چند نکته مهم برای جلوگیری از سرطان پوست در زمستان

چند نکته مهم برای جلوگیری از سرطان پوست در زمستان

اکثر افراد وقتی به فصل تابستان می رسند به یاد محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید می افتند. تابستان قطعا زمان مهمی برای جلوگیری از سرطان پوست است. اما در مورد زمستان چه قانونی حکم فرماست؟ از هر 10 مورد ابتلا به سرطان پوست، 9 مورد از طریق قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ایجاد می شود. این اشعه ها هنگامی که هوا سرد می شود نیز وجود دارد و از بین نمی روند. در واقع، آفتاب زمستانی در ارتفاع بالا یا همراه با برف ممکن است خطرناک تر از تابستان باشد. بنابراین جلوگیری از سرطان پوست در زمستان نیز لازم و ضروری است.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند به چند نکته مهم که برای جلوگیری از سرطان پوست در زمستان اهمیت دارد اشاره می کنیم.

روش های جلوگیری از سرطان پوست در زمستان

از پوستتان در ارتفاعات محافظت کنید

اگر در زمستان از کوه برای اسکی، پیاده روی یا سایر ورزش های زمستانی استفاده می کنید، باید بدانید که اشعه های UV با شدت بیشتری در آن جا تابش دارد. وقتی هوا سرد می شود، صورت شما ممکن است تنها بخشی از بدن باشد که در معرض آفتاب است. از طرفی صورت شایع ترین منطقه برای ایجاد علائم سرطان پوست است. شرایط خشک و بادی که در کوهستان حاکم است، به شما این نکته را یادآور می شود که باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب مرطوب کننده با SPF (عامل حفاظت از خورشید) حداقل 30 که حداقل هر دو ساعت یک بار تجدید می شود، کار عاقلانه ای برای جلوگیری از سرطان پوست در زمستان است.

پوست خود را از برف محافظت کنید

برف خطر ابتلا به سرطان پوست را در ارتفاعات افزایش می دهد. این به این دلیل است که برف منعکس کننده اشعه UV خورشید است. بنابراین در زمستان و در ارتفاعات شما هم از زمین اشعه UV دریافت می کنیم و هم از آسمان. در این شرایط تمام صورت به خصوص زیر چانه را با کرم ضد آفتاب پوشش دهید. حداقل یک قاشق چای خوری کرم ضد آفتاب با SPF 30 را برای پوشش صورت، گردن و چانه مصرف کنید. مرطوب کننده های خوب در این فصول نیز عبارتند از لانولین یا گلیسیرین.

از لب ها محافظت بیشتری کنید

لب های شما در برابر نور قوی خورشید در زمستان نیاز به محفاظت بیشتری دارند. لب پایین یک مکان شایع برای بروز نوعی از سرطان پوست به نام سرطان سلول سنگفرشی است. لب ها در زمستان بیشتر می سوزند، خشک می شوند و ترک برمی دارند. همراه با کرم ضد آفتاب که عیار حفاظتی 15 دارد، از چرب کننده های لب نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این محصولات را به طور مرتب مخصوصا در هوای برفی یا در شرایطی که وزش باد زیاد است تجدید کنید.

بینی و گوش خود را فراموش نکنید

بینی و گوش شما اغلب در هوای سرد باز می ماند. این عامل موجب می شود که آفتاب زمستانی، روی پوست این نواحی لکه ایجاد کند. سرطان سلول های بازال یکی از شایع ترین انواع سرطان پوست است که بینی رایج ترین محل برای بروز علائم آن می باشد. تابش خورشید به گوش نیز می تواند کراتوز اکتینیک ایجاد کند. لکه های کراتوز اکتینیک می توانند به سرطان پوست تبدیل شوند. برای محافظت از این مناطق می تواند از تیتانیوم یا اکسید روی استفاده کنید.

چشم شما نیز نیاز به حفاظت دارد

پلک ها و پوست اطراف چشم ها نیز مناطقی هستند که سرطان پوست می تواند در آن جا شکل بگیرد. ملانوما گاهی در بافت رنگدانه چشم ایجاد می شود. برای محافظت از چشم در برابر خورشید و تابش منعکس شده از برف و زمین، از عینک آفتابی با حداقل 99 درصد محفاظت از اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید. در هنگام خرید عینک آفتابی مطمئن شوید که محصول تهیه شده از چشم در برابر هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش، یعنی A و B محافظت می کند. برای محافظت از پوست اطراف چشم نیز توصیه می شود که از عینک های بزرگ استفاده کنید. برای تهیه عینک اسکی نیز حتما به این موضوع توجه کنید.

فراتر از کرم ضد آفتاب بروید

برای جلوگیری از سرطان پوست در زمستان تنها بر روی کرم های ضد آفتاب تکیه نکنید. از پوشش مناسب نیز بهره ببرید. برای محافظت از گوش در سرما کلاه بگذارید. اگر هوا سرد است و باد می وزد حتما از ماسک روی لب و بینی استفاده کنید و برای محافظت از گردن و چانه نیز از شال گردن استفاده کنید. دستکش نیز وسیله خوبی برای محافظت از دست ها می باشد. همه این موارد به گرم شدن شما کمک می کند. اما کاربرد مهم و دیگر آن ها محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید است.

از سولادرم برای برنزه شده استفاده نکنید

تمام انواع روش های سولاردوم، اشعه ماوراء بنفش را به بدنتان منتقل می کنند. این اشعه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. برنزه شدن در طول مدت کوتاهی باعث می شود که اشعه ماورای بنفش بیشتر نسبت به زمانی که در معرض نور خورشید هستید جذب کنید. این امر به ویژه برای جوانان خطرناک است. برنزه کردن با ملانوم، که خطرناک ترین نوع سرطان پوست است مرتبط می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *