عوارض عمل لیفتینگ سینه یا ماستوپکسی

عوارض عمل لیفتینگ سینه

آیا عمل جراحی زبایی سینه یا همان لیفتینگ سینه عملی بی خطر و بدون عوارض جانبی است؟ آیا تمام بیماران بعد از عمل جراحی تنها نتایج رضایت بخش را تجربه خواهند کرد و یا خطرات احتمالی این عمل را کاملا می‌دانند؟ از آنجا که این عمل جزو یکی از مهمترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود، امروز در مجله لیلی لند به عوارض عمل لیفتینگ سینه می‌پردازیم تا برخی از سوالات شما عزیزان را پاسخگو باشیم.

عوارض عمل لیفتینگ سینه شامل چه مواردی است؟

عمده ترین عوارض عمل لیفتینگ سینه خونریزی است

این عمل باعث خارج شدن خون از زخم‌ها یا خونریزی زیر پوستی می‌شود. که در اصطلاح پزشکی هماتوم نام دارد. هماتوم بعضا در عرض 3 هفته پس از عمل جراحی سینه رخ می‌دهد که  برای بیمار همراه با درد، تورم و کوفتگی خواهد بود. از جمله مواردی که منجر به این موضوع می‌شود را می توان در این نکات خلاصه کرد: داشتن فعالیت زود هنگام بعد از عمل جراحی سینه، خطر خونریزی پس از عمل را افزایش خواهد داد. یکی دیگر از این دلایل مربوط به افرادی است که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، این افراد باید با پزشک خود در رابطه با خطر خونریزی در حین انجام عمل جراحی و بعد از عمل مشورت کنند. تا به نتایج مناسب حال خود برسند.

دومین عارضه ممکن در اینگونه عمل جراحی عفونت است

عفونت های پس از عمل جراحی لیفتینگ سینه ممکن است به خاطر تغییر در رنگ پوست و یا ترشح مایع چرک از روی زخم، تشخیص داده شوند، اما تشخیص بعضی از عفونت ها ممکن است از این هم سخت تر باشد. گزینه های موجود درمانی برای عفونت شامل مصرف آنتی بیوتیک ها و تخلیه عفونت از محل جراحی است. اگر یک ایمپلنت در سینه بیمار وجود داشته باشد و عفونت بشکل وسیع اتفاق بیفتد، بیرون آوردن ایمپلنت ممکن است برای بیمار لازم باشد. تورم پستان؛ از سرگیری فعالیت عادی زود هنگام پس از عمل جراحی می‌تواند منجر به تجمع مایع و تورم پستان بشود.

مشکل در گردش خون پستان‌ها

در مواردی بعد از عمل جراحی، گردش خون در پستان ممکن است کاهش پیدا کند که می‌تواند زمان بهبودی را به تاخیر بیندازد و اگر این اختلال شدید باشد، موجب مرگ بافت یا نکروز در منطقه می‌شود. از علائم آن تیره شدن رنگ نوک پستان و یا پوست می‌تواند نشان دهنده این باشد که خون به اندازه کافی در بافت سینه جریان ندارد. و باید برای جریان انداختن آن عملی انجام شود.

مرگ چربی یا نکروز چربی

بافت چربی ساختاری داخل سینه می‌تواند به دلیل تروما و آسیب در حین عمل جراحی سینه و یا  بعضا قطع شدن جریان خون در آن بخش بمیرد یا نکروز کند. این امر می‌تواند باعث شیوع توده ها و ناهنجاری هایی در سینه بیمار شود.

لخته شدن خون در بیماران پس از عمل جراحی

بعضا در افرادی که بعد از انجام یک عمل جراحی بزرگ، به مدت طولانی بستری می‌شوند، تشکیل لخته های خون در رگ‌های عمیق پاها، باعث بروز نگرانی می‌شود. در حالی که لخته های خون یک مساله جدی هستند و حتی می‌توانند تهدید کننده زندگی بیمار باشند. لخته شدن خون در رگ‌های اطراف سینه، پس از عمل لیفت سینه،  ندرتا اتفاق می‌افتد و اگر هم این اتفاق رخ دهد، معمولا به خودی خود از بین می‌رود. خانوم‌هایی که قرص‌های پیشگیری از بارداری خوراکی را مصرف می‌کنند یا زنانی که با انعقاد خون با مشکلاتی رو به رو هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه‌ها قرار دارند.

باقی ماندن جای زخم

باقی ماندن اثر زخم در عمل جراحی لیفت سینه، تقریبا غیر قابل کنترل است. با این وجود، یک جراح پلاستیک با تجربه می‌تواند اثر اسکار را به حداقل رسانده و تا جایی که ممکن است آن را غیر قابل تشخیص و  ناپدید کند.

آسیب‌های احتمالی عصبی پس از عمل جراحی لیفت سینه

طبق گفته دکتر آدام بسنر ،کاهش یا از بین رفتن حس در نوک سینه و هاله اطراف آن، می‌تواند بعد از عمل ماستوپکسی  اتفاق بیفتد. رشته‌های اعصابی که در سینه وجود دارند، ندرتا در طول جراحی مورد آسیب قرار می‌گیرند.. به هر شکل کشیدگی و انقباضی که بر اثر لیفت سینه، بر روی رشته‌های اعصاب سینه وارد می‌شود، می‌تواند باعث از بین رفتن حس در نوک پستان شود. این بی حسی در اکثر موارد موقتی است و هیچ درمانی لازم ندارد. با این حال، در موارد بسیار نادر، ممکن است این بی حسی مداوم باشد.

عوارض داروهای بیهوشی در جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی

جراحی لیفت سینه معمولا با تزریق داروهای آرامبخش و یا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برخی بیماران ممکن است واکنش های آلرژی زا یا سایر عوارض عمومی بیهوشی را در طی استفاده از این دارو‌ها تجربه کنند که در موارد بسیار نادر می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

جراحی لیفتینگ سینه و افزایش اندازه پستان در بانوان

زنانی که تمایل دارند عمل لیفت سینه را برای هر دو پستان را انجام دهند، می‌توانند هر دو ایمپلنت افزایش سایز را همزمان یا یکی پس از دیگری در داخل پستان خود قرار دهند. زنانی که لیفت سینه را در یک زمان و برای هر دو پستان انجام می‌دهند، نسبت به زمانی که این عمل را  بصورت جداگانه برای هر پستان انجام می‌دهند، ممکن است بیشتر در معرض خطر  قرار بگیرند. در هر صورت، اکثر مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که انجام لیفت سینه به طور همزمان، موثرتر از انجام آن، بصورت جداگانه است. گرچه میزان عوارض و نیاز به جراحی اصلاحی در لیفت هر دو پستان به صورت همزمان بیشتر است، اما هنوز هم با توجه به هزینه و میزان درگیری بیمار پس از هر عمل و دریافت داروهای متفاوت پس از عمل جراحی پزشکان به این نتیجه رسیدند که می‌بایست هر دو پستان را در یک مرحله عمل جراحی کرد.

آیا واقعا عمل جراحی لیفتینگ سینه برای بیماران بدون خطر است؟

آمار‌ها نشان می‌دهد که بر روی صدو پنجاه بیماری که عمل لیفت سینه را انجام داده بودند، مطالعه و تحقیقاتی صورت گرفته است. این مطالعه نشان داد که شایع ترین عارضه، زخم و جمع شدن مایع بوده است در این مطالعات زخم و اسکار در حدود شش درصد و جمع شدن مایع لنفی در محل عمل در حدود سه درصد از سوی بیماران گزارش شده است. و هیچ گونه عارضه مهم دیگری توسط آنها گزارش نشده است. تحقیقات دیگری که بر روی ۲۵۰ بیمار انجام شد نشان داد که زخم و جمع شدن مایع ناشی از نکروز هاله سینه در کمتر از 1% زنان نیز دارای نتایج مشابه بوده است. این مطالعه همچنین به این نکته اشاره کرد که تاخیر در ترمیم و بهبود زخم، در پستان‌های بزرگتر، بیشتر اتفاق افتاده خواهد افتاد. به طور کلی، ماستوپکسی یا عمل لیفت سینه، نسبتا یک عمل بدون خطر و مطمئن است. دکتر کرومن در این رابطه می‌گوید: انجام یک عمل جراحی بدون عوارض معمول جراحی مانند خونریزی و مشکلات مشابه کاملا برای یک بیمار غیره عادی است و نباید انتظار داشت که پس از انجام هرگونه عمل جراحی عوارض شایع را مشاهده نکنیم.

عوارض عمل لیفتینگ سینه
عوارض عمل لیفتینگ سینه

علائمی که در هنگام بروز، نشان دهنده خطر برای بیمار است کدامند؟

بعد از عمل جراحی لیفت سینه، با بروز هر گونه درد، تورم و خونریزی غیر عادی باید به پزشک اطلاع داده شود. درد پا و تورم به ویژه اگر در یک پا اتفاق بیفتد نشانه خطرناکی می‌تواند باشد و همچنین درد قفسه سینه یا تنگی نفس، نشانه وجود یک لخته خون در عروق می‌تواند باشد که یک عارضه جدی تلقی می‌شود. اگر با این موارد روبرو شدید، باید فورا به نزدیکترین مرکز اورژانس مراجعه کنید. همچنین پزشک شما باید درباره اینکه آیا بعد از گذشت شش هفته پس از عمل جراحی، حساسیت سینه ها کاهش یا تغییر پیدا کرده است اطلاع داشته باشد.

چه بیمارانی در معرض خطر بیشتری پس از عمل جراحی لیفتینگ سینه قرار دارند؟

در صورت داشتن یکی از شرایط زیر ریسک فاکتور عمل جراحی لیفتینگ سینه برای شما بیشتر خواهد شد.

  • فشار خون بالا
  • دیابت کنترل نشده
  • سیگار کشیدن یا استفاده از مواد دخانی یا اعتیاد به مواد مخدر
  • اختلالات کلاژن سازی عروقی
  • بیماری عروق محیطی بخصوص در موارد تشخیص داده نشده
  • چاقی مفرت بیمار
  • بیماریهای قلبی و عروق کرونل قلب
  • بهداشت عمومی ضعیف و نامناسب بیمار
  • انجام چندین عمل جراحی سینه همزمان یا سابقه عمل جراحی قبلی سینه
  • مصرف داروهای خاص مانند رقیق کننده‌های خون یا قرص‌های ضد بارداری که حاوی استروژن باشند.

در این رابطه دکتر الیوت می‌گوید: تمام این عوامل باید توسط پزشک جراح مورد توجه قرار بگیرند تا مشخص شود که آیا بیمار کاندیدای مناسبی برای عمل لیفت سینه است یا خیر. به طور قطع زنانی هستند که خواهان عمل لیفت سینه می‌باشند، اما به دلیل وجود همزمان دو نوع بیماری در این دسته از افراد، این عمل برایشان خطرناک قلمداد می‌شود و در نتیجه برای انجام لیفت سینه، کاندیدای مناسبی نیستند.

چگونه می‌توان از بروز عوارض جانبی در بیماران پیشگیری کرد؟

یک جراح پلاستیک مورد تایید و با تجربه، می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی لیفتینگ سینه هستید یا خیر و اینکه با انجام روش‌های درست و نظارت دقیق می‌تواند، خطر بروز عوارض پس از عمل را کاهش دهد. با اهمییت ترین کاری که شما می‌توانید برای کاهش خطر عوارض بعد از عمل انجام دهید این است که توصیه‌های پزشک خود را دنبال کرده و از انجام کارهای خودسرانه اجتناب کنید. به گفته دکتر نرمن راو، یک جراح پلاستیک در شهر نیویورک، سیلیکون موضعی طبی برای پوشاندن زخم‌ها، ویتامین C و آرنیکا می‌توانند به بهبود زخم کمک کنند. همچنین آمپول‌های استروئیدی تزریقی و استفاده از روش‌های درمانی دیگر مانند: دستگاه‌های لیزر و درمان‌های میکرونیدلینگ (جوان سازی پوست) نیز قادر به بهبودی و التیام زخم های غیر عادی هستند و مقدار آنها را به حداقل خواهند رساند.

و اما نکته پایانی

در انتها روی سخن با بیمارانی است که می‌خواهند این عمل را انجام دهند پیش از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید این عمل را انجام دهید یا خیر به نکات گفته شده در این مقاله و مقالات مشابه در مجله لیلی لند توجه کنید با جراح خود کاملا صادق باشید و بدانید که برای هر بیمار انجام یک عمل جراحی می‌بایست با اطلاعات کافی صورت بگیرد، از مخفی کردن اطلاعات خود از پزشک جراحتان خودداری کنید و همیشه این نکته را بخاطر بیاورید که هیچ چیز جای سلامتی تان را نخواهد گرفت. ارزش سلامتی شما بیشتر از آن است که بخواهید در مورد آن ریسک کنید. اگر تصمیم به انجام این عمل گرفتید، حتما برای انجام آن نزد یک جراح پلاستیک با تجربه بروید و تا جای امکان شرایط پس از عمل را نیز تحت کنترل خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *