تحقیقات دانشمندان درباره نقش استرس در سفید شدن مو

نقش استرس در سفید شدن مو

محققان می‌گویند اکنون می‌دانند که استرس چگونه باعث ایجاد موهای خاکستری می‌شود. تغییر رنگ مو ممکن است با اعصاب سیستم پاسخ “مبارزه یا پرواز” مرتبط باشد. کارشناسان می‌گویند استرس تنها، یکی از عوامل موثر در ایجاد موهای خاکستری است و ژنتیک نیز نقش عمده ای دارد. و این بدان معناست، زمانی که به فرزندانتان گفتید به خاطر آنها موهای شما خاکستری شده است، شاید اغراق نکرده باشید. در ادامه مطلب در مجله گل گیس با ما همراه باشید.

مطالعه منبع معتبر این هفته گذشته در مجله Nature نشان می‌دهد؛ استرس ممکن است نقش مهمی‌در سرعت تغییر رنگ موها از رنگ اصلی شان به خاکستری داشته باشد. بر این اساس دانشمندان مدتها است درک کرده اند که بین استرس و موهای خاکستری ارتباط وجود دارد، اما این تحقیقات جدید از دانشگاه هاروارد در ماساچوست عمیقاً مکانیسم های دقیق این مسئله را بررسی می‌کند.

آزمایشات اولیه محققان با نگاه دقیق به کورتیزول، “هورمون استرس” که در بدن ترشح می‌شود، این است که وقتی فرد پاسخ “مبارزه یا پرواز” را تجربه می‌کند؛ این یک عملکرد مهم بدن است، اما حضور طولانی مدت کورتیزول افزایش یافته در سطح خون، با تعدادی از نتایج منفی سلامت مرتبط است.

اما مقصر این داستان مبارزه بدن یا پاسخ پرواز، به اتفاقی ناخوشایند است؛ که عهده دار آن سیستم عصبی سمپاتیک است. محققان گزارش دادند كه رشته ها و مجراهای اعصاب زیادی در بدن وجود دارد، از جمله وجود آن ها در مجرای هر فولیكول مو. مواد شیمیایی منتشر شده در هنگام پاسخ به استرس – بطور خاص نوراپی نفرین – باعث می‌شود سلولهای بنیادی تولید رنگدانه بطور زودرس فعال شوند و باعث کاهش ذخایر رنگ مو می‌شوند.

“تاثیر نامطلوب تنش در کشف ما فراتر از آنچه در تصور بود، است. چیه هسو، پزشک و نویسنده کتاب سرب و به عنوان استاد سلول های بنیادی و زیست شناس احیا کننده در دانشگاه هاروارد، در یک گفت و گوی آزادی مطبوعات گفت: “پس از گذشت چند روز از استرس، تمام سلول‌های بنیادی تولید کننده رنگدانه از بین می‌روند، و پس از پایان یافتن آنها، دیگر نمی‌توانید رنگدانه ها را بازسازی کنید، و این خسارت دائمی‌است. “

نقش استرس در سفید شدن مو
نقش استرس در سفید شدن مو

چرا موهایمان در سنین پاییین خاکستری می‌شود ؟

استرس تنها دلیل اصلی ابتلا به موهای خاکستری و حتی اصلی نیست، در بیشتر موارد، این ژنتیک ساده است. موهای خاکستری در اثر از بین رفتن ملانوسیت ها (سلول های رنگدانه) در فولیکول مو ایجاد می‌شوند. با افزایش سن این اتفاق می‌افتد و متأسفانه هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند این سلول ها و رنگدانه ای که آنها تولید می‌کنند، را ترمیم کند. ” دکتر Lindsey A. Bordone، متخصص پوست و مو در ColumbiaDoctors و استادیار پوست و مو در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، معتقد است عوامل ژنتیکی تعیین می‌کنند چه موقع موها خاکستری ‌شوند. هیچ کاری نمی‌تواند از نظر پزشکی انجام شود تا از وقوع این امر جلوگیری شود وقتی که از نظر ژنتیکی از پیش تعیین شده باشد. ” این بدان معنا نیست که عوامل محیطی – مانند استرس – نقشی ندارند. به عنوان مثال، استعمال دخانیات یک عامل خطرناک شناخته شده برای خاکستری شدن زودرس است، بنابراین اگر می‌خواهید کمی ‌بیشتر رنگ موهایتان را حفظ کنید، این عادت را کنار بگذارید.

سایر عوامل مؤثر در خاکستری شدن زودرس موها؛ شامل نقص پروتئین، ویتامین B-12، مس و آهن و همچنین پیری ناشی از انباشت استرس اکسیداتیو است. این استرس ناشی از عدم تعادل بین رادیکالهای آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن شما است که می‌تواند به بافت، پروتئین و DNA آسیب برساند، Kasey Nichols، NMD کسی نیکولز، پزشک آریزونا و یک متخصص بهداشت در Rave Review، معتقد است، استرس اکسیداتیو بخش طبیعی از زندگی است.

نیکولز گفت: “ما انتظار داریم که موهای خاکستری با بالا رفتن سن افزایش یابند، و این میزان در حدود 10٪ احتمال رشد موهای خاکستری برای هر دهه بعد از 30 سالگی است”

برای به تأخیر انداختن در روند ایجاد موهای خاکستری، می توانید برنامه غذایی شامل خوردن یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند گردو و ماهی های چرب، صرف نکردن وقت زیاد در نور ماورای بنفش خورشید و مصرف ویتامین B -12 و مکمل های ویتامین B-6 داشته باشید.

گفته می‌شود، اگر شما موهایتان زودتر از حالت طبیعی خاکستری می‌شود، ضروری است که در مواردی که فاکتورهای ژنتیکی طبیعی تنها مقصر این اتفاق نیستند، معاینه پزشکی انجام دهید.

تحقیقات آینده درباره نقش استرس در سفید شدن مو

تحقیقات جدید هاروارد فقط یک مطالعه برای حیواناتی مانند موش است، بنابراین تکرار همان نتایج در یک مطالعه انسانی برای تقویت یافته ها ضروری است.

اما تحقیقات هاروارد پیامدهایی فراتر از رنگ مو و یا موهای زبر دارد، با تغییر رنگ مو فقط یک نشانه بارز تغییرات داخلی در نتیجه استرس طولانی مدت، بررسی می‌شود.

هسو گفت: “ما با درک دقیق تأثیر استرس بر سلولهای بنیادی که باعث تولید رنگدانه می‌شوند، روبرو شده‌ایم و ما زمینه را برای درک چگونگی تأثیر استرس بر سایر بافت ها و اندام های بدن فراهم کرده ایم.”درک چگونگی تغییر بافت های ما تحت استرس، اولین گام مهم به سمت درمان نهایی است که می‌تواند تأثیرات مضر استرس را متوقف یا بازگرداند.”

آیا این تحقیقات ممکن است به معنای متوقف کردن زمان و برگرداندن موهای خاکستری زودرس به حالت طبیعی‌شان باشد؟ البته برای این جواب خیلی زود است.

هسو گفت: “ما هنوز چیزهای حل نشده‌ای برای یادگیری در این زمینه داریم.”

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/scientists-how-stress-causes-gray-hair#Future-research

نوشته شده توسط کریستوفر کورلی در تاریخ 26 ژانویه سال 2020 – واقعیتی که توسط Dana K Cassell بررسی شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *