خواص کره شیا برای پوست و مو

خواص کره شیا برای پوست و مو

اگر به دنبال یک محصول طبیعی برای بهبود سلامت پوست و مو هستید، کره شیا یک انتخاب فوق العاده است. این روغن از دانه ای که بر روی درخت شیا (Vitellaria paradoxa) رشد می کند به دست می آید و قرن هاست که در فرهنگ آفریقایی به عنوان یک محصول زیبایی و خوراکی مورد استفاده قرار گرفته می گیرد. در واقع، محققان معتقدند که ملکه های مصری از این روغن هر شب برای بهبود ظاهر پوست و موی خود استفاده می کردند. در ادامه این مطلب مجله لیلی لند در مورد خواص کره شیا برای پوست و مو بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کره شیا چیست؟

همان طور که گفتیم با خمیر و تحت فشار قرار دادن مغزی که بر روی درخت شیا رشد می کند این روغن حاصل می شود. کره شیا حاوی ویتامین A و E است و به همین خاطر سلامت پوست را افزایش  و علائم پیری را کاهش می دهد. این ماده یک منبع غنی از اسیدهای چرب است که برای تغذیه پوست ضروری هستند و التهاب را کاهش می دهند.

کره شیا یکی از مواد تشکیل دهنده در صابون سیاه آفریقایی است. این صابون سیاه برای درمان بسیاری از بیماری های التهابی پوستی استفاده می شود و دارای مزایایی زیادی است.

مجله Oleo Science مطالعه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد کره شیا منبع مهمی از ترکیبات ضد التهابی و ضد توموری است. یکی دیگر از ترکیبات جالب در کره شیا، اسید سینامیک است که خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد.

این به این معنی است که کره شیا یک محصول شگفت انگیز است که هم پوست را مرطوب نگه داشته و هم روند بهبودی آن را تسهیل می کند. مطالعات بالینی نشان داده اند که استفاده موضعی از این محصول ایمن است و خطری برای بدن ندارد.

خواص کره شیا برای پوست و مو

اگزما

اگزما یک بیماری پوستی است که پوست را تحریک یا ملتهب می کند. خواص شاداب و مرطوب کننده کره شیا یک درمان عالی موضعی برای اگزما است. این ماده را می توانید به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید. خواص ضد التهابی تسکین دهنده آن پوست را آرام کرده و مواد مغذی اش رشد سلول های سالم پوستی را ترویج می دهد.

شما می توانید از ترکیبی از کره شیا و روغن های گیاهی دیگر به روش زیر برای درمان اگزما استفاده کنید:

  • 10 الی 12 قطره از روغن های گیاهی مانند اسطوخودوس یا نعناع را به 1 اونس (30 میلی لیتر) کره شیا خام اضافه کنید.
  • این ماده را هر شب روی پوست آسیب دیده بمالید.

ترک های پوستی

ترک های پوستی اغلب در دوران بارداری رخ می دهند. اما می توانند پس از افزایش سریع وزن نیز ایجاد شوند. کره شیا کمک می کند تا پوستتان صاف و هیدارته شود. تحقیقات انجام شده بر روی کره شیا نشان می دهد که این ماده می تواند به افزایش تولید کلاژن کمک کند. بنابراین باعث کاهش ظاهر ترک های پوستی می شود.

خواص کره شیا برای پوست و مو
خواص کره شیا برای پوست و مو

کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک ها

خواص تقویت کننده کلاژن کره شیا باعث می شود که این محصول برای کاهش ظهور علائم پیری عالی باشد. همانطور که سن ما بالا می رود بدن کلاژن کمتری تولید می کند و پوست مقداری از خاصیت الاستیسیته خود را از دست می دهد. همین موضوع موجب ایجاد چروک پوستی می شود. عوامل محیطی مانند آلودگی، آسیب خورشید و دمای شدید می توانند بر روی ظهور پیری روی پوست نیز تأثیر بگذارند.

کره شیا رطوبت پوست را فراهم کرده و آن را سالم نگه می دارد. یک مطالعه نشان داد که کره شیا به طور چشمگیری علائم پیری را در شرکت کنندگان در این مطالعه کاهش می دهد. شما همچنین می توانید ترکیبی از کره شیا و روغن های گیاهی دیگر را برای کاهش چین و چروک استفاده کنید:

  • 10 تا 12 قطره اسانس مورد علاقه خود مانند چوب صندل را به 1 اونس (30 میلی لیتر) کره شیا خام اضافه کنید.
  • هر شب مقداری از این ترکیب را روی پوست بمالید.

خشکی پوست

اثر مرطوب کننده کره شیا پوست را عمیقا مرطوب می کند. شما می توانید کره شیا را بر روی دست و پاشنه پا بمالید تا از خشکی این نواحی جلوگیری کنید. این ماده همچنین لایه محافظتی را برای پوست فراهم می کند و باعث می شود که مناطق آسیب دیده بهبود یابند.

درمان خشکی و ترک خوردگی لب

اگر بر اثر آب و هوای خشک دچار ترک خوردگی لب شده اید، کره شیا یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان این عارضه است. کره شیا نرم کننده است، به این معنی که می تواند پوست را نرم و لطیف کند و روند بهبودی پوست لب را تسریع بخشد. خواص نرم کننده کره شیا به عنوان یک مانع حفاظتی روی لب عمل کرده و اجازه نمی دهد که رطوبت از روی پوست دفع شود.

  • 2 قاشق غذاخوری کره شیا و روغن نارگیل و 1 قاشق غذاخوری موم عسل را با حرارت کم ذوب کنید.
  • مخلوط را داخل یک ظرف شیشه ای کوچک قرار دهید و اجازه دهید سرد شود.
  • هر زمان که لبتان خشک شد از این ماده روی آن بمالید.

بهبود زخم ها

ویتامین های A و E و خواص تقویت کننده کلاژن کره شیا؛ آن را به عنوان یک محصول طبیعی عالی برای بهبود زخم و کاهش ظاهر زخم ها تبدیل کرده است. مجله Wounds یک مطالعه در مورد چگونگی استفاده از خواص کره شیا منتشر کرده در آن نشان داده شده است که این ماده می تواند به کاهش تشکیل بافت اسکار کمک کند.

برای به دست آوردن مزایای کره شیا در درمان زخم، باید آن را به طور منظم روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید. می توانید کره شیا را با روغن های گیاهی دیگر نیز ترکیب کنید و زخم ها را با آن ماساژ دهید.

محافظت از پوست در برابر اشعه فرا بنفش

مطالعات نشان داده اند که کره شیا از پوست در برابر اشعه UV محافظت می کند. اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می رساند و یکی از علل اصلی سرطان پوست است. تحقیقات منتشر شده در مجله American Journal of Life Sciences گزارش داده اند که مطالعات بالینی نشان می دهند که کره شیا می تواند در برابر اشعه UV اثرات محافظت کننده داشته باشد.

از آنجا که کره شیا یک ماده ضد التهابی است، بنابراین می توان آن را برای درمان آفتاب سوختگی نیز استفاده کرد.

خواص کره شیا برای پوست و مو
خواص کره شیا برای پوست و مو

خواص کره شیا برای مو

این فقط پوست نیست که از خواص کره شیا به نفع خود استفاده می کند، بلکه این ماده برای موها نیز مفید است.

نرم کننده مو

کره شیا به طور موثری به عنوان یک نرم کننده مو عمل می کند. این ماده می تواند رطوبت داخل مو را حفظ کند. از آنجا که کره شیا در دمای بدن ذوب می شود، بنابراین کافی است آن را روی انگشتان خود گذاشته و به موها ماساژ دهید. یا می توانید کره شیا را با روغن های دیگر مخلوط کنید تا ترکیبی قدرتمند برای تقویت موها در اختیار داشته باشید. سعی کنید تا حد امکان کره را به همه جای مو مالیده و خوب ماساژ دهید.

بهبود وضعیت پوست سر

کره شیا برای پوست سر نیز بسیار مفید است و به مرطوب کردن این بخش از بدن کمک می کند. برای بهبود وضعیت پوست سر می توانید از کره شیا به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

  • کمی از این کره را روی پوست دست بگذارید و صبر کنید تا ذوب شود.
  • سپس با استفاده از انگشتان خود، آن را به پوست سر ماساژ دهید.
  • حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید.
  • سپس موها را به صورت معمول شامپو کنید.
خواص کره شیا برای پوست و مو
خواص کره شیا برای پوست و مو

خواص دیگر کره شیا

کره شيا نه تنها براي حفظ سلامت پوست و مو، بلکه براي سایر بخش های بدن نیز بسيار مفيد است.

ضد التهاب

مطالعات نشان داده اند که کره شیا دارای خواص ضد التهابی است. یک مطالعه منتشر شده در مجله Oleo Science نشان داد که کره شیا درمان موثر موضعی برای کاهش التهاب است. در حقیقت، این ماده دقیقا مانند اندومتاسین، که یک داروهای ضد التهابی محبوب است در بدن عمل می کند. به همین دلیل است که کره شیا می تواند به عنوان یک پماد دارویی برای درمان درد مفاصل، درد عضلانی، کبودی و تورم استفاده شود.

کاهش کلسترول

پزشکان هر روز بیشتر و بیشتر اهمیت چربی های سالم در حفظ سلامت بدن را درک می کنند. در یک مطالعه که از کره شیا برای کمک به کاهش کلسترول بد (LDL) استفاده شد مشخص گردید که با استفاده از این ماده میزان LDL حدود 26٪ کاهش می یابد.

ضد احتقان

یک کاربرد سنتی آفریقایی از کره شیا، استفاده از آن برای باز کردن احتقان بینی است. این مطالعه نشان داد که کره شیا قدرتمندتر از ضد احتقان های معمولی بود و توانست ظرف 24 ساعت گرفتگی بینی را از بین ببرد.

اقدامات احتیاطی در مورد استفاده از این ماده

بعضی از افراد به بعضی از مغزها آلرژی دارند. اگر به مغزی آلرژی دارید، بهتر است از کره شیا استفاده نکنید. حتی اگر به آجیل حساسیت ندارید، بهتر است قبل از استفاده از این ماده، آزمایش پوستی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *