ظهور آکنه در بزرگسالان هم می تواند ماندگار و هم خسته کننده باشد. با این حال اگر در بزرگسالی جوش می زنید باید بدانید که تنها نیستید. تقریبا 85 درصد از افراد در معرض آکنه در طول زندگی خود دچار آکنه می شوند. 25 درصد از آنها ضایعاتشان به حدی جدی است که به زخم منجر می شود و 20 درصد بزرگسالان آکنه را تجربه می کنند. این در حالی است که بیش از نیمی از زنان بالای 25 سال  آکنه دارند! اما عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان چیست؟ برای یافتن پاسخ این سوال این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند را تا انتها بخوانید.

آکنه در بزرگسالان متفاوت از آکنه معمولی است که در نوجوانان ایجاد می شود. آکنه نوجوان معمولا در ناحیه T-Zone که روی پیشانی، روی بینی و اطراف چانه است شروع می شود. این نوع از ضایعات آکنه معمولا ساده تخلیه می شوند. زیرا درست زیر پوست قرار دارند. اما آکنه در بزرگسالان معمولا عمیق تر است و معمولا در امتداد خط چانه و فک ایجاد می شود.

بنابراین، چرا بزرگسالان، به ویژه زنان، با وجود بالا رفتن سن هنوز هم تحت تاثیر آکنه قرار دارند؟ پاسخ های این سوال  ممکن است شما را متعجب کنند.

عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان

کرم های ضد آفتاب و محصولات مراقبت از پوست

بسیاری از زنان در آمریکا سالانه بین 5 تا 10 درصد خریدهای خود را به محصولات مختلف مراقبت از پوست اختصاص می دهند. با این حال، محصولاتی که در مواد اولیه خود نام هایی مانند ایزوپروپیل میریستات یا لورات-4 را دارند می توانند آکنه ایجاد کنند. این مواد بسیار جوش زا هستند و یک فاکتور فوری ایجاد کننده آکنه می باشند. پس قبل از اینکه تصمیم به خرید محصولات مراقبت از پوست بگیرید، دانستن اینکه کدام مواد تشکیل دهنده ایمن هستند و کدامیک از آنها موجب آکنه می شوند مهم است.

متاسفانه در تبلیغات مربوط به محصولات مراقبت از پوست و محصولات آرایشی همه حقیقت گفته نمی شود. این اطلاعات پراکنده می تواند گیج کننده باشد. زیرا هر تبلیغی حاوی جملات مختلفی مانند “باکتری ها را از بین می برد،” “بدون روغن”، “ضد آکنه” و … هستند. این ها اصطلاحاتی هستند که حقیقت را پشت خود مخفی می کنند. بنابراین کسانی که مبتلا به آکنه هستند، باید در انتخاب محصولات آرایشی و بهداستی دقت بیشتری داشته باشند.

محصولات مراقبت از مو

آیا در پیشانی، خط مو، شانه ها، کمر و قفسه سینه آکنه دارید؟ این آکنه می تواند نتیجه مواد تشکیل دهنده موجود در محصولات مراقبت از مو باشد. مواد تشکیل دهنده ای مانند “سدیم لورت سولفات” و “سدیم لاریل سولفات” یکی از مهمترین عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان هستند. لیستی از مواد تشکیل دهنده مسدود کننده منافذ را بررسی کنید تا ببینید آیا محصولاتی که در حال حاضر استفاده می کنید ایمن هستند یا خیر؟

رژیم غذایی

انواع مختلفی از غذا وجود دارد که عاملین خوراکی ایجاد کننده آکنه هستند. اولین عامل مهم نمک است. همه انواع نمک ها مانند نمک ید دار، پتاسیم، جلبک دریایی و … در بسیاری از غذاهای بسته بندی شده و محصولات لبنی ما یافت می شوند. این غذاهای شامل غذاهای منجمد، کنسرو شده و فست فودها می باشد. هنگامی که ما در رژیم غذایی خود مقدار زیادی نمک مصرف می کنیم، زمینه تحریک منافذ را مهیا خواهیم کرد. در عوض، غذاهایی که شاخص گلیسمی کمی دارند مانند دانه های کامل، میوه ها و بیشتر سبزیجات چنین ویژگی را ندارند.

قرص های جلوگیری از بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری اغلب عامل آکنه برای اکثر زنان مستعد جوش هستند. اکثر این قرص ها شامل هورمون های استروژن و پروژستین هستند، که هر کدام دارای اثرات متفاوت آندروژنی (تستوسترون) می باشند. برخی از انواع مختلف روش های جلوگیری مانند تزریق، ایمپلنت و IUD ها در دسته های روش های کم استروژن / آندروژن قرار دارند که به طور معمول باعث بروز آکنه های خفیف تا شدید می شود. یک استثناء در مورد IUD هایی وجود دارد که حاوی هورمون ها نیستند. با این حال نوک مسی این IUD ها باعث ایجاد موج آکنه می شود. این موج زمانی آشکار می شود که افراد مبتلا به آکنه چند هفته شاهد بهبود پوست بوده و سپس چرخه ایجاد آکنه مجدد آغاز می شود.

تلفن همراه

شاید جالب باشد که بدانید یکی از عوامل ایجاد آکنه در بزرگسالان تلفن همراه است. اغلب ما در روزهای شلوغ کاریمان زیاد با تلفن صحبت می کنیم. اما متوجه این موضوع نیستیم که گوشی، باکتری ها، گرد و خاک و آلودگی ها را روی پوست نگه می دارد و عامل ایجاد آکنه می شود.

اگر اغلب در اطراف چانه و گوش جوش می زنید، ممکن است الگوی جوشتان مربوط به تلفن باشد. یک راه حل آسان برای جلوگیری از این الگوی آکنه این است که روزانه تلفن خود را با دستمال ضد باکتری پاک کنید. همراه با این روش باید حتما پس از پایان روز کاری، صورتتان را نیز با صابون های آنتی باکتریال شستشو دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *