کارکرد و عوارض لیزر اربیوم

کارکرد و عوارض لیزر اربیوم

در دو دهه گذشته رشد سریع تکنولوژی لیزر توانسته است این روش را جایگزین مناسبی برای روش های سنتی خلاص شدن از شر چین و چروک ها و پیری پوست کند. به خصوص لیزر اربیوم جایگزین مناسبی برای روش های سنتی مراقبت از پوست است. بزرگترین مشکل مراقبت از پوست به کمک لیزرهای سنتی این است که در برخی از مواقع  این روش موجب آسیب دیدگی پوست می شود. از این رو، متخصصان در چند سال اخیر در پی این بوده اند که این روش را اصلاح و عوارض ناشی از آن را به حداقل برسانند. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند بیشتر در مورد نحوه کارکرد و عوارض لیزر اربیوم و مقایسه آن با دستگاه های سنتی مانند CO2 صحبت می کنیم.

لیزر اربیوم، تهاجم کمتری نسبت به لیزر سنتی CO2 دارد. زیرا پرتو ناشی از آن به راحتی توسط آبی که در بدن انسان فراوان است، جذب می شود. کارایی لیزر اربیوم با دستگاه هایی مثل CO2 قابل مقایسه است، اما لیزر اربیوم سبب آسیب کمتری می شود و از طرفی دقت آن نیز بیشتر است. این دستگاه سوختن بافت های اطراف پوست را به حداقل می رساند و عوارض جانبی کمتری دارد. از طرفی دوره ریکاوری آن کوتاه تر است. این نکات باعث می شود که لیزر اربیوم انتخاب مناسب تری برای بیمارانی باشد که پوست تیره تری دارند. افرادی که پوست های تیره دارند، ممکن است بعد از استفاده از لیزر CO2 تغییر رنگ پوست را شاهد باشند.

لیزر اربیوم چگونه کار می کند؟

ایده ای که پشت طراحی لیزر اربیوم وجود دارد، بسیار ساده است. این ایده، آسیب رساندن به پوست به روش دقیق برای تحریک فرآیندهای طبیعی احیا توسط بدن است. این روش همان روشی است که اکثر روش های لایه برداری پوست انجام می دهند، اما تفاوت هایی بین جزئیات این روش ها وجود دارد. به عنوان مثال، بر خلاف لیزر اربیوم، لیزر CO2، سلول های مرده پوست را از طریق یک واکنش حرارتی مکانیکی حذف می کند. در این روش، دستگاه CO2، سلول های پوست را با انرژی فراوان مواجه کرده و موجب تبخیر آن ها می شود. با این حال، در این واکنش، مقدار قابل توجهی گرما به بافت پوست اطراف نفوذ کرده و موجب آسیب دیدگی بافت های اطراف می شود.

لیزر اربیوم به شیوه ای مشابه عمل می کند، به جز این که ماهیت این نوع لیزر فوتومکانیک است. در این روش، وقتی سلول ها به صورت هدفمند تخریب می شوند، گرمای قابل توجهی به بافت های اطراف نفوذ نمی کند. هر چه گرمای کمتری به پوست برسد یعنی آسیب کمتری در صورت، دست ها، گردن و یا مناطق دیگری که تحت درمان قرار می گیرند، ایجاد می شود. علاوه بر این، لیزر اربیوم انرژی را در قالب انفجارهای ضربان دار به پوست ارائه می دهد. اما در روش های قدیمی، پوست  با یک پرتو مداوم تحت درمان قرار می گیرد. طبیعتا آسیب ناشی از این روش که انرژی ثابتی را به پوست وارد می کند بیشتر است. این ویژگی باعث می شود که لیزر اربیوم گزینه درمانی محافظه کارانه تری باشد.

کارکرد و عوارض لیزر اربیوم
کارکرد و عوارض لیزر اربیوم

لیزر اربیوم چه مشکلاتی را درمان می کند؟

لیزر اربیوم برای درمان انواع مشکلات پوست طراحی شده است. درست همان کاری که لایه بردار های شیمیایی انجام می دهند. لیزر تزریق شده به پوست توسط این دستگاه، سلول های آسیب دیده روی سطح پوست را از بین می برد و باعث می شود بدن پوست جدیدی را به جای آن جایزگین کند. بنابراین، مشکلات متعددی مانند موارد زیر با استفاده از این روش، به مرور زمان از بین می روند:

  • مشکلات مربوط به رنگدانه های پوست
  • زخم های ناشی از آکنه
  • چین و چروک پوست
  • لکه های کبدی

با این حال، این دستگاه برای از بین بردن مشکلات عمیق پوستی موثر نیست، زیرا رشد کلاژن را تحریک نمی کند و به شدت بر روی درمان اپیدرم متمرکز است نه لایه های عمیق پوست. درمان های جایگزین مانند روش های رادیوفرکوسی ممکن است بهتر از لیزر اربیوم برای تحریک کلاژن عمل کنند، زیرا آن ها عمیق تر به پوست نفوذ می کنند و بدون آسیب رساندن به لایه های بالایی پوست، مشکل را از بین می برند.

از طرفی درمان چین و چروک های عمیق با لیزر اربیوم دشوار است زیرا در چنین مواردی بافت سفت است و لیزر قدرت نفوذ به آن را ندارد. این جمله به این معنی نیست که این نوع لیزر لزوما برای درمان خطوط عمیق صورت اصلا موثر نیست. بلکه به این معنی است که برای از بین بردن چنین خطوطی درمان های بیشتری لازم است و نتایج حاصل از آن به سرعت خود را نشان نمی دهد. با این حال، نسخه های جدیدتر این فناوری ممکن است با افزایش قدرت انفجار و عمق نفوذ به پوست بتوانند باعث افزایش تاثیر گذاری لیزر اربیوم بر روی این مشکلات پوستی شوند.

عوارض لیزر اربیوم

قدرت تهاجم درمان با لیزر اربیوم کمتر از لیزر CO2 است. اما بدو عارضه نیست. برای افرادی که مبتلا به التهاب در منطقه درمان شده هستند و پوست بسیار حساسی دارند ممکن است این عوارض ایجاد شود. علاوه بر این، کسانی که در محل درمان با عفونت مواجه می شوند باید از این درمان اجتناب کنند. زیرا آسیب های کوچک باعث ایجاد عفونت های جدی می شود. اگر مبتلا به التهاب (که اغلب علامت عفونت است) هستید از درمان با لیزر اربیوم اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *