روش های درمان میخچه و پینه

روش های درمان میخچه و پینه

میخچه و پینه زمانی ایجاد می شود که پوست در اثر قرار گرفتن در معرض فرسایش و اصطکاک ضخیم و سفت می شود. شاید از نطر شما ایجاد پینه و میخچه مشکل ساز و غیر طبیعی باشد. اما برای بدن ایجاد این ضایعات موجب محافظت بیشتر از لایه های عمیق پوست می شود. بنابراین ایجاد میخچه و پینه یک سد دفاعی برای بدن است. در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به روش های درمان میخچه و پینه اشاره خواهیم کرد.

پینه می تواند در هر جایی از بدن که اصطکاک مکرر وجود دارد، مانند نوک انگشتان گیتاریست ها یا روی مفاصل مکانیکی ها ایجاد شود. میخچه نیز به علت فشار استخوان بر روی پوست ایجاد می شود. میخچه ها بیشتر در بالا و دو طرف انگشتان و در گوشه های پا رایج هستند. میخچه می تواند سفت و خشک و یا نرم و حریر مانند باشد. علل شایع میخچه عبارتند از:

  • آرتریت
  • استفاده از کفش نامناسب

درمان میخچه و پینه

برای درمان میخچه و پینه متخصصین پوست توصیه ها و نکات زیر را پیشنهاد می کنند:

  • میخچه و پینه را در آب گرم خیس کنید. برای این کار کافی است منطقه ای که دچار عارضه شده است را 5 تا 10 دقیقه درون ظرف حاوی آب گرم بگذارید تا پوست روی آن ها نرم شود.
  • می توانید این ضایعات را با سنگ پا بمالید. ابتدا سنگ پا را در آب گرم بشویید تا آلودگی نداشته باشد و سپس سنگ را به آرامی روی میخچه و پینه بکشید. بهتر است این کار را با حرکات دایره وار انجام داده یا فقط آن را به یک طرف بکشید تا سلول های مرده از روی پوست پاک شود.
  • مراقب باشید که بیش از حد پوست این نواحی را نکنید. انجام این کار باعث خونریزی و عفونت می شود.
  • روزانه از مرطوب کننده یا کرم نرم کننده بر روی پوست استفاده کنید. استفاده از لوسیون مرطوب کننده یا کرم حاوی سالیسیلیک اسید، لاکتات آمونیوم یا اوره مفید است. این مواد به تدریج باعث نرم شدن میخچه ها و پینه های سفت و سخت می شود.
  • از بالشتک استفاده کنید. برای محافظت از سوزش پبنه ها در طول فعالیت های روزانه می توانید با یک تکه پنبه یک بالشتک درست کرده و با باند روی محل پینه ببندید. البته بالشتک های آماده نیز وجود دارد که به شکل دو نیم کره هستند و دو طرف پینه قرار می گیرند. برای کم کردن علائم میخچه نیز باند های چسبناکی وجود دارد که می توانید آن ها را از داروخانه تهیه کنید.
  • از کفش های مناسب استفاده کنید. یک علت شایع میخچه روی پا کفش نامناسب است. این عدم تناسب می تواند از فرم یا سایز کفش ناشی شود. برای این که بتوانید کفش مناسب انتخاب کنید بهتر است که پایان روز کاری برای خرید کفش به کفش فروشی مراجعه کنید. در این زمان پا کمی تورم دارد و باعث می شود که سایز مناسب کفش را انتخاب کنید. علاوه بر این افرادی که کارمند هستند نباید از کفش هایی که زیاد شل و آزاد هستند استفاده کنند.
  • ناخن های خود را کوتاه نگه دارید. ناخن هایی که بیش از حد بلند هستند، می توانند موجب شوند که از جلو به پا فشار وارد شده و سبب ایجاد میخچه شوند. برای جلوگیری از ایجاد این فشار ناخن ها را کوتاه نگه دارید.

اغلب میخچه ها و پینه ها به تدریج و زمانی که اصطکاک و یا فشاری که آن ها ناشی از آن شده اند متوقف شود، از بین می روند. با این حال، اگر مطمئن نیستید که ضایعه ایجاد شده روی پوستتان چیست؟ اگر پوست تشدید شده شما بسیار دردناک است یا اگر مبتلا به دیابت هستید، حتما ضایعات روی پوستتان را به یک متخصص پوست و مو نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *