حقایق جالب درباره پوست

حقایق جالب درباره پوست

ما هر روز به طور مداوم با پوستمان سر و کار داریم. اما واقعیت این است که پوست چیزی بیش از یک پوشش دهنده برای بدن ما عمل می کند و اهداف مهم چندگانه ای را انجام می دهد. در واقع این عضو یکی از عوامل مهم برای زنده نگه داشتن ما است. بله درست شنیدید. اگر پوست روی بدن ما وجود نداشت قعطا در عرض چند روز جان خود را از دست می دادیم. پوست شما بدن را از محیط اطراف محافظت می کند، دما را تنظیم می کند و کاری می کند که بدن بتواند به خوبی به تمام وظایفش عمل کند. حتما تا اینجا این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند شگفت زده شده اید. اگر می خواهیم سایر حقایق جالب درباره پوست را بدانید بهتر است تا انتهای این مطلب مجله ما را همراهی کنید.

حقایق جالب درباره پوست

پوست بزرگترین عضو بدن شما است

اگر قبل از دانستن این حقیقت از شما پرسیده می شد که به نظرتان بزرگ ترین عضو بدنتان کدام اندام است؟ قطعا در پاسخ به این سوال به پوست فکر نمی کردید. اما این واقعیت دارد که پوست بزرگترین عضو در بدن ما است. درست مثل قلب، ریه ها و مغز، پوست نیز یک عضو محسوب می شود. از بین حدود 79 ارگانی که در بدن وجود دارد، پوست بزرگترینشان به حساب می آید. به طوری که پوست یک فرد بالغ طولی به اندازه 20 فوت یا همان 6 متر و وزنی معادل 8 پوند یا همان 3.6 کیلو گرم دارد.

پوست شما از سه لایه تشکیل شده است

پوست سه لایه مهم دارد و هر لایه نقش ویژه ای را ایفا می کند. لایه بالای پوست که به نام اپیدرم شناخته می شود، با ایجاد سلول های جدید پوست، ملانین (که رنگ پوست شما را تعیین می کند) را تولید می کند و بدن را با استفاده از سلول های خاصی که بخشی از سیستم ایمنی هستند محافظت می کند. لایه میانی که درم نامیده می شود، باعث تولید عرق و چربی پوست می شود. این لایه حاوی پایانه عصبی است که خون را به پوست شما هدایت کرده و باعث رشد مو می شود. در نهایت، لایه ی پایینی که به نام لایه هیپودرم یا چربی زیر پوستی شناخته می شود، پوست شما را به عضلات و استخوان هایتان متصل می کند و به عنوان محافظ برای حفاظت از آنها عمل می کند. این لایه پوست، دمای بدن شما را نیز تنظیم می کند.

پوست سریع ترین عضو بدن شما است

پوست شما دائما بازسازی می شود. به طوری که در حال حاضر که مشغول خواندن این مطلب هستید، سلول های پوستی در حال از بین رفتن هستند و به جای آن ها سلول های جدید و تازه تولید و جایگزین می شوند. در یک اینچ از بدن (2.5 سانتی متر)، حدود 19 میلیون سلول پوستی وجود دارد، اما شما هر روز حدود 40 هزار سلول پوستی را از دست می دهید. این بدان معنی است که پوستی که در حال حاضر بدن شما را پوشش می دهد، ظرف حدود یک ماه کاملا از بین می رود. یکی از حقایق جالب درباره پوست این است که حدود 50 درصد از گرد و غباری که در خانه دارید در واقع از سلول های مرده پوست خودتان تشکیل شده است.

حقایق جالب درباره پوست
حقایق جالب درباره پوست

پوست همیشه در حال صحبت کردن با مغز شما است

عصبی که در اپیدرم پوست شما وجود دارد بر روی تجربه ای که از محیط دارید تاثیر می گذارد. در واقع این عصب به درک تجربیات محیطی به شما کمک می کند. احساس دما، درد، خارش، فشار، نوع بافتی که با آن در تماس هستید و بسیاری از تجربیات دیگر توسط این عصب انجام می شود. بنابراین هنگامی که عملکرد این عصب متوقف می شود، وقایعی مانند احساس بی حسی،  سوزن سوزن شدن و احساس سوزش در پوست ایجاد می شود. این احساسات می توانند نشانه هایی از یک بیماری مزمن مانند نوروپاتی دیابتی یا حساسیت موقت ناشی از نشستن طولانی مدت بر روی یک اندام باشد.

اثرات آفتاب سوختگی فراتر از یک اختلال موقت است

هیچ کس دوست ندارد که آفتاب سوختگی را تجربه کند. این آسیب می تواند منجر به درد، سوزش و خارش موقت پوست شود. اما آفتاب سوختگی پس از این که قرمزی ایجاد شده در آن فروکش کرد می تواند بیش از ایجاد چند نشانه موقت به پوست آسیب برساند. سرطان پوست یکی از سرطان های رایج در ایالات متحده است و معمولا در نتیجه یک آفتاب سوختگی بد رخ می دهد. در واقع آفتاب سوختگی می تواند خطر ابتلا به ملانوم که جدی ترین نوع سرطان پوست است را دو برابر کند. 90٪ از موارد سرطان پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. اجتناب از آفتاب سوختگی به شدت قابل پیشگیری است. بهترین راه نیز این است که از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید. در این ساعت ها پرتوهای خورشید در حداکثر قدرت خود قرار دارند. اما اگر می خواهید در این ساعت ها خارج از منزل بروید حتما از کرم ضد افتاب استفاده کنید یا لباس های پوشیده بپوشید. یادتان باشد که حتی در روزهای ابری و بارانی از لباس های محافظ مانند کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *