لکه ها تیره روی صورت ؛ علل و روش های درمان آن

لکه ها تیره روی صورت ؛ علل و روش های درمان آن

اجازه دهید این مقاله را با این پرسش شروع کنیم که لکه ها تیره روی صورت دقیقا چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که لکه ها تیره روی صورت به نقاطی گفته می شود که بر اثر تجمع رنگدانه های بیش از حد روی پوست ایجاد می شوند. این عارضه بیشتر در زنان میانسال اتفاق می افتد.

لکه های تیره، مانند رنگدانه ها، هنگامی رخ می دهند که یک پلاکت موضعی از ملانین در یک ناحیه خاص بر روی پوست تجمع پیدا کرده و لکه ایجاد می کنند. این لک ها معمولا در پیشانی، روی استخوان گونه یا کناره های صورت ایجاد می شوند. برخی از لکه ها تیره روی صورت نیز نشانه ای از مکشلات جدی در بدن هستند و باید توسط متخصص بررسی شوند.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با علل و روش های درمان لکه ها تیره روی صورت و پوست آشنا خواهیم کرد.

علائم همراه با لکه ها تیره روی صورت

لکه های ظاهر شده در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از جمله لکه های ناشی از سن و آکنه، اولین علائم همراه با ایجاد لکه های تیره روی صورت هستند. آنها اغلب یکنواختی و درخشش پوست شما را از بین برده و نشان می دهند که پوستتان در معرض آسیب های ناشی از سن قرار دارد. این لکه ها مقدمات لازم را برای ایجاد چین و چروک فراهم می کنند و می توانند در تمام زنان فارغ از نژاد، رنگ و نوع پوست ایجاد شوند. اکثر زنان بعد از شیوع این لکه ها سعی می کنند با لوازم آرایشی آن ها را پوشش دهند. اما لازم است یاد آور شویم که برای بروز این لکه ها نباید نگران شوید. زیرا راه های زیادی برای درمان آن ها وجود دارد.

علل ایجاد لکه ها تیره روی صورت چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که به ایجاد این لکه های پوستی دامن می زنند. عواملی مانند ژنتیک، بارداری، قرار گرفتن در معرض نور UV و بیماری های پوستی از جمله این علل می باشند. بین سال های 20 تا 50 زندگی زنان، تغییرات هورمونی ناشی از استرس، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، حاملگی و یائسگی نیز می توانند باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست شوند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز به مرور زمان عاملی برای ایجاد این لکه ها هستند. در سن 20 سالگی، آکنه نیز به دلیل ایجاد زخم، عفونت و قرمزی در ایجاد لکه های تیره روس پوست نقش دارند.

بیماری های پوستی که باعث ایجاد لکه های تیره می شوند

ملازما: این بیماری یکی از رایج ترین علل ایجاد تکه های خاکستری بر روی صورت است. ملازما بیشتر روی پیشانی، گونه ها یا ناحیه بین دهان و بینی ظاهر می شود. گاهی نیز بر روی مناطق دیگری از بدن که در معرض نور خورشید هستند، مانند ساعد و شانه ها نیز ایجاد می شود.

Melanosis Riehl: این اختلال بر اثر تجمع بیش از حد رنگ دانه ها، باعث می شود تکه های خاکستری یا قهوه ای بر روی صورت ایجاد شود. متخصصان معتقدند که این بیماری اغلب به دنبال قرار گرفتن بخش هایی از بدن که لوازم آرایشی مانند دئودورانت بر روی آن ها استفاده شده در معرض نور خورشید ایجاد می شود.

Poikiloderma of Civatte: این بیماری بیشتر بر روی ناحیه گردن پس از قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید ایجاد می شود. این بیماری باعث ایجاد نقاط قهوه ای مایل به قرمز یا قهوه ای خالص روی پوست گردن می شود.

Erythromelanosis follicularis: در این بیماری لکه های حاوی فولیکول به رنگ نارنجی مایل به قرمز در ناحیه صورت و گردن ایجاد می شود.

Linea Fusca: این بیماری خطی را توسط هورمون ها تحریک کننده ملانوسیت و تغییرات هورمونی بر روی شکم ایجاد می کند. معمولا ملازما و تیره شدن نوک سینه ها نیز در این بیماری دیده می شود.

هیپرپیگمانتاسيون التهابی (PIH): این عارضه به لکه هایی که پس از آسیب به پوست ایجاد می شود اشاره می کنند. اگر چه اغلب این لکه ها به مرور زمان ناپدید می شوند، اما عموما زخم های ناشی از آن عمر طولانی دارند.

آیا اشعه ماوراء بنفش خورشید علت انواع خاصی از لکه های تیره روی پوست است؟

بله قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند لکه های ناشی از اختلالات زیر را ایجاد کند:

ملازما: همان طور که گفتیم این بیماری موجب ایجاد لکه های خاکستری بر روی صورت و پیشانی می شود و یکی از علت اصلی ایجاد آن ها قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه خورشید می باشد.

کک و مک ها خورشیدی: کک و مک نقاط قرمز یا قهوه ای هستند که از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید حاصل می شوند. کک و مک ژنتیکی نیز می باشد. بنابراین می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

Ephelides: لکه های ایجاد شده توسط این عارضه در دسته کک و مک ها قرار می گیرد. اما تفاوت آن ها با کک و مک این است که مسطح بوده و رنگ قهوه ای مایل به قرمز دارند و با کاهش زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید کم کم محو می شوند.

داروهایی که باعث ایجاد لکه ها تیره روی صورت می شوند

برخی از داروها می توانند بدون حضور نور خورشید، باعث ایجاد لکه ها تیره روی صورت شوند. استفاده از این داروها در درمان سایر بیماری های زمینه ای، باعث ایجاد لکه های تیره در هر منطقه از پوست می شود. این داروها عبارتند از:

استروژن ها: این هورمون در درمان اختلالات هورمونی در زنان به خصوص در قرص های ضد بارداری یا در درمان عوارض بعد از یائسگی استفاده می شود. آنها در قالب قرص ، تزریق، ایمپلنت یا پد در دسترس هستند.

تتراسیکلین ها: این آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های پوستی مانند آکنه یا روزاسه استفاده می شوند.

آمیودارون: این داروها در درمان بسیاری از مشکلات قلبی، از جمله فشار خون بالا استفاده می شوند.

فینتوئین: پزشکان معمولا از فینیتوئین برای غلبه بر تشنج در افراد مبتلا به صرع استفاده می کنند. استفاده از این دارو می تواند باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست شود.

فنوتیازین ها: این ماده دارو نیست بلکه  ترکیب موجود در داروهای مورد استفاده در درمان روان پریشی می باشد. از آن در برخی از آنتی هیستامین ها نیز استفاده می شود.

سولفونامید ها: این ماده یک ماده شیمیایی است که در داروهای ضد میکروبی و دیورتیک یافت می شود.

علل دیگر ایجاد لکه ها تیره روی صورت

بارداری: بیش از سه چهارم زنان باردار، ایجاد یک خط تیره روی شکم را گزارش می دهند. اگر چه در اکثر موارد این خط از بین می رود. اما در برخی از موارد نیز مشاهده شده است که لکه به صورت دائمی ایجاد شده است.

بیماری کبد: در صورتی که جذب بدن از آهن بیش از آن چه نیاز دارد باشد، ممکن است لکه های تیره ای روی پوست ظاهر شود.

بیماری آدیسون: حضور لکه های تیره می تواند نشان دهنده بیماری آدیسون باشد. این بیماری ناشی از عدم توانایی غده آدرنال برای تولید کافی از هورمون های کورتیزول و آلدوسترون در بدن است. این دو ماده عملکرد بافت و اندام ها را کنترل می کنند.

چگونه می توانیم لکه ها تیره روی صورت را از بین ببریم؟

استفاده از کرم ضد آفتاب: همیشه از کرم ضد آفتاب حاوی عیار حفاظتی 15 به بالا قبل از بیرون رفتن از خانه استفاده کنید. محصولات حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم بهترین محفاظت را در بین کرم های ضد آفتاب دارند. 30 دقیقه قبل از خروج از خانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

روغن کرچک: این ترکیب قوی برای رسیدگی به لکه های ناشی از سن و لکه های تیره مفید است. برای استفاده از این شیوه جهت درمان لکه های تیره روی صورت بهتر است با یک تکه پنبه روزی دو بار روغن کرچک روی آن ها بمالید.

عصاره چای سبز: چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها است و می تواند با مبارزه با رادیکال های آزاد، روند پیری را کاهش دهد. این ماده همچنین باعث تولید کلاژن نیز می شود.

ویتامین E: این ویتامین در از بین بردن رادیکال های آزاد به بدن کمک کرده و سرعت روند پیری را کم می کند. کاهش چین و چروک و لکه های تیره روی پوست نیز از دیگر اثرات این ویتامین است. ویتامین E دارای توانایی های آنتی اکسیدانی و مرطوب کنندگی است. لکه های ناشی از سوختگی و آسیب ها نیز با مصرف ویتامین E قابل درمان هستند.

آلوئه ورا: این گیاه توانایی درمان زخم ها و سوختگی های جزئی را دارد و می تواند ظاهر لکه های تیره و قهوه ای را بهبود ببخشد. کافی است ژل تازه این گیاه 30 دقیقه روی پوست بماند.

لیزر درمانی: در این روش پزشک از انتشار لیزر برای کشتن سلول های تولید کننده ملانین استفاده می کند. لیزر درمانی می تواند به شما در از بین بردن لکه های تیره و سایر مشکلات پوستی کمک کند.

کرم روشن کننده پوست: کرم های روشن کننده پوست حاوی ترکیبی از موادی می باشند که برای سلامت پوستتان اهمیت دارند. این مواد برای حذف سریع لکه های تیره، آکنه، کک و مک، چین و چروک و دیگر مشکلات پوستی نیز کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *