علل سفت شدن نوک سینه ها در مردان و زنان و روش های درمان آن

علل سفت شدن نوک سینه ها در مردان و زنان

هنگامی که نوک سینه ها به شدت درد می کند و سفت شده است، اولین سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که علت این عارضه چیست؟ خبر خوب این است که درد و سفت شدن نوک پستان به ندرت نشانه ای از سرطان یا بیماری های جدی است. طبیعی است که نوک پستان در فعالیت های خاص مانند ورزش کردن تحریک شود. این حالت معمولا با درمان های ساده یا تغییرات در سبک زندگی حل می شود. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند، ما علل سفت شدن نوک سینه ها در مردان و زنان و روش های مدیریت علائم آن را مطرح می کنیم.

علل سفت شدن نوک سینه ها

گاهی طبیعی است که نوک پستان سفت شود. در بسیاری از موارد، درد مرتبط با آن ممکن است قابل مدیریت باشد. علل سفت شدن نوک سینه ها عبارتند از:

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش می تواند با به وجود آوردن اصطکاک درد نوک پستان را ایجاد کند. این عارضه به خصوص برای زنانی که بدون سوتین ورزشی و یا با سوتین نامناسب ورزش می کنند، رخ می دهد. این نوع اصطکاک می تواند درد، خشکی، تحریک پذیری و حتی خونریزی ایجاد کند. دونده های دو استقامت نیز ممکن است علائم مشابه ای را تجربه کنند.

آلرژی و حساسیت

نوک پستان ها یکی از حساس ترین قسمت های بدن هستند و به محرک ها به سرعت واکنش نشان می دهند. حساسیت به تغییرات آب و هوا و برخی پارچه ها، از جمله پشم، سبب درد و خارش در نوک پستان می شود.

صابون، لوسیون، و مواد شوینده نیز می توانند واکنش های آلرژیک و همچنین خارش ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند نوک پستان ها را به رنگ قرمز درآورده و آن ها را سفت کنند.

فعالیت جنسی

اصطکاک شدید در طول فعالیت جنسی، از جمله تحریک شدید نوک پستان با دهان، می تواند سبب نازک شدن پوست نوک پستان شود. این عارضه معمولا موقت است و به احتمال زیاد به خودی خود حل خواهد شد.

شیردهی

شیردهی می تواند یک بیماری به نام ماستیت را ایجاد کند که نسبتا شایع است. علائم آن شامل تحریک شدن نوک پستان و ترک خوردگی است که ممکن است بافت پستان را آلوده و التهاب کند. برای درمان این بیماری باید با پزشک مشورت کنید.

استفاده از کرم لانولین بین دوره های شیردهی می تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند. بهتر است همیشه نوک پستان ها را تمیز و خشک نگه دارید.

برفک

درد نوک پستان می تواند نشانه ای از تورم نوک پستان با یک نوع کاندیدیازیس ناشی از مخمر کاندیدا باشد. این عارضه در زنانی که شیرده هستند بسیار رایج است. علائم دیگر برفک نوک پستان عبارتند از:

  • سوزش
  • خارش
  • ترك خوردگی
  • درد

اگر شیرخوار نیز این بیماری را از مادر گرفته باشد، باید هر دو درمان شوند. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، ممکن است در دهان لکه های سفیدی داشته باشند.

بارداری

درد و حساسیت نوک پستان و سینه در دوران بارداری معمول است. این عارضه در طول سه ماهه اول رخ می دهد. اگر چه علائم مشابه ای نیز ممکن است در سه ماهه سوم بارداری رخ دهد. استفاده از سینه بند مناسب می تواند به کم کردن درد و خارش کمک کند.

چرخه قاعدگی

وقتی سطح پروژسترون افزایش می یابد، حساسیت و سوزش نوک پستان رخ می دهد. این کاهش استروژن در حدود یک هفته پیش از شروع خونریزی رخ می دهد. درد و حساسیت و علائم دیگری که هنگام کاهش سطح این هورمون رخ می دهد، پس از خونریزی عادی می شود.

دوران پیری و یائسگی

سفت شدن نوک پستان با ورود به دوره یائسگی، نتیجه تغییر در هورمون ها است.

جلوگیری از بارداری

برخی از عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری مشابه علائم حاملگی هستند. آن ها تا زمانی که بدن به استفاده از این دارو عادت کند، رخ می دهند. این عادت کردن معمولا چند ماه طول می کشد. اگر این عوارض جانبی با گذشت زمان حل نشد، این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

استفاده از برخی از داروها و گیاهان

داروهای تجویز شده برای افسردگی یا اضطراب با ایجاد درد و سایر علائم در نوک سینه ها مرتبط است. بعضی از داروهای گیاهی، از جمله آنهایی که برای ترویج شیر مادر استفاده می شوند نیز می توانند درد و حساسیت در نوک پستان ایجاد کنند.

اکستازی مجاری

به گفته متخصصان انجمن سرطان آمریکا، گشاد شدن مجاری شیر اغلب در زنان نزدیک به یائسگی اتفاق می افتد. این بیماری به سرطان سینه مرتبط نیست و خطر ابتلا به سرطان را در زنان افزایش نمی دهد.

اکستازی مجاری زمانی اتفاق می افتد که یکی از مجاری بزرگ شیر مسدود شود و باعث تغییر در نوک پستان، حساسیت، قرمزی، خارش، درد و ترشح می شود.

این بیماری ممکن است به ورم پستان یا نوع دیگری از عفونت پستان تبدیل شود. آنتی بیوتیک ها می توانند برای مدیریت این بیماری استفاده شوند. در موارد نادر، مجراهای مسدود شده نیاز به جراحی دارند.

آبسه پستان

آبسه پستان مجموعه ای از تجمع چرک در پستان است و ممکن است به شیردهی یا ماستیت مرتبط باشد. آبسه ها همچنین می توانند از سوراخ کردن نوک پستان یا سایر ترک های پوستی که باعث می شوند باکتری ها به بافت پستان وارد شوند، منجر شود.

آبسه پستان می توانند درد نوک پستان، قرمزی، گرما، تورم و تب را ایجاد کند. پزشک برای درمان این آبسه ها را تخلیه می کند. آبسه های کوچک اغلب با سوزن و سرنگ تخلیه می شوند، در حالی که آبسه های بزرگ نیاز به برش دارند.

اگزما

اگزما می تواند باعث خارش و درد در یک یا هر دو نوک پستان شود. نوک سینه ها  پوسته پوسته شده و قرمز می شود. این اگزما را می توان با هیدروکورتیزون موضعی درمان کرد، اما قبل از استفاده از داروهای خارج از نسخه، به پزشک مراجعه کنید. سایر بیماری ها از جمله سرطان، می توانند علائم اگزما را تقلید کنند.

پدیده Reynaud

پدیده Reynaud در زنان شیرده رایج است. با این حال، از طریق شیردهی ایجاد نمی شود و هر کسی می تواند نشانه های آن را داشته باشد. در افراد مبتلا، شریان هایی که خون را به نوک پستان تحویل می دهند مسدود می شوند. جریان خون محدود شده باعث بی حسی، سوزش، درد و تغییر رنگ پوست به رنگ سفید و آبی می شود.

بیماری پاژه

سفت شدن نوک پستان نشانه ای از یک بیماری نادر است که به نام پاژه شناخته می شود که در 1 تا 4 درصد از سرطان های پستان رخ می دهد. علائم اولیه آن شامل قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست است. هر یک از موارد زیر نیز ممکن است وجود داشته باشد:

  • خارش
  • مور مور شدن
  • حساسیت
  • درد
  • سوزش
  • تغییر شکل نوک پستان
  • خونریزی یا ترشح زرد

هنگامی که سایر مناطق پستان تحت تاثیر قرار نگیرند، شایع ترین درمان ها شامل ترکیبی از جراحی و اشعه درمانی است. با این وجود، شیمی درمانی و درمان های دیگر نیز ممکن است بسته به میزان گسترش سرطان ضروری باشد.

سرطان پستان

درد نوک پستان به ندرت سرطان سینه را نشان می دهد، اما این نشانه و دیگر علائم موثر بر روی نوک پستان می توانند وجود بیماری را نشان دهد. به گفته متخصصان انجمن سرطان آمریکا موارد زیر علائم احتمالی سرطان سینه هستند:

  • درد
  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • ضخیم شدن
  • ترشح نوک پستان

علل سفت شدن نوک سینه ها در مردان

هم مردان و هم زنان ممکن است درد نوک پستان را تجربه کنند. مردان معمولا این درد را بعد از آسیب های ورزشی تجربه می کنند. پس از ورزش کردن به دلیل اصطکاک نوک پستان ممکن است این ناحیه تحریک شود. مردان نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند اما انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که در سال 2018، حدود 2550 مورد جدید سرطان پستان در مردان تشخیص داده می شود.

مردان مبتلا به سرطان پستان ممکن است علائم زیر را در نوک پستان تجربه کنند:

  • قرمزی
  • پوسته پوسته شدن
  • تو رفتگی

برای مردان رعایت سبک زندگی سالم، به ویژه اگر خطر ابتلا به این سرطان وجود داشته باشد، ضروری است. سابقه خانوادگی نیز ممکن است یک عامل خطر باشد.

روش های درمان

بسیاری از روش های خانگی موجب نوک درد و سفتی نوک پستان می شوند. این روش ها عبارتند از:

  • ماساژ
  • کمپرس آب سرد
  • کمپرس آب گرم
  • یخ
  • استفاده از مرطوب کننده

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این داروها برای کاهش سفتی نوک پستان مفید هستند. اما بعضی افراد ممکن است با توجه به علت علائم، با رعایت این روش ها بهبود پیدا کنند. در صورت تغییر در نوک پستان، به دنبال تشخیص مناسب و درمان های پزشکی باشید.

اگر علائمتان بعد از ورزش کردن رخ می دهد، از لباس مناسب استفاده کنید. اگر علائمتان پس از استفاده از یک محصول پوستی جدید از جمله شامپو ایجاد شد، استفاده از این محصول را متوقف کنید تا ببینید آیا علائم درمان می شوند یا خیر؟

6 پاسخ

  1. سلام.
    من پسری 12 ساله دارم.یه شب درتابستان بدون پیراهن در حیاط درمحوطه حیاط خانه ای که نزدیک باغ بود خوابید.صبح روز بعد که بیدارشد دیدیم که نوک پستان های پسرم کمی قرمزو بزرگترازقبل شده.حتی استین کوتاه هم میپوشه معلوم میشه.ما سعی کردیم با پوست خیارچیزی شبیه ماسک خیاردرست کنیم وروی هردوطرف سینه هایش چسباندیم.تافعلا هنوز هم نوک سینه هایش برجسته است.احتمال می دهیم عنکبوت یا حشره ای نیش زده باشد.راه درمانی وجوددارد؟باپوشیدن لباس های مخصوص رفع نمیشه؟

  2. سلام.پسری 13ساله دارم.سینه هایش بزرگ هستند.گاهی اوقات هاله سینه هایش بزرگ ونوک سینه اش کوچک(مخصوصا درهوای گرم یامرطوب)وگاهی اکثردرهوای سرد هاله سینه هایش جمع ونوک سینه هایش برجسته می شود.ایا بیماری خاصی است یا علتی علمی دارد؟اگربیماری است درمانش چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *