تخم شنبلیله دانه ای است که معمولا به عنوان درمان خانگی طبیعی برای ریزش مو و سایر بیماری های مرتبط با آن، مانند شوره سر یا خارش پوست سر، استفاده می شود. نشریات زیبایی و دیگر منابع رسانه ای معتبر ادعا کرده اند که مصرف این دانه، راز رشد موهای ضخیم و براق است. در این مقاله مجله لیلی لند تاثیر استفاده از تخم شنبلیله برای مو ها را بررسی خواهیم کرد.

تخم شنبلیله چیست؟

تخم شنبلیله همان بذر گیاه شنبلیله است که در اصل در مناطق جنوبی آسیا و مدیترانه رشد می کند. در طب چینی و آیورودا از این مکمل گیاهی برای القاء زایمان، بهبود هضم و درمان تحریک شدگی پوست استفاده می کنند. تحقیقات مدرن نشان داده اند که تخم شنبلیله ممکن است اثرات مطلوبی بر روی کلسترول، قند خون و التهاب داشته باشد.

دانه ها و برگ های این گیاه عطر مشخص و طعم کمی تلخ دارند. بیشتر در غذاهای هندی، خاورمیانه و آفریقای شمالی از این گیاه استفاده می شود.

عوامل موثر بر روی رشد مو

تغذیه ناکافی، استرس، تغییرات هورمونی و آرایش ژنتیکی همگی از عواملی هستند که روی رشد مو تاثیر می گذارند. گاهی استفاده از مکمل هایی مانند تخم شنبلیله، برای افرادی که دلیل ریزش موهایشان متفاوت است، کافی نیست. اگر مطمئن نیستید که چرا موهایتان می ریزد، به شما توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه کنید.

عوامل تغذیه ای

تغذیه مناسب برای حمایت از سلامت موها ضروری است. کمبود مواد مغذی خاص ممکن است باعث ریزش مو شود. پروتئین، چربی های ضروری، روی و آهن برخی از مواد مغذی هستند که می توانند در حمایت از رشد موها به شما کمک کنند.

برخی از منابع غذایی سالم که حاوی این مواد مغذی هستند عبارتند از:

بهتر است که این مواد مغذی را از طریق رژیم غذایی متعادل دریافت کنید. با این حال، گاهی ممکن است مصرف مکمل ها در بعضی موارد ضروری باشد. البته قبل از شروع مصرف مکمل ها، با پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا مصرف بیش از حد مکمل و استفاده از برخی از مواد مغذی می تواند ریزش مو را بدتر کند.

استرس و سبک زندگی

استرس مربوط به پیری یا سبک زندگی یا استرس فیزیکی مانند کشیدن بیش از حد موها و بستن آن ها و یا استفاده از درمان های شیمیایی، می تواند باعث ریزش مو شود. تحقیقات نشان داده اند که سطح بالای هورمون کورتیزول در خون می تواند فولیکول های مو را تضعیف کند و منجر به ریزش مو شود.

قرار گرفتن بیش از حد مولکول های مود در معرض رادیکال های آزاد نیز ممکن است موجب افزایش ریزش مو و ایجاد آسیب در سلول ها شود. این آسیب باعث التهاب و تشدید پیری می شود. آنتی اکسیدان ها ترکیبات موجود در بسیاری از غذاها هستند که می توانند از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کنند.

پیاده سازی روش های موثر برای کاهش استرس همراه با مصرف رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، روش های عالی برای تشویق رشد مو هستند.

آرایش ژنتیکی

گاها نازک شدن مو به علت عوامل ژنتیکی رخ می دهد. این حالت به نوعی ریزش موی ارثی محسوب شده و به عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود. کارشناسان معتقدند که به ارث بردن ژن های خاص یا تغییر در تولید هورمون ها می تواند این نوع ریزش مو را ایجاد کند. شواهد موجود نشان می دهد که مکمل هایی مانند تخم شنبلیله ممکن است بر روی این علت ریزش مو تاثیر مثبتی بگذارند.

فواید تخم شنبلیله برای مو

هزاران سال است که بشر برای درمان شرایطی که باعث خشکی و تحریک شدن پوست سر می شود، از جمله شوره سر، از این دانه استفاده می کند. علل مختلفی برای شوره سر وجود دارد. مثلا تولید بیش از حد چربی، رشد قارچ، التهاب و خشکی پوست همگی از جمله علل شوره سر هستند.

هنوز معلوم نیست که آیا تخم شنبلیله می تواند به طور موثری تمام علل شوره سر و سوزش پوست سر را درمان کند یا نه؟ اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این دانه دارای خواص ضد التهابی، مرطوب کنندگی، ضد قارچ و تسکین دهنده پوست و زخم است.

یک مطالعه 6 هفته ای که بر روی 11 نفر انجام شد، اثربخشی کرم حاوی عصاره شنبلیله را بر روی بهبود رطوبت و کاهش قرمزی پوست بررسی کرد. این مطالعه نشان دهنده بهبود قابل ملاحظه ای در رطوبت و تحریک شدگی پوست بود. (1)

در حالی که تحقیقات اخیر نشان داده اند که کاربرد موضعی این عصاره ممکن است در حفظ رطوبت پوست سر مفید باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که روی سر همه افراد تاثیر مشابه داشته باشد.

خواص تخم شنبلیله برای مو
خواص تخم شنبلیله برای مو

نحوه استفاده از تخم شنبلیله برای مو

شواهد موجود در مورد تاثیر تخم شنبلیله بر روی رشد مو نسبتا ضعیف است. بنابراین هنوز مشخص نیست که آیا مصرف مکمل یا استفاده موضعی از عصاره این دانه تاثیرات مثبتی بر روی رشد مو یا سلامت پوست دارد یا خیر؟

اما در کل این دانه را می توان به صورت خوراکی به عنوان مکمل غذایی و یا به صورت موضعی به عنوان ماسک استفاده کرد.

مکمل

مکمل تخم شنبلیله، کپسولی است که از عصاره این دانه ها تهیه شده و در داروخانه ها موجود می باشد. دوز استانداردی برای استفاده از این مکمل وجود ندارد. اما برخی تحقیقات اعلام کرده اند که مصرف 1200 میلی گرم پودر تخم شنبلیله یا 300 میلی گرم عصاره آن در روز می تواند برای بدن مفید باشد. اگر باردار هستید یا حساسیت به بادام زمینی دارید نباید از این مکمل استفاده کنید.

کاربرد موضعی

اگر قصد استفاده از این ماده را به صورت موضعی دارید کافی است که چند قاشق غذا خوری از این بذر را چند ساعت یا یک شب در آب خیس کنید. به این ترتیب آب کمی ژله ای می شود. سپس دانه و آب ژل مانند را در غذا ساز خرد کرده تا خمیر شود. این خمیر را مستقیما روی مو و پوست سر ماساژ دهید. اضافه کردن کمی روغن نارگیل، ماست، عسل یا شیر به این دانه ها ماسک را قوی تر می کند. اجازه دهید ماسک 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید.

نکته پایانی

تخم شنبلیله اغلب به عنوان یک درمان خانگی برای ریزش مو و شوره سر استفاده می شود. این ماده را می توانید هم به صورت مکمل و هم به صورت موضعی استفاده کنید. تحقیقاتی که در مورد تاثیر تخم شنبلیله بر روی مو انجام شده است محدود است، اما همین شواهد اندک نیز نشان می دهد که این ماده ممکن است رشد فولیکول های موها را تحریک کند. قبل از مصرف هر گونه مکمل جدید، همیشه بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *