لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

بهتر بودن یا بدتر بودن این موضوع را هنوز کسی نمی داند، اما همان طور که بزرگتر می شویم پوست ما تغییر می کند. این تغییرات می تواند هم بر روی رنگدانه و هم بر روی بافت پوست مشاهده شود. لکه های خورشیدی روی پوست که گاهی به عنوان لکه های کبدی نیز شناخته می شوند، لکه های کوچک و تیره ای هستند که اغلب آن را با کک و مک اشتباه می گیرند.

اما چه چیزی باعث ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست می شود و آیا راهی برای جلوگیری از این نشانگر های عادی وجود دارد؟ اجازه دهید تا در این مقاله مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند در مورد این سوالات صحبت کنیم.

ما در این مطلب علل ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست را بررسی خواهیم کرد، روش خلاص شدن از شر آن ها را شرح می دهیم و به شما خواهیم گفت که چگونه از ایجاد این ضایعات پیشگیری کنید.

علل ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست چیست؟

لکه های ناشی از نور خورشید روی پوست، تیره تر از تن طبیعی پوست شما هستند. آنها ممکن است کمی هم دچار برآمدگی شده باشند. اساسا، لکه های خورشیدی آسیب پوستی هستند که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید ایجاد می شوند. لکه های خورشیدی معمولا در مناطقی که به طور منظم در معرض نور خورشید هستند، مانند صورت، روی دست ها، شانه ها و بازوها ظاهر می شوند. در صورت که فرد طاس باشد، لکه های خورشیدی روی پوست سر او نیز مشاهده می شود. لکه های خورشیدی با افزایش سن افزایش می یابند. زیرا با بالا رفتن سن، برای پوست دشوار است که خودش را ترمیم کند.

اوایل دانشمندان تصور می کردند که لکه های خورشیدی روی پوست به سلامت کبد مربوط است. به همین دلیل واژه لکه های کبدی را برای آن انتخاب کردند. اما بعدها مشخص شد که این فرضیه کاملا غلط است. زیرا هیچ ارتباطی بین لکه های خورشیدی روی پوست و کبد وجود ندارد. علی رغم تشابه ظاهری، لکه های خورشیدی روی پوست شبیه به کک و مک نیستند. البته کک و مک هم به علت نور خورشید ایجاد می شوند. اما اندازه کوچکتری نسبت به لکه های خورشیدی دارند. ضمن این که کک و مک می تواند به ارث برده شود. در حالی كه لكه های خورشیدی می توانند در هر كسی از هر سن ظاهر شود.

حالا که می دانیم چه چیزی باعث ایجاد لکه های خورشیدی می شود، آیا راهی برای جلوگیری از آن وجود دارد؟ اگر دارای لکه های خورشیدی روی پوست باشیم، آیا راهی برای از بین بردن آن ها وجود دارد؟ خوشبختنانه، ما به هر دو پرسش در زیر پاسخ می دهیم.

5 راه برای جلوگیری از ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست

اکنون که شما در مورد علل عمومی لکه های خورشید در پوست می دانید، اولین سوال باید در مورد مقابله با این لکه ها باشد. آیا راهی برای جلوگیری از ایجاد لکه های خورشیدی روی پوست وجود دارد؟ خوشبختانه، پاسخ اساسا بله است. راه هایی برای جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از اشعه های خورشیدی وجود دارد، که بیشتر آن ها نسبتا ساده هستند.

دور ماندن از نور خورشید

همان طور که گفتیم، اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث ایجاد لکه های خورشید می شود. ساده ترین راه برای جلوگیری از این آسیب، صرفا اجتناب از نور خورشید است. این کار ساده ترین روش برای جلوگیری از ایجاد این ضایعات پوستی است. در صورت امکان تابستان ها از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید در این بازه زمانی در قوی ترین حالت خود است.

پوشش پوست

برای جلوگیری از ایجاد لکه های خورشیدی در رایج ترین قسمت های بدن، زمانی که در معرض نور خورشید هستید، باید پوست خود را پوشش دهید. برای مثال، از کلاه لبه دار استفاده کنید تا کل صورتتان در سایه باشد. اگر طاس باشید نیز این روش کمک می کند تا از ایجاد این لکه ها روی پوست سر جلوگیری کنید. برای محافظت از بازوها از لکه های خورشیدی، پیراهن آستین بلند بپوشید. اگر می خواهید محافظت بیشتری داشته باشید، باید نوع پارچه لباستان به گونه ای باشد که اشعه قادر به نفوذ در آن نباشد. استفاده از عینک آفتابی نیز می تواند به کاهش میزان ورودی اشعه های UV در مناطق اطراف چشم کمک کند. پس از عینک آفتابی هم استفاده کنید.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر می خواهید به مدت طولانی بدون پوشش مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بهترین دفاع بعدی شما کرم ضد آفتاب است. به طور خاص، باید از کرم های ضد آفتاب با عیار حفاظتی یا همان SPF حداقل 30 استفاده کنید. شما همچنین باید حداقل 15 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه، برای محافظت از پوست از کرم های آفتاب استفاده کنید.

استفاده از لوازم آرایش دارای SPF

برخی از مارک های آرایشی در محصولات خود از مواد کرم ضد آفتاب استفاده می کنند. این محصولات به محافظت از پوست صورت شما در برابر آسیب های اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. پس هنگام انتخاب کرم پودر یا پنکیک، محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی SPF30 باشند.

اجتناب از سیگار کشیدن

این یک قاعده کلی برای ارتقا سلامت عمومی بدنتان است. علاوه بر این که این عادت مخرب برای کل بدنتان مضر است، اما با لکه های خورشیدی روی پوست رابطه ویژه ای دارد. سیگار کشیدن طولانی مدت می تواند پوست شما را قبل از موعد مقرر پیر کند. این پیری تسریع یافته می تواند عاملی برای ایجاد زودرس لکه های خورشیدی باشد.

همه این روش ها برای جلوگیری از آسیب اشعه های خورشیدی روی پوست مفید هستند. اما اگر پوستتان در برابر این اشعه ها آسیب دیده باشد باید چه کار کنید؟ در ادامه این مطلب به چند روش اشاره می کنیم که استفاده دراز مدت از آن ها می تواند آسیب های خورشیدی روی پوست را به حداقل برساند. همان طور که ذکر کردیم، استفاده از این روش ها باید به صورت مداوم و طولانی مدت باشد.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

برای انجام درمان های سریع الاثر مانند استفاده از لیزر و تکنیک های رفع لک باید از یک متخصص مجرب کمک بگیرید.

12 راه طبیعی برای از بین بردن لکه های خورشیدی روی پوست

همانطور که قبلا اشاره کردیم، اجتناب از خورشید بسیار سخت است. جلوگیری از بالا رفتن سن هم سخت تر است. علیرغم دشواری مدیریت این دو علت اصلی، چندین درمان طبیعی وجود دارد که شما می توانید به کمک آن ها ظاهر آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید را به حداقل برسانید.

آلوئه ورا

مدت زیادی است که متخصصان طب سنتی معتقدند که آلوئه ورا برای درمان آفتاب سوختگی مفید است. بنابراین این اعتقاد وجود دارد که این گیاه می تواند لکه های خورشیدی را نیز درمان کند. این گیاه به طور کلی برای پیشگیری و درمان کلیه آسیب های پوستی مفید است. یک راه سریع برای استفاده از آلوئه ورا این است که از ژل تازه گیاه آلوئه ورا استفاده کنید.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

هندوانه

اضافه کردن هندوانه به رژیم غذایی یک راه ساده برای درمان و مبارزه با لکه ها خورشیدی روی پوست است. هندوانه منبع طبیعی لیکوپن می باشد که می تواند به جلوگیری از آسیب نور ماورای بنفش کمک کند. حتی می توانید این میوه را به صورت موضعی روی لکه ها بمالید تا از بین بروند. برای این کار هندوانه تازه را روی لکه های خورشید بگذارید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه بماند. سپس آن ها را برداشته و پوست را با آب ولرم بشویید. حداقل سه بار در هفته این کار را تکرار کنید.

دوغ

دوغ به طور کلی برای لکه های ناشی از نور خورشید مفید است. اما گزارش ها نشان می دهد که این ماده بیشترین تاثیر خود را بر روی لکه های خورشیدی صورت می گذارد. فقط کافی است مقداری دوغ غلیظ را روی لکه ها به مدت چند دقیقه مالش دهید. سپس آن را با آب بشویید.

سرکه سیب

مالش سرکه سیب روی پوست ممکن است به تسکین و احتمالا حذف لکه های خورشیدی کمک کند. به نظر می رسد که این ماده نیز روی پوست صورت بهتر عمل می کند و هنگامی که با مقداری آب لیمو مخلوط می شود قوی تر می شود. البته باید دقت کنید که حداقل 3 ساعت بعد از استفاده از سرکه سیب و آبلیمو روی پوست نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. زیرا بعد از استفاده از این مواد پوست حساس می شود.

سیر

سیر تازه زمانی که به صورت موضعی روی این لکه ها اعمال می شود، می تواند رنگ و تن آن ها را تغییر دهد.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

آبلیمو

همانطور که قبلا اشاره کردیم، آبلیمو می تواند خواص سرکه سیب را افزایش دهد. اما خودش به تنهایی نیز عاملی برای درمان لکه های خورشیدی روی پوست است. اجازه دهید آبلیمو به مدت 10 دقیقه روی لکه های خورشیدی قرار بگیرد. همان طور که گفتیم تا 3 ساعت بعد از استفاده از این روش نباید در معرض نور خورشید باشید.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر مانند یک مرطوب کننده عالی عمل می کند که می تواند به ترمیم و بازسازی پوست نیز کمک کند. شما می توانید از بلغور جو دوسر به عنوان ماسک و یا در وان حمام برای کمک به روشن شدن لکه های خورشیدی استفاده کنید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ترکیبی از آنزیم ها و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به بهبود ظاهر پوست کمک کند. آب گوجه فرنگی تازه را روی پوست خود بمالید. 30 دقیقه صبر کنید و سپس آن را شستشو دهید.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

خیار

خیار اغلب برای ترمیم و تسکین پوست مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید از آن به عنوان بخشی از ماسک استفاده کنید یا آن را به طور مستقیم روی پوست بمالید تا لکه های ناشی از خورشید کمتر شود.

عسل

عسل برای از بین بردن زخم ها و لکه های خورشیدی روی پوست برای تمام سنین استفاده می شود. ترکیب عسل با آبلیمو یک ماسک فوق العاده ایجاد می کند که نه تنها لکه ها را از بین می برد بلکه موجب درخشش بیشتر پوست نیز می شود.

چای سبز

چای سبز اغلب برای درمان حلقه های تیره دور چشم استفاده می شود. اما ممکن است اثر مشابهی بر روی لکه های خورشیدی نیز داشته باشد. یک فنجان چای سبز دم کرده را بردارید. یک تکه پنبه را داخل آن خیس کنید. سپس پنبه را روی لکه ها بمالید. از این درمان دو بار در هفته استفاده کنید.

لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن
لکه های خورشیدی روی پوست ؛ علل، درمان های طبیعی و راهنمایی پیشگیری از آن

ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین عالی برای ترمیم پوست است. برای اعمال یک رویکرد مستقیم، کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و به کمک فشار محتویات آن را خارج کنید. سپس ویتامین E به دست آمده را روی لکه ها بمالید. چند دقیقه صبر کنید و بعد بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *