مراقبت از پوست و پیری ؛ خشکی، خارش، چین و چروک، لکه های سنی و سرطان

مراقبت از پوست و پیری ؛ خشکی، خارش، چین و چروک، لکه های سنی و سرطان

پوست شما با بالا رفتن سن تغییر می کند. این عضو بدنتان به مرور زمان ضعیف تر می شود، چربی طبیعی خود را از دست می دهد، و دیگر به نظر نمی رسد که مثل روز اول صاف و درخشان است. به مرور زمان رگ ها و استخوان های شما از زیر پوست راحت تر دیده می شوند. خراش ها، برش ها یا ضربه های وارده برای بهبودی زمان زیادتری را نیاز دارند. پیری پوست ناشی از خورشید یا صرف مدت زمان طولانی در برابر نور خورشید ممکن است منجر به چین و چروک، خشکی، لکه های سنی و حتی سرطان شود. اما، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای مراقبت از پوست و پیری این عضو انجام دهید و ظاهر آن را به مرور جوان تر کنید.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند در مورد مراقبت از پوست و پیری این عضو صحبت خواهیم کرد. در ادامه این مطلب محورهای زیر را مورد بحث قرار می دهیم:

  • خشکی پوست و خارش
  • کبودی
  • چین و چروک
  • لکه های ناشی از سن و پلاک های پوست
  • سرطان پوست
  • نگهداری از پوست

مراقبت از پوست و پیری

خشکی پوست و خارش

بسیاری از افراد مسن از ایجاد نقاط خشک در پوستشان، به خصوص در پاها، آرنج و سینه رنج می برند. با لمس تکه های خشک پوست احساس می کنید پوست زبر و پوسته پوسته شده است. دلایل بسیاری برای خشکی پوست وجود دارد. این علل عبارتند از:

  • عدم نوشیدن مایعات کافی
  • صرف وقت زیاد زیر نور خورشید یا برنزه کردن پوست
  • زندگی در هوای بسیار خشک
  • سیگار کشیدن
  • استرس
  • از دست رفتن قدرت تعریق و غدد چربی، که با بالا رفتن سن رخ می دهد.

خشکی پوست همچنین می تواند به علت مشکلات بهداشتی مانند دیابت یا بیماری کلیوی نیز ایجاد شود. استفاده بیش از حد از صابون، ضد عرق ها، یا عطر و استحمام با آب داغ نیز می توانند خشکی پوست را بدتر کنند.

بعضی از داروها نیز باعث خارش پوست می شوند. از آنجا که افراد مسن پوست نازک تری دارند، خاراندن پوست باعث خونریزی می شود و ممکن است منجر به عفونت شود. اگر پوست شما بسیار خشک و خارش دار است باید با پزشک مشورت کنید.

برای کمک به خشکی و خارش پوست می توانید از راهنمایی های زیر نیز استفاده کنید:

  • هر روز از مرطوب کننده هایی مانند لوسیون، کرم و یا پماد استفاده کنید.
  • کمتر حمام کنید و از صابون ملایم استفاده کنید.
  • به جای آب گرم از آب ولرم برای استحمام استفاده کنید.
  • برای استحمام روغن به وان آب اضافه نکنید.
  • سعی کنید از یک مرطوب کننده هوا به خصوص در فصول سرد استفاده کنید، تا رطوبت اتاق حفظ شود.

کبودی

افراد مسن ممکن است راحت تر از جوانان خونریزی کنند. برای همین ممکن است بیشتر شاهد کبودی روی پوست آن ها باشید. این کبودی ها برای بهبودی زمان زیادی را نیاز دارند. بعضی از داروها یا بیماری ها نیز ممکن است باعث کبودی شوند. در هر صورت یکی از روش های مراقبت از پوست و پیری این است که به محض مشاهده کبودی های بدون علت با پزشک تماس بگیرید.

چین و چروک

با گذشت زمان پوست شروع به چروک شدن می کند. چیزهایی که در محیط قرار دارند، مانند نور ماوراء بنفش (UV) خورشید، می تواند خاصیت کشسانی پوست را کم کنند. نیروی گرانش زمین نیز می تواند موجب چروک پوست شود. عادت های خاصی مانند سیگار کشیدن نیز به مرور با از بین بردن خاصیت الاستیکی پوست چروک ایجاد می کنند.

روش های زیادی وجود دارد که طرفداران آن ادعا می کنند برای درمان چین و چروک پوست مفید هستند. اما بسیاری از این روش ها، به خصوص روش هایی که ادعا می کنند ظرف زمان کوتاهی پوست را عاری از چروک می کنند، بی اثر هستند. پیشنهاد می کنیم حتما در مورد روش های علمی درمان چروک مانند تزریق بوتاکس با متخصص پوست مشورت کنید. این روش های علمی می توانند تا حدودی زیادی به مراقبت از پوست و پیری کمک کنند.

لکه های ناشی از سن و پلاک های پوستی

لکه های ناشی از سن، که گاهی آن ها را “نقاط کبدی” می نامند، لکه های صاف و قهوه ای هستند که بر اثر قرار گرفتن طولانی مدت پوست در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. این لکه ها بزرگ تر از کک و مک هستند و به طور معمول در مناطقی مانند صورت، دست، بازوها، کمر و پاها ایجاد می شوند. استفاده از یک کرم ضد آفتاب با کیفیت که به محفاظت در برابر دو نوع اشعه خورشید یعنی UVA و UVB کمک می کند ممکن است از ایجاد لکه های سنی بیشتر جلوگیری کند.

پلاک های پوستی کوچک، معمولا بافت گوشتی پوست هستند که سطح برجسته ای دارند. این ضایعات اغلب در مکان های زیر یافت می شوند:

  • پلک ها
  • گردن
  • شکاف های بدن مانند زیر بغل، زیر سینه و کشاله ران

پلاک های پوست و لکه های ناشی از سن بی ضرر هستند. هر چند گاهی اوقات پلاک های پوستی می توانند تحریک شوند. اگر لکه های سنی یا ضایعات پوست شما را آزار می دهند برای برداشتن آن ها با متخصص پوست مشورت کنید.

سرطان پوست

سرطان پوست یک نوع سرطان بسیار رایج در ایالات متحده است. علت اصلی سرطان پوست نور خورشید است. برنزه کردن زیر نور خورشید یا در دستگاه های سولاریوم نیز می توانند باعث ایجاد سرطان پوست شوند. هر فردی از هر رنگ پوست می تواند سرطان پوست بگیرد. اما افرادی که دارای پوستی روشن هستند که به راحتی در برابر آفتاب دچار آفتاب سوختگی می شود، در معرض بیشترین خطر قرار دارند. سرطان پوست در صورتی که قبل از گسترش آن به نقاط دیگر بدن شناسایی شود، ممکن است درمان شود.

سه نوع سرطان پوست وجود دارد. دو نوع آن سرطان سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی هستند که به آرامی رشد می کنند و به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابند. این نوع از سرطان ها بیشتر در قسمت هایی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارد مانند مکان های زیر ایجاد می شود. اما ممکن است در قسمت های دیگر بدن نیز به وجود آیند:

  • سر
  • صورت
  • گردن
  • دست
  • بازوها

سومین و خطرناک ترین نوع سرطان پوست ملانوما است. این نوع نادر سرطان است. اما می تواند به سایر اعضای بدن گسترش یابد و کشنده باشد.

بنابراین پوست را ماهی یک بار برای یافتن نشانه های سرطان بازررسی کنید. یادتان باشد که سرطان پوست به ندرت دردناک است. در بازرسی خود باید به دنبال تغییراتی مانند توده جدید، تغییر رنگ خال ها و زخمی که درد ندارد و خونریزی می کند باشید.

روش ABCDE

برای بررسی پوست باید از سیستم ABCDE به ترتیب زیر استفاده کنید:

A = عدم تقارن (خال یا گوشت اضافه ای که نیمی از آن با نیم دیگر متفاوت است)

B = مرزهای نامنظم

C = تغییرات در رنگ یا بافتی که شامل بیش از یک رنگ می شود

D = داشتن قطری بزرگتر از اندازه یک مداد پاک کن

E = تکامل؛ این به این معنی است که تغییرات خال و گوشت اضافه روی پوست باید در اندازه، شکل، علائم (خارش، رطوبت)، سطح (به خصوص خونریزی)، و یا وجود سایه های رنگی بررسی شود

هر یک از این علائم را برای اطمینان از این که سرطان پوست نیستند، به پزشک گزارش دهید.

نگهداری از پوست

مقداری نور خورشید برای سلامتی بدن ما ضروری است. اما برای جلوگیری از آسیب پوستی و مراقبت از پوست و پیری آن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

محدود کردن زمان: برای بدن بسیار خوب است که در طول روز در معرض نور خورشید باشد. اما سعی کنید برای جلوگیری از مضرات نور خورشید در اوج زمانی که پرتوهای خورشید قوی هستند، بیرون نروید. به عنوان مثال، در طول تابستان سعی کنید از ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در خانه بمانید. یادتان باشد که اشعه های مضر حتی در آب و هوای ابری نیز وجود دارند و می توانند از ابر عبور کنند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز زمانی که در استخر یا کنار دریا هستید از پوست مراقبت کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب: کرم ضد آفتاب با SPF (عامل محافظت از خورشید) 30 یا بالاتر برای مراقبت از پوست و پیری مفید است. هر چه عیار محافظتی کرم شما عدد بزرگتری داشته باشد، یعنی مدت زمان بیشتری از پوست محافظت می شود. کرم های ضد آفتاب را 15 تا 30 دقیقه قبل از این که بیرون بروید استعمال کنید. کرم ضدآفتاب باید حداقل هر 2 ساعت یک بار تجدید شود. اگر در طول این بازه زمانی شنا و عرق می کنید یا صورتتان را با حوله خشک می کنید، باید کرم را مجددا تجدید کنید.

لباس های پوشیده بپوشید: استفاده از کلاه لبه دارد گردن، گوش ها، چشم ها و سر را محافظت می کند. استفاده از عینک آفتابی که 99 تا 100 درصد از اشعه های خورشیدی را مسدود می کند نیز برای جلوگیری از پیری پوست اطراف چشم بسیار مفید است. سعی کنید زمانی که زیر نور خورشید هستید از مانتو شل، سبک و آستین بلند استفاده کنید.

اجتناب از برنزه کردن: هر نوع برنزه کردن پوست چه با دستگاه چه با نور خورشید برای پوست مضر است.

پوست شما ممکن است با بالا رفتن سن تغییر کند. اما به یاد داشته باشید، این موارد را می توانید برای مراقبت از پوست و پیری آن انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *