آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

چروک های صورت بخشی از پیری هستند و افراد اغلب با بالا رفتن سن شاهد آن ها روی بخش های مختلف پوست به خصوص صورت می باشند. با این حال، برخی از جوانان نیز زودتر از موعد در معرض چین و چروک قرار دارند و مایل هستند هزینه زیادی را برای خلاص شدن از شر آن ها صرف کنند. برای این افراد چروک ناشی از پیری نیست. بلکه این افراد دارای عادات هایی که چروک ایجاد می کنند هستند.

چین و چروک پوست، خطوطی روی پوست می باشند که بیشتر در مناطق در معرض آفتاب مانند صورت، گردن، دست و ساعد دیده می شود. قرار گرفتن در معرض خورشید، علت اصلی چین و چروک، به ویژه برای کسانی است که پوست های روشن دارند.

عوامل دیگر ایجاد کننده چروک عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض آلاینده ها
  • سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل
  • کم آبی بدن
  • مصرف بعضی از داروها و درمان ها

بسیاری از عادت ها و رفتارهای ما نیز در کنار روند عادی پیری می توانند به چین و چروک زودرس کمک کنند. اجتناب از این عادت های بد می تواند  پوست را سالم نگه داشته و شما را جوان تر کند.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به عادات هایی که چروک ایجاد می کنند اشاره خواهیم کرد.

عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

خوابیدن به پهلو و روی شکم

خواب برای سلامت پوست شما بسیار مهم است. حداقل 6 تا 7 ساعت خواب خوب و با کیفیت در هر روز به شما کمک می کند که جوان تر و زیباتر به نظر برسید. با این حال، هنگامی که سن چین و چروک فرا می رسد، همراه با کیفیت خواب، توجه به موقعیت خوابیدن نیز اهمیت پیدا می کند.

کارشناسان زیبایی معتقدند که خوابیدن روی شکم یا پهلوها ممکن است موجب چروک شدن پوست شود. مهم نیست که آیا بالش نرم زیر سرتان گذاشته اید یا سفت. در هر صورت گذاشتن صورت روی بالش روی الیاف کلاژن و الاستین در پوست شما تاثیر می گذارد. به مرور زمان، خطوط چروک روی چانه، چشمان و پیشانی شما ایجاد می شود.

برای جلوگیری از ایجاد خطوط خواب یا چین و چروک، به پشت بخوابید. در صورت امکان، از یک بالش ساتن یا تهیه شده با الیاف لطیف نیز استفاده کنید.

آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند
آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

عادت های تکراری صورت

زبان بدن موجب تقویت توان ارتباطی ما می شود، اما تکرار کارهای مشابه می تواند به ایجاد علائم زودرس پیری مانند چین و چروک به خصوص خطوط روی پیشانی کمک کند. عادت ها و کارهای تکراری حرکاتی هستند که بدون تقویت عضلات صورت، آن ها را به حالت تکراری در می آورند. با وجود این اضافه بار، عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و در نتیجه خطوط برجسته تر روی پوست ایجاد می شود.

هر گونه حرکت تکراری روی عضلانی صورت باعث ایجاد چین و چروک می شود. بنابراین سعی کنید عادت هایی مانند چروک کردن پیشانی یا اخم کردن را کنار بگذارید.

همچنین هنگام استفاده از لوازم آرایش یا پاک کردن آن، از کشیدن پوست خود اجتناب کنید. ضمن این که توصیه می شود قبل از خواب از یک کرم خوب و با کیفیت استفاده کنید تا پوستتان در طول شب تغذیه شود.

مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل نه تنها برای سلامتی کلی شما بد است بلکه یکی از عادات هایی که چروک ایجاد می کنند نیز می باشد. الکل باعث افزایش سرعت روند پیری می شود. زیرا میزان ویتامین A بدن که یک آنتی اکسیدان قوی است و باعث تولید کلاژن می شود را کاهش می دهد. کمبود کلاژن باعث پیری زودرس می شود. نوشیدن بیش از حد الکل باعث می شود رگ های خونی دچار خونریزی شده و به ایجاد رگ های واریسی ناخوشایند کمک می کند.

علاوه بر این، الکل مانند دیورتیک عمل می کند. به این معنی که هر چه بیشتر از این ماده بنوشید، بدن بیشتر آب خود را از طریق ادرار کردن از دست می دهد. این فقدان هیدراتاسیون پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود تا علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و خطوط ظریف بیشتر شود.

برای جوان ماندن و زیبایی بیشتر مصرف الکل را کنار بگذارید. با کمک ورزش، طب سوزنی، یوگا، مدیتیشن و رژیم غذایی سالم، می توانید نوشیدن الکل را ترک کنید. در صورت لزوم، می توانید با مراجعه به متخصص این ماده مضر را ترک کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث سرطان، بیماری های قلبی، ناباروری، فشار خون بالا و بسیاری از مشکلات دیگر می شود. با این حال، اگر هنوز انگیزه ای برای ترک سیگار ندارید، با شنیدن این جمله که سیگار کشیدن جزء عادات هایی که چروک ایجاد می کنند می باشد، قاعدتا این انگیزه در شما ایجاد می شود.

سیگار کشیدن بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، ناهمواری های پوست و تیرکی پوست را تشدید می کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث می شود بیش از حد از عضلات اطراف دهان استفاده کرده و با آن ها کارهای تکراری انجام دهید. این کار می تواند به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک های عمیق شود. حتی اگر سیگار نمی کشید، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند پوست شما را تحریک کند.

اجتناب از مصرف کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) یکی از دلایل اصلی ایجاد نشانه های زودرس پیری روی پوست است. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان پوست به خصوص ملانوما که نوع خطرناک سرطان است را نیز افزایش می دهد.

برای جلوگیری از چین و چروک، کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید. حتی چند دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است منجر به تجزیه کلاژن شده و به ایجاد خطوط و چین و چروک کمک کند. پس از کرم ضد آفتاب با ضریب حفاظت از خورشید (SPF) حداقل 15 در طول کل روزهای سال حتی در زمستان استفاده کنید. پوشیدن لباس های محافظتی مانند کلاه های لبه دار، پیراهن های آستین بلند و عینک آفتابی نیز برای این کار عالی است.

همان طور که می دانید نور خورشید یک منبع حیاتی برای جذب ویتامین D است. اما مهم است که پوستتان را با نور خورشید در صبح آن هم فقط چند دقیقه با این ویتامین تغذیه کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر اجتناب کنید.

خوابیدن با آرایش

درست است که در پایان روز خسته هستید اما خوابیدن با آرایش یکی از عادت های که چروک ایجاد می کنند می باشد. پس هرگز با آرایش نخوابید.  آرایش شما در طول روز آلاینده ها و رادیکال های آزاد را جذب کرده است. اگر قبل از رفتن به رختخواب این عوامل از روی پوست پاک نشوند، می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث شکستن فیبرهای کلاژن شود.

مهم نیست که چقدر خسته یا مشغول هستید، پوست خود را در طول شبانه روز حداقل 10 دقیقه بشویید. ابتدا آرایش خود را پاک کنید، سپس صورت خود را با یک پاک کننده ملایم شسته و از یک مرطوب کننده استفاده کنید. خواب با صورت تمیز به پوست شما اجازه می دهد که در طول شب نفس بکشد.

آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند
آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری برای از بین بردن خاک، آلودگی، چربی بیش از حد و سلول های مرده روی پوست خوب است. لایه برداری منظم همچنین به عنوان یک محصولات مراقبت از پوست به شما کمک می کند تا پوستتان نفس بکشد. این کار به طوری کلی باعث می شود پوست درخشان تر و جوان تر به نظر برسد. با این حال، لایه برداری بیش از حد از پوست می تواند چربی طبیعی آن را گرفته و پوست را قرمز کرده و باعث سوزش شود.

اگر می خواهید پوست نرم و لطیفی داشته باشید، این کار را یک بار در هفته انجام دهید. اگر پوست خشک دارید یک هفته در میان لایه برداری کنید و اگر پوستتان چرب است هفته ای دو بار این کار را انجام دهید. هنگام لایه برداری، از حرکات ملایم استفاده کنید و پوست را به شدت مالش ندهید.

دوش گرفتن با آب داغ

یک حمام طولانی و داغ پس از یک روز خسته کننده بسیار آرامش بخش است. اما متاسفانه، گرما می تواند مشکلات پوستی بسیاری را از جمله چین و چروک ایجاد کند. آب گرم چربی های طبیعی پوست را که به عنوان یک مانع حفاظتی عمل می کند، از بین می برد. بدون این حفاظت طبیعی، پوست بیشتر مستعد ابتلا به پیری زودرس می شود.

بهترین راه این است که از دوش آب گرم استفاده کنید. این کار باعث می شود رطوبت در پوست قفل شود و برای موهایتان نیز مناسب تر است. هنگامی که پوست شروع به قرمز شدن کردن و خارش داشت وقت آن رسیده است که از حمام خارج شوید.

نادیده گرفتن چشم

چروک های اطراف چشم شما را پیر تر می کنند. این چروک ها به طور عمده به این دلیل که پوست اطراف چشم نازک تر است و می تواند به راحتی توسط اشعه UV و سایر عوامل محیطی تحریک شده و آسیب ببیند، رخ می دهد.

برای جلوگیری از چین و چروک اطراف چشم، توجه بیشتری به این ناحیه ظریف داشته باشید. مالیدن چشم ها با انگشتان یکی از عادات هایی که چروک ایجاد می کنند می باشد. این کار همچنین می تواند عروق خونی زیر پوست شما را تجزیه کرده و حلقه های تیره روی پوست زیر چشم ایجاد کند. برای خلاص شدن از هر نوع تحریک چشم، این نواحی را با آب سرد بشویید.

استفاده از کرم دور چشم با کیفیت مناسب برای حفظ رطوبت پوست عالی است. ضمن این که پوست اطراف چشم خود را به مدت چند دقیقه روزانه برای بهبود گردش خون و جوان سازی پوست به آرامی ماساژ دهید. همچنین هنگام استفاده از خورشید، برای حفاظت پوست از اشعه های UV، از عینک آفتابی استفاده کنید.

نادیده گرفتن گوش ها، گردن و دست ها

حتی اگر شما دارای صورت بی عیب و بدون چروک باشید، ممکن است عدم توجه به پوست اطراف گردن و دست چروک ایجاد کرده و شما را پیرتر نشان دهد. برای حفظ جوانی ظاهری، وقتی که سنتان کمی بالا می رود، توجه ویژه ای به گردن، گوش و دست هایتان داشته باشید.

گردن، گوش ها و دست ها را حداقل یک یا دو بار در هفته به طور کامل پاکسازی کنید. روزانه از مرطوب كننده روی آن ها استفاده كنيد تا چروك پوست شما هيدراته و نرم شود. در طول روزهای سرد زمستان و هنگامی که رطوبت از پوست خارج می شود، مرطوب کننده نقش مهمی در جوانسازی پوست دارد.

همچنین، هنگام استفاده از کرم های ضد آفتاب روی پوست خود، گردن، گوش ها و پشت دست را نادیده نگیرید.

آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند
آشنایی با بدترین عادات هایی که چروک ایجاد می کنند

چند نکته مهم

علاوه بر ترک عادات هایی که چروک ایجاد می کنند برای جوان تر شدن رعایت نکات زیر را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

  • حفظ یک رویکرد سالم برای غذا خوردن پوست شما را به درستی تغذیه می کند و فرم و عملکرد آن را بهبود می دهد. رژیم غذایی شامل میوه های بیشتر، سبزیجات، دانه ها، غلات، آجیل و مغز ها چنین ویژگی هایی را دارند.
  • از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده و قندها اجتناب کنید زیرا ممکن است سن پوست را بیشتر کنند.
  • در روز مقدار زیادی آب بخورید زیرا کم آبی می تواند خشکی پوست ایجاد کرده و شما را پیرتر نشان دهد.
  • از رژیم های غذایی سخت استفاده نکنید زیرا هم برای سلامت بدن و هم برای سلامتی پوست مضر است.
  • از نوشیدن نوشیدنی ها به کمک نی اجتناب کنید. این کار موجب می شود که با عضلات اطراف دهان کارهای تکراری انجام داده و ناخواسته چروک ایجاد کنید.
  • استرس خود را کنترل کنید. زیرا استرس نیز عاملی برای ایجاد خطوط روی پوست و صورت هستند.
  • از صابون های قوی بر روی صورت خود استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی خشن در آن می تواند باعث آسیب به پوست شود.
  • ورزش های صورت را هر روز برای حفظ استحکام پوستتان انجام دهید.
  • از آلودگی های محیطی مانند دود و بنزین اجتناب کنید.
  • از سونا و حمام بخار استفاده نکنید. این اقدامات پوست را خشک کرده و می توانند موجب تضعیف پوست شوند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *