در مطلب (طرز تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه) از مجله لیلی لند به موضوع تهیه یک ضد عفونی کننده دست خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله با ما همراهی کنید.

طرز تهیه ضد عفونی کننده طبیعی در خانه

پس از گسترش گسترده و بی سابقه کورونا ویروس‌، استفاده از استریلایزرها برای از بین بردن باکتری‌ها‌، میکروب‌های ایجاد کننده مشکلات و بیماری ویروسی دیگر ضروری شده است و از آنجا که ممکن است مقدار کافی ضدعفونی کننده دست را در فروشگاه‌ها پیدا نکنید‌، زیرا به وفور فروخته می‌شود‌، شما را با نحوه درست کردن یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه آشنا می‌کنیم‌.

ضدعفونی کننده دست

ضدعفونی کننده دست یک مایع‌، ژل یا کف قوی است و برای باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در دست کاملا کشنده است. بسیاری از مواد در ترکیب ضدعفونی کننده دست‌ها یافت می‌شوند‌، اما بهترین نوع آنها مواد تشکیل دهنده ای است که عمدتا از الکل تشکیل شده اند و به استفاده از صابون و آب برای شستشو نیاز ندارند. دست‌ها‌، از آنجا که قابلیت ضدعفونی کننده دست‌ها برای از بین بردن میکروب‌ها بسیار زیاد است‌، و استفاده از آن بسیار راحت تر از استفاده از صابون و آب است‌، اما در موارد خاص استفاده از ضدعفونی کننده دست‌، نمی‌تواند جای شستشوی با آب و صابون را نمی‌گیرد‌، به خصوص هنگام خروج از توالت یا بعد از بریدن گوشت و مرغ و در تمامی مراحلی که دست‌ها به وضوح کثیف هستند.

الکل در سال 1363 برای ضد عفونی مورد استفاده قرار گرفت و در قرن نوزدهم برای استفاده در دسترس عموم قرار گرفت و استفاده از ضدعفونی كننده الكلی دست در كشورهای اروپایی در قرن بیستم نشانه‌هایی وجود دارد و كم کم از آن پس بین بقیه کشورها پخش شد. ضدعفونی كننده دست الكلی نیز در لیست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی به عنوان یكی از موارد دارویی قرار گرفت. به عنوان بهترین و ایمن ترین داروها تا کنون.

ضد عفونی کننده دستی مبتنی بر الکل حاوی اتانول‌، ایزوپروپانول و پروپانول است و برخی از انواع آن حاوی گلیسرین هستند به طوری که با استفاده از آن دست‌ها خشک نمی‌شود. ضد عفونی کننده‌های بدون الکل حاوی کلرید بنزالکونیوم و تریکلوزان هستند. این مواد مؤثرتر و بهتر هستند‌، همانطور که می‌دانید هرچه میزان الکل بیشتر باشد‌، استریلایزر نیز بهتر خواهد بود‌، اما باید توجه داشت که ضدعفونی کننده دست الکلی در کشتن باکتری‌ها اثر بسیار خوبی دارد در هنگام استفاده از ضدعفونی کننده دست به عنوان ماده قابل اشتعال باید مراقب باشید.

مزایای استریل کردن دست‌ها

ضد عفونی دست یکی از کارهای ساده و آسان است که یک شخص می‌تواند انجام دهد و اهمیت آن در نکات زیر نهفته است:

طرز تهیه ضد عفونی کننده طبیعی در خانه

آسیب‌های ضدعفونی کننده دست
علیرغم فواید زیادی که یک ضدعفونی کننده دست ارائه می‌دهد‌، در عین حال آسیب‌های احتمالی دارد که به شرح زیر خلاصه می‌شود:

محتوای الکل

هر نوع ضد عفونی کننده دستی حاوی درصد مشخصی از الکل ضد باکتری است و این نسبت قبل از استفاده از ضدعفونی کننده دست باید تأیید شود‌، زیرا بیشتر محصولات ضدعفونی کننده دست این موضوع را روی بسته بندی ‌شان بیان می‌کنند که آنها قادر به مبارزه با میکروب هستند‌، زیرا غلظت الکل باید روی جعبه ضدعفونی کننده دست مشخص باشد. استفاده از محلول ضدعفونی کننده دستی که حاوی کمتر از 60 درصد الکل باشد (در این حالت ارزان است‌،) از آنجا که هنگام استفاده از آن‌، فرد فکر می‌کند که میکروب‌ها و باکتری‌های جمع شده روی دست را از بین برده است‌، و بنابراین فعالیت طبیعی خود را انجام می‌دهد. با این حال‌، بدون هیچ ترسی‌، بنابراین آسیب بزرگی به سلامتی وارد خواهد کرد.

ضد عفونی کننده دستی برای کودکان مناسب نیست

همه کودکان بدون استثناء‌، در طول روز مرتباً دست خود را درون دهان خود می‌گذارند و در صورت تماس با هر چیز آلوده‌، ممکن است باعث حساسیت و بیماری‌های مختلف آنها شود‌، بنابراین راه حل ایده آل در این حالت استفاده از یک ضدعفونی کننده دست برای از بین بردن باکتری‌ها و پاکسازی دست کودک است‌، اما بیشتر محصولات دست استریل شده اند. بر روی آن نوشته شده است (اخطار: بسته بندی باید از دسترس کودکان دور باشد)‌، به این معنی که وارد شدن یک ضدعفونی کننده دستی به دهان کودک باعث آسیب جدی به کودک می‌شود و در واقع موارد بسیاری وجود دارد که کودکان در نتیجه در دهان گذاشتن دست در معرض مسمومیت با الکل قرار گرفته‌اند. و این امر به این دلیل است که کودکان هر چیزی را به دهان خود می‌برند‌، و آنرا در دهانشان قرار می‌دهند‌، بنابراین بهتر است از استفاده مکرر از ضدعفونی کننده دست برای کودکان خردسال خودداری کنید.

استفاده از آن باعث کاهش ایمنی در کودکان می‌شود

طبق تحقیقات جدیدی که اخیراً در رابطه با موضوع مناسب بودن استفاده از ضدعفونی کننده دستی برای کودکان منتشر شده‌، مشخص شده است که ایمنی کودک در استفاده از آنتی سپتیک‌ها به طور کلی بسیار تأثیر دارد و محققان ثابت کرده اند کودکانی که مدت طولانی از ضد عفونی کننده استفاده می‌کنند مستعد ابتلا به تومورهای خوش خیم هستند و به این بیماری مبتلا شده‌اند. با انواع مختلف عفونت‌ها و مطابق آنالیزهایی که بر روی نمونه‌های ادرار کودکان آلوده انجام شده است‌، تعامل پروتئین C در آنها رخ داده است که دلیل کاهش ایمنی آنها بوده و به همین دلیل ثابت شد که استفاده از ضدعفونی کننده دست سیستم ایمنی را در بدن کودکان تضعیف می‌کند و احتمال افزایش بروز انواع عفونت‌ها را تسهیل می‌کند.

محلول‌های حاوی تریکلوزان برای سلامتی مضر است

بیشتر انواع ضد عفونی کننده دستی حاوی درصدی تریکلوزان است که یک ماده ضد باکتریایی‌، قارچ کش و ضد میکروبی است که در تهیه انواع صابون‌ها و مواد تمیز کننده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد به راحتی توسط بدن جذب می‌شوند و حتی وارد جریان خون نیز می‌شوند و در این حالت منجر به بروز بسیاری از بیماری‌های غیر قابل درمان مانند ضعف عضلانی‌، انواع مختلف سرطان‌، حساسیت هورمونی و اثرات عصبی بد و غیره می‌شود. و ممکن است علت اصلی ناباروری باشد.

استفاده از برخی ضد عفونی کننده‌ها ممکن است منجر به تکثیر میکروب‌ها شود

اکثر محصولاتی که برای استریل کردن دست‌ها در برابر باکتری‌ها و میکروب‌ها استفاده می‌شوند‌، حاوی ماده خاصی به نام کلرید بنزالکونیوم هستند و وظیفه اصلی استفاده از این ماده کشتن و نابودی سلول‌های باکتریایی است‌، اما کلرید بنزالکونیوم ممکن است باعث شود که میکروب‌ها به سلول‌ها نرسند و در نتیجه باعث تحریک غشای مخاطی شوند و در نتیجه باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا بدتر شدن آن شوند. وجود این ماده در مطالعات نشان داده است كه این ماده برای پرندگان و ماهی‌ها بسیار سمی‌است.

عطر موجود در آن می‌تواند سمی ‌باشد

غالباً بوی قوی که از ضدعفونی کننده دست خارج می‌شود به دلیل وجود کمپلکس فتالات در آن علاوه بر سایر انواع ترکیبات است و طبق مطالعاتی که روی ترکیب فتالات انجام شده ثابت شده است که این ترکیب به طور قابل توجهی روی خانم‌ها تأثیر می‌گذارد‌، زیرا می‌تواند منجر به ضد عفونی کردن دست به طور کلی شود. مواد معطر که در تهیه مواد ضد عفونی کننده دستی و یا حتی انواع عطرها و کرم‌ها استفاده می‌شوند‌، موادی هستند که از مواد به طور عمده ناشناخته تهیه شده اند و انتظار می‌رود که همه آنها علاوه بر سایر مواد شیمیایی حاوی ترکیب فتالاتها باشند که به تثبیت کننده عطر برای مدت طولانی بر روی پوست کمک می‌کند و بدون شک این مواد باعث می‌شوند. اختلال در غدد درون ریز انجام شود طبق نظرسنجی‌های انجام شده با افرادی که از محلول ضدعفونی کننده دست استفاده می‌کنند‌، برخی اظهار داشتند که به دلیل عطر موجود در آن‌، از تنگی نفس و عفونت‌های پوستی رنج می‌برند‌، به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از ضدعفونی کننده دستی بدون آروماتیک استفاده کنند.

طرز تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه
طرز تهیه ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه

محلول‌های ضد عفونی کننده دست‌ همه چیز را تمیز نمی‌کنند

بعد از استفاده از ضدعفونی كننده دست‌، فرد احساس می‌كند كه دستان وی کاملاً تمیز است‌، اما باید توجه داشت كه محلول ضد عفونی کننده چیزهای زیادی را كه روی دست جمع می‌شوند نظیر قند‌، چربی و چیزهای دیگر را تمیز نمی‌كند‌، به جز آب و صابون هیچ ماده‌ای کاملا دست را تمیز نمی‌کند‌، در شرایطی که به این دو دسترسی نداشته باشیم می‌توان از ضدعفونی كننده دست استفاده كرد. اما اگر غذاهای چرب می‌خورید‌، استفاده از ضدعفونی کننده دست کمکی نمی‌کند‌، و می‌تواند دستان شما را کثیف تر کند.

باعث آسیب به پوست می‌شود

ضد عفونی کننده دست مرطوب کننده پوست محسوب نمی‌شود و اغلب‌، استفاده مداوم و مکرر از ضدعفونی کننده دست ممکن است باعث آسیب به پوست و سلول‌ها شود.

حاوی تریکلوزان و تریکلوکاربان است

این دو ماده برای جلوگیری از رشد باکتریها و از بین بردن آنها عمل می‌کنند‌، اما صدمات ناشی از آنها ممکن است بیشتر از مزایایی آنها باشد‌، زیرا باعث تشکیل میکروب‌های MRSA می‌شوند و تریکوزان یکی از مواد ممنوع است و مطالعات اخیر نشان داده‌اند که منجر به رشد سرطان پستان می‌شوند.‌، و مطالعات دیگر اعلام كردند كه تریكوزان علاوه بر كشتن سلول‌های مغزی‌، باعث نقص هورمون‌ها نیز می‌شوند.

دارای مواد نگهدارنده مضر هستند

شکی نیست که ضد عفونی کننده دست و انواع ضد عفونی کننده‌ها حاوی مواد شیمیایی از جمله پارابن هستند که از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند این ماده با بروز اختلال غدد درون ریز‌، سرطان پوست‌، سوزش پوست و مشکلات عصبی مرتبط بوده و بنابراین بهتر است از استفاده از هرگونه ضد عفونی کننده دست که حاوی پارابن است خود داری شود. یا هر ماده مشابه دیگری مانند اتیل پارابن‌، بوتیل پارابن‌، متیل پارابن‌، پروپیل پارابن.

طرز تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه

بیش از یک راه برای تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه وجود دارد‌، بدون اینکه بخواهید آن را در بازار بخرید‌، از جمله این موارد:

اولین روش برای تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه

1/2 فنجان ژل آلوئه ورا طبیعی تهیه کنید که می‌توانید با باز کردن برگ تازه آلوئه ورا آن را تهیه کرده و سپس ژل موجود در آن را استخراج کنید‌، سپس 1/2 فنجان الکل ایزوپروپیل را به آن اضافه کنید و دو ماده را با هم مخلوط کنید تا کاملاً مخلوط شود. سپس استریلایزر را در یک بسته بندی شیشه‌ای تمیز نگه دارید و هر وقت دوست دارید از آن استفاده کنید.

در صورتی که بوی الکل برای شما ناراحت کننده باشد می‌توانید حدود 10 قطره روغن اسطوخودوس به استریلایزر اضافه کنید‌، زیرا این روغن یکی از روغن‌های ضد باکتریایی است و به این ترتیب یک ضد عفونی کننده دست استریل و یک ضد عفونی کننده ایده آل مانند آن را در بازار به دست می‌آورید‌، اما حتماً نسبت‌های صحیحی را دنبال کنید. بنابراین بهترین ضدعفونی کننده دست را خواهید داشت.

راه دوم تهیه یک ضد عفونی کننده دست طبیعی در خانه

2 قاشق غذاخوری الکل را با 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا‌، 1 فنجان آب مقطر‌، 10 قطره روغن دارچین‌، 1/2 قاشق چای خوری ویتامین E‌ پنج قطره روغن رزماری‌، 5 قطره روغن میخک‌، 5 قطره از روغن کافور 10 قطره روغن درخت چای بریزید و خوب هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند‌، سپس این مخلوط را درون یک قوطی درب دار یا یک قوطی اسپری دار بریزید و آن را به صورت دلخواه استفاده کنید.

این روش ساختن یک محلول ضدعفونی کننده دست طبیعی در خانه با مواد طبیعی خالص است که ممکن است در خانه موجود باشد‌، یکی از روش‌های فوق را امتحان کنید و با خرید ضدعفونی کننده دست از بازار به طور کامل خداحافظی کنید.

منابع:

https://m.bashartek.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *