بی اختیاری ادرار در زنان انواع، علل و درمان های کنترل مثانه قسمت دوم

بی اختیاری ادرار در زنان

در مطلب (بی اختیاری ادرار در زنان انواع، علل و درمان های کنترل مثانه قسمت دوم) از مجله لیلی لند به ادامه مقاله این مبحث اشاره خواهیم کرد که شما را به همراهی دعوت می‌کنیم.

تغییرات سبک زندگی برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان

تغییرات ساده در شیوه زندگی می‌تواند به کنترل بی اختیاری خفیف کمک کند.

تغییر سبک زندگی می‌تواند کمک کند

موارد خفیف بی اختیاری ممکن است با تغییرات ساده در سبک زندگی مرتفع شود. برای جلوگیری از کم آبی بدن از مایعات به اندازه کافی بنوشید – حدود شش لیوان 250 میلی لیتر در روز – اما بیش از حد مایعات ننوشید. این میزان می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد بین شش تا ده لیوان معمولا مناسب است و بیشتر از بیست لیوان در روز معمولا زیاده روی محسوب می‌شود اما بعد از صرف شام شبانه، میزان مایعات خود را محدود کنید تا تخلیه شبانه به حداقل برسد. از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و کولا خودداری کنید زیرا کافئین یک ادرارآور است. از الکل، سیگار کشیدن و نوشیدنی های گازدار که ممکن است به نشت ادرار منجر شود، خودداری کنید. کاهش وزن در صورت اضافه وزن ممکن است به کاهش فشار مثانه کمک کند.

اهمیت فیبر

دریافت فیبر کافی به حرکت روده شما کمک می‌کند که به نوبه خود در به حداقل رساندن خطر بی اختیاری کمک می‌کند. اکثر بزرگسالان باید بین 25 تا 30 گرم فیبر از رژیم غذایی در روز دریافت کنند. عدس، لوبیا، نخود فرنگی، آووکادو، انواع توت ها و انجیر منابع خوبی از فیبر هستند. فیبر و آب برای بهینه سازی سلامت روده و به حداقل رساندن یبوست با هم عمل می‌کنند. یبوست باعث افزایش فشار در شکم می‌شود.

تمرین های کگل برای زنان

تمرینات کگل به تقویت مثانه و عضلات اطراف بسته شدن مجرای ادراری کمک می‌کند.
تقویت عضلات کف لگن می‌تواند علائم بی اختیاری استرس را کاهش یا حتی درمان کند. تمرینات کگل عضلات را کنترل می‌کنند که جریان ادرار را کنترل می‌کنند. برای دستیابی و حفظ حداکثر منافع باید روال معمول را انجام دهید. انجام تمرینات کگل آسان است. این فقط یک تمرین کوتاه است که انجام آن اندکی‌طول می‌کشد.

نحوه انجام تمرینات کگل

برای انجام تمرینات کگل، عضلات مورد استفاده را منقبض کنید تا جریان ادرار متوقف شود برای مشاهده نحوه اجرای این تمرین به مطلب (ورزش‌هایی برای رابطه جنسی بهتر) مراجعه کنید. به مدت 3 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. به مدت 3 ثانیه استراحت کنید. حداکثر 3 ست از 10 ست کار کنید. می‌توانید در هنگام دراز کشیدن شروع به انجام این تمرین ها کنید. هرچه قوی تر می‌شوید می‌توانید هنگام نشستن یا ایستادن آنها را انجام دهید. اگر در جدا کردن عضلات صحیح مشکل دارید، یک پزشک، پرستار یا فیزیوتراپی می‌توانند در انجام تکنیک درست به شما کمک کنند.

بیوفیدبک درمانی

بیوفیدبک درمانی، که در آن سنسورهای برقی روی قسمت هایی از بدن قرار می‌گیرند، انقباضات عضلات را ثبت می‌کنند تا ببینند آیا شما تمرین های Kegel را به درستی انجام می‌دهید یا خیر.

راهنما از فناوری

بیوفیدبک نوعی از درمان است که در آن سنسور‌های برقی روی قسمت هایی از بدن قرار می‌گیرند تا انقباضات عضلات را ثبت کنند. سپس سیگنال ها روی صفحه رایانه مشاهده می‌شوند. یک تکنسین می‌تواند در جدا کردن عضلات لازم با استفاده از بیوفیدبک به شما کمک کند. این اطلاعات در زمان واقعی به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا شما روال را به درستی انجام می‌دهید یا خیر. بعد از اینکه تکنیک را کاملا یاد گرفتید، می‌توانید بدون کمک گرفتن از بیوفیدبک، تمرینات کگل را به تنهایی انجام دهید.

اثربخشی بیوفیدبک

بیوفیدبک برای هر دو شکل شایع این اختلال مؤثر است. بررسی بیش از 24 مطالعه مختلف شامل بیش از 1500 زن مبتلا به این نتیجه رسیده است که افرادی که علاوه بر تمرین عضلات کف لگن، خدمات بیوفیدبک را دریافت کرده اند، نسبت به افرادی که آموزش عضله کف لگن را تجربه کرده اند، بسیار بیشتر از آنها موفق شده اند. با این حال، مشخص نیست که آیا افزایش نتایج موفقیت آمیز به دلیل اضافه شدن بیو فیدبک است یا زمان اضافی است که زنان در طول جلسات با متخصصان مراقبت های بهداشتی گذراندند و از آنها یاد گرفته‌اند.

استفاده Pessary

تصویر سازی از دستگاه pessary که برای کاهش نشت ادرار کمک می‌کند.
pessary وسیله ای است که برای درمان این مشکل استفاده می‌شود. دستگاه توسط پزشک یا پرستار داخل واژن وارد می‌شود. پیس به دیواره واژن فشار وارد می‌کند و بر وضعیت مجرای ادرار تأثیر می‌گذارد به طوری که احتمال وجود نشت کمتر است. از پیساری به عنوان گزینه غیر جراحی برای درمان انواع خاصی از پرولاپس اندام لگن استفاده می‌شود. به معنای پوشیده شدن مداوم از برخی از پیس ها است. دیگران ممکن است در صورت لزوم آن را مورد استفاده قرار دهند، به عنوان مثال فقط در حین انجام تمرینات مزاحمت‌هایی برای افراد ایجاد می‌کند

Pessary اتصالات و نوع

حلقه پیساری یکی از متداول ترین انواع دستگاه‌هایی است که برای درمان بی اختیاری در زنان استفاده می‌شود. درج و حذف آنها می‌تواند مشکل باشد، بنابراین ویزیت های مکرر پزشکی، که معمولاً هر 2 تا 3 ماه یک بار انجام می‌شود، لازم است تا پزشک یا پرستار بتوانند دستگاه را حذف، تمیز و مجدداً نصب کنند. بیمارانی که به سیلیکون یا لاتکس حساسیت دارند ممکن است کاندیدای استفاده از پیس نباشند. از بیمار خواسته می‌شود قبل از جراحی شدن پیس، ادرار کند. توصیه می‌شود از بزرگترین پیساری که به راحتی در مجرا جا می‌گیرد استفاده کنید.

بی اختیاری ادرار در زنان
بی اختیاری ادرار در زنان

آموزش مثانه برای بی اختیاری ادرار

آموزش مثانه می‌تواند به معالجه انواع مختلف بی اختیاری ادرار کمک کند.

به برنامه توجه کنید.

آموزش مثانه یک روش مفید برای درمان هر دو شکل معمول بی اختیاری ادرار است. برای اجرای این آموزش، در بعضی مواقع برای ادرار کردن به دستشویی بروید. هدف این است که به دفعات ادرار کنیم که باعث شود حداقل فشارها و نشتی به حداقل برسد. از آنجا که مثانه تقویت می‌شود و نشتی کمتر اتفاق می‌افتد، می‌توانید مدت زمان را در بین دستشویی رفتن افزایش دهید. اگر نیاز به ادرار دارید به برنامه خود ادامه دهید. اگر هدف شما مراجعه به دستشویی هر یک ساعت و 15 دقیقه است، این کار را انجام دهید تا علائم شما کاهش یابد. حتی اگر کمتر ادرار می‌کنید.

طول دوره آموزش

آموزش ممکن است بین 3 تا 12 هفته یا بیشتر طول بکشد. در طول برنامه، پزشک ممکن است از شما بخواهد که عادت دستشویی رفتن خود را از جمله چه زمانی و چه مقدار ادرار می‌کنید را یادداشت کند. ممکن است از شما خواسته شود میزان مصرف مایعات خود را ضبط کنید و در هنگام بروز هرگونه نشتی به چه میزان ادرار نشت می‌کند. این اطلاعات به شما و متخصص سلامتی شما کمک می‌کند تا علایمی‌ را تشخیص دهد که به بهینه سازی درمان کمک کند.

درمان دارویی

از داروهایی مانند ضد اسپاسم، ضد افسردگی و هورمون می‌توان برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده کرد.

کلاس های دارویی

داروها برای درمان بی اختیاری ادرار در چندین کلاس اصلی قرار می‌گیرند. ضد اسپاسم‌ها در تلاش برای به حداقل رساندن نشت ادرار دارند، انقباضات مثانه را کاهش می‌دهند. این داروها به صورت قرص در دسترس هستند. برخی از آنها به صورت فرم های دیگر دارویی یا به صورت transdermal در دسترس هستند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، سیگنال های عصبی را ضعیف کرده و اسپاسم را در مثانه کاهش می‌دهند، که هر دو ممکن است باعث کاهش افت ادرار شوند. هورمون آنتی دیورتیک برای کمک به بدن در نگه داشتن آب تجویز می‌شود. مصرف هورمون ضد ادرار باعث متراکم تر شدن ادرار می‌شود.

عوارض جانبی دارو

داروهای تجویز شده برای درمان بی اختیاری ادرار ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. ضد اسپاسم ممکن است باعث افزایش حساسیت به نور، افزایش عرق کردن و خشکی دهان شود. زدن عینک آفتابی به محافظت چشم در برابر نور کمک خواهد کرد. مکیدن آب نبات سخت یا جویدن آدامس می‌تواند باعث تسکین خشکی دهان شود. اگر زیاد عرق می‌کنید، مراقب باشید که مایعات زیادی بنوشید و از گرمای بیش از حد دوری کنید، به خصوص در هوای گرم. اگر عوارض جانبی داروها خطرناک یا آزار دهنده است، با پزشک خود مشورت کنید که می‌تواند دوز را تنظیم کند یا داروی دیگری را تجویز کند که عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

درمان های اضافی برای بی اختیاری ادرار

تحریک عصب از طریق ایمپلنت یا تزریق بوتاکس، درمان‌های دیگری برای درمان بی اختیاری است.

تحریک عصبی

اگر مداخلات رفتاری و شیوه زندگی باعث تسکین بی اختیاری ادرار نشود، تحریک عصبی الکتریکی ممکن است گزینه ای برای شما باشد. وسایل کوچک کاشته شده در نزدیکی عصب تیبیال در مچ پا یا عصب ساکرال در قسمت تحتانی کمر، تکانه‌هایی را به سیستم عصبی می‌دهند که به تسکین علائم بی اختیاری ادرار کمک می‌کند. تحریک عصب تیبیال باعث می‌شود تکانه‌هایی از مثانه که به مغز می‌رود، قطع کند. تحریک عصب ساکرال ممکن است جریان خون به مثانه را بهبود بخشد و عضلات لگنی را کنترل کند که مثانه را کنترل کند. تحریک عصب همچنین ممکن است باعث تقلیل مواد شیمیایی شود که درد را مسدود می‌کند.

روشهای دیگر

در بعضی موارد بی اختیاری ادرار نسبت به سایر درمانها بی پاسخ است، پزشك ممكن است در نزدیكی اسفنكتر ادرار از داروهای حجیم تزریق كند تا به بسته شدن مثانه كمك كند. مخلوطی از کلاژن و دانه‌های کربن تحت بی حسی موضعی تزریق می‌شود. حدود 40٪ از كساني كه تحت عمل جراحي قرار گرفته اند، نتيجه موفقي را تجربه کرده‌اند. اگر یک بیماری عصبی در بروز این مشکل نقش داشته باشد، تزریق بوتاکس به مثانه ممکن است با کاهش انقباضات مثانه تسکین یابد. در مواردی که اندام‌های لگن ضعیف هستند، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

آماده باشید

در صورت بروز نشتی، با محصولاتی مانند پوشک بزرگسال و پدهای یکبار مصرف آماده شوید.

اتفاق پیش می‌آید

علیرغم بهترین تلاش‌ها، ممکن است نشتی هر از گاهی اتفاق بیفتد. محصولات زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند در جهان احساس اطمینان و مشارکت داشته باشید. اگر نشتی در مقادیر زیادی دارید، پوشک بزرگسالان در صورت بروز نشتی یکی از گزینه‌های خشک ماندن است. در صورت مستعد بودن بروز حوادث كوچكتر، پد‌های یکبار مصرف پوشیده از لباس زیر مطمئن استفاده کنید. لباس زیر ضد آب یکی دیگر از محافظت‌ها است که از مرطوب شدن لباس روی شما جلوگیری می‌کند. اگر حوادث شبانه نگران کننده است، می‌توانید پد های یکبار مصرف را برای محافظت از تشک روی تخت قرار دهید.

محصولات بیشتر

ادرار می‌تواند برای پوست تحریک کننده باشد. پوست را تمیز و خشک نگه دارید. از پزشک خود بخواهید در مورد پاک کننده‌هایی که به اندازه کافی ملایم هستند برای عدم تحریک ناحیه اطراف مجرای ادرار برای شما تجویز کند. کرم هایی نیز برای کمک به نرسیدن ادرار به پوست وجود دارد. اگر بوی ادرار قوی نگران کننده است، قرص های دئودورات برای کاهش بوی ادرار موجود هستند.

پیشگیری از بی اختیاری

عادات سالم مانند ورزش و تغذیه سالم می‌تواند در جلوگیری از بی اختیاری ادرار کمک کند.
عادات سالم مهم هستند
بهترین درمان برای بی اختیاری پیشگیری است. به طور مرتب ورزش کنید تا سلامت کلی شما تقویت شود و وزن خود را در یک محدوده سالم حفظ کنید. وزن اضافی فشار اضافی را بر مثانه می‌گذارد. اگر در حین ورزش دچار نگرانی از نشتی ادرار شدید، در مکانی فعال باشید که دستشویی را به راحتی در دسترس داشته باشد، مثل یک سالن ورزشی. ورزش منظم خطر چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد، دو شرط که ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود یا باعث بدتر شدن آن شود. فراموش نکنید که برای تقویت ماهیچه‌هایی که ادرار را کنترل می‌کنند، مرتباً تمرینات کگل را انجام دهید. از سیگار کشیدن خودداری کنید زیرا این امر می‌تواند منجر به سرفه مزمن شود، که به مثانه فشار وارد می‌کند و ممکن است باعث نشتی شود.

برای سلامتی خود غذا‌های سالم بخورید

برخی از غذاها ممکن است مثانه را تحریک کرده و التهاب را افزایش دهند، که هر دو ممکن است بی اختیاری ادرار را تحریک یا تشدید کنند. غذاها و نوشیدنی های دارای مشکل، شامل گوجه فرنگی، نوشیدنی‌های حاوی مرکبات و غذاهای بسیار اسیدی هستند. ادویه‌ها، الکل و شکلات ممکن است باعث تحریک مثانه و نشت مثانه شوند. اگر مطمئن نیستید که رژیم در علائم شما نقش دارد، یک دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید و قبل از بروز علائم، آنچه را می‌خورید و می‌نوشید را یادداشت کنید. ممکن است برای شناسایی محرک ها مدتی طول بکشد، اما ارزش این تلاش را دارد.

منابع:

https://www.medicinenet.com/urinary_incontinence_in_women_pictures_slideshow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *