آشنایی با سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو

آشنایی با سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو

به طور کلی سبزیجاتی که برای جلوگیری از ریزش مو مناسب هستند، برای سلامت کلی بدنتان نیز مفید خواهند بود. اگر به تازگی دچار ریزش مو شده اید، باید بدانید که خوردن برخی از مواد غذایی می تواند در این بازه زمانی بیش از هر چیز دیگری به شما کمک کند. شما با خوردن و رساندن مواد مغذی به بدن که خواص تحریک کننده برای رشد مو دارند می توانید موهایتان را مجددا پر پشت کنید. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو را معرفی می کنیم.

انتخاب همه انواع سبزیجات به نفع بدنتان خواهد بود. مهم است که رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا بهترین نتایج را از تغذیه خود به دست آورید. بنابراین نه تنها مصرف مواد غذایی خاص بلکه تعادل در آن نیز می تواند برای بدن و سلامت موهایتان مفید باشد.

سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو

سبزیجات دارای برگ سبز و تیره

طبق گزارش ارائه شده توسط USDA، غذاهایی که به عنوان سبزیجات تیره و دارای برگ سبز طبقه بندی می شوند حاوی ویتامین C و E می باشند. این سبزیجات به علت میزان بالای مواد مغذی که در خود دارند به عنوان یکی از مهمترین قدرت هایی غذایی در تغذیه انسان محسوب می شوند. به گفته Holistic Online، هر دو این ویتامین ها، آنتی اکسیدانی هستند و گردش خون را به پوست سر افزایش می دهند.

افزایش گردش خون باعث تحریک فولیکول های مو شده و به پوست سرتان اجازه رشد موهای بیشتری را می دهد. USDA ادعا می کند که مواد غذایی زیر جزء مهمترین سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو هستند:

  • اسفناج
  • کاسنی فرنگی
  • سبزی خردل
  • کلم سبز
  • کلم بنفش
  • سبزی قاصدک
  • برگ چغندر
  • کاهو پیچ
  • کاهو ساده

خوردن این سبزیجات به صورت خام و یا پخته شده بدن شما را با مقادیر غنی از هر دو ویتامین ذکر شده در بالا تامین می کند. سعی کنید هفته ای حداقل 3 وعده از این سبزیجات استفاده کنید. البته نوع خام آن ها بسیار بهتر از نوع پخته شان است. زیرا ویتامین C به سرعت تغییر ماهیت می دهد. بنابراین در طی فرایند پخت میزان این ویتامین تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

فلفل

برای جلوگیری از ریزش مو پیشنهاد می کنیم که شروع به خوردن انواع فلفل کنید. طبق گفته محققان مؤسسه ملی بهداشت و تغذیه آمریکا (Nutritiondata)، فلفل ها منابع غنی از ویتامین C هستند. بالاترین سطح ویتامین C در فلفل های گرم و تند یافت می شود. به طوری که یک فلفل قرمز خام حاوی 109 میلی گرم از این ویتامین می باشد. جالب است بدانید که این مقدار ویتامین C حدود 182 درصد از نیاز روزانه بدن شما را به این ویتامین تامین می کند. البته این به این معنی نیست که سایر فلفل ها خواص ضد ریزش مو ندارند. هر نوع فلفلی، چه تند و چه شیرین جزء سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو هستند.

بنابراین پیشنهاد می شود در تابستان که فصل فلفل است در کنار غذاهای مختلف از این گیاه استفاده کنید. برای فصول سرد نیز از پودر فلفل بیشتر استفاده کنید. مصرف فلفل در زمستان موجب می شود حرارت بدن بالا برود و سرما را کمتر احساس کنید.

سبزیجات کریستالی

خوردن سبزیجاتی که در خانواده سبزیجات کریستالی قرار دارند، به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند. سبزیجات کریستالی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند. این سبزیجات منحصر به فرد هستند. زیرا آنها غنی از ترکیبات حاوی گوگرد به نام گلوکوزینولات ها می باشند که از فرایند سم زدایی و ایندول -3 کاربینول حمایت می کنند. به این صورت علاوه بر جلوگیری از ریزش مو خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و ریه را تا حد زیادی کاهش می دهند.

مهمترین سبزیجات کریستالی عبارتند از:

  • منداب (شابانک)
  • کلم بوک چوی
  • کلم بروکلی
  • جوانه بروسل
  • گل كلم
  • کلم پیچ
  • سبزی خردل
  • تربچه
  • شلغم
  • شاهی ابی

از زمانی که اهمیت مطالعات برجسته تر شد، یعنی از سال 1996 تا کنون، سبزیجات کریستالی موضوع داغ تحقیقات پیشگیری از سرطان بوده است. مقاله ای که در مجله Cancer، Epidemiology، Biomarkers & Prevention منتشر شد، 94 بررسی را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که مصرف این سبزیجات، کاهش خطر ابتلا به سرطان های اولیه و ثانویه را به همراه دارد.

از 94 آزمایش تحقیقاتی، 70٪ از مطالعات نشان داد که مصرف کاهو پیچ با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. سایر انواع خانواده این سبزی مانند کلم ترشی، کلم بروکلی و کلم بروکسل به ترتیب 67٪، 56٪ و 29٪ با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. پس جای تعجب نیست که نویسندگان این مطالعه به این نتیجه برسند که:

مصرف زیاد سبزیجات کریستالی با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. این ارتباط به نظر می رسد که برای ریه ها، معده، روده بزرگ و سرطان رکتوم بیشتر مناسب است. اما سرطان پروستات، آندومتر و سرطان تخمدان کمتر با آن سازگار است.

کدو تنبل

انواع کدو به خصوص کدو تنبل جزء سبزیجات مفید برای جلوگیری از ریزش مو هستند. بر اساس اعلام محققان National Institutes of Health، کدو تنبل حاوی مقادیر غنی از ویتامین E است. بنابراین مصرف آن نه تنها برای مو بلکه برای پوست نیز مفید است. توصیه می کنیم این ماده را به صورت پخته شده به عنوان میان وعده استفاده کنید. البته به دلیل طعم خوبی که دارد می توانید از آن در انواع دسر نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال کدو پخته شده را پوره کرده و با کمی ماست و عسل ترکیب کنید. به این ترتیب ماست میوه ای خوشمزه ای در اختیار دارید که علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، مضرات ماست های میوه ای صنعتی را نیز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *