چرا خارش پوست در شب رخ می دهد و چه اقدامی می توان برای کاهش آن انجام داد؟

چرا خارش پوست در شب رخ می دهد و چه اقدامی می توان برای کاهش آن انجام داد؟

خارش پوست در شب که به نام خارش شبانه نیز مشهور است می تواند به قدری شدید باشد که مخل خواب منظم شود. علل رخ دادن این نوع خارش از علل ساده تا علل پیچیده تر و جدی متفاوت است.

در ادامه این مطلب مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شما را با علل، درمان و زمانی که باید به دلیل خارش پوست در شب به پزشک مراجعه کنید آشنا می کنیم.

دلایل طبیعی خارش پوست در شب

برای اکثر افراد، مکانیسم های طبیعی پشت قضیه خارش شبانه بدن است. ریتم طبیعی و روزانه بدن شما می تواند بر روی عملکردهای پوست مانند تنظیم دما، تعادل مایعات و حفاظت از پوست در برابر موانع تاثیر گذار باشد. این توابع در شب تغییر می کنند. به عنوان مثال، دمای بدن و جریان خونی که به سمت پوست حرکت می کند، هر دو در شب افزایش می یابند. بنابراین پوست شما شب ها گرم تر می شود. این افزایش دما علتی برای خارش پوست در شب است.

انتشار برخی از مواد از بدن نیز در طول شب با روز متفاوت است. در شب، بدن شما سیتوکین های بیشتری را آزاد می کند که باعث التهاب می شوند. در همین حال تولید کورتیکواستروئیدها یا همان هورمون هایی که التهاب را کاهش می دهند نیز کم می شود. فراتر از این عوامل، پوست شما در طول شب آب بیشتری را از دست می دهد. ضمن این که گاهی به دلیل قرار گرفتن در فصول سرد با خشکی پوست مواجه شده و خارش نیز در پی آن تشدید می شود.

هنگامی که خارش در طول روز رخ می دهد، کار و فعالیت های دیگر این احساس آزار دهنده را تحت تاثیر قرار می دهند و ذهنتان را منحرف می کنند. اما در طول شب، حواس پرتی های کمتری وجود دارد. به همین دلیل وجود خارش در این شرایط آزاد دهنده تر است و فرد حتی احساس می کند که خارش پوستش تشدید شده است.

علل مرتبط با سلامت

همراه با ریتم طبیعی بدن شما، تعدادی از بیماری های مختلف نیز می توانند موجب خارش پوست در شب شوند. این بیماری ها و شرایط عبارتند از:

  • بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک (اگزما)، پسوریازیس و کهیر
  • وجود حیواناتی روی پوست مانند گال، شپش و کرمک
  • بیماری های کلیوی و کبدی
  • نارسایی کمبود آهن
  • مشکلات تیروئیدی
  • بیماری های روحی مانند استرس، افسردگی و اسکیزوفرنیا
  • سندرم پای بی قرار
  • سرطان هایی مانند لوسمی و لنفوم
  • اختلالات عصبی، مانند مولتیپل اسکلروز، زونا و دیابت
  • واکنش های آلرژیک به موادی مانند مواد شیمیایی، مواد مخدر، مواد غذایی و یا لوازم آرایشی
  • بارداری

درمان خارش پوست در شب

در ادامه به چند دارو و روش خانگی برای تسکین خارش پوست در شب اشاره می کنیم.

داروهای تجویزی و داروهای بدون نیاز به نسخه

اگر وضعیتی مانند یک اختلال عصبی یا سندرم پاهای بی قرار باعث خارش شده باشد باید به پزشک خود مراجعه کنید تا روش درمان را تجویز کند. ضمن این که می توانید برای درمان خارش شبانه خود، از داروهایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند نیز استفاده کنید. برخی از این داروها فقط خارش را از بین می برند. اما برخی به شما کمک می کنند که بهتر بخوابید.

  • آنتی هیستامین های قدیمی تر مانند کلروفنیرامین (کلر تری مونتون)، دیفن هیدرامین (بنادریل)، هیدروکسیین (وستاریل) و پرومتازین (فنرگان) خارش را از بین می برند و باعث خواب آلودگی می شوند.
  • آنتی هیستامین های جدیدتر مانند فکسوفنادین (Allegra) و یا سیتیزین (Zyrtec) نیز مفید هستند و ممکن است در شب و یا در طول روز مصرف شوند.
  • کرم های استروئییدی خارش را از منبع خود متوقف می کنند.
  • داروهای ضد افسردگی مانند میترازاپین (Remeron) و دوکسپین (Silenor) دارای اثر ضد خارش و آرام بخش هستند.

درمان های جایگزین

برای کمک به فرایند خواب، می توانید ملاتونین را که یک نوع مکمل است امتحان کنید. این هورمون طبیعی به تنظیم خواب کمک می کند. زمانی که این هورمون را به شکل مکمل استفاده کنید، موجب می شود حتی با وجود خارش زیاد فرایند خوابتان دچار اختلال نشود.

درمان های خانگی و تغییر در شیوه زندگی برای درمان خارش شبانه پوست

اگر خارش پوستتان شدید است می توانید به غیر از استفاده از درمان های اصلی از روش هایی مانند مدیتیشن، یوگا و آرامش عضلانی پیشرفته برای آرامش ذهن خود استفاده کنید. ضمن این که می توانید با یک درمانگر برای پیشبرد درمان رفتاری شناختی (CBT) مشورت کنید. در این روش درمان گر به شما کمک می کنند که افکاری که ممکن است باعث ایجاد استرس روی بدنتان شود را از خود دور کنید.

علاوه بر تمام روش های ذکر شده می توانید از روش های خانگی زیر نیز بهره ببرید:

  • در طول روز و قبل از خواب، از یک مرطوب کننده بدون الکل بر روی پوست خود استفاده کنید.
  • سعی کنید پوستتان را مرطوب و خنک نگه دارید تا خارش خنثی شود.
  • هرگز با آب داغ حمام نکنید. این کار موجب خشکی پوست و تشدید خارش می شود.
  • بهتر است قبل از خواب وان را پر از آب ولرم کرده و مقداری جوش شیرین یا بلغور جو دو سر در آن ریخته و بدنتان را در این آب بشویید.
  • در اتاق خوابتان از یک رطوبت ساز برای مرطوب کردن هوای اتاق استفاده کنید. اگر رطوبت ساز ندارید می توانید کتری را پر از آب کرده و روی گاز حاوی حرارت ملایم قرار دهید.

چه اقداماتی را انجام ندهیم؟

اگر به خارش پوست در شب مبتلا هستید بهتر است که این اقدامات را انجام ندهید:

  • چیزهایی که ممکن است خارش ایجاد کند را از تخت دور کنید. بهتر است از لباس های پشمی استفاده نکنید لباس های ساخته شده از الیاف نرم و طبیعی مانند پنبه یا ابریشم برای شما مناسبند.
  • دمای اتاق خود را خنک نگه دارید. حدود 60 تا 65 درجه فارنهایت دمای ایده آلی است. گرمای بیش از حد می تواند خارش را تشدید کند.
  • قبل از خواب از مصرف کافئین و الکل اجتناب کنید. آنها عروق خونی شما را گشاد کرده و باعث می شوند خون بیشتری برای گرم کردن پوست به این ناحیه فرستاده شود.
  • از لوازم آرایشی، کرم های عطری، صابون های عطری و یا سایر محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کنند استفاده نکنید.
  • خارش باعث تحریک بیشتر شما می شود. در صورتی که تمایل دارید پوستتان را بخارانید، ناخن های خود را کوتاه نگه دارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم زیر را داشتید حتما برای یافت علت و درمان مناسب به پزشک مراجعه کنید:

  • خارش در عرض دو هفته بهبود نیافت.
  • به دلیل خارش شدید خوابتان مختل شده است.
  • علائم دیگری مانند کاهش وزن، تب، ضعف یا بثورات دارید.

12 پاسخ

  1. من شب ها چند سال هست كه بدنم ميخاره ولي فكر نميكردم مشكلي داشته باشم خوابم ميبره ولي تو خواب بدنم ميخارونم پاهام رو از همه جا بييشتر بايد چيكار كنم الان !؟

    1. دوست عزیر در صورتیکه خارش در عرض دو هفته بهبود نیافت و یا به دلیل خارش شدید خوابتان مختل شده است، وحتی علائم دیگری مانند کاهش وزن، تب، ضعف یا بثورات دارید، حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

    1. دوست عزیز این امر گاها ممکن است حساسیت به الیاف پارچه و یا مواد شوینده باشد، بهتر است از راهکارهای ارائه شده در مطلب استفاده نمایید و در صورت تکرار این موضوع حتما با پزشک مشورت کنید. با تشکر از شما

  2. باسلام

    یک هفته هست نصف شب سوزش و خارش واحساس گرما میکنم اطراف کمر و شکمم دارم زمانش کم هست ولی هنگامی ولی گاها با در آوردن زیر پیراهن خنک شدن پوست خارش و سورش بر طرف میشود

    آیا نشانه بیماری کلیه یا کبد هست؟؟؟

  3. سلام من از وقتی موهام رو حنا کردم چند وقت میشه شب ها سرم میخاره حتی توی خواب .و ریزش موی زیادی هم دارم به نظرتون باید به دکتر مراجعه کنم ؟

    1. احتمال حساسیت پوستتان به حنا وجود دارد، بهتر است هنگامی که سر را میشویید بعد از زدن شامپو چند دقیقه مکث و سپس آبکشی نمایید.

  4. سلام خانم دکتر عزیز
    من ۴ماهه زایمان کردم وحدود۲هفتس ریزش مو دارم موهام خودش کم پشت شده بود الان نگرانم که دیگه کم پشت تر بشه.موهام ۳روز بعد حمام چرب میشه ومیخاره وپوسته پوسته میشه .پوسته ها چسبیدن ب پوست سرم وقتی حمام میکنم پوسته پاک میشه فقط جاشون حالت قرمزه کمرنگی داره دیگه ازبس سرمو میشورم موهام خشک خشکن.این مشکل پوسته پوسته حدود۵یا۶سالی هس بیشتر فصل زمستان هوا گرم میشه خوب میشم

    1. با سلام دوست عزیز شستن زیاد گاها بیشتر پوست سر رو مستعد پوسته شدن و التهاب میکند. در درجه اول پیشنهاد میکنم به یک متخصص پوست و مو مراجعه نمایید؛ اگر اگر در حال حاضر این امکان برایتان وجود ندارد بهتر است با درمان های خانگی ساده که برای پوسته شدن و یا شوره زدن هستند از موهایتان مراقبت نمایید، علت چرب شدن موهایتان با توجه به شرایتتان ممکن است هورمونی باشد. برای ریزش موهایتان بهتره است از قرص های مکمل زینک و سایر ترکیبات حاوی اسید فولیک و آهن استفاده نمایید.

  5. واجد استم تمام بدنم یعنی پوست سرم روی سینه هایم و سر شانه های مدت زیادی میشه خارش میکنه لطفا بگوید چی دلیل بوده میتانه

  6. سلام. چهل روز از واکسن دوز دوم برکت میگذره و خارش بدن دارم شبها بیشتر میشه و انواع آمپول ها و داروها رو مصرف کردم ولی هنوز درمان نشده. آزمایشات و سونوگرافی ها مشکلی نیست. میشه کمک کنید؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *