10 راه طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

10 راه طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو

مردان و زنان در هر سنی به موهای ضخیم و پر پشت نیاز دارند، به ویژه هنگامی که امروزه ریزش مو به یک مشکل قابل توجه تبدیل شده است. خوشبختانه درمان های طبیعی زیادی مانند تراز کردن هورمون ها، کاهش استرس، رعایت رژیم غذایی مناسب و موارد دیگر برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.

به طور متوسط هر فرد بالغ سالانه حدود 100،000 تا 150،000 تار مو از دست می دهد. این عدد معادل حدود 50 تا 100 تار مو در روز است. این عدد ممکن است خیلی زیاد به نظر برسد. اما در واقع کاملا طبیعی است. برخی تصور می کنند که ریختن موهایشان باعث می شوند که کچل شوند. اما این فقط در صورتی امکان پذیر است که روند طبیعی رشد مو به سرعت پس از ریزش مو انجام نشود. تا زمانی که رشد مو و ریزش مو در تعادل مناسب باشد، ریزش مو طبیعی است. اما برای بسیاری از افراد ریزش مو به این صورت نیست. یعنی با ریختن تار مو قدیمی تار مو جدید رشد نمی کند. به غیر از نگرانی که این افراد در مورد کم حجم شدن مو دارد نگرانی دیگری نیز در مورد طاسی دائمی وجود دارد.

علت ریزش مو چیست؟ آیا برای رشد مو باید از ویتامین خاصی استفاده کنیم؟ قبل از اینکه ریزش مو به شما آسیب برساند، این مقاله مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند را بخوانید تا با روش های جلوگیری از ریزش مو آشنا شوید. این مقاله نه تنها امید را به شما بر می گرداند، بلکه ارائه واقعی از درمان های طبیعی برای ریزش مو می باشد.

برای مبتلایان، جبران کمبود های تغذیه ای اغلب باعث می شود که ریزش مو کاهش یابد. دکتر ویلما برگفلد، متخصص پوست و مو در کلینیک کلیولند که در ریزش مو متخصص است، متوجه شده که میزان آهن پایین در بدن به ریزش مو کمک می کند. این فقط یکی از دلایل ریزش مو است که می تواند با استفاده از جبران آن از ریزش مو جلوگیری کرد. رژیم غذایی، مکمل های طبیعی، روغن های گیاهی و غیره همگی از روش های جلوگیری از ریزش مو محسوب می شوند.

جلوگیری از ریزش مو

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات ریزش مو شما موقتی است و بر اثر یک واقعه استرس زا ایجاد می شود. اما اگر مطمئن هستید که ریزش مو شما موقتی نیست، می توانید از روش های زیر برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

متوقف کردن مصرف داروها

مهم است که مطمئن شوید که داروهایی را مصرف نمی کنید که خودشان عامل ریزش مو هستند. داروهای بسیاری وجود دارند که با ریزش مو ارتباط دارند. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز عوارض جانبی تمام داروهایی را که به صورت روزانه مصرف می کنید بخوانید. اگر بعد از اطلاع از عوارض جانبی داروها عامل اصلی را پیدا کردید می توانید به کمک پزشک نوع داروی خود را تغییر دهید. در ادامه مطلب لیستی از رایج ترین داروهایی که می توانند موجب ریزش مو شوند، ارائه شده است.

داروهای گیاهی

عصاره ها و مکمل های نخل اره‌ای برای جلوگیری از ریزش مو عالی هستند. زیرا سطح تستوسترون را متعادل نگه می دارند. دیدگاه هایی زیادی در مورد گیاه نخل اره‌ای وجود دارد. که بیشتر آن ها تاثیر گذار بودن آن را در جلوگیری از ریزش مو تایید می کنند.

یک مطالعه انجام شده در Clinical Research and Development Network در کلرادو، 34 مرد و 28 زن بین سنین 18 تا 48 سالگی که به طور موضعی عصاره این گیاه را سه ماه در لوسیون ها و شامپوهای خود استفاده کردند را آزمایش کرد. نتایج بدست آمده نشان داد که 35 درصد از شرکت کنندگان تراکم موهایشان افزایش پیدا کرد.

جینکو بیلوبا یکی دیگر از گیاهانی است که می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند و مانع از ریزش شود. این گیاه جریان خون و افزایش آنتی اکسیدان را در بدن تشویق می کند. به عنوان یک عصاره استاندارد شده، می توانید از 40 تا 80 میلی گرم این گیاه 3 بار در روز استفاده کنید.

کاهش استرس

با کاهش استرس روزانه خود، می توانید تاثیر مستقیمی بر روی سلامت مو و همچنین کل بدن خود داشته باشید. نوشتن و یوگا بهترین مسکن های طبیعی برای استرس هستند. ورزش روزانه نیز برای کاهش استرس و همچنین تشویق گردش خون خوب است. هر دو این عوامل به رشد موهای سالم کمک می کنند.

تعادل هورمون ها

از رژیم غذایی تا ورزش و استفاده از گیاهان انطباق پذیر، همگی از راه های طبیعی برای تعادل هورمون ها هستند. تعادل هورمون ها می تواند به اصلاح مشکلات تیروئید و دیگر علل اساسی هورمونی ریزش مو کمک کند.

مواد غذایی

حتما به ذهنتان رسیده است که برای جلوگیری تز ریزش مو مصرف خود را از مواد مغذی بیشتر کنید. این دیدگاه کاملا درست است. بین آنچه که می خورید و سلامت موها ارتباط بسیار قوی وجود دارد. بر طبق گفته ویتنی بو، مددکار متخصص پوست، “یکی از اولین روش هایی که متخصصان پوست مو به کمک آن می توانند بگویند که شما چه غذاهایی را مصرف می کنید، نگاه کردن به موها است”.

در ادامه برخی از مواد غذایی فوق العاده که می توانید به عنوان درمان طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو از آن ها استفاده کنید را ارائه کرده ایم:

ماهی های آب شیرین، ماهی های آب سرد

پروتئین ضد التهابی به شکل ماهی های آب شیرین و ماهی های سرد مانند ماهی قزل آلا با اسیدهای چرب امگا 3 ضد التهابی غنی شده اند که برای سلامتی مو بسیار مفید هستند.

گوشت گاو

پروتئین غنی شده با آهن مانند گوشت گاو می تواند به سلامت مو کمک کند. اما چرا گوشت گاو این خاصیت را دارد؟ فولیکول و ریشه مو از طریق تغذیه ما که غنی از مواد مغذی است رشد می کند. اگر کمبود آهن دارید (یک بیماری زمینه ای شایع در افراد مبتلا به ریزش مو)، یعنی فولیکول از مواد مغذی محروم است. این کمبود تاثیر منفی بر چرخه طبیعی رشد مو دارد و می تواند منجر به ریزش بیش از حد مو شود.

سبزیجات غنی از آهن

علاوه بر مصرف گوشت می توانید سطح آهن بدن خود را با استفاده از عدس، کلم، اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز تیره بیشتر کنید.

مواد غذایی غنی از ویتامین C

دریافت ویتامین C کافی در رژیم غذایی برای تمام بدن ما ضروری است. زیرا این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است. علاوه بر این ویتامین C به بدن شما کمک می کند آهن مورد نیاز خود را جذب کنید. برخی از مواد غذایی غنی از ویتامین C عبارتند از:

  • گواوا
  • فلفل قرمز
  • کیوی
  • پاپایا
  • کلم بروکلی

مواد غذایی غنی از ویتامین A

غذاهای حاوی ویتامین A بالا می توانند به حفظ سلامت پوست شما کمک کنند. علاوه بر این برای جلوگیری از ریزش مو نیز ضروری هستند. ویتامین A به ایجاد چربی روی پوست کمک می کند. غذاهای غنی از این ویتامین عبارتند از:

  • کدو تنبل
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم بروکلی

مواد غذایی غنی از بیوتین

اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی بیوتین مصرف نکنید، موهایتان خشک و شکننده شده و بیشتر در معرض نازک شدن هستند. غذاهای غنی از بیوتین عبارتند از:

  • مخمرهای غذایی
  • زرده تخم مرغ

مواد غذایی غنی از روی

روی یکی دیگر از مواد مغذی است که کلید کلی سلامتی مو است و کمبود آن با ریزش مو مرتبط است. روی در رشد و ترمیم بافت های بدن از جمله مو درگیر است. غذاهای غنی از روی عبارتند از:

  • گوشت گاو ارگانیک
  • تخم کدو تنبل
  • نخود

اجتناب از غذاهای عامل ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو باید علاوه بر مصرف برخی از مواد غذایی از برخی از مواد دیگر نیز اجتناب کنید:

آلرژن های غذایی بالقوه: در صورت مصرف غذاهایی که موجب واکنش های آلرژیک در بدن شما می شوند، التهاب افزایش می یابد. همین التهاب موجب ریزش مو می شود. آلرژن های غذایی ممکن عبارتند از:

  • گندم (گلوتن)
  • لبنیات
  • ذرت
  • سویا
  • مواد نگهدارنده
  • مواد افزودنی خوراکی

اسیدهای چرب ترانس: چربی های ترانس، باعث افزایش التهاب و تولید DHT که می توانند باعث ریزش مو شوند، می شود. همه روغن های جامد گیاهی، روغن ذرت و روغن سویا حاوی اسید چرب ترانس هستند.

شکر: شکر موجب عدم تعادل هورمون ها، افزایش DHT و افزایش التهاب می شود. همه این عوامل منجر به ریزش مو می شوند.

غذاهای فرآوری شده: غذاهای فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند تعادل هورمون های بدن را مختل کنند.

الکل: الکل التهاب را افزایش می دهد و باعث مسمومیت کبد و ریزش مو می شود.

کافئین: مصرف کافئین بیش از حد می تواند باعث کمبود آب بدن، عدم تعادل هورمونی و افزایش تولید DHT شود.

مکمل های طبیعی

طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، مکمل های زیر ممکن است به کمبود مواد مغذی، التهاب و استرس کمک کنند. بنابراین می توانند به جلوگیری از ریزش مو منجر شوند:

  • مولتی ویتامین روزانه حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی A، C و E؛ ویتامین B کمپلکس؛ و مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، روی و سلنیوم
  • اسیدهای چرب امگا 3 مانند روغن ماهی، 1 تا 2 قرص یا 1 قاشق غذاخوری روغن روزانه برای کاهش التهاب
  • ویتامین C حدود 500-1000 میلی گرم، 2 بار در روز، به عنوان آنتی اکسیدان
  • L- لیزین حدود 500-1000 میلی گرم روزانه، برای جلوگیری از ریزش مو
  • ویتامین B کمپلکس، روزانه 1 عدد برای کاهش استرس

عصاره آب استخوان یا پودر پروتئین تهیه شده از استخوان ایده هوشمند دیگری است که به بهبود کیفیت مو کمک می کند. استخوان غنی از پروتئین، کلاژن، ژلاتین، گلوکوزامین، کندرویتین و مواد معدنی کلیدی است که اغلب در رژیم غذایی ما کمبود آن ها احساس می شود. این مواد مغذی حیاتی،  سلامتی موها و همچنین سلامت پوست و ناخن را حفظ می کند.

شامپو و نرم کننده

برای جلوگیری از ریزش مو به شدت توصیه می شود که شامپوها و نرم کننده های حاوی مواد طبیعی مانند بیوتین استفاده کنید. بیوتین یک نوع ویتامین B است که باعث تقویت مو، پوست و ناخن های شما می شود. با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف بیوتین به صورت خارجی نیز می تواند به درمان ضعف موها و ناخن کمک کند.

اجتناب از دوش گرفتن با آب داغ

دکتر رایان ولتر، جراح پیوند مو در بوستون، هشدار می دهد که آب گرم، رشته های مو را از بین می برد و منجر به خشکی و شکنندگی مو می شود. بنابراین افرادی که با آب داغ دوش می گیرند موهایشان در برابر فشارهای ناگهانی زودتر می ریزد. بنابراین برای جلوگیری از ریزش مو از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید. این کار می تواند موها را خشک تر، ضعیف تر و مستعد تر کند. دمای پایین روی مو (و پوست) به حفظ رطوبت آن کمک می کند.

روغن های گیاهی

  • رزماری یکی از مهمترین اسانس های اصلی است که به افزایش ضخامت و رشد مو کمک می کند. اعتقاد بر این است که روغن رزماری باعث افزایش متابولیسم سلولی می شود و به این ترتیب رشد مو را تحریک می کند. تحقیقات منتشرشده در سال 2015 نشان داد که روغن رزماری حتی بهتر از مینوکسیدیل که یک درمان موضعی است عمل می کند.
  • روغن سنبل هندی برای ترویج رشد مو و کند کردن روند سفید شدن آن ها مفید است. یک مطالعه حیوانی در سال 2011 نشان داد که روغن سنبل هندی اثرات مثبت بر فعالیت رشد مو دارد. هنگامی که از این روغن برای رشد مو در موش های آزمایشگاهی استفاده شد، ریزش مو کاهش 30 درصدی را نشان داد.
  • روغن نعنا و مریم گلی نیز برای ترویج رشد مو و جلوگیری از ریزش مو توصیه می شود. سه تا چهار قطره از هر یک از روغن های رزماری، روغن نعنا و روغن مریم گلی را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و سپس مخلوط را یک الی دو بار در روز روی موها بمالید.

علل و عوامل موثر بر ریزش مو

همه افرادی که با پدیده ریزش مو مواجه می شوند این سوال را در ذهن دارند که چرا موهای من در حال ریزش است؟ طبق گفته متخصصان کلینیک مایو، علت دقیق ریزش غیرطبیعی کاملا مشخص نیست، اما معمولا به یک یا چند مورد زیر مربوط می شود:

  • وراثت (سابقه خانوادگی)
  • تغییرات هورمونی
  • بیماری ها
  • داروها
  • شوک فیزیکی یا عاطفی (گاهی اوقات به عنوان “رویداد محرک” نامیده می شود)
  • استفاده از مدل مو تکراری
وراثت

هم مردان و هم زنان می توانند به ریزش مو ارثی مبتلا شوند. برای مردان، این پدیده بیشتر به نام طاسی الگوی مردانه شناخته می شود. اما وقوع این نوع ریزش مو در زنان طاسی الگوی زنانه نام دارد. هر دوی این الگوها قابل پیش بینی و تدریجی هستند و با سابقه خانوادگی ریزش مو مرتبط می باشند. برای مردان، این ریزش می تواند در اوایل بلوغ شروع شود. مردان مبتلا علاوه بر ریزش مو، موهایشان کوتاه تر، نرم تر و نازک تر می شود.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی و تغییرات این مواد در بدن می تواند موجب ریزش مو شود. برخی از تغییرات هورمون موقت هستند مانند حاملگی یا یائسگی. بنابراین ریزش مو یا از دست دادن موهای ناشی از این تغییرات موقتی نیز باید موقت باشد. با این حال، اگر اختلال در روند هورمون ها ادامه پیدا کند، ممکن است نشان دهنده مشکل تیروئیدی باشد که باید درمان شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی دیگر از علل احتمالی ریزش مو برای زنان است. این ارتباط با عدم تعادل هورمونی که باعث می شود مو در مکان های اشتباه (مانند صورت) رشد کند، اما در مکان های مناسب (مانند پوست سر) ریزش را تجربه کند، مشخص می شود. گاهی اوقات ریزش مو تنها شاخص واضح PCOS است.

مشکلات تیروئیدی و دیگر بیماری ها

مشکلاتی که می توانند باعث ریزش مو شوند عبارتند از:

  • مشکلات تیروئید (هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری تیروئید)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • لوپوس
  • نوع خاصی از سرطان
  • بیماری های غده هیپوفیز
  • مسمومیت با فلزات سنگین
  • HIV
  • سایر بیماری های مزمن
داروها

انواع مختلفی از داروها ممکن است به نازک شدن مو کمک کنند. داروهای زیر از جمله مهمترین داروهایی هستند که موجب ریزش مو می شوند:

  • داروهای آکنه
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد قارچ
  • رقیق کننده های خون (ضد انعقادها)
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای کاهش کلسترول
  • داروهای صرع (ضد تشنج ها)
  • داروهای فشار خون بالا (ضد فشار خون)
  • درمان جایگزینی هورمون (استروژن و یا پروژسترون درمانی برای زنان، آندروژن ها و تستوسترون درمانی برای مردان)
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن
  • اینترفرون ها
  • تثبیت کننده های حالت
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری
  • داروهای بیماری پارکینسون
  • استروئیدها
  • داروهای تیروئید
وقایع محرک

هنگامی که فرد شوک شدید فیزیکی یا عاطفی را تحمل می کند، ممکن است به صورت موقت و تا زمانی که اثر شوک در بدن است دچار ریزش مو شود. مرگ یکی از اعضای خانواده، جراحی و کاهش و افزایش ناگهانی وزن، نمونه ای از رویدادهای محرک هستند که می توانند به بدن شوک وارد کرده و منجر به نازک شدن مو شوند.

مدل مو

بستن مو به یک حالت خاص و کشیدن همیشگی آن می تواند موجب ریزش مو شود. رنگ کردن، صاف کردن و دکلره کردن باعث می شود که مو خشک و شکننده شود و در نتیجه رشته ها و یا بخش هایی از آن در کل خرد شود.

سایر عوامل خطر

چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که خطر ریزش مو را به همراه دارند. سابقه خانوادگی و وراثت هم علت ریزش مو است و هم از عوامل خطر محسوب می شود. سایر عوامل خطر احتمالی عبارتند از:

  • سن
  • استرس
  • تغذیه نامناسب
  • برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت و لوپوس

چگونه ریزش مو در زنان و مردان اتفاق می افتد

در پوست سالم حدود 80 درصد از فولیکول های مو در مرحله رشد قرار دارند. در حالی که 20 درصد دیگر در مرحله استراحت قرار دارند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که وضعیتی خاصی رشد و حیات موها را به میزان قابل توجهی کاهش داده یا متوقف کنند.

چه چیزی موجب ریزش مو در زنان می شود؟

همانطور که بدن ما با بالا رفتن سن تغییر می کند، مو نیز از این قاعده مستثنی نیست. این موضوع کاملا طبیعی است. گفته شده است که در سن 50 سالگی، نیمی از زنان از ریزش مو شکایت دارند. اگر ریزش مو در زنان مربوط به ریزش الگوی زنانه باشد، احتمالا 90 درصد آن به ژنتیک و 10 درصد به هورمون ها مربوط است. احتمالا شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که حدود 3 میلیون نفر از زنان آمریکا مبتلا به طاسی الگوی زنان هستند. شما نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، اما خوشبختانه می توانید در مورد عوامل هورمونی اقدامات ویژه ای را انجام دهید.

چه چیزی موجب ریزش مو در مردان می شود؟

برای مردان، ریزش مو می تواند در اوایل بلوغ شروع شده و سال ها ادامه پیدا کند. مردان معمولا موهایشان از پیشانی عقب می رود و از سمتی نیز از مرکز سر دچار ریزش می شوند. به این الگو الگوی طاسی مردانه گفته می شود. در نهایت ریزش این دو ناحیه می تواند به هم برسد و موجب شود که تنها دور سر مو داشته باشد.

درمان متعارف برای ریزش مو

درمان های متعارف برای ریزش مو شامل دارو و جراحی می شوند.

هنگامی که مو به دلیل یک بیماری زمینه ای می ریزد، درمان آن احتمالا شامل داروهایی نظیر پردنیزون برای کاهش التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن است. عوارض جانبی متداول پردنیزون نیز عبارتند از:

  • سردرگمی
  • سردرد
  • بی حوصلگی
  • تهوع
  • استفراغ
  • نازک شدن پوست
  • آکنه
  • مشکلات خواب
  • افزایش وزن

در حال حاضر دو دارو وجود دارد که توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای درمان طاسی یا ریزش الگوها تایید شده است. اولین دارو مینوکسیدیل است که ممکن است موجب رشد مو یا کاهش میزان ریزش مو شود. اما رشد ایجاد شده به کمک این دارو دائمی نیست و اگر مصرف آن متوقف شود، رشد مو نیز متوقف خواهد شد. برخی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

  • تحریک شدید پوست
  • رشد ناخواسته موی صورت
  • درد قفسه سینه
  • افزایش سرعت ضربان قلب (تاکیکاردی)

داروی دیگر تایید شده برای درمان ریزش مو قرص فیناستراید است. این دارو را نیز باید مدام استفاده کنید تا اثر داشته باشد. علاوه بر این، زنانی که حامله هستند نباید از این قرص استفاده کنند. عوارض جانبی ممکن آن نیز عبارتند از:

  • ناتوانی جنسی
  • از دست دادن علاقه جنسی
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • انزال غیرطبیعی
  • تورم دست یا پا
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • آبریزش بینی
  • بثورات پوستی

اما درمان طبیعی و دائمی هم برای زنان و هم برای مردان، جراحی کاشت مو یا پیوند مو است. در این جراحی از موهای موجود برای پر کردن مناطق طاس استفاده می شود. لیزر با انرژی پایین نیز یک گزینه جدید برای افرادی است که موهای نازک دارند. اما بسیاری از پزشکان این گزینه درمانی را به طور کامل رد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *