در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند در مورد اقدامات احتیاطی و عوارض جانبی رتینوئید ها صحبت خواهیم کرد. شایعترین عارضه جانبی رتینوئید ها تحریک است. رتینوئید پوست را در طول روند درمان از داخل و خارج می تراشد. این موضوع می تواند باعث شود که پوست بسیار حساس شود. قرمزی، پوسته پوسته شدن، گلگون شدن، و خشکی از دیگر عوارض جانبی رتینوئید ها بر روی پوست می باشد. بسیاری از افراد نیز در حین استفاده از این کرم ها برای اولین بار، تشدید آکنه را شاهد هستند. اما نگران نباشید با چند راه کار ساده می توانید عوارض جانبی رتینوئید ها را بر روی پوست به حداقل برسانید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی مرتبط با رتینوئید ها و اقداماتی که می توانید برای به حداقل رساندن انواع خاصی از این عوارض انجام دهید، ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند را مطالعه نمایید.

عوارض جانبی رتینوئید ها

سوزش، قرمزی و خشکی پوست

سوزش ناشی از رتینوئید ها به اشکال مختلفی احساس می شود. هنگامی که افراد می گویند پوستشان پس از استفاده از رتینوئید تحریک شده است، معمولا منظورشان این است که رتینوئید پوست آن ها را قرمز و حساس تر کرده است. این تحریک می تواند از لحظه استفاده از این کرم شروع شده و تا دوز بعد از آن نیز ادامه پیدا کند و حتی باعث خارش نیز شود. برخی حتی پس از استفاده از این کرم ها اظهار می کنند به قدری پوستشان حساس شده که حتی استفاده از آب نیز آن را تحریک می کند. این حساسیت زیر چشم ها و روی گونه ها بیشتر است. حتی برخی معتقدند که پس از استفاده از این کرم ها، بلافاصله پوستشان داغ شده و پس از مدتی خود به خود ناپدید می شود.

به غیر از قرمزی و حساسیت، یکی دیگر از عوارض جانبی رتینوئید ها؛ خشکی پوست است. پوست شما ممکن است پس از استفاده از این کرم، در صورتی که از مرطوب کننده استفاده نکنید، پوسته پوسته شود. البته این خشکی پس از استفاده مدام از این محصولات به تدریج فروکش خواهد کرد.

راه حل

کلید به حداقل رساندن این نوع از عوارض جانبی رتینوئید ها، استفاده از آن ها به تدریج است. یعنی شما باید میزان مصرف کرم را به تدریج بیشتر کرده و تحمل پوست خود را به این شکل بالا ببرید. حتی گاهی پیشنهاد می شود چند روز اول از نوع ضعیف این کرم استفاده کنید و پس از این که پوست، عادت به مواد تشکیل دهنده آن کرد کم کم نوع کرم را قوی کنید. حتی می توانید در مقاطعی که از این محصول استفاده می کنید نیز وقفه ایجاد کرده تا پوست عادت کند. به عنوان مثال می توانید یک روز در میان از آن استفاده کنید. سپس یک هفته استفاده را متوقف کرده و بعد از آن مجددا هر روز از کرم استفاده کنید. یکی از بهترین اقداماتی که می توانید برای به حداقل رساندن عوارض جانبی رتینوئید ها انجام دهید شروع استفاده از آن ها در تابستان است. در فصول گرم نسبت به فصول سرد هوا رطوبت بیشتری داشته و خشکی پوست کمتر تشدید می شود.

تحریک اطراف چشم

از رتینوئید ها نباید روی پلک استفاده کنید اما می توانید آن ها را به زیر چشم بمالید. زمان استفاده از این کرم زیر چشم باید دقت زیادی داشته باشید زیرا که پوست این منطقه حساس تر از سایر قسمت های صورت است. گاهی حتی گزارش شده است با وجود عدم استفاده از این کرم بر روی پوست زیر چشم، باز هم تحریک در این نواحی احساس شده است. دلیل این موضوع می توانید این باشد که چربی های طبیعی روی پوست باعث حرکت دادن کرم به این نواحی شده و حساسیت ایجاد می کند. اگر پوست اطراف چشم هایتان زیاد حساس است پیشنهاد می شود قبل از استفاده از کرم رتینوئیدها، یک لایه نازک وازلین به پوست اطراف چشم بمالید تا از این نواحی در برابر این کرم محافظت شود.

راه حل

برای کاهش سوزش اطراف چشم قبل از استفاده از رتینوئید ها، چشمان خود را با محصولی نرم کننده مانند وازلین چرب کنید. دقت کنید پس از استفاده از این محصولات در اطراف چشم، ممکن است مشکلات پوستی شما قبل از بهبودی ابتدا بدتر شوند. بنابراین حتما از این محصول به خصوص در اطراف چشم به آهستگی استفاده کنید. زمانی که احساس می کنید پوستتان تحریک شده است حتما از مرطوب کننده در طی دوره درمان استفاده کنید.

بدتر شدن مشکلات پوستی

یکی دیگر از عوارض جانبی رتینوئید ها بدتر شدن مشکلات پوستی و به خصوص آکنه و جوش است. به عنوان مثال اگر روی پوست جوش های سر سفید دارید ممکن است آن ها پس از استفاده از این کرم، به جوش های بزرگ و ملتهب تبدیل شود. اما اگر پس از استفاده از این محصولات، در نواحی که قبلا جوش نمی زدید دچار التهاب و قرمزی شدید شده اید، این به این معنی است که بدنتان در حال انجام واکنش آلرژیک است. در این مورد باید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که عوارض ایجاد شده بر اثر واکنش آلرژیک است یا بدتر شدن طبیعی مشکلات پوستی.

راه حل

اکثر رتینوئید ها به همراه یک آنتی بیوتیک تجویز می شوند تا هر گونه جوش و ناخالصی ایجاد شده در اثر عوارض جانبی، درمان شود. ضمن این که می توانید با استفاده آرام از این محصولات و همچنین استفاده از رتینوئیدهای ملایم و ضد جوش، این عوارض را بهبود ببخشید. علاوه بر این، رتینوئید های ژله ای ممکن است نسبت به رتینوئید های کرمی برای پوست ها مستعد آکنه بهتر باشد و آسیب پذیری را کمتر کنند.

حساسیت به خورشید

رتینوئید ها حساسیت پوست شما را به نور خورشید افزایش می دهند و باعث می شوند تا این عضو به اشعه های مضر UV بیشتر آسیب پذیر شود. بنابراین یادتان باشد که استفاده از این محصولات نه تنها در برابر خورشید محافظتی از پوست ارائه نمی دهند بلکه باعث افزایش حساسیت می شوند. بنابراین در زمان استفاده از آن ها، با توجه به حساسیت بالقوه ایجاد شده، باید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

راه حل

پس هنگام استفاده از این محصولات حتما چه در زمانی که داخل منزل هستید و چه زمانی که قصد خروج از خانه را دارید هر دو ساعت یک بار از کرم ضد آفتاب با عیار حفاظتی حداقل 15 استفاده کنید.  فراموش نکنید که نور خورشید از پنجره نیز عبور می کند. با این کار می توانید از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنید. اگر به هر دلیل نمی توانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید حتما با استفاده از کلاه آفتاب گیر و عینک دودی از پوست صورت خود محافظت کنید.

استفاده از رتینوئید ها با دیگر محصولات

حتما دقت کنید که همزمان با درمان به کمک رتینوئیدها، نباید از لایه برداری صورت استفاده کنید. لایه بردار های شیمایی و دستی هر دو می توانند پوست شما را تحریک و حساس تر کنند. خود کرم های رتینوئید به نوعی پوست شما را لایه برداری می کنند. با این حال، اگر احساس می کنید که رتینوئیدی که استفاده می کنید به اندازه کافی قوی نیست، می توانید از کرم آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHA) برای لایه برداری از پوست استفاده کنید.

بعضی افراد بر این باورند که استفاده از کرم های آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا بتا هیدروکسی اسید (BHA) می توانند به افزایش نفوذ رتینوئید کمک کنند. با این حال، این خاصیت بستگی به فرمول محصولاتی دارد که از آن ها استفاده می کنید. به عنوان مثال، اگر از لوسیون BHA استفاده می کنید، نرم کننده موجود در آن می تواند قدرت نفوذ پذیری کرم های رتینوئید ها را کاهش دهد. اما اگر مایع حاوی بتا هیدروکسی اسید یا محصولی که بر پایه الکل تهیه شده است را استفاده کنید، ممکن است نفوذ پذیری رتینوئید را افزایش دهید.

استفاده از رتینوئیدها در دوران بارداری

در نهایت باید گفت که هرگز از رتینوئید ها در حین بارداری، شیردهی و حتی زمانی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید، استفاده نکنید. این محصولات، مانند سایر محصولات مراقبت از پوست، از طریق پوست شما جذب بدن می شوند. از آنجایی که مطالعات کافی در مورد تاثیر رتینوئید ها بر روی رشد جنین وجود ندارد، بنابراین بهتر است برای طی کردن صحیح و سالم مسیر بارداری از این محصولات استفاده نکنید.

استفاده از رتینوئید ها به معنی مواجه با عوارض جانبی است. اما اگر از رتینوئید ها درست استفاده کنید و از اقدامات احتیاطی مناسب نیز بهره ببرید، بسیاری از این عوارض جانبی می توانند به حداقل برسند. اگر می توانید از رتینوئید تجویزی پزشک با تحمل عوارض جانبی کوتاه مدت استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید. زیرا منافع بلند مدت این داروها، بیشتر از عوارضی است که به صورت کوتاه مدت و گذرا ایجاد می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *