میکرودرم ابریژن یک درمان لایه بردار بسیار محبوب و کاربردی پوست است. این روش در مقایسه با روش های تهاجمی دیگر دارای مزایای زیاد، ریسک کم و بهبود سریع تر است. از آنجایی که میکرودرم ابریژن فقط یک لایه بسیار سطحی از پوست را حذف می کند، بهتر است برای بهبود تغییراتی که روی سطح پوست ایجاد شده است مانند پیری زودرس (آسیب های ناسی از خورشید)، خطوط ظریف، لکه های سن، آکنه و زخم های سطحی استفاده شود. هرچند که نتایج ظاهری این روش را بیشتر روی صورت استفاده می کنند اما هر ناحیه دیگر پوست از قبیل گردن، قفسه سینه، کمر و دست ها که دارای ضایعات ذکر شده است را می توان به این شیوه درمان کرد. میکرودرم ابریژن را گاهی اوقات به عنوان میکرودرم نیز می شناسند.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند سعی داریم تا شما را با روش درمان میکرودرم ابریژن بیشتر آشنا کنیم.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یک روش بدون درد، غیر تهاجمی و جوان کننده پوست است که با استفاده از ترکیبی از نوک یک ابزار ساینده یا کریستال های ساینده و مکش خلاء روی پوست انجام می شود. برای انجام این درمان نه به بی حسی و نه به بیهوشی نیاز است. فشار و سرعت مکش خلاء بسته به حساسیت و تحمل پوست، تنظیم می شود. در میکرودرم ابریژن بیمار اغلب احساس می کند که یک بافت نرم و ملایم روی صورتش کشیده می شود. گاهی نیز مراجعه کنندگان از کلمه لیسیدن گربه برای توصیف این حس استفاده می کنند.

جلسات میکرودرم ابریژن معمولی می تواند از 5 تا 60 دقیقه طول بکشد. برای بهبودی پس از این روش به زمانی نیاز ندارید. به طوری که اکثر افراد استفاده کننده از آن بلافاصله می توانند به فعالیت های روزانه خود باز گردند. از کرم های آرایشی و غیر آرایشی نیز می توان به طور معمول بعد از میکرودرم ابریژن استفاده کرد. مطالعات نشان داده اند که میکرودرم ابریژن می تواند حتی به طور موقت جذب بعضی از داروهای موضعی را از طریق افزایش نفوذپذیری پوست تسهیل کند.

این روش با حذف مقداری از لایه های بالای پوست به نام استراتوم کورنئوم، درمان را انجام می دهد. میکروردرم بسیار شبیه به مسواک زدن دندان ها است. با مسواک زدن به آرامی پلاک از روی دندان پاک می شود و با میکرودرم بقایای سلول های پوستی مرده برداشته می شود. از آن جایی که پوست انسان به طور معمول در بازه زمانی تقریبا 30 روزه بازسازی می شود، لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن موقت است و باید در فاصله زمانی بین دو تا چهار هفته، برای بهبود روند درمان، مجددا از این روش استفاده کرد. درمان های متعدد در ترکیب با کرم های ضد آفتاب، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر کرم های مراقبت از پوست بهترین نتایج را برای لایه برداری به ارمغان می آورند.

میکرودرم ابریژن نباید با درم ابریژن اشتباه گرفته شود. درم ابریژن یک روش تهاجمی است که معمولا توسط متخصصین پوست و یا جراحان پلاستیک تحت بی حسی موضعی و کلی انجام می شود. درم ابریژن یک روش برای درمان زخم های عمیق آکنه است. این روش نیاز به بی حسی دارد. در غیر این صورت بسیار دردناک است. درم ابریژن برای درمان انواع خاصی از زخم های عمیق کاربرد دارد.

چه کسی باید از میکرودرم ابریژن استفاده کند؟

این روش برای افرادی که پوست های زیر را دارند تا حدودی مفید است:

میکرودرم ابریژن ممکن است گزینه درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به مشکلات پوستی سطحی و افرادی که مشغله زیادی در زندگی دارند و به دنبال درمان پوست، بدون هیچ گونه عوارض جانبی و یا آسیب هستند نیز مفید است. افراد مبتلا به زخم های عمیق تر آکنه باید برای درمان از روش ها تهاجمی تر یا احتمالا از درمان های انجام شده توسط جراحی، لایه برداری شیمیایی یا لیزر استفاده کنند.

روش کارکرد میکرودرم ابریژن به چه صورت است؟

به طور سنتی، سیستم میکرودرم ابریژن کریستالی حاوی یک پمپ، یک لوله اتصال، یک قطعه دستی و یک خلاء است. در حالی که پمپ یک جریان پر فشاز از کریستال های بی اثر مانند اکسید آلومینیوم، اکسید منیزیم، کلرید سدیم و بی کربنات سدیم را برای خنثی کردن پوست ایجاد می کند، خلاء، کریستال ها و سلول های پوستی را از پوست خارج می کند. در روش دیگر نیز می تواند کریستال ها را به صورت غیر مستقیم با یک سطح خشن که در نوک دستگاه قرار دارد جایگزین کرد. به این حالت میکرودرم ابریژن الماسی گفته می شود.

بر خلاف سیستمی که به کمک کریستال ها انجام می شود، در دستگاه میکرودرم ابریژن الماسی، ذرات کریستال ها تولید شده ممکن است به داخل بینی یا چشم بیمار بروند. از این رو، میکرودرم ابریژن الماسی برای استفاده در مناطقی به غیر از اطراف چشم و لب امن تر است. به طور کلی، هر چقدر حرکت دست کند تر باشد و دستگاه تعداد دفعات بیشتری روی پوست حرکت کند، عمق لایه برداری بیشتر می شود.

چه سنی برای انجام این درمان مناسب است؟

در حالی که محدودیت سنی و جنسیتی خاصی برای استفاده از این روش وجود ندارد، اما معمولا گفته می شود که از کودکان بالای 12 سال تا بزرگسالان 65 ساله می توانند از میکرودرم ابریژن برای درمان استفاده کنند. در حالی که حداکثر سن مجاز برای انجام این روش وجود ندارد اما پوست افراد بالغ بالای 70 سال ممکن است بر اثر سایش دچار عارضه کبوی شود. افراد زیر سن 12 سال نیز باید تحت نظر پزشک متخصص از این روش استفاده کنند.

چند بار می توانیم از این روش استفاده کنیم؟

میکرودرم ابریژن را می توان به طور مداوم به صورت هفتگی و یا تا هر هشت هفته یک بار، بسته به تحمل پوست و اثرات مورد نیاز شما روی پوست، استفاده کرد. بسیاری از مردم از سه جلسه در هفته شروع می کنند، سپس این روند را به صورت ماهانه تغییر می دهند.

این روش خیلی شبیه به مسواک زدن دندان هایتان است. در میکرودرم ابریژن به آرامی سلول های پوستی و دیگر ضایعات پلاکی از روی پوست وجود دارد برداشته می شود. از آن جایی که پوست انسان به طور معمول در بازه زمانی تقریبا 30 روزه بازسازی می شود، بهبود پوست با این روش موقت است و باید در فاصله زمانی بین دو تا چهار هفته مجددا آن را انجام دهید. معمولا، برای مشاهده نتایج مطلوب و راضی کننده توصیه می شود 6 تا 12 جلسه از این روش استفاده شود.

بخش خلاء در میکرودرم ابریژن چه نقشی دارد؟

بخش خلاء میکرودرم ابریژن، دارای چهار نقش اساسی زیر است:

افراد باید قبل، در طول و بعد از میکرودرم ابریژن چه انتظاری داشته باشند؟

به طور کلی، پس از انجام این عمل، پوست نرم تر و لطیف تر شده و احساس تازه تر و جوان تر شدن می کنید. در نتیجه بعد از میکرودرم ابریژن، پوست شفاف تر خواهد شد. قبل از شروع درمان میکرودرم ابریژن، محافظت از چشم با استفاده از چشم بند یا عینک های آفتابی صورت می گیرد. پوست از هر گونه آرایش و یا مواد دیگر پاک می شود. با این حال، هیچ گونه بیحسی موضعی برای انجام میکرودرم ابریژن مورد نیاز نیست. برای رسیدن به موثر ترین روند سایش و خلاء، در پوست کشش ایجاد می شود. قطعه ای که دست متخصص وجود دارد، بر روی پوست حرکت کرده و با عبور مکرر آن را صاف می کند. معمولا دو تا چهار بار عبور برای هر منطقه کافی است.

صورتی شدن خفیف پوست نتیجه مطلوبی است که معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از میکرودرم ابریژن از بین می رود. علاوه بر این، ممکن است پوسته پوسته خفیف نیز رخ دهد. در این صورت پزشک توصیه می کند که از مرطوب کننده و پماد استفاده کنید. بیماران ممکن است چند روز احساس سوزش خفیفی را تجربه کنند. علاوه بر این، بعد از میکرودرم ابریژن به شدت استفاده از کرم های ضد آفتاب توصیه می شود. زیرا حساسیت پوست به نور، پس از درمان ممکن است افزایش یابد.

میکرودرم ابریژن ممکن است به تحریک تولید کلاژن نیز کمک کند. در نتیجه منجر به جوان سازی پوست خواهد شد. لکه های سنی ناشی از نور خورشید و خطوط نیز کاهش می یابد. با استفاده از این روش پوست نرم تر و صاف تر می شود.

آیا میکرودرم ابریژن به زخم های ناشی از آکنه کمک می کند؟

این روش ممکن است برای افرادی که دارای آکنه فعال هستند، تغییر رنگ خفیف ناشی از آکنه دارند، لکه و زخم های بسیار سطحی دارند یا اسکار آکنه آن ها افزایش پیدا کرده است بسیار مفید باشد. متخصصین پوست از میکرودرم ابریژن برای کمک به پاک کردن منافذ و حذف آکنه استفاده می کنند. این روش اغلب در ترکیب با لایه برداری ملایم گلیکولیک و داروهای پزشکی آکنه استفاده می شود. در این شرایط میکرودرم می تواند پاکسازی آکنه را سرعت ببخشد.

افراد مبتلا به زخم های عمیق آکنه ممکن است نامزد انجام درم ابریژن یا لیزر باشند.

آیا می توان از این روش برای کمک به درمان ملاسما استفاده کرد؟

بله، میکرودرم می تواند در درمان ملاسما و سایر انواع هیپرپیگمانتاسيون مفید باشد. درمان بهینه ملاسما ممکن است به طور معمول شامل میکرودرم دو هفته ای یا ماهانه همراه با لایه برداری ملایم گلیکولیک، کرم های نرم کننده مانند هیدروکینون 4٪ و کرم های ضد آفتاب به صورت روزانه باشد. درمان های متعدد در ترکیب با کرم های ضد آفتاب و اجتناب از نور خورشید و دیگر کرم ها باعث می شود بهترین نتایج را به دست آورید. اگرچه پیشرفت دائمی از این روش ها انتظار نمی رود.

آیا میکرودرم ابریژن می تواند به درمان کراتوز پیلاریس کمک کند؟

میکرودرم ابریژن می تواند به طور موقت به بهبود ظاهر کراتوز پیلاریس به خصوص در بازوها کمک کند. به طور مطلوب، این روش باید به صورت دو هفته ای یا ماهانه و با لوسیون های اسید لاکتیک مانند لوسیون Lac-Hydridrin یا AmLactin و لایه برداری اسید گلیکولیک یک بار در هفته ترکیب شود.

عوارض جانبی احتمالی انجام این درمان چیست؟

عوارض جانبی احتمالی میکرودرم ابریژن حداقل است. بنابراین از این روش به عنوان یک روش بسیار امن یاد می شود. از آن جا که میکرودرم تنها بر روی لایه سطحی پوست یا همان اپیدرم تاثیر می گذارد، عوارض احتمالی آن بسیار محدود است. عوارض جانبی مکرر و معمولی شامل تنگی پوست، قرمزی، کبودی و حساسیت پوستی است. به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت که این روش بیشترین مزایای بالقوه را با کمترین عوارض جانبی از یک درمان زیبایی ارائه می دهد. خطرات احتمالی در درمان های تهاجمی نسبت به این روش بسیار بیشتر است.

عوارض جانبی احتمالی میکرودرم ابریژن عبارتند از:

واکنش خفیف تبخال ممکن است به صورت ناگهانی پس از میکرودرم در اطراف لب رخ دهد. اگر زیاد تبخال می زنید و در حال حاضر نیز تبخال دارید توصیه می شود که از میکرودرم در اطراف لب استفاده نکنید یا این که از پزشک بخواهید برایتان داروی ضد ویروس تجویز کند. برای پیشگیری از تبخال می توانید از قرص ضد ویروسی مانند آسیکلوویر 800 میلی گرم یا والاسیکلوویر 1 گرم یک بار در روز از روز قبل شروع کنید و به مدت یک تا دو روز پس از درمان ادامه دهید. کرم ضد ویروسی در پیشگیری از تبخال موثر نیست.

اگر بیش از حد از میکرودرم ابریژن استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد شکاف در پوست شده در نتیجه هیپرپیگمانتاسيون پس از التهاب (PIH) ایجاد شود. همچنین درمان تهاجمی به این شیوه، به خصوص اگر از آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کلوپیدوگرل بی سولفات استفاده می کنید، ممکن است باعث افزایش خطر کبود شدن پوست (اکیموز) شود. از آن جایی که میکرودرم ابریژن باعث برداشتن شدن لایه سطحی پوست می شود، اگر این روش به درستی انجام شود، ایجاد عوارض جانبی مانند زخم و تغییر رنگدانه بسیار نادر است.

با احتمال بسیار کمی، ممکن است پارگی رگ های خونی سطح (تلانژکتازی) ایجاد شود. این عارضه در شرایط زیر محتمل تر است:

آیا کیت های میکرودرم ابریژن که برای استفاده در خانه طراحی شده اند مؤثر هستند؟

اکثر دستگاه ها و کیت های میکرودرم ابریژن که در خانه کاربرد دارند به طور کلی ضعیف تر از درستگاه هایی است که در مراکز معتبر پزشکی استفاده می شوند. این کیت های میکرودرم ابریژن، اغلب عمق مناسبی از پوست را دچار سایش نمی کنند و یا سلول های مرده پوست را با خلاء به صورت حرفه ای از بین نمی برند.

شرکت های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، مانند L’Oréal، Ponds، و Neutrogena، در حال حاضر کیت های میکرودرم ابریژن خانگی را تولید می کنند. این سیستم ها شامل یک کرم ساینده یا اسکراب و یک ابزار دستی است. مولکول اصلی فعال در کرم ها ممکن است شامل کریستال های اکسید آلومینیوم که در تجهیزات حرفه ای میکرو ابریژن استفاده می شوند، باشد. برای انجام این عمل، پارچه هایی نیز در بازار محصولات مراقبت از پوست وجود دارد. اساسا میکروفیبرها از پارچه ها خشک تهیه شده و سلول های سطحی را برای لایه برداری پوست، برمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *