دانه های فوردایس روی پوست ؛ نشانه ها، تشخیص و روش های درمان

دانه های فوردایس روی پوست

دانه های فوردایس که با نام های دیگری مانند گرانولها و یا برجستگی های سباسه شناخته می شود، دانه های براق کوچک، قرمز، زرد، سفید یا به رنگ پوست هستند که بیشتر بر روی آلت تناسلی، لب و یا کیسه بیضه ایجاد شده و ممکن است مرز قرمزی نیز داشته باشند. این دانه ها همچنین می توانند بر روی پوست ختنه گاه یا همان غده های تیسون نیز یافت شوند.

مرز لب که محل جدا شدن بخش قرمز لب و کرم رنگ پوست است، محلی است که بیشتر این دانه ها در آن جا مشاهده می شود. نام دانه های فوردایس از نام متخصص پوست آمریکایی جان آدسون فوردایس (1925-1985) گرفته شده است. این متخصص اولین کسی است که از این ضایعات در مجلات بالینی و پزشکی نام برد. او همچنین نام های دیگری مانند ضایعات فوردایس و بیماری فوردایس و چندین نام دیگر را برای این دانه ها ابداع کرد.

لکه های فوردیس هم در مردان و هم در زنان شایع است.

پیشنهاد می کنیم که ما را تا انتهای این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند همراهی کنید تا اطلاعات کاملی را در مورد نشانه ها و روش های درمان دانه های فوردایس کسب کنید.

دانه های فوردایس چه هستند؟

دانه های فوردایس یک نوع غدد چربی نابجا هستند. این اصطلاح به زبان انگلیسی معادل ectopic sebaceous gland می باشد. تفسیر این اصطلاح نیز به شرح زیر می باشد:

Ectopic (نابجا): در موقعیت یا محل غیر طبیعی

Sebaceous (چربی): هر چیزی که مربوط به روغن و چربی است.

gland (غدد): اندام یا مجموعه ای از سلول هایی که همه چیز را ترشح می کنند. غدد درون ریز چیزهایی مانند هورمون ها را در بدن ترشح می کنند. غدد برون ریز غشاهای خارجی بدن مانند عرق و مخاط را ترشح می کنند.

Sebaceous gland (غدد سباسه): یک غدد پوستی کوچک است که سبب ترشح چربی (ماده چرب) در فولیکول های مو می شود تا مو و پوست چرب و روان شوند.

ectopic sebaceous gland (غدد سباسه غیرطبیعی): غده چربی هستند که روی پوست نه در فولیکول های مو به وجود می آیند.

اگرچه دانه های فوردایس، غدد چربی هستند که به جای تشکیل شدن در فولیکول مو به اشتباه روی پوست ایجاد شده اند اما آن ها به هیچ بیماری و اختلالی وابسته نیستند. متخصصان پوست معتقدند که این دانه ها تنها از نظر زیبایی برای افراد مشکل ساز هستند. کارشناسان معتقدند که دانه های فوردایس یک فرایند طبیعی را در بدن در جای نامناسب انجام می دهند و به هیچ عنوان عفونی نیستند.

برخی از افراد تصور می کنند که این ضایعات ناشی از نوعی از بیماری های منتقله از راه جنسی یا همان STI ها و یا ناشی از سرطان است. این در حالی است که باید به این افراد گفت که دانه های فوردایس کاملا بی ضرر هستند.

علائم دانه های فوردایس

اولین و مشهود ترین نشانه دانه های فوردایس ایجاد برآمدگی یا لکه های کوچک، رنگ پریده (به رنگ پوست، زرد یا صورتی) با قطر 1 تا 3 میلی متر است که بر روی اندام های زیر ظاهر می شوند:

  • آلت تناسلی مردان
  • اسکروتوم یا همان کیسه بیضه در مردان
  • مرز بین لب و پوست پشت لب
  • روی لبه واژن در نان

این ضایعات ممکن است در کیسه بیضه، لبه های واژن و آلت تناسلی مردان به شکل پاپول های قرمز یا مایل به بنفش، به صورت انفرادی ظاهر شوند. گاهی نیز بین 50 تا 100 ضایعه در کنار هم در یک محل جمع می شوند. دانه های فوردایس درد و خارش ندارند. این دانه ها رگ های خونی غیر طبیعی هستند که با پوست ضخیم شده پوشیده شده اند. اما گاهی در طول مقاربت جنسی یا پس از آن خونریزی می کنند.

روش های درمان دانه های فوردایس

متخصصین پوست و پزشکان عمومی تأکید می کنند که دانه های فوردایس، یک عامل فیزیولوژیکی طبیعی هستند و برای سلامتی انسان خطرناک نیستند. در حقیقت بسیاری از افراد فقط برای این که پوسشتان زیباتر شود از درمان برای این عارضه استفاده می کنند. روش های کلی برای درمان دانه های فوردایس عبارتند از:

Electrodesiccation (خشک کردن الکتریکی)

اگر نگرانی بیمار صرفا مربوط به زیبایی پوستش باشد این دانه ها با جریان الکتریکی و یا لیزر CO2 با موفقیت قابل درمان است. با کمک این روش ظاهر دانه ها کمتر مشهود می شوند.

لیزرهای رنگی پالسی

علاوه بر روش خشک کردن، در برخی از مواد گزارش شده است که این دانه ها با استفاده از لیزرهای رنگی پالسی نیز قابل درمان هستند. این درمان لیزری، همان درمانی است که معمولا برای هیپرپلازی غدد سباسه (اختلال پوستی غدد سباسه) استفاده می شود. گرچه لیزرهای رنگی پالسی گران قیمت هستند، اما نسبت به روش های دیگر، موفقیت بیشتری را نصیب بیمار می کنند.

تکنیک میکرو پانچ برای درمان دانه های فوردایس

پروفسور Norbert Pallua، که در بخش جراحی پلاستیک، جراحی دست و مرکز سوختگی بیمارستان دانشگاه RWTH Aachen آلمان کار می کند، در مجله Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery نتایجی را در مورد روش میکرو پانچ برای درمان دانه های فوردایس ارائه کرده است.

در مطالعه ای که توسط این پروفسور انجام شد، از 23 بیمار مبتلا به این برآمدگی ها بین سال های 2003 تا 2011 استفاده شد. تیم تحقیقاتی در نتایج خود اظهار داشتند که اکثر افراد شرکت کننده در این تحقیق نتایج رضایت بخشی را تجربه کرده اند. آنها اضافه کردند که تاکنون در طول مشاهدات پس از استفاده از این روش هیچ نشانه ای از عود دانه ها در 12 تا 84 ماه (میانگین 51.3 ماه) وجود نداشته است.

عوارض ناشی از دانه های فوردایس

برای بیماران مبتلا به دانه های فوردایس در مرز بین لب ها و صورت، خطر اضطراب و افسردگی وجود دارد. زیرا چشم ها و لب ها اولین چیزهایی هستند که طرف مقابلمان به آن ها نگاه می کنند. بنابراین وجود این لکه ها روی لب می تواند بیماران را به لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار دهند.

افرادی که علائم شدید در آلت تناسلی خود دارند نیز ممکن است خجالت زده شده و یا در مورد افکار شریک جنسیشان در مورد این ضایعات نگران باشند. در بعضی از موارد ممکن است لکه ها در صورت آسیب و یا در طی مقاربت جنسی دچار خونریزی شود.

اگر شما هم به این ضایعات مبتلا هستید، پیشنهاد می کنیم که با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. متخصصان مرکز لیزر و لیلی لند آماده ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان در این زمینه می باشند.

8 پاسخ

  1. با تشکر اگه ممکنه از دانه های فوردایس تصاویر واضح تر وبیشتری قرار میدادید برامون خیلی بهتر بود ممنون از اطلاعات ارزندتون

  2. سلام، قسمت انتهایی آلتم تعدادی دانه های فوردایس هستش دکتر هم رفتم دارو داد و خوب نشد،برای انجام لیزر به کجا باید مراجعه کنم و اینکه هزینه لیزر چقدر میشه؟

    1. با سلام دوست عزیز بهتر است با مراجعه به کلینیک های درمانی و زیبایی پوست و مو، ویزیت شوید و راه کارهای درمانی برای شما توضیح داده شود.

  3. سلام من بعد ی رابطه دهانی ازاین دونه ها زدلبم اون طرف هم ی تومور داشت ک منجر ب فوتش شد و من الان خیلی میترسم ممکنه منم ب چیزی مبتلا شم توروخدا کسی میدونه بگه بهم راهی نیس ک این دونه ها ازبین برن

    1. با سلام، با توجه به مشکل شخصی که با ایشان وارد رابطه شدید، به شما پیشنهاد می‌شود با یک پزشک پوست و مو مشورت کنید.

  4. این دانه ها لب بالاییمو کامل گرفتن دارم دیونه میشم یه دکتر معرفی کنید هرجورشده درمانش کنه لیز یا جراحی هرچی باشه
    پیش دوتا متخصص رفتم گفتن درمان نداره عوضیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *