین را برای آن ها تجویز کرد، ارزشمند می باشد.

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بهترین راه برای جذب ویتامین D است و شما می توانید بدن خود را با خورشید سم زدایی کنید. حدود 10 تا 15 دقيقه بدن خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ويتامين D جذب شود. استفاده موضعی ويتامين D نیز در بازسازی اختلالات چرخه مو در بيماران مبتلا به آلوپسی آره آتا نقش دارد. برای افزایش میزان ویتامین D می توانید از غذاهای غنی از ویتامین D مانند تخم مرغ، چاودار، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ماهیان دریایی و … استفاده کنید.

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

گیاهان و غذاهای مفید برای رشد مو

اگر چه ویتامین ها می توانند به رشد مو کمک کنند اما به غیر از ویتامین ها گیاهان و غذاهای خاصی نیز چنین توانایی را دارند. استفاده موضعی از روغن یا اسانس رزماری می تواند به طور طبیعی موجب ضخیم شدن مو شود. آلوئه ورا و ژل داخل آن نیز می تواند چنین خاصیتی داشته باشد. با استفاده از این مواد همراه با 6 ویتامین مفید برای مو می توانید از سلامت، ضخامت و رشد مو مطمئن شوید.

اسانس رزماری

اعتقاد بر این است که روغن رزماری هنگامی که روی پوست سر مالیده می شود، باعث افزایش متابولیسم سلولی شده و رشد مو را تحریک می کند. تحقیقاتی که در سال 2013 در دانشگاه کینکی در ژاپن انجام شد نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث بهبودی رشد مو در موش هایی شده که قبلا از درمان تستوسترون استفاده کرده اند.

یک مطالعه انسانی نیز در سال 2015 در مورد اثر بالینی روغن رزماری در درمان آلوپسی آندروژنیک انجام شد. بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنیک 6 ماه تحت درمان با روغن رزماری یا ماینوکسیدیل (2 درصد) قرار گرفتند. ماینوکسیدیل داروهایی است که برای تحریک رشد مو و آهسته کردن ریزش آن استفاده می شود.

پس از شش ماه درمان، هر دو گروه، افزایش قابل توجهی در تعداد مو را شاهد بودند. با این حال، خارش پوستی در گروهی که از ماینوکسیدیل استفاده کرده بودن بیشتر بود. نتایج مطالعه نشان می دهد که روغن رزماری تاثیری همانند داروهای رشد مو اما با عوارض جانبی کمتری دارد.

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آب و ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای خواص تغذیه ای و تنوع ویتامین ها و مواد معدنی است که به سلامت مو کمک می کنند. از مزایای آلوئه ورا قرن ها است که استفاده می شود. زیرا آلوئه ورا حاوی خواص بهداشتی، زیبایی، دارویی و مراقبت از پوست است. این ماده پوست را نرم و لطیف می کند و محیط ایده آل برای رشد مو فراهم می آورد. شما می توانید ژل آلوئه ورا را به طور مستقیم به پوست سر بمالید یا آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

مطالعه اخیر Anatomy & Cell Biology در سال 2012 نشان داد که ژل آلوئه ورا باعث کاهش التهاب شده و اثرات زخم پس از جزاحی را به طور قابل توجهی بهبود می دهد. نه تنها آلوئه ورا زخم را سریع تر خوب می کند، بلکه باعث افزایش رشد مو در محل جراحی می شود.

گزارش شده است که آلوئه ورا اثر محافظتی در برابر آسیب های تابشی بر روی پوست سر که می تواند منجر به ریزش مو شود، دارد. پس از استفاده از ژل آلوئه ورا، یک پروتئین آنتی اکسیدانی به نام متالوتیونیین در پوست تولید می شود. این پروتئین باعث انقباض رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرکوب القا شده از UV می شود.

از آنجا که این ماده خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد به از بین بردن شوره سر نیز کمک می کند.  آنزیم های ژل این گیاه می توانند سلول های مرده پوست سر را از بین ببرند و سبب بازسازی بافت پوست اطراف فولیکول های مو شوند.

چه چیزی رشد مو را متوقف می کند؟

مو به عنوان یک عنصر مهم در ظاهر هر فردی در نظر گرفته می شود و تاثیر روانشناختی ریزش مو منجر به ایجاد تغییر در اعتماد به نفس می شود. ریزش مو بر روی تعداد زیادی از افراد تأثیر می گذارد. تقریبا 50 درصد از مردانی که بالای 50 سال سن دارند به نوعی تحت تاثیر ریزش مو هستند. در زنان، علت اصلی ریزش مو قبل از 50 سالگی تغذیه است. حدود 30 درصد از زنان قبل از سن 50 سالگی به نوعی با این مشکل رو به رو هستند. به نظر می رسد علت اصلی ریزش مو در زنان کمبود آهن باشد. بنابراین اصلاح این اختلالات می تواند ریزش بیش از حد مو را در عرض چند ماه متوقف کند.

عوامل موثر بر رشد مو عبارتند از:

  • تغذیه نامناسب
  • تغییرات هورمونی
  • سابقه خانوادگی
  • داروها
  • پرتو درمانی
  • بارداری
  • اختلالات تیروئید
  • کم خونی
  • بیماری های خود ایمنی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بیماری های پوستی (مانند پسوریازیس و درماتیت سبورئیک)
  • استرس
  • کاهش چشمگیر وزن
  • جراحی فیزیکی

انواع ریزش مو

آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو
آشنایی کامل با 6 ویتامین مفید برای مو

آلوپسی آره آتا: آلوپسی آره آتا به عنوان یک بیماری خودایمنی محسوب می شود که در آن سیستم ایمنی اشتباها به فولیکول های مو حمله می کند. فولیکول های مو تحت تاثیر این حمله باعث کاهش تولید مو می شوند. محققان بر این باورند که برخی از محرک ها مانند ویروس یا کمبود ویتامین ممکن است باعث ایجاد این حمله شود.

ریزش مو الگوی مردانه: ریزش موی مردانه نیز به عنوان آلوپسی آندروژنی شناخته می شود. این ریزش مو شایع ترین نوع ریزش مو در مردان است و یکی از علل عمده آن ها ژنتیک یا داشتن سابقه خانوادگی طاسی است. تحقیقات نشان می دهد که این نوع ریزش مو با آندروژن مرتبط است. این ماده هورمونی است که برای تنظیم رشد مو مفید است.

ریزش مو در زنان: الگوهای ریزش مو یا طاسی در زنان زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو به مرور زمان کوچک می شوند. به طور معمول، هر بار فولیکول مو ریخته می شود، باید موی از دست رفته با موی که برابر با اندازه قبلی است جایگزین شود. برای زنان مبتلا به ریزش موی الگوی زنانه، بعد از ریزش مو، موهای جدید ظریف و نازک تر می شوند. فولیکول های مو کم کم باعث می شوند که دیگر مو روی آن ناحیه رشد نکند. این ریزش می تواند ناشی از پیری، تغییر در میزان آندروژن (هورمون مردانه) یا سابقه خانوادگی طاسی در مردان یا زنان فامیل باشد.

تلوژن افلوویوم: تلوژن افلوویوم دومین شکل رایج ریزش مو است، و در مراحل مختلف چرخه رشد مو مشخص می شود. فاز تلوژن به فازی گفته می شود که پوست سر مو تولید نمی کند. این فاز به عنوان مرحله استراحت نیز شناخته می شود. به طور معمول، در آن واحد 80 تا 90 درصد فولیکول های مو در فاز رشد هستند. اما با تلوژن افلوویوم، تعداد فولیکول های تولید کننده مو به طور قابل توجهی در طول مرحله استراحت بیشتر شده و منجر به ریزش مو می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *