عمل جراحی بزرگ کردن باسن که گاهی اوقات آن را با نام لیفت باسن نیز می شناسند، عملی است که در طی آن با تزریق چربی یا کار گذاشتن ایمپلنت یا گاهی ترکیبی از هر دو، اندازه و حجم باسن افزایش پیدا می کند. بنابراین جراحی بزرگ کردن باسن به دو شیوه اصلی تزریق چربی و کار گذاشتن ایمپلنت انجام می شود.

در ادامه این مطلب مجله مرکز لیزر و زیبایی لیلی لند، هر آن چه که باید در مورد جراحی بزرگ کردن باسن بدانید را ذکر کرده ایم.

عمل جراحی بزرگ کردن باسن چه کارکردی دارد؟

با انجام این عمل می توانید به اهداف زیر دست یابید:

این جراحی برای کسانی مناسب است که شکل باسن خود را دوست ندارند و یا به دنبال ایجاد توازن در فرم بدن خود هستند. این عمل معمولا با یکی از دو روش زیر انجام می شود:

بهترین نامزدها برای انجام عمل جراحی بزرگ کردن باسن

انجام این عمل کاملا شخصی است و هر کسی با توجه به انتظاراتی که دارد باید به تنهایی در مورد انجام آن تصمیم بگیرد. در صورتی که شرایط زیر را دارید کاندیدای خوبی برای انجام این عمل هستید:

ریکاوری پس از عمل جراحی بزرگ کردن باسن

پس از جراحی بزرگ کردن باسن، باید توسط متخصص جراح خود به صورت مرتب تحت نظارت قرار داشته باشید.

بعد از چند ساعت ممکن است مجاز به رفتن به خانه باشید. قبل از خروج از مرکز درمانی، دستورالعمل های خاصی به شما ارائه می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ضمن اینکه به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه پس از عمل جراحی، لباس زیری شبیه به گن به تن کنید. هر روشی که برای بزرگ کردن بافت انجام می شود دارای گام های خاصی جهت مراقبت است. مراقبت هایی که در هر روش باید انجام شود عبارتند از:

جراحی بزرگ کردن باسن با ایمپلنت

در این روش تقریبا دو تا سه هفته پس از عمل، باید از یک لباس پشتیبانی استفاده کنید. این لباس از بافت و پوست باسن به درستی پشتیبانی می کند. نتایج نهایی سه ماه پس از جراحی مشهود است. در این بازه زمانی تورم از بین می رود و ایمپلنت ها در موقعیت نرمال خود قرار می گیرند.

جراحی بزرگ کردن باسن با تزریق چربی

پس از تزریق چربی از شما خواسته می شود که به مدت دو هفته، بیش از چند دقیقه روی باسن ننشینید. برخی از جراحان ترجیح می دهند این زمان بیش از دو هفته باشد. این نکته بسیار مهم است زیرا نشستن طولانی مدت به چربی ها آسیب می رساند.

ضمن این که در این مدت باید سعی کنید به پهلو یا روی شکم بخوابید. هنگامی که مجبور به نشستن می شوید، باید از یک بالش یا کوسن پشت ساق پاها (عضلات همسترینگ) جهت کمک به بالا بردن باسن استفاده کنید. این کار از فشار بر روی پیوند چربی جلوگیری می کند.

ضمن این که از گن نیز باید استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است از برش های موجود در زیر پوست به منظور حذف هر گونه خون یا مایع اضافی، ترشحاتی خارج شود.

بعد از تزریق  چربی به شما دستورالعمل های خاص زیر داده می شود:

جراح ممکن است توصیه کند که برای ماساژ لنفاوی از یک متخصص ماساژ کمک بگیرید. معمولا بعد از شش تا هشت هفته، می توانید به فعالیت های بدنی قبلی خود باز گردید.

سوالات مهم

از هر روشی که برای بزرگ کردن و فرم دهی باسن استفاده می کنید، باید در مورد اقدامات احتیاطی آن اطلاع کافی داشته باشید.

بنابراین از جراح پلاستیک، سوالات خاصی را در مورد آنچه که می توانید در طول دوره بهبودی انتظار داشته باشید بپرسید. این پرسش ها عبارتند از:

ممکن است چند ماه طول بکشد تا تورم به طور کامل از بین برود. ضمن این که بهبود محل جراحی نیز به زمان نیاز دارد. رعایت دستورالعمل های پزشک، کلید موفقیت جراحی شما است. ضمن این که مراقبت از محل جراحی و جلوگیری از وارد آمدن نیروی بیش از حد، ایجاد تورم، سایش و حرکات اضافی نیز در نتیجه عمل نقش مهمی دارد. گاهی نیز بسته به نظر جراح متخصص باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کنید.

نتایج حاصل از عمل جراحی بزرگ کردن باسن

نتایج بزرگ کردن بافت باسن بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده است. با گذشت زمان، تورم پس از جراحی از بین رفته و خطوط برش محو خواهند شد. رضایت از تصویر بدنتان باید پس از جراحی کم کم بهبود یابد.

خطوط برش ایجاد شده تقریبا دائمی است اما به مرور زمان کمرنگ می شود. نتایج حاصل از جراحی بزرگ کردن باسن با ایمپلنت در عرض چند ماه مشخص می شود. زیرا در این بازه ایمپلنت باید شکل باسن و موقعیت خود را پیدا کند.

اگر روش بزرگ کردن تزریق چربی باشد، تقریبا یک سال طول می کشد تا نتایج نهایی به دست آید. مقداری از چربی هایی که در طی جراحی به بافت باسن تزریق شده اند، توسط بدن شما دوباره جذب می شوند.

نتایج حاصل از عمل بزرگ کردن باسن معمولا طولانی مدت است. اما به مرور زمان و با بالا رفتن سن و تاثیر نیروی گرانش زمین، ممکن است فرم باسن تغییر کند. بنابراین اگر می خواهید نتایج جراحی را به مدت بیشتری روی بدن نگه دارید این دو نکته را فراموش نکنید:

اگر عمل جراحی با انتقال چربی انجام شود، مهم است که بدانید این چربی می تواند مانند هر چربی دیگری در بدن شما رفتار کند. بنابراین اگر وزنتان افزایش پیدا کند، چربی باسن نیز ممکن است رشد کند. اگر وزن کاهش پیدا کند، ممکن است حجم باسن کم شود. زیرا چربی این ناحیه نیز مانند چربی سایر نواحی با کاهش وزن، آب می شود.

مراحل انجام عمل جراحی بزرگ کردن باسن

روش بزرگ کردن باسن می تواند از طریق استفاده از ایمپلنت یا تزریق چربی موجود در بدن یا گاهی ترکیبی از هر دو انجام شود. جراح ممکن است انواع مختلفی از الگوهای برش و تکنیک ها جراحی را انتخاب کند.

روش مناسب جراحی بر اساس فاکتورهای زیر تعیین خواهد شد:

قبل از انجام عمل نیز از دارو برای بیهوشی استفاده می کنند. اما این که روش بیهوشی وریدی باشد یا بیهوشی عمومی به عهده پزشک است. پزشک می تواند بهترین گزینه را برای شما توصیه کند. مهم نیست که کدام نوع روش جراحی بافت را انتخاب می کنید. در هر صورت بیهوشی برای اطمینان از راحتی شما در طی مراحل عمل استفاده می شود.

مراحل روش ایمپلنت

مرحله 1 – ایجاد برش

ابتدا در محل مورد نیاز برشی ایجاد می شود. این برش می تواند به صورت جداگانه بالای هر کدام از لبه های باسن زده شود. یا تنها یک برش عمودی روی قسمت میانی باسن درست بالای خط بین دو لبه ایجاد شود. گاهی نیز پزشکان برش را دقیقه داخل درز بین دو لبه باسن می زنند.

مرحله 2 – قرار دادن ایمپلنت

ایمپلنت سیلیکونی که مخصوص باسن ساخته شده است، روی عضله یا در بالای عضله در هر طرف باسن قرار می گیرد. روش و محل قرار دادن ایمپلنت به نوع ایمپلنت، درجه مورد انتظار بزرگ شدن باسن، نوع بدن و توصیه های جراح شما بستگی دارد.

مرحله 3 – بستن برش

بعد از قرار گیری ایمپلنت محل جراحی با بخیه، چسب پوست یا نوار جراحی بسته می شود.

مرحله 4 – نتایج

نتایج افزایش حجم باسن بلافاصله پس از عمل قابل مشاهده است. با گذشت زمان، تورم پس از جراحی کم می شود و خطوط برش نیز محو خواهد شد. رضایت شما با تصویر جدیدی که ایجاد می شود، کم کم به دست خواهد آمد. نتایج حاصل از این عمل طولانی و تقریبا دائمی است.

مراحل روش تزریق چربی

مرحله 1 – لیپوساکشن

لیپوساکشن از طریق برش های کوچک و تقریبا نامشهودی انجام می شود. اول، بی حسی موضعی رقیق شده برای کاهش خونریزی و آسیب به محلی که می خواهند از آن چربی ساکشن کنند تزریق می شود. سپس یک لوله توخالی نازک (کانول) را از طریق برش کوچک ایجاد شده وارد بدن می کنند تا چربی اضافی را از طریق حرکت کنترل شده رو به عقب و جلو خارج کند. سپس چربی خارج شده از بدن از طریق یک خلاء جراحی یا سرنگ متصل به کانول خارج می شود. به طور کلی، جراح  ممکن است تا سه برابر چربی که واقعا به باسن تزریق می شود را از طریق لیپوساکشن خارج کند.

مرحله 2 – تزریق چربی

بعد از لیپوساکشن چربی، بافت و خونی که خارج شده، پردازش می شوند. سپس بافت پردازش شده با سرنگ به یک کانول مخصوص متصل می شود. جراح از این کانول برای اضافه کردن چربی به باسن از طریق تزریق های کوچک در سراسر منطقه استفاده خواهد کرد.

مرحله 3 – نتایج

نتایج حاصل از این روش نیز بلافاصله بعد از عمل قابل مشاهده است. با این وجود، حصول نتایج نهایی ممکن است تا یک سال پس از عمل جراحی نیز طول بکشد. روش تزریق چربی نتایج طبیعی تری از ایمپلنت دارد. اما ممکن است به مرور زمان بافت باسن کاهش پیدا کنند. حجم اولیه ای که بعد از جراحی مشاهده می کنید ممکن است پس از جراحی کمتر شود. زیرا بدن بخشی از چربی تزریق شده به این ناحیه را جذب می کند. (به طور متوسط، بیماران 60 الی 80 درصد از چربی های منتقل شده را حفظ می کنند. در بعضی موارد ممکن است بیشتر و در برخی از موارد کمتر از این میزان چربی در باسن باقی می ماند). ضمن این که با افزایش یا کاهش وزن، ممکن است نتایج حاصل تغییر کند. زیرا چربی های منتقل شده می توانند درست مثل هر چربی دیگری در بدن با کاهش یا افزایش وزن کم یا زیاد شوند.

ریسک و ایمنی عمل جراحی بزرگ کردن باسن

تصمیم به انجام عمل جراحی بزرگ کردن باسن بسیار شخصی است. باید تصمیم بگیرید که آیا مزایای این روش می تواند شما را به اهدافتان برساند یا خیر؟ ضمن این که باید خطرات و عوارض احتمالی را نیز قبول کنید.

عوارض ناشی از جراحی بزرگ کردن باسن با ایمپلنت شامل موارد زیر است:

عوارض ناشی از جراحی بزرگ کردن باسن با تزریق چربی شامل موارد زیر است:

احتمال این خطرات بسیار جزئی است و در صورتی که توسط پزشک مجرب و در مرکز معتبر انجام شود، احتمال وقوع آن ها بسیار کم است.

آماده سازی قبل از عمل جراحی بزرگ کردن باسن

قبل از انجام این عمل باید اقدامات زیر را انجام دهید:

عمل جراحی بزرگ کردن باسن را باید در یک مرکز جراحی معتبر و توسط متخصص مجرب انجام دهید. این کار برای امنیت شماست. پس قبل از انجام عمل از این دو مورد مطمئن شوید.

سوالات متداولی که باید از جراح بپرسید

بهتر است قبل از جراحی سوالات زیر را از پزشک بپرسید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *