عامل خطر سرطان چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. بنابراین عوامل خطر، علت سرطان نیستند. به طوری که ممکن است شخصی عوامل خطر زیادی داشته باشد ولی هرگز سرطان نگیرد. یا ممکن است فاکتور خطر شناخته شده ای در بدنش نباشد اما مبتلا به سرطان شود. این قانون برای تمام انواع سرطان، از جمله ملانوما صادق است. ملانوما نوعی از سرطان پوست است که به طور بالقوه کشنده می باشد. بنابراین شناخت عوامل خطر ابتلا به ملانوما مهم است. نکته جالب این است که می توانید از برخی از عوامل خطر به سادگی با ایجاد چند تغییر ساده در عادت ها و سبک زندگی خود اجتناب کنید. این کار ممکن است زندگی شما را نجات دهد.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به 8 نمونه از مهمترین عوامل خطر ابتلا به ملانوما خواهیم پرداخت.

عوامل خطر ابتلا به ملانوما

عوامل خطر عمده برای ابتلا به ملانوما عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

نور خورشید دارای اشعه ماوراء بنفش (UV) است که می تواند به DNA های موجود در سلول های پوست آسیب برساند. این آسیب به نوبه خود خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می دهد. زندگی در منطقه ای که در آن تابش خورشید در تمام طول سال شدید است، خطر ابتلا را افزایش می دهد. زندگی در ارتفاعات نیز چنین شرایطی را دارد. افرادی که آفتاب سوختگی مکرر دارند و در کودکی به این عارضه مبتلا شده اند خطری بیشتری را متحمل می شوند.

استفاده از دستگاه های برنزه کننده

برنزه کردن پوست به کمک دستگاه های برنزه کننده یا با استفاده از لامپ خورشیدی باعث آسیب به DNA سلول می شود. استفاده مکرر از چراغ های برنزه کننده، به خصوص قبل از سن 30 سالگی، یکی از عوامل خطر ابتلا به ملانوما است.

مول

مول یا خال، ضایعات قهوه ای و مشکی روی پوست هستند. بیشتر مول ها تبدیل به ملانوم نمی شوند. اما داشتن بیش از 50 مول بر روی پوست خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. خال های مادرزادی و مول هایی که دارای شکل، اندازه یا رنگ غیر معمول هستند، بیشتر از دیگر خال ها تبدیل به ملانوم می شوند.

پوست روشن

داشتن پوست روشن که به راحتی در برابر آفتاب می سوزد می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. افرادی که موهای قرمز و بلوند یا چشم های آبی یا سبز دارند، پوستشان دارای چنین شرایطی است.

سابقه خانوادگی ابتلا به ملانوما

داشتن والدین، خواهر و برادر یا کودک مبتلا به ملانوم، خطر ابتلا دیگر اعضای خانواده را به سرطان پوست 2 تا 3 برابر می کند.

سابقه سرطان پوست

داشتن سابقه هر نوع سرطان پوست در گذشته، بدن را در معرض خطر ابتلا به ملانوما قرار می دهد. این عامل شامل خود ملانوما نیز می باشد. یعنی در صورتی که این نوع سرطان پوست را داشته باشید، شانس ابتلا مجدد آن وجود دارد.

ضعف در سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن، شما را در برابر میکروب ها و بیماری ها محافظت می کند. اما بیماری و عوامل زیادی وجود دارند که می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کنند. اچ آی وی و مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، مثال هایی از این عوامل می باشند. در هر صورت، این شرایط خطر ابتلا به ملانوما را افزایش می دهند.

سن

ملانوما ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما افرادی که بالاتر از 50 سال سن دارند با خطر بیشتری مواجه هستند.

برای کنترل این عوامل چه اقداماتی می توان انجام داد؟

برخی از عوامل خطر را نمی توان تغییر داد. به عنوان مثال شما نمی توانید سن یا سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید. اما تغییر برخی از عوامل به کمک موارد زیر امکان پذیر است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *