فریونیست فردی است که عمدتا یا منحصرا از خوردن میوه برای زنده ماندن استفاده می کند. به این نوع تغذیه رژیم غذایی میوه خواری گفته می شود. اگر فکر می کنید این رژیم هم یکی دیگر از رژیم های افراطی است، ما با شما مخالف نیستیم. رعایت رژیم غذایی میوه خواری فقط برای زنده ماندن، مخصوصا برای مدت زمان طولانی، به معنی از دست دادن بسیاری از مواد مغذی است که برای سلامت ما حیاتی هستند. این رژیم ها فقط خطر ابتلا به سوء تغذیه را بسیار زیاد می کند.

متأسفانه در مود این نوع رژیم غذایی کمبود تحقیقاتی وجود دارد. اما به نظر می رسد، این رژیم یک رژیم غذایی مناسب نیست. به خصوص در مقایسه با تمام معیارهایی که امروزه برای رژیم غذایی سالم تعریف می شود.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند می خواهیم در مورد رژیم غذایی میوه خواری و مضرات آن صحبت کنیم.

رژیم غذایی میوه خواری چیست؟

یک فریونیست کسی است که رژیم غذایی مبنی بر میوه ها را دنبال می کند. این افراد به طور انحصاری یا بیشتر خودشان را با میوه زنده نگه می دارند. معمولا به این افراد خام خوار نیز گفته می شود. در این رژیم گاهی آجیل و دانه ها نیز علاوه بر میوه وجود دارد. اما سبزیجات، غلات و تمام محصولات حیوانی عمدتا محدود شده اند.

افزودن آجیل و دانه به رژیم غذایی، قاعدتا بهتر از خوردن میوه به تنهایی است. زیرا دانه ها و آجیل دارای پروتئین و چربی های مورد نیاز بدن می باشند. با این حال، یک رژیم غذایی میوه خواری بسیار متمرکز بر میوه است و کسی که این رژیم را دنبال می کند مصرف مقدار زیادی از غذاهای سالم و مواد مغذی را محدود می کند.

این موضوع که آیا شما میوه خوار هستید یا نه دقیقا به این بستگی دارد که چه میزان میوه در روز می خورید. بسته به منبع، اگر شما 50 تا 75 درصد از کالری روزانه خود را از میوه ها دریافت می کنید، ممکن است بتوان به شما میوه خوار گفت.

آیا رژیم غذایی میوه خواری رژیم سالمی است؟

افرادی که این رژیم را اتخاذ می کنند، میوه هایی را می خورند که به طور فنی شامل غذاها محسوب می شود. به عنوان مثال گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کدو سبز معمولا جزء سبزیجات محسوب می شود نه میوه ها. آووکادو نیز به عنوان میوه به حساب می آید، به طوری که به ورزشکاران توصیه می شود از این میوه زیاد استفاده کنند. خوشبختانه، آوکادوو یکی از چند میوه ای است که میزان چربی قابل توجهی دارد.

یکی دیگر از دلایل ما برای این که ادعا می کنیم سبزیجات بهتر از میوه ها هستند این است که معمولا سبزیجات نسبت به میوه ها قند کمتری دارند. برای مقایسه موز، خربزه و انگور را در مقابل کدو، کلم و گوجه قرار دهید. اما حتی اگر سبزیجات کم قند مانند کدو یا پر چرب مانند آووکادو را نیز انتخاب کنید باز هم با وجود رعایت رژیم غذایی میوه خواری به پروتئین، چربی و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دسترسی نخواهید داشت.

آیا می توان یا رعایت رژیم غذایی میوه خواری زنده ماند؟

به گفته گاینور بوسل، سخنگوی انجمن غذایی بریتانیا:

“با رعایت این رژیم تقریبا غیرممکن است که تمامی مواد مغذی مورد نیازتان را دریافت کنید. شما با میوه خواری اسیدهای چرب ضروری را از دست می دهید. یکی از مهمترین آن ها ویتامین B12 است و اگر میزان کافی از آن را دریافت نکنید به کم خونی مبتلا می شوید. کمبود کلسیم، پروتئین و آهن نیز منجر به خستگی و بی حالی می شود. شما مستعد پوکی استخوان می شوید. احتمالا عملکرد سیستم ایمنی شما بسیار پایین می آید. همه این ها دلایلی است که به شما گوشزد می کند که باید از همه گروه های غذایی مختلف استفاده کنید. “

ما کاملا با آقای بوسل موافقیم که یک رژیم غذایی سختگیرانه که فقط حاوی میوه است، به ویژه در دراز مدت، مناسب و سالم نیست.

میوه خواری در مقابل وگان

چطور می توان این دو رژیم را مقایسه کرد؟ هر دو رژیم غذایی جزئی از رژیم های گیاهخواری هستند. وقتی شما یکی از این دو رژیم را انتخاب می کنید یعنی قصد دارید بیشتر انرژی خود را از میوه ها و سبزیجات تامین کرده و مصرف گوشت را محدود کنید. اما در مقام مقایسه می توان گفت که تنوع غذایی در وگان ها بیشتر از میوه خوارها است. وگان ها معمولا از محصولات حیوانی مانند پنیر و شیر علاوه بر گوشت اجتناب می کنند، اما سبزیجات و دانه ها را می خورند. در مقابل میوه خوارها تنها میوه می خورند و مصرف برخی از دانه ها و آجیل ها نیز در این رژیم مجاز است. مصرف غلات و سبزیجات به شدت در این رژیم محدود است.

یک برنامه غذایی میوه خواری

طبق اعلاوم کارشناسان اداره کشاورزی ایالات متحده (United States Department of Agriculture)، بزرگسالان باید یک و نیم تا دو فنجان میوه در روز مصرف کنند. این میزان معادل میوه خام و فرآوری نشده یا محصولی است که از 100 درصد آب میوه خالص تهیه شده است. در رژیم غذایی میوه خواری مصرف میوه ها به طور قابل توجهی بیش از حداکثر دو فنجان میوه توصیه شده در روز است.

با توجه به گزارش Fruitarian Foundation، یکی از قوانین این نوع رژیم این است که نباید میوه ها را با هم ترکیب کنید. در گزارش این بنیاد آمده است که حداقل باید 90 دقیقه بین وعده های میوه ای که می خورید فاصله باشد. قانون بعدی این است که تا زمانی که احساس سیری کردید می توانید هر چقدر دلتان خواست میوه بخورید. اما اگر گرسنه نیستید هرگز این کار را نکنید. ضمن این که باید مصرف میوه خشک را نیز محدود کنید. بعضی از میوه ها نیز برای زمان های خاصی از روز توصیه می شود. اما خوردن موارد زیر در تمام طول روز مجاز می باشد:

پس چرا با این همه محدودیت برخی از افراد تصمیم می گیرند رژیم غذایی گیاه خواری را به طور موقت یا به مدت زمان طولانی مورد آزمایش قرار دهند؟ به نظر کارشناسان دلایلی که ممکن است کسی تصمیم بگیرد که این رژیم را رعایت کند عبارتند از:

6 مشکل عمده در رژیم غذایی میوه خواری

درست است که میوه ها حاوی آنتی اکسیدان ها، به خصوص ویتامین C و بتا کاروتن بالایی هستند، که به علت اثرات مثبتشان بر روی رادیکال های آزاد برای سلامت ضروری می باشند، اما رعایت رژیمی که تنها حاوی این مواد است به مدت طولانی به بدن آسیب می رساند.

به گفته ملسیا مور، سخنگوی Academy of Nutrition and Dietetics، زمانی که میوه تنها ماده غذایی مصرفی باشد، بدن مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری را از دست می دهد. این چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. زیرا کمبود مواد مغذی باعث افزایش احتمال ابتلا به انواع بیماری های جزئی و اساسی می شود. بعضی از مضراتی که با رعایت رژیم غذایی میوه خواری به سراغتان می آید عبارتند از:

افزایش خطر ابتلا به افزایش وزن

هنگامی که رژیم غذایی میوه خواری را انتخاب می کنید ممکن است در ابتدا به کاهش وزن دست پیدا کنید، اما زمانی که این رژیم را متوقف می کنید ممکن است به اضافه وزن مبتلا شوید. طبق گفته لورا جفرس، مددکار تغذیه در مرکز تغذیه انسانی در کلینیک کلیولند، “ممکن است وزن بدن با رعایت رژیم غذایی میوه خواری کاهش پیدا کند، اما من این را یک مزیت واقعی در نظر نمی گیرم. اگر این رژیم را رها کنید، به تدریج وزنتان افزایش می یابد.”

از طرفی با مصرف زیاد میوه ها، قند زیادی وارد بدن می شود. بنابراین تعجب آور نیست که افزایش وزن یکی از مضرات عمده این رژیم غذایی باشد.

کمبود پروتئین

یکی از مهمترین مواد مغذی مصرفی ما، پروتئین است. پروتئین ها مولکول هایی هستند که از مولکول های کوچک تر به نام آمینو اسید ساخته شده اند. آن ها برای ساخت تقریبا همه چیز در بدن از جمله پوست، مو و ناخن تا هموگلوبین در خون استفاده می شوند.

پروتئین ها را می توان در گوشت حیوانات و همچنین ماهی و مرغ یافت. آجیل، دانه، حبوبات و محصولات لبنی نیز پروتئین بدن ما را فراهم می کنند. غلات کاملی هم وجود دارند که حاوی پروتئین هستند. برنج قهوه ای، گندم سبوس دار، کوینو و جو جزء این دانه ها می باشند. تنها منابع پروتئینی جامد که در رژیم غذایی میوه خواری مجاز به مصرف آن ها هستید، مقدار محدودی از آجیل ها و دانه ها هستند. مصرف یک رژیم غذایی که کاملا از میوه تشکیل شده، پروتئین کمی به بدن می رساند و موجب کمبود این ماده می شود.

کمبود چربی ها خوب

یکی دیگر از نگرانی های عمده در مورد رژیم غذایی میوه خواری عدم وجود چربی های خوب، به خصوص اسید های چرب ضروری امگا 3 است. مصرف اسید چرب ضروری و سایر چربی های خوب برای بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله تعادل در سطح هورمون ها و عملکرد مغز حیاتی است. یک رژیم غذایی مناسب باید حاوی چربی های خوب باشد. برخی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 که در رژیم غذایی میوه خواری مجاز به مصرف آن ها نیستید عبارتند از:

کمبود مواد مغذی

پروتئین ها و چربی های خالص تنها چیزهایی نیستند که در این رژیم محدود شده اند. ویتامین ها و مواد معدنی که رژیم غذایی میوه خواری فاقد آن ها می باشند عبارتند از:

این مواد در حال حاضر لیستی از مواد مغذی بسیار مهمی هستند که برای کارکرد صحیح بدن به آن ها نیاز داریم. به عنوان مثال حتما می دانید که تقریبا هیچ میوه ای حاوی ویتامین D زیادی نیست. کاهش سطح این ویتامین در بدن با مشکلات زیر همراه است:

خطرات ایجاد شده برای سطح انسولین در دیابتی ها

حتما فکر می کنید قند همه میوه ها یکسان است. اما این طور نیست. به عنوان مثال انواع توت های ترش و آووکادو نسبت به میوه هایی مانند موز قند کمتری دارند. اما به طور کلی همه میوه ها قند زیادی دارند. بله این قندها طبیعی هستند. اما برای کسانی که دیابت یا پیش دیابت دارند منجر به افزایش قند خون می شوند. بنابراین دیابتی ها باید در مورد میزان مصرف میوه خود متعادل باشند تا سطح انسولین بدنشان به هم نریزد.

زمانی که منابع کربوهیدرات مانند میوه ها را مصرف می کنید طبیعی است که پانکراس، انسولین ترشح کند. بنابراین اگر شما مدام در حال مصرف میوه باشید یعنی پانکراستان مدام در حال ترشح هورمون انسولین است. بنابراین اگر شما دیابت داشته باشید یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری باشید، مصرف میوه زیاد می تواند برای سلامتیتان خطرناک باشد.

افزایش احتمال پوسیدگی دندان

با توجه به مقدار قند طبیعی موجود در میوه ها، رعایت رژیم غذایی میوه خواری با احتمال بیشتر شدن پوسیدگی دندان مرتبط است. نه تنها میوه هایی که معمولا قند دارند، بلکه بسیاری از میوه ها کاملا اسیدی هستند و می توانند منجر به فرسایش مینای دندان شوند. مقدار زیاد قند و اسید در میوه می تواند یک ترکیب بد برای دندان باشد.

گزینه های بهتر

رژیم های غذایی زیادی وجود دارند که بسیار سالم تر از رژیم غذایی میوه خواری می باشند. دو دلیل اصلی افراد برای درگیر شدن در یک رژیم غذایی سخت گیرانه و شدید کاهش وزن و سم زدایی از بدن است. اما این به این معنی نیست که فقط رژیم های محدود می توانند وزن شما را کم کرده یا بدنتان را سم زدایی کنند. به عنوان مثال ورزش در کنار رعایت رژیم غذایی متعادل راهی اثبات شده برای کاهش وزن موفق است. یک رژیم غذایی متعادل نیز رژیمی است که از همه گروه های مواد غذایی در آن یافت می شود.

به عنوان مثال می توان از رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان یک راه عالی برای بهبود وضعیت سلامتی و کاهش وزن نام برد. زیرا در این رژیم هم به اندازه کافی میوه و سبزیجات استفاده می شود و هم حاوی پروتئین و اسیدهای چرب مفید برای بدن است.

2 پاسخ

  1. در عجبم که چرا کسی تجربه نداره در این مورد اظهار نظر می کنه …
    چند نفر می خواین بهتون نشون بدم که میوه خوارند و هیچ مشکلی هم ندارند؟
    نکنید این کارها رو

  2. میوه خواری باعث فلج شدن سیستم درآمدی مافیای نظام پزشکی و مافیای دارو سازی میشه و این آن چیزی است که باعث ترس و مخالفت میشه و گرنه اگر کمی تخقیق کنید میبینید که میوه خوارها یا خام گیاه خوارها تونستن از چنگال انواع بیماری رهایی پیدا کنند و سلامتی و طول عمر و شور نشاط خودشون رو پس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *