در حالی که محصولات تجاری ضد چروک زیادی در بازار وجود دارد اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست استفاده کنند. با افزایش سن و به مرور زمان پوست شروع به تجزیه و از دست دادن خاصیت کشسانی خود می کند. این فرآیند طبیعی موجب ایجاد چین و چروک و خطوط ظریف روی پیشانی، دور دهان و اطراف چشم می شود.

گرچه روغن های گیاهی، چروک ها را به طور کامل از بین نمی برند، اما ممکن است بتوانند ظاهر آن ها را بهبود دهند. این روغن ها یک جایگزین طبیعی برای کرم ها و لوسیون های شیمیایی هستند.

در این مقاله مجله لیلی لند، به برخی از بهترین روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست اشاره می کنیم.

بهترین روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست

لیمو

لیمو به خاطر ویتامین C و مزایایی که برای تقویت سیستم ایمنی دارد، برای بدن بسیار مفید است. روغن لیمو نیز در انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود تا به کاهش علائم پیری مانند چروک ها کمک کند.

مطالعات نشان داده اند که روغن لیمو می تواند به کاهش آسیب های ناشی از اکسیداسیون کمک کند. روغن لیمو همچنین ممکن است در جلوگیری از آسیب نور خورشید، که می تواند به چین و چروک منجر شود؛ نقش داشته باشد.

تمام اسانس های استخراج شده از مرکبات، از جمله لیمو و گریپ فروت، پوست را نسبت به نور خورشید حساس تر می کنند. بنابراین تا چند ساعت پس از استفاده از اسانس مرکبات، ضروری است که از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

چوب صندل

مطالعات اولیه نشان می دهد چوب صندل ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد. علاوه بر این خواص، چوب صندل ممکن است به حفظ رطوبت پوست کمک کند. وقتی پوست آبرسانی می شود، چروک ها نیز خود را کمتر نشان می دهند.

مریم گلی

مرمی گلی یک گیاه شیرین و دارای بوی مطبوع است. این گیاه اثرات آنتی اکسیدانی دارد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مریم گلی ممکن است باعث جلوگیری از آسیب دیدن DNA و پروتئین های پوست توسط رادیکال های آزاد شود. رادیکال های آزاد مواد شیمیایی هستند که به نظر می رسد به پوست آسیب می رسانند.

انار

انار یک میوه پیچیده است که از خواص مختلفی برخوردار می باشد. اغلب افراد از این میوه به عنوان یک ماده غنی از مواد مغذی و خوشمزه استفاده می کنند. مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد نشان داد که روغن انار می تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و ممکن است مانع شکل گیری چروک های جدید شود.

هنگامی که روغن حاصل از این ماده بر روی پوست استفاده می شود، ممکن است موجب:

شود.

اسطوخودوس

اسطوخودوس دارای یک عطر آرامش بخش است و به همین دلیل اغلب در آروماتراپی از آن استفاده می شود. تحقیقاتی در حال انجام است که به بررسی خواص این گیاه محبوب خواهد پرداخت.

در یک مطالعه که در سال 2013 توسط یک تیم تحقیقاتی انجام شد اثرات آنتی اکسیدانی اسطوخودوس مورد بررسی قرار گرفت. یافته های این تحقیق نشان می دهد که روغن اسطوخودوس برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز مفید است.

این ماده ممکن است هنگام استفاده موضعی، به کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز پوست نیز کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری باید بر روی انسان ها انجام شود تا اثر روغن اسطوخودوس بر روی پوست اثبات شود.

برخی از افراد به اسطوخودوس آلرژی دارند. توصیه می شود قبل از اعمال هر ماده جدیدی روی پوست، آزمایش حساسیت انجام دهید.

روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست
روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست

دانه هویج

در یک مطالعه که در سال 2012 انجام شد، محققان خاطر نشان کردند که دانه هویج دارای اثرات ضد آنتی اکسیدانی بر روی بدن است. آنتی اکسیدان های در این ماده می توانند با جلوگیری از تجزیه سلول های سالم در پوست به جلوگیری از پیری کمک کنند.

یلانگ یلانگ

یلانگ یلانگ روغن ضروری است که اغلب به خاطر عطرش استفاده می شود. با این حال، طبق نتایج یک مطالعه که در سال 2015 انجام شد، مشخص گردید که یلانگ و یلانگ اثرات آنتی اکسیدانی بر روی بدن دارد و می تواند به بازسازی پوست کمک کند.

به طور خاص، یلانگ و یلانگ برای کمک به بازسازی پروتئین ها و چربی های پوست و کاهش تعداد رادیکال های آزاد مفید است. بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولات مراقبت از پوست، یلانگ یلانگ را به محصولات خود اضافه می کنند تا از خواص بالقوه آن بهره مند شوند.

رزماری

رزماری یک گیاه پر از عطر و طعم است و خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. آنتی اکسیدان های موجود در رزماری ممکن است از ایجاد چروک روی پوست جلوگیری کنند زیرا از تجزیه پوست توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد نشان داد که مصرف رزماری تا 10 میلی گرم در روز به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، نتایج قابل توجهی در کاهش رادیکال های آزاد دارد.

کندر

یک مطالعه نشان داد که کندر در کاهش میزان بروز عوارض و نشانه های ناشی از کم شدن خاصیت کشسانی بر روی پوست نقش دارد. این ماده ممکن است اثر مشابه ای بر روی چروک ها و خطوط روی پوست داشته باشد.

علاوه بر این، روغن کندر ممکن است به بهبود موارد زیر نیز کمک کند:

گل سرخ

مطالعات نشان داده اند که روغن گل رز ممکن است دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد التهابی باشد. کاهش التهاب می تواند به کاهش میزان قرمزی پوست کمک کند. روغن گل رز می تواند به خصوص برای تجدید سلول های پوستی مفید باشد. این خاصیت باعث می شود که پوست به مدت طولانی تری جوان بماند.

نحوه استفاده از روغن های مفید برای درمان چین و چروک پوست

یادتان نرود که نباید این روغن ها را بدون رقیق کردن در روغن استفاده کنند. روغن های حاملی که می توانید استفاده کنید عبارتند از:

باید این روغن ها را در یک بطری یا کاسه با روغن حامل مخلوط کنند. برای استفاده طبق دستور ارائه شده توسط Association for Holistic Aromatherapy عمل کنید:

24 ساعت قبل از استفاده، این ترکیب را روی قسمتی از پوست تست کنید. اگر بعد از 24 ساعت هیچ تحریکی رخ نداد، می توانید مخلوط روغن ها را مستقیما روی مناطق آسیب دیده از پوست یک بار یا دو بار در روز استفاده کند.

عوارض ناشی از این روغن ها

عوارض مرتبط با این روغن ها اغلب به واکنش های آلرژیک مربوط شده که باعث بروز بثورات و خارش پوستی می شوند. علائم دیگر واکنش های آلرژیک عبارتند از:

در برخی موارد، واکنش آلرژیک می تواند شدید باشد و باعث آنافیلاکسی شود. اگر علائم شدید دارید یا دچار تنگی نفس شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. هرگز نباید این روغن ها را به صورت خوراکی استفاده کنید، زیرا آنها سمی هستند.

توجه داشته باشید که اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بر روی روند تولید این اسانس ها مانند داروها نظارت ندارد. بنابراین این محصولات را از یک منبع معتبر خریداری کنید. اگرچه این روغن ها ممکن است برای چین و چروک مفید باشند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که نشان دهد این روغن ها به طور کامل ظاهر چین و چروک و یا نشانه های دیگر پیری را کاهش می دهند.

روش های دیگر کاهش چین و چروک

برای کاهش چین و چروک پوست، محصولات تجاری زیادی وجود دارد. این محصولات عبارتند از:

برای کم کردن چروک ها نیز می توانید از دستورات زیر پیروی کنید:

نکته آخر

برخی از روغن ها ممکن است به پوست کمک کنند تا بتواند ظاهر چین و چروک ها و نشانه های دیگر پیری را کاهش دهد. علاوه بر این مزایا، این روغن ها ممکن است:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *