7 نکته مهم برای مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس

7 نکته مهم برای مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های پوستی فرمان می دهد که رشد بیش از حد داشته باشند. این فرایند موجب می شود که فلس های نقره ای روی پوست ایجاد شود. هنوز هیچ درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است. اما محققان معتقدند که می توان پسوریازیس را مدیریت کرد. پوست خارش دار و ملتهبی که همراه با پسوریازیس ایجاد می شود، قابل درمان است. در واقع ترفندهای ساده زیادی وجود دارد که برای بهبودی و مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس کاملا مفید هستند.

برای اطلاع از روش های مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس حتما ما را تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند همراهی کنید.

نکات مهم برای مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس

رطوبت پوست خود را حفظ کنید

حفظ رطوبت پوست یکی از موثرترین و ساده ترین چیزهایی است که می توانید برای پوست تحریک شده خود انجام دهید. این کار می تواند به بهبود پوست شما کمک کرده و خشکی، خارش، قرمزی، درد و فلس ها را کاهش دهد.

مرطوب کننده مصرفی خود را بر اساس نحوه خشک شدن پوست انتخاب کنید. پمادهای سنگین رطوبت را به خوبی روی پوست قفل می کنند. اما کرم های سبک تر، رطوبت کمتری داشته اما نسبت به لوسیون های سنگین، راحت تر جذب می شوند. برای مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس بهتر است نه از پماد سنگین و نه از پماد خیلی ملایم استفاده کنید. به یاد داشته باشید، هر چه محصول انتخابی شما گران باشد به این معنی نیست که موثر تر است. هنگام خرید مرطوب کننده دقت کنید که محصولتان بدون عطر باشد.

پس از هر بار حمام کردن یا دوش گرفتن، در حالی که پوست هنوز کمی مرطوب است، از کرم تهیه شده روی آن بمالید. در طول روز نیز چند بار دیگر پوست را مرطوب کنید. حتی وقتی لباس هایتان را عوض می کنید هم این کار را تکرار کنید. در روزهای سرد و خشک بیشتر از مرطوب کننده استفاده کنید.

دقت کنید که باید در خانه هم روی پوست مرطوب کننده بمالید. به خصوص در فصول سرد و زمانی که سیستم گرمایشی خانه، سوفاژ است. سوفاژ و سایر سیستم های مرکزی، رطوبت موجود در هوا را گرفته و پوست را خشک تر می کنند.

پوست را به کمک حمام گرم تسکین دهید

استفاده از حمام آب گرم به صورت روزانه با استفاده از یک صابون ملایم می تواند به تسکین لکه های خارش دار و حذف پوست خشک کمک کند. اگر وان دارید، آن را با آب ولرم پر کرده و بدنتان را 15 دقیقه در آن خیس کنید. سعی کنید در طی این زمان ذهنتان را نیز آرام کنید. اگر بلغور جو دوسر، نمک اپسوم یا نمک دریایی دارید، می توانید مقداری از آن را در آب حل کرده و سپس در آب بدنتان را خیس کنید.

درجه آب و نوع صابونی که استفاده می کنید حتما باید ملایم باشد. آب داغ و صابون قوی می تواند خشکی پوست را تشدید کند.

پس از استحمام سعی کنید پوست خود را با حوله پاک نکنید. به جای آن با یک ملافه نرم با ضربه های بسیار آرام پوست را خشک کنید. عمل مالش می تواند سبب بدتر شدن زخم ها و حتی ایجاد عوارض جدید شود. بعد از این که کمی آب روی پوست گرفته شد، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.

اگر زمان برای حمام کردن ندارید، می توانید با یک حوله مرطوب یا کمپرس سرد، مناطق حساس پوست را آرام کنید.

پوست را با نور خورشید بهبود دهید

یکی از روش های مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس قرار دادن آن در معرض نور خورشید است. همان طور که می دانید در پسوریازیس، سیستم ایمنی به سلول های پوستی فرمان می دهد که به سرعت رشد کرده و خود را تکثیر کنند. این موضوع باعث می شود که تجمعی از سلول ها به شکل فلس روی پوست ایجاد شود. اشعه ماوراء بنفش (UV) در نور خورشید می تواند رشد سلول های پوستی را کند کند. بنابراین استفاده از دوزهای کوچکی از خورشید، می تواند راه خوبی برای تسکین، بهبود، و حتی درمان ضایعات پسوریازیس باشد. حتی نور داخلی ساختمان نیز می تواند تفاوت ایجاد کند.

سعی کنید دو یا سه بار در هفته، بدنتان، به خصوص بخش هایی که دارای ضایعات هستند را در معرض نور خورشید قرار دهید. اما دقت کنید که استفاده بیش از حد از آفتاب، آفتاب سوختگی ایجاد کرده و آفتاب سوختگی نیز خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و شیوع بیماری شما را بدتر می کند.

قبل از استفاده از درمان UV، با پزشک خود صحبت کنید. او به شما خواهد گفت که چگونه از آفتاب برای درمان پسوریازیس استفاده کنید.

از طرفی محققان توانسته اند رابطه ای بین ویتامین D و پسوریازیس کشف کنند. همان طور که می دانید یکی از منایع تولید ویتامین D در بدن نور خورشید است. تحقیقات انجام شده اثبات کرده است که اگر بدن از نور خورشید محروم باشد، علائم پسوریازیس بر روی پوست بدتر می شود. به همین دلیل است که در برخی از درمان ها مطرح شده برای این بیماری از ویتامین D استفاده می شود. حتی برخی از تحقیقات نشان داده اند که استفاده از ویتامین D به تنهایی برای درمان پسوریازیس می تواند نتایج مشابهی با کورتیکواستروئیدها روی پوست ایجاد کند.

استرس خود را مدیریت کنید

مطالعات اثبات کرده اند که استرس می تواند پسوریازیس و خارش را بدتر کند. بعضی از افراد حتی اولین شیوع بیماری خود را زمانی تجربه کرده اند که تحت استرس شدید بوده اند. به همین دلیل است که برخی از بیماران تنها با کنترل اضطراب و استرس خود می توانند پسوریازیس و علائم آن را کاهش دهند.

راه های زیادی برای کاهش استرس وجود دارد. بهترین راه این است که یک گروه حمایتی توسط اعضای خانواده و دوستان خود درست کنید. در مورد چیزهایی که موجب استرس و اضطرابتان می شود به صورت عمیق فکر کنید. یوگا، مراقبه و تنفس عمیق نیز یکی از روش های مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس است. حتی قدم زدن طولانی مدت در اطراف محل زندگی نیز ممکن است شما را آرام کند.

راه های دیگری که استرس را کم می کنند عبارتند از:

  • خوردن غذاهای سالم شامل میوه و سبزیجات تازه
  • نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • خواب کافی

این روش ها به شما کمک می کنند تا از عفونت هایی که ممکن است باعث ایجاد علائم شما شوند، جلوگیری کنید.

از محرک ها دور بمانید

اجتناب از مصرف محصولات قوی مانند لوسیون حاوی الکل، صابون های حاوی عطر، محصولات حاوی اسیدهای مختلف از جمله گلیکولیک، سالیسیلیک و اسید لاکتیک و حتی استفاده از برخی شوینده های قوی لباس می تواند راهی مراقبت از پوست مبتلا به پسوریازیس باشد. این موارد می توانند پوست حساس شما را بسوزانند. حتما به بافت پارچه لباسی که می خرید دقت کنید. اطمینان حاصل کنید که پارچه لباستان نرم و راحت باشد. از خرید لباس های پشمی و موهر اجتناب کنید. این لباس ها می توانند پوستی را که در حال ظهور علائم است تحریک کند.

پوست را خراش ندهید

شکی در مورد این موضوع وجود ندارد که دوست دارید پوستتان را بخارانید. اما خراش دادن می تواند پوست را باز کند و راهی برای ورود میکروب های عفونی ایجاد کند. ممکن است جایی که قبلا زخم نداشته است نیز، زخم ایجاد شود. پس ناخن های خود را کوتاه نگه دارید و اگر دچار خارش شدید، آنتی هیستامین مصرف کنید.

خراشیدن پوست می تواند منجر به عفونت شود. هنگامی که میل شدید به خارش دارید، کافی است که چشمان خود را ببندید، عمیق نفس بکشید و به جای خارش به آرامی مقداری مرطوب کننده روی پوست بمالید.

سیگار نکشید و مصرف الکل را متوقف کنید

سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد عوارض شود. با پزشک مشورت کنید تا به شما کمک کند بهترین راه را برای ترک سیگار اتخاذ کنید. دقت کنید که استفاده از محصولات ترک سیگار که نیکوتین دارد نیز ممکن است علائم پسوریازیس را بدتر کند.

مصرف الکل نیز می تواند باعث ظهور علائم شود. حتی ترکیب الکل با برخی از داروهای پسوریازیس نیز ممکن است خطرناک باشد. پس سعی کنید نوشیدن الکل را کنار بگذارید و یا حداقل میزان مصرف خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *