مقاربت خوب به ترشحات طبیعی واژن بستگی دارد و در صورت عدم وجود این ترشحات، رابطه جنسی ممکن است برای هر دو شریک دردناک باشد. ترشحات و روان کننده های واژن توسط گردن رحم تولید می‌شوند و برای سلامت واژن بسیار مهم هستند. روان کننده واژن در محافظت از مهبل (واژن) از عفونت ها، لذت بخش تر شدن رابطه جنسی و همچنین در تمیز نگه داشتن واژن کمک می‌کند؛ کمبود همین مسئله می‌تواند مشکلاتی را برای هر دو شریک ایجاد کند، خصوصاً هنگام مقاربت.
دلایل زیادی ممکن است منجر به خشکی واژن شود، مانند عدم تعادل هورمونی، واکنش یک دارو یا داروها یا فشار روانی؛ در هر حال همه این موارد ممکن است منجر به خشکی واژن شود.
امروز می‌خواهیم در مجله لیلی لند با شما در مورد علل اصلی دلایل خشکی در مهبل و علائم و درمان‌های آن صحبت کنیم.

شایع ترین علائم مرتبط با خشکی واژن

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است منجر به خشکی واژن شود، بگذارید چند مورد از دلایل اصلی را با کمی جزئیات بیان کنیم:

احساس سوزش در مهبل .

خشکی واژن ممکن است پوست شما را فوق العاده حساس کند و به همین دلیل روز به روز چیزهایی مانند صابون ،عطر ،شامپو و غیره ممکن است منجر به سوزش در واژن شود. بعضی اوقات حتی لباس زیر یا حوله شما نیز ممکن است منجر به تحریک یا حساسیت شود.

عدم تعادل هورمونی .

استروژن به سالم نگه داشتن بافت های واژن کمک می‌کند. این هورمون همچنین به حفظ روغن کاری و ترشح سطح pH و همچنین به حفظ خاصیت ارتجاعی دیواره‌های واژن کمک می‌کند. بنابراین، هنگامی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، تأثیر زیادی روی روغن کاری ، سطح pH و خاصیت ارتجاعی واژن می‌گذارد. اما بخاطر داشته باشید که هنگام زایمان، قاعدگی و شیردهی، سطح این هورمون کاهش می‌یابد. جدای از این اگر شما رادیوتراپی، شیمی درمانی یا هر داروی دیگری از این قبیل استفاده می‌کنید، متوجه عدم تعادل هورمونی خود خواهید شد.

 محصولات واژینال

شستشوی مداوم واژن نیز ممکن است عامل خشکی در مهبل باشد.

 فقدان آماده سازی ذهنی قبل مقاربت

قبل از مقصر بودن هر کدام در مقاربت جنسی درناک، بسیار مهم است که آقایان مقدار کافی از وقت خود را برای آماده سازی مقدماتی صرف کنند. این پیش زمینه تضمین می‌کند که واژن روغن کاری شده و شما در طی مقاربت مشکلی نخواهید داشت.

خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان
خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان

 استرس

استرس نیز یکی از دلایل بالقوه خشکی در مهبل است.

درمان خشکی واژن:

گزینه های درمانی زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها برای بهبود روغن کاری در مهبل (واژن) و خلاص شدن از شر خشکی استفاده کرد. اما این معالجه تنها پس از بررسی دقیق علائم قابل پیگیری است.

  1.  استروژن درمانی
    خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان
    : دلایل، علائم و درمان

    به آن دسته از خانم هایی که به دلیل سطح پایین استروژن در خشکی واژن را تجربه می‌کنند، این روش درمانی تجویز می‌شود. جدا از این، چندین کرم، لوسیون‌های پوستی و داروهای خانگی وجود دارد که در درمان این مشکل به همان اندازه مؤثر هستند.

  2.  روان کننده ها
    خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان
    خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان

    روان کننده های خریداری شده در فروشگاه می‌توانند به عنوان جایگزینی برای روانکاری طبیعی واژن استفاده شوند. این روان کننده ها از آب، سیلیکون و روغن ساخته شده اند و در صورت نبود روان کننده واژن به اندازه کافی موثر هستند.

  3.  مرطوب کننده
    خشکی واژن : دلایل، علائم و درمان
    دلایل، علائم و درمان

    مرطوب کننده‌های واژن همچنین گزینه ای عالی برای کاهش خشکی در مهبل و بهبود رطوبت آن است.

داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر خشکی واژن:

  1.  برای حفظ مقدار مناسب رطوبت در بدن، نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز بسیار مهم است.
  2.  در یک لیوان آب ، 1 قاشق غذاخوری تخم شنبلیله را اضافه کنید و 2-3 دقیقه آن را جوش دهید. نوشیدن این آب به طور منظم باعث می‌شود بدن شما به درستی کار کند، بعلاوه این نیز به عنوان یک ماده آفروفیس عمل می‌کند و میل جنسی شما را بهبود می‌بخشد.
  3.  برای خلاص شدن از شر خشکی واژن، 1 قاشق غذاخوری هر یک از ژل های آلوئه ورا و آشواگاندارا ( جنسینگ هندی یا گیاه بوزیدان ) ترکیب کرده و آن را با شیر گرم مصرف کنید.

منابع:

https://khoobsurati.com/vaginal-dryness-reasons-symptoms-and-treatment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *