عفونت رحم ناشی از واژینوز باکتری (BV) یک وضعیت غیر طبیعی واژن است که با ترشحات واژن مشخص می‌شود و ناشی از رشد بیش از حد باکتریهای غیر معمولی در مهبل است. این یک عفونت باکتریایی واقعی نیست؛ بلکه یک عدم تعادل باکتری هایی است که به طور معمول در مهبل وجود دارد. واژینوز باکتریایی خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث علائم آزاردهنده شود. ممکن است اکثر خانمها علائم واژینوز باکتریایی را تجربه نکنند، اما وقتی این اتفاق می‌افتد ممکن است با علائمی مانند:

در تشخیص واژینوز باکتریایی، مهم است که پزشکان سایر عفونت های واژینال جدی، مانند سوزاک STD و کلامیدیا را نیز مورد بررسی قرار دهند.
گزینه های درمانی برای تسکین واژینوز باکتریایی شامل تجویز آنتی بیوتیک خوراکی و ژل واژن است. Metronidazole ( Flagyl ) که این دارو یکی از گزینه های درمانی واژینوز باکتریایی است.
عوارض جدی واژینوز باکتریایی در دوران بارداری می‌تواند رخ دهد و عود آن حتی پس از درمان موفقیت آمیز؛ نیز ممکن است.

عفونت رحم ناشی از واژینوز باکتریایی (BV) دقیقا چیست؟

واژینوز باکتریایی همچنین به واژینیت غیر اختصاصی نیز گفته می‌شود، یک وضعیت واژن است که می‌تواند ترشحاتی غیر طبیعی در واژن ایجاد کند و ناشی از رشد بیش از حد انواع خاصی از باکتری ها در مهبل باشد. در گذشته، این بیماری به دلیل باکتری هایی که تصور می‌شد باعث ایجاد این بیماری ‌شوند، گاردنرلا واژینیت نامیده می‌شد. با این حال، نام جدیدتر، واژینوز باکتریایی، نشانگر این واقعیت است که تعدادی از گونه های باکتری وجود دارد که بطور طبیعی در ناحیه واژن زندگی می‌کنند و ممکن است با عفونت واقعی به وسیله باکتری های خارجی، مانند مواردی که در بسیاری از رابطه جنسی رخ می‌دهد، بیش از حد رشد کنند.

گاردنرلا ارگانیسم، یک نوع باکتری است که ممکن است باعث بروز این علائم شود. انواع دیگر باکتری‌هایی که می‌توانند در واژینوز باکتریها نقش داشته باشند عبارتند از: لاکتوباسیلوس، باکتریوئیدها، پپتوسترپتوکوک، فوزوباکتریوم، یوباکتریوم و همچنین انواع دیگر. هنگامی‌که این چندین گونه باکتری که به طور معمول در واژن زندگی می‌کنند، نامتعادل می‌شوند، یک خانم می‌تواند ترشح واژن با بوی ناخوشایند داشته باشد.

علائم و نشانه های واژینوز باکتریایی (BV) چیست؟

بسیاری از زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی به هیچ وجه علائمی‌ندارند. در صورت بروز علائم، شایع ترین آنها عبارتند از:

علائم واژینوز باکتریایی در صورت وجود، می‌تواند هر زمان در چرخه قاعدگی از جمله قبل، حین یا بعد از دوره قاعدگی رخ دهد. میزان ترشحات واژن که به عنوان حد طبیعی در نظر گرفته می‌شود از زن به زن دیگر متفاوت است. بنابراین، هر میزان ترشحات واژن که برای یک زن خاص و مقدار بیش از آن غیر طبیعی است و باید ارزیابی شود.

چه عواملی باعث واژینوز باکتریایی (BV) می‌شوند؟

محققان در تعیین دقیق علت ایجاد واژینوز باکتریایی با مشکل روبرو شده اند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که ترکیبی از چندین باکتری برای ایجاد واژینوز باکتریایی باید در کنار هم باشد. واژینوز باکتریایی به طور معمول باعث کاهش تعداد لاکتوباسیل های تولید کننده هیدروژن پراکسید طبیعی در واژن می‌شود. به طور همزمان، افزایش غلظت سایر باکتری ها، به ویژه باکتری های بی هوازی (باکتری هایی که در صورت عدم وجود اکسیژن رشد می‌کنند) وجود دارد. در نتیجه، تشخیص و درمان آسان نیست و مشکل تنها شناسایی و ریشه کن کردن یک نوع باکتری نیست. چرا که گاها باکتریهایی که در ایجاد عدم تعادل ترکیب می‌شوند، ناشناخته هستند.

عوامل خطر ساز خاصی مشخص شده اند که شانس ابتلا به واژینوز باکتریایی را افزایش می‌دهد. این عوامل خطر ساز برای BV عبارتند از:

با این حال، نقش فعالیت های جنسی در توسعه این بیماری کاملاً درک نشده است، و اگرچه اکثر کارشناسان معتقدند واژینوز باکتریایی در زنانی که رابطه جنسی نداشته اند، رخ نمی‌دهد، اما برخی دیگر احساس می‌کنند که این وضعیت هنوز هم در خانمهایی مقاربت نداشته اند می‌تواند بروز کند.

عفونت رحم ناشی از واژینوز باکتری
عفونت رحم ناشی از واژینوز باکتری

آیا واژینوز باکتریایی مسری است (BV)؟

اگرچه واژینوز باکتریایی یک بیماری مسری تلقی نمی‌شود، اما نقش انتقال باکتری در افراد به طور کامل درک نشده است. از آنجا که داشتن شریک جنسی چندگانه یا جدید، خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی را در خانم‌ها افزایش می‌دهد، این نشان می‌دهد که گسترش باکتری در افراد ممکن است، تعادل باکتری ها در واژن را تغییر داده و به طور بالقوه مستعد ابتلا به واژینوز باکتریایی باشد. با این حال، از آنجا که واژینوز باکتریایی در زنان سلبریتی نیز رخ می‌دهد، سایر عوامل ایجاد کننده نیز باید در رشد آن نقش داشته باشند.

این ممکن است به دلیل انتقال واژینوز باکتریال از صندلی توالت، استخر شنا، یا حمام آب گرم، و یا انتقال از طریق دست آلوده به بدن باشد.

آیا آزمایشی برای تشخیص واژینوز باکتریایی (BV) وجود دارد؟ آزمایش ویف چیست؟

هنگامی‌که یک زن متوجه ترشحات غیر معمول واژن شده و این را به پزشک خود گزارش می‌دهد، او یک سری سؤالات معمول از او می‌پرسد تا با تشخیص اولیه خود از بروز شرایط جدی تر کمک کند. عوارض جانبی که ممکن است بیانگر وجود شرایط جدی تر باشد، عبارتند از:

  1. تب
  2. درد لگن

علاوه بر این سؤالات، پزشک معاینه لگن را نیز انجام می‌دهد. در طول معاینه، پزشک ظاهر طول و اندازه لایه واژن و دهانه رحم را یادداشت می‌کند. پزشک همچنین معاینه دستی تخمدان ها و رحم را انجام می‌دهد. گردن رحم از نظر حساسیت مورد بررسی قرار می‌گیرد، که ممکن است نشان دهنده عفونت جدی تر باشد. پزشک ممکن است نمونه هایی را برای بررسی کلامیدیا یا عفونت سوزاک جمع کند.

بررسی ترشحات واژن در زیر میکروسکوپ می‌تواند به تشخیص واژینوز باکتریایی از عفونت هایی مانند واژینیت مخمر ( عفونت مخمر واژینال، کاندیدیازیس ) و تریکومونیازیس کمک کند. نشانه واژینوز باکتریایی در زیر میکروسکوپ، یک سلول واژن به نام سلول سرنخ است. سلولهای سرنخ سلولهای واژن پوشیده از باکتریها هستند و اعتقاد بر این است که مطمئن ترین علامت تشخیصی واژینوز باکتریایی است. علاوه بر سلولهای سرنخ، زنان مبتلا به واژینوز باکتریایی، باکتریهای واژن طبیعی کمتری دارند که به آن می‌گویند لاکتوباسیل. pH واژینال بالاتر از 4/5 نیز، نشان دهنده واژینوز باکتریایی است. فرهنگ باکتری ها به طور کلی برای تعیین تشخیص واژینوز باکتریایی مفید نیستند، زیرا توسط باکتری هایی که به طور معمول در واژن وجود دارند ایجاد می‌شود.

در طول تشخیص واژینوز باکتریایی، پزشک ممکن است ” تست ماسک” را با مایع هیدروکسید پتاسیم (KOH) انجام دهد. هنگامی‌که قطره ای از مایع آزمایش KOH استفاده شده در “تست وایف” با قطره ای از ترشحات از زن مبتلا به واژینوز باکتریایی تماس می‌گیرد، بو خاصی از ماهی ایجاد می‌کند.

آیا واژینوز باکتریایی (BV) با داروهای خانگی قابل درمان و درمان است؟

هیچگونه داروی خانگی یا داروهای طبیعی برای واژینوز باکتریایی وجود ندارد؛ آنتی بیوتیک ها تنها راه درمانی هستند. توجه به این نکته ضروری است که دوش واژینال(شستشوی فضای داخلی مهبل) به BV کمک نمی‌کند و برعکس هیچ مزیت پزشکی اثبات شده از این دوش وجود ندارد. در واقع، دوش واژینال مخلوط کردن باکتری ها دور و بر تا دستگاه تناسلی، وهدایت آنها به رحم یا لوله زهدان، و به طور بالقوه، بدتر شدن این بیماری است.

مطالعات مربوط به داروهای پروبیوتیکی، مانند ماست به دلیل وجود لاکتوباسیل ها ( به صورت خوراکی)، که برای کمک به برقراری مجدد جمعیت لاکتوباسیل در واژن طراحی شده اند، نتایج مطلوبی در درمان واژینوز باکتریایی نشان داده اند.

چه دارویی واژینوز باکتریایی و BV reccurent را درمان می‌کند؟ آیا آنتی بیوتیک ها می‌توانند آن را درمان کنند؟

واژینوز باکتریایی با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال، حتی پس از درمان یک زن، BV اغلب عود می‌کند. دوره دوم آنتی بیوتیک در صورتی که یک زن واژینوز باکتریایی مکرر را تجربه کند و علائم را تجربه کند، ضروری است.

چند داروی آنتی بیوتیکی به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد و شامل موارد زیر است:

عود واژینوز باکتریایی حتی پس از درمان موفقیت آمیز امکان پذیر است. بیش از نیمی‌از افراد تحت درمان علائم مکرر را طی 12 ماه تجربه می‌کنند. هنوز مشخص نیست که چرا، بسیاری از عفونتها مکرر ایجاد می‌شوند. با علائم مکرر، دوره دوم آنتی بیوتیک به طور کلی تجویز می‌شود.

درمان واژینوز باکتریایی در زنان باردار، برای کاهش خطر عوارض مرتبط بین بارداری با عفونت توصیه می‌شود. درمان قبل از زایمان سزارین، هیسترکتومی‌شکم و قرار دادن IUD نیز توسط اکثر متخصصان توصیه می‌شود.

درمان BV مکرر چیست؟ در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

اگرچه حداکثر 1/3 موارد ابتلا به واژینوز باکتریایی، به خودی خود برطرف می‌شود، اما در صورت وجود علائم یا وجود آن در دوران بارداری، توصیه می‌شود که از بروز عوارض جلوگیری شود.

عود واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریایی حتی ممکن است بعد از درمان موفقیت آمیز عود کند. بیش از نیمی‌از افراد تحت درمان، علائم مکرر را طی 12 ماه تجربه می‌کنند. هنوز مشخص نیست که چرا این تعداد عود ایجاد می‌شود. با علائم مکرر، دوره دوم آنتی بیوتیک به طور کلی تجویز می‌شود. واژینوز باکتریایی مکرر ممکن است پس از معالجه در همان خانم ایجاد شود، بنابراین در صورت تداوم یا عود علائم مراجعه به پزشک بسیار مهم است. تا 50٪ از خانمهایی که تحت درمان هستند، در سال بعد از درمان، علائم عودمجدد دیده می‌شود.

واژینوز باکتریایی در دوران بارداری چگونه درمان می‌شود؟

درمان واژینوز باکتریایی در زنان باردار برای کاهش خطر مرتبط عوارض بارداری با عفونت توصیه می‌شود. درمان قبل از زایمان سزارین، هیسترکتومی‌شکم و قرار دادن IUD نیز توسط اکثر متخصصان توصیه می‌شود. اگر علائم شما بعد از درمان با آنتی بیوتیک برطرف نشود یا در صورت بازگشت علائم برطرف شود، مراجعه به پزشک توصیه می‌شود.

عوارض واژینوز باکتریایی (BV) چیست؟

آیا می‌توان از واژینوز باکتریایی (BV) جلوگیری کرد؟

از آنجا که علت و پیشرفت واژینوز باکتریایی به خوبی درک نشده است، اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز آن دشوار است. کاهش برخی از عوامل خطرناک، از جمله محدود کردن رابطه جنسی خشن، جلوگیری از استفاده ازکرم واژن و مصرف تمام داروهای مطابق دستور در هنگام واژینوز باکتریایی، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی پیشرفته و درمان کامل آن کمک کند.

کدام یک از پزشکان واژینوز باکتریایی را درمان می‌کنند؟

واژینوز باکتریایی به طور معمول توسط متخصص زنان و زایمان و ماماها درمان می‌شود.

منابع:

https://www.medicinenet.com/bacterial_vaginosis_causes_symptoms_treatment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *