جوش های سر سفید یک شکل خفیف از آکنه هستند که ضایعاتی کوچک، گرد و سفیدی بر روی سطح پوست ایجاد می کنند. این نوع آکنه زمانی اتفاق می افتد که منافذ پوست با سبوم، سلول های مرده و آلودگی های محیطی مسدود شود. اگر این منافذ مسدود شده با یک لایه نازک پوست پوشیده شود، سطح روی آن سفید می شود. جوش های سرسفید ممکن است بر روی صورت، شانه، گردن، سینه، و کمر ظاهر شوند.

سالانه بیش از 40 میلیون نفر در ایالات متحده بدون توجه به درجه یا شدت، مبتلا به آکنه می شوند. اکثر افرادی از آکنه ولگاریس رنج می برند. این ضایعات تقریبا همیشه در بیماران مبتلا به آکنه می تواند علت پریشانی شدید، احساسی و جسمی باشد. جوش های سر سفید به شکل ضایعات سفید و بر روی سطح پوست مشخص می شوند و ممکن است با جوش همراه باشند.

اندازه این ضایعات نیز متفاوت است. به طوری که حتی گاهی به قدری کوچک هستند که با چشم قابل رویت نمی باشند. اما گاهی نیز بزرگ بوده و پر از مایع آکنه هستند. جوش های سر سفید به طور کلی دردناک نیستند. اما می توانند باعث خجالت و اضطراب اجتماعی شوند. به همین دلیل نیز انجام درمان موثر برای جلوگیری از بدتر شدن آن ها مهم است.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به شما در مورد این ضایعات پوستی اطلاعات مفیدی را ارائه می دهیم.

چه چیزهایی باعث بروز جوش های سر سفید می شوند؟

عوامل متعددی در شیوع این جوش ها موثر هستند. روش پاک کردن صورت، شیوه زندگی و ژنتیک از جمله دلایلی هستند که در ایجاد این بیماری پوستی نقش دارند. یکی از دلایل سفید شدن این جوش ها تغییرات هورمونی است. در واقع نوسانات در سطوح هورمون های بدن می تواند باعث بروز آکنه شود. حوادث و مراحل خاص زندگی نیز می تواند تولید سبوم در منافذ پوست را افزایش دهد. چربی بیشتر در سطح پوست معادل با جوش بیشتر است.

پس علل منجر به ایجاد این ضایعات عبارتند از:

برزو جوش های سر سفید در واقع شواهدی از این موضوع است که بدن در حال تلاش است تا عفونت را از بین ببرد.

بلوغ

اکثر موارد آکنه در دوران بلوغ رخ می دهند. این دوران زمانی است که تغییرات هورمونی سبب افزایش تولید سبوم می شود. هنگامی که یک جوان وارد دوران بلوغ می شود، مغز هورمون GnRH را آزاد می کند. این هورمون باعث می شود که غده هیپوفیز به انتشار دو هورمون اضافی شناخته شده به عنوان آندروژن بپردازد. این هورمون ها به غدد روغنی که در زیر پوست یافت می شوند، برای تولید چربی بیشتر یا همان سبوم کمک می کنند.

هر چقدر میزان این ماده در پوست بیشتر شود، منافذ پوست بیشتر پر می شود. بنابراین پوست نمی تواند به طور کامل سلول های مرده و باکتری را خارج کند. بنابراین فولیکول ها مسدود شده و آکنه ایجاد می شود.

بلوغ در سنین مختلف برای پسران و دختران رخ می دهد. دختران به طور کلی در سن 9 سالگی شروع به بلوغ می کنند. اما موارد هم مشاهده شده که در آن بین 6 تا 7 سالگی این اتفاق رخ داده است. پسران در سن 10 سالگی شروع به بالغ شدن می کنند. اما به طور متوسط بلوغ پسران در سن 12 سالگی شروع می شود. پسران نسبت به دختران ممکن است از آکنه مرتبط با بلوغ به مدت طولانی تری رنج ببرند.

عوامل ارثی

به نظر می رسد که آکنه بخشی از عوامل ارثی باشد. والدینی که سابقه آکنه دارند احتمال دارد بچه هایشان نیز چنین مشکلی را داشته باشند. مطالعات متعدد نشان می دهد که همبستگی شدیدی بین ژن ها و شیوع آکنه وجود دارد. با این حال، عادت های شایع زندگی در خانواده ها ممکن است بر روی ظاهر پوست و بیماری های پوستی تاثیر بگذارد. ژن ها ممکن است پوست شما حساس کنند و این حساسیت به تغییرات هورمونی بیشتر باشد. ژنتیک همچنین می تواند پاسخ التهابی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بدن برخی از افراد، نسبت به سایرین ممکن است به باکتری ها واکنش التهابی قوی تر نشان داده و این پاسخ بر شدت آکنه تأثیر بگذارد.

استرس

دانشمندان و متخصصین پوست با تحقیقات خود توانستند که پیوندی را بین استرس بالا و بروز ضایعات پوستی مشاهده کنند. اما واضح نیست که استرس دقیقا چگونه موجب ایجاد جوش می شود. دانشمندان دریافته اند که سلول هایی که سبوم تولید می کنند حاوی گیرنده هایی برای هورمون استرس هستند. هنگامی که فرد مبتلا به آکنه، تحت استرس شدید قرار می گیرد، این سلول های تولید کننده چربی، غیرقابل کنترل می شوند و باعث ایجاد سبوم بیش از حد بر روی پوست شده و احتمال انسداد منافذ را افزایش می دهند.

در حالی که هیچ مطالعه واضحی این حدس را تایید نکرده است، اما برخی از مطالعات بارها و بارها نشان داده اند که زمان هایی که استرس زیاد است افراد با آکنه مواجه شده یا بیماریشان شدیدتر می شود.

تغییرات هورمونی

حوادث مختلفی در زندگی وجود دارد که می تواند باعث تغییر در سطوح هورمونی ها، بیش از زمان بلوغ شود. بسیاری از این تغییرات، تنها زنان را تحت تاثیر قرار می دهند. بسیاری از زنان ممکن است در بارداری متوجه بدتر شدن آکنه صورت شوند. این اختلال ناشی از نوسانات هورمونی در 6 هفته اول بارداری است. برخی از زنان نیز معتقدند که جوش های سر سفید روی صورتشان در دوران قاعدگی بدتر می شود. در این دوران با کاهش استروژن، سطح پروژسترون افزایش می یابد، بنابراین سیگنال تولید چربی بیشتر به غدد ارسال می شود.

سبک زندگی

عادت های شخصی نیز ممكن است باعث بروز آكنه شود. در حالی که هنوز ثابت نشده است که رژیم غذایی علت ایجاد جوش های سر سفید است اما مطالعات متعدد ارتباط بین غذاهای خاص و شیوع این بیماری را نشان داده اند. یکی از شایع ترین سوالات مربوط به رژیم غذایی و بیماری های پوستی این است که آیا خوردن شکلات باعث آکنه می شود؟ پاسخ این سوال هنوز مشخص نیست. اما مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی ما می توانند تاثیر زیادی بر پوست بگذارند. همچنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سیگار کشیدن می تواند آکنه به خصوص کومدون های سفید و سیاه را افزایش دهد.

تفاوت بین جوش های سر سفید و جوش های سر سیاه

جوش های سر سفید و سر سیاه هر دو به عنوان نوعی خفیفی از آکنه در نظر گرفته می شوند. هر دو این عوارض پوستی زیر چتر اصطلاحی به نام کومدون قرار دارند. اما یک تفاوت کلیدی بین این دو نوع جوش وجود دراد. اگر لایه سطحی جوش بسته باشد به آن جوش سر سفید می گویند. اما اگر سطح روی جوش باز باشد و در معرض هوا قرار بگیرد به آن جوش سر سیاه گفته می شود. جوش های سر سفید و سر سیاه در محتویات با یکدیگر تفاوتی ندارد. اما جوش های سر سفید معمولا پوششی میکروسکوپی دارند که باعث می شود محتویات جوش در معرض هوا قرار نگیرد. این موضوع در مورد جوش های سر سیاه صادق نیست. این جوش ها در معرض هوا اکسیده شده و به این خاطر سر سیاه می شوند.

جوش های سر سفید بیشتر در کدام ناحیه بدن ظاهر می شوند؟

این جوش ها می توانند در هر کجای بدن ایجاد شوند. اما در مناطقی که با واحدهای پیلوزباتی (یا منافذ) اشباع شده است مانند صورت، سینه، پشت، شانه ها و بازوها شایع تر هستند. این عارضه در صورت اغلب در ناحیه T، منطقه ای شامل پیشانی، بینی و چانه ایجاد می شود. با این حال، افرادی که به موارد شدیدتری از آکنه مبتلا هستند، ممکن است کومدون ها را بر تنه بالایی بدن شاهد باشند.

آیا جوش های سر سفید دردناک هستند؟

این جوش ها توسط یک لایه نازک از پوست پوشیده شده اند. این پوست اجازه می دهد چربی، سلول های پوستی و باکتری ها در زیر پوست قرار بگیرند. در حالی که این پوست نازک است، اما به طور کلی دردناک نیست و قرمزی و تورم ایجاد نمی کند. زیرا جوش سر سفید جزء جوش های التهابی شناخته نمی شود.

چه کسانی به جوش های سر سفید مبتلا می شوند؟

با توجه به عوامل مختلف، آکنه می تواند در هر سنی تجربه شود.

نوزادان

اگر نوزادتان به این عارضه مبتلا شود خواهید دید که روی صورت لکه های قرمز یا سفید کوچک، که توسط پوست قرمز یا صورتی محاصره شده است ایجاد شده. پاسخ روشن برای دلیل این عارضه وجود ندارد. اما بعضی از پزشکان بروز این ضایعات را به هورمون های دریافت شده توسط مادر در پایان بارداری نسبت داده اند. آکنه در نوزادان معمولا به درمان نیاز ندارد. مصرف منظم صابون ملایم و پاکسازی پوست می تواند در عرض چند هفته، این جوش ها را از بین ببرد.

نوجوانان

آکنه بیشتر در میان نوجوانان دیده می شود. چون دوران بلوغ باعث افزایش هورمون های مردانه به نام آندروژن ها می شود. افزایش تولید آندروژن ها منجر به افزایش تولید سبوم می شود. چربی بیش از حد سبب انسداد منافذ و بروز آکنه می شود. آکنه می تواند اثرات مخرب بیشتری را نسبت به تغییرات پوستی داشته باشد. این بیماری می تواند موجب انزاوی اجتماعی، اضطراب اجتماعی و مشکلات عاطفی شود.

بزرگسالان

آکنه همیشه در دوران نوجوانی ایجاد نمی شود. بسیاری از بزرگسالان نیز با آکنه ولگاریس مبارزه می کنند. بیشتر بزرگسالان در 30 یا 40 سالگی با این عارضه دست به گریبان هستند اما گاهی نیز مشاهده شده که جوش در سن 50 سالگی ایجاد شده است. آکنه بزرگسالان در زنان مبتلا به تغییرات هورمونی به دلایلی مانند یائسگی یا بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع است.

درمان و روش های پیشگیری از جوش های سر سفید

درمان جوش های سر سفید می تواند یک فرآیند استرس زا و بسیار مأیوس کننده باشد. اما با مراقبت از پوست و درمان مناسب، می توانید از بروز آن ها جلوگیری کنید. فرآیند درمان جوش های سر سفید معمولا طولانی نیست و این ضایعات ظرف 5 روز بهبود پیدا می کنند. در این مدت باید از برداشتن پوست روی جوش جلوگیری کنید و این منطقه را تمیز نگه دارید تا عفونت بدتر نشود.

روش های درمان جوش های سر سفید عبارتند از:

اجتناب از مصرف بنزوئیل پراکسید

بیشتر درمان های آکنه حاوی پراکسید بنزوئیل و اسید سالیسیلیک هستند. این در حالی است که این محصولات آکنه را بدتر می کنند. بسیاری از افراد مبتلا به جوش برای درمان به پراکسید بنزوئیل متوسل می شوند. اما این کار می تواند یک اشتباه بزرگ باشد. در حالی که بسیاری معتقدند که محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به آنها کمک می کند تا پوست شان از شر جوش های سر سفید در امان باشد، اما این محلول قدرتمند می تواند منجر به اثرات جانبی منفی شود. در حالی که ثابت شده است که بنزوئیل پراکسید می تواند باکتری P. acnes را از بین ببرد اما به شدت خشکی پوست ایجاد کرده و باعث برداشته شدن لایه ای از پوست می شود. برخی از مصرف کنندگان پراکسید بنزوییل دریافتند که این ماده باعث قرمزی و تحریک می شود. حتی گزارش شده است که پراکسید بنزوئیل می تواند سرعت پیری را افزایش دهد.

فراتر از نگرانی های ذکر شده، اثبات شده است که بنزوئیل پراکسید در تماس با پارچه لکه ایجاد می کند. این ادعا می تواند توانایی تاثیر گذاری این ماده را بر روی چیزهای حساس مانند پوست اثبات کند. اثرات این ماده بر روی پوست بستگی به حساسیت فردی و غلظت موجود در محصول انتخابی دارد. درصد بنزوئیل پراکسید در محصولات ضد آکنه معمولا بین 2.5 تا 10 درصد است.

مصرف اسید سالیسیلیک

خلاص شدن از شر جوش های سر سفید با استفاده از اسید سالیسیلیک ساده است. BHA (بتا هیدروکسی اسید) پوست را لایه برداری می کند، سلول های مرده را از سطح پوست پاک کرده و منافذ مسدود شده را باز می کند. اسید سالیسیلیک از آسپیرین مشتق شده است و خواص ضد التهابی دارد. بنابراین برای درمان قرمزی ناشی از ضایعات آکنه موثر است. اسید سالیسیلیک ایمن تر از سایر داروهای پیشگیری از آکنه است، زیرا منافذ و رگ های خونی را از بین نمی برد. این ماده کمک می کند تا گردش سلولی افزایش یافته، رشد سلول های پوستی بیشتر شده و منافذ بازتر شوند. همچنین تولید کلاژن را ترویج داده و تغییر رنگ روی پوست را از بین می برد.

اجتناب از اسکراب

بسیاری معتقدند که خشك كردن شدید، پوست را پاک می كند. اما این عادت باعث می شود كه پوست حساسیت بیشتری پیدا كند و موجب افزایش مقدار ضایعات شود. نیازی نیست با حوله یا لیف اسکراب کنید. کافی است روزی دو بار صورت را با نوک انگشتان و محلول ملایم پاک کننده بشویید.

شستن صورت

یک راه عالی برای درمان جوش های سر سفید مراقبت از پوست است. هر صبح و هر شب، پوست خود را تمیز کرده و به رطوبت آن توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *